لواء سابق: تصنيع مشترك لفرقاطة فريم ثانية بين مصر وفرنسا

حتي هذا يتم بالترتيب فالانزال لن يتم قبل السيطره علي راس الشاطئ و تامينه بعد تحقيق السيطره و التامين البحري علي شاطئ الانزال
بالنسبه للفريم طبعا ستشارك في اي هجوم بحري لكن ليس شرط و جودها ضمن تشكيل الدعم و الحراسه للميسترال

بدون السكالب نافال الفريم مخالبها دفاعية بالاساس و ليس هجومية ، الاكزوسيت وان كان يعمل عليها فهو يعمل ايضا على اكثر من قطعه مصرية سادفع بها افضل و ابقي الفريم خلفها لمجابهة الاعماق و حماية القطع المهاجمه

ﻻ لا اقصد ذلك ..
شوف مثال .. لو حدث صدام تركى مصرى .. وفى نفس الوقت محتاج الميسترال فى طلعه لليبيا او اليمن او سوريا او العراق و الخليج العربى ( بمعنى اخر احتاجتها تقوم بالمهام الطبيعيه ليها ) ... وهتيجى انت تطلعها بمجموعه قتاليه من البيرى والديسكوبيرتا !! قدام ميكو و تايب !!
يبقى كل سنه وانت طيب :D
الوضع سيبدأ في التغير من النصف الثاني من 2015 و سيبدأ بالتصاعد حتي 2019 التشكيل المقترح حاليا كان حسب المتوفر من قطع بحريه

بدون السكالب نافال الفريم مخالبها دفاعية بالاساس و ليس هجومية ، الاكزوسيت وان كان يعمل عليها فهو يعمل ايضا على اكثر من قطعه مصرية سادفع بها افضل و ابقي الفريم خلفها لمجابهة الاعماق و حماية القطع المهاجمه
هذا الامر يرجع لظروف المعركه انا شخصيا ساستخدم الامبسادور في الهجوم السريع المباشر
بالنسبه للاسكالب نافال فاهميته لمهاجمة اهداف ارضيه حساسه في العمق للعدو
بالنسبه للاكسوسيت بلوك3 فهو حسب معلوماتي غير موجود في مصر و سياتي للعمل علي الجويند و الفريم

الرابط من المجله الفرنسيه يقول ان المنظومات و من ضمنها نظام اداره المعارك و التي سيتم تصنيعها بشكل منفصل ثم تجمع مع البرج و الذي تم تصنيعه بلوريان بفرنسا بعدد 4 ابراج و سيتم تركيب 3 بمصر و واحد بفرنسا فلو كانت مصر ستجمع المنظومات و تقوم ببناء بعضها لتم تصنيع الابراج الثلاثه بمصر
من المعروف ان مصر ستقوم بنقل تقنية نظام التحكم والسيطره SETIS فى مصر وهذا الكلام تم ذكره اكثر من امره يا باشا
وذكر فى اللاتريبيون
البرج لان به اجهزة الرادار والرصد سياتى كامل
وليس من الضرورى عند تصميم منظومة التحكم ان نقوم بصناعة البرج
فالالكترونيات ليس فى البرج فقط وهذا نظام ربط للتحكم والادارة وليس برادار او اجهزة رصد

الوضع سيبدأ في التغير من النصف الثاني من 2015 و سيبدأ بالتصاعد حتي 2019 التشكيل المقترح حاليا كان حسب المتوفر من قطع بحريه

شوفت بقى .. يعنى انا لوجبته النهارده مش هاعرف احميها بنسبه كبيره !!
يبقى ايه لازمتها بقى !!

الفكره بتقول ان الميسترال علشان تخش بحريه .. لازم تبقى بحريه مكفيه نفسها وعلى مستوى عالى جدا من الكفائه !!
لكن انا بحدث من قوتى البحريه الان .. يبقى اهتمامى كله لازم يكون منصب على تحديث القطع البحريه و معادله الكفه مع بحريات البحر المتوسط ومن ثم ادخال الميسترال لقلب الكفه لصالحنا والتفوق بحريا !!
او ادخالها و الاتيان بمجموعه قتاليه جاهزه من روسيا .. غواصات كيلو و فرقاطات من التى تحمل اسم الادميرال ( خشخنتقوفاكيتش ) :D :D :D !! اعتمادا على ان المسيترال مبنيه اصلا للعمل مع الاسطول الروسى !!
ويبقى ريحت دماغى تماما .. وعملت اسطولين !!
الحالى لحمايه السواحل تحت مظله من الطيران والدفاع الساحلى .. والاخر لحمايه مصالحك فى الخارج !! والاتنين هيكونوا مؤمنين بمستوى عالى !!

كلامك غلط

مفيش وجه مقارنة في المهام بين فرقاطة و حاملة هليكوبتر

بالمناسبة لو 4 او 5 فرقاطات دخلوا على حاملة هليكوبتر " هيجيبوا منها عيال "

اسكت بقي يا عم خليتني افطس من الضحك

الموضوع وما فيه ان المسترال دي شي و الفرقاطات شي تاني ومفروض الناس ما تربطشي دي بدي ابدا

المميز في المسترال هوا التدخل في مشاكل خارجيه علي الارض كانها جزيره مستأجره تنطلق منها مروحياتك وهكذا

وفي ظل الصراعات اللي حاصله لازم وجود قطعه زي دي

لكن لو هننظر لـ اسرائيل او تركيا و موضوع ابار الغاز و الصراع عليها المسترال مش هيا اللي هتنهي الصراع في مشكله زي دي

من المعروف ان مصر ستقوم بنقل تقنية نظام التحكم والسيطره SETIS فى مصر وهذا الكلام تم ذكره اكثر من امره يا باشا
وذكر فى اللاتريبيون
البرج لان به اجهزة الرادار والرصد سياتى كامل
وليس من الضرورى عند تصميم منظومة التحكم ان نقوم بصناعة البرج
فالالكترونيات ليس فى البرج فقط وهذا نظام ربط للتحكم والادارة وليس برادار او اجهزة رصد
اتمني فعلا ان نصنع نظام اداره المعارك و الSITES نظام ممتاز من فضلك لو معك الرابط ضيفه او ابعتلي الرابط علي الخاص فانا اجمع كل ما يخص الصفقه الفرنسيه
بالنسبه لرابط تصنيع الجاويند بين مصر و فرنسا 1+3 او 3+3 ان بحثت عنه و وجدته لو عايزه ابعتهولك

شوفت بقى .. يعنى انا لوجبته النهارده مش هاعرف احميها بنسبه كبيره !!
يبقى ايه لازمتها بقى !!

الفكره بتقول ان الميسترال علشان تخش بحريه .. لازم تبقى بحريه مكفيه نفسها وعلى مستوى عالى جدا من الكفائه !!
لكن انا بحدث من قوتى البحريه الان .. يبقى اهتمامى كله لازم يكون منصب على تحديث القطع البحريه و معادله الكفه مع بحريات البحر المتوسط ومن ثم ادخال الميسترال لقلب الكفه لصالحنا والتفوق بحريا !!
او ادخالها و الاتيان بمجموعه قتاليه جاهزه من روسيا .. غواصات كيلو و فرقاطات من التى تحمل اسم الادميرال ( خشخنتقوفاكيتش ) :D :D :D !! اعتمادا على ان المسيترال مبنيه اصلا للعمل مع الاسطول الروسى !!
ويبقى ريحت دماغى تماما .. وعملت اسطولين !!
الحالى لحمايه السواحل تحت مظله من الطيران والدفاع الساحلى .. والاخر لحمايه مصالحك فى الخارج !! والاتنين هيكونوا مؤمنين بمستوى عالى !!
انا متفق معاك مفيش كلام بل و اري ان التانكر الجوي اهم و الحاجه له اقوي لكن فرصه الميسترال الروسية تربك الحسابات

انا متفق معاك مفيش كلام بل و اري ان التانكر الجوي اهم و الحاجه له اقوي لكن فرصه الميسترال الروسية تربك الحسابات

هى مطلوبه فعلا وهذه خطوه عاجله واتاخرت اكثر مما ينبغى !!
لكن داخل حدودك البحريه المقاتلات من مطارات مطروح و جناكليس و المنصوره و فايد والاسماعيليه تستطيع توفير غطاء جوى جيد جدا على السواحل الشماليه من دون الحاجه لتنكرز !!
الميسترال فرصه تسيل اللعاب فعلا !!
اولا انا محتاجها فعليا .. ثانيا جاهزه ومبنيه وعلى المفتاح !! ثالثا علاقتك مع فرنسا فى احسن احوالها !! رابعا علاقتك مع روسيا جيده جدا وتقدر تجهزها بمروحيات كاموف فى غضون كام شهر !!
بس مشكلتها فى تامينها :3

اتمني فعلا ان نصنع نظام اداره المعارك و الSITES نظام ممتاز من فضلك لو معك الرابط ضيفه او ابعتلي الرابط علي الخاص فانا اجمع كل ما يخص الصفقه الفرنسيه
بالنسبه لرابط تصنيع الجاويند بين مصر و فرنسا 1+3 او 3+3 ان بحثت عنه و وجدته لو عايزه ابعتهولك
الروابط هاتلاقيها فى موضوع الجاويند
مشكلتى انى مش بحتفظ بالروابط
او هاتلاقيها مع مارشال

انا مش فاهم الحقيقة نقطة الصدام البحري بين
مصر وتركيا وضرورة الزج بالميسترال
هي حاملة طائرات علشان تدخل في اشتباك بحري فعرض المتوسط
الميسترال حاملة مروحيات هجومية في حالة انك هتقوم بابرار لقواتك علي الارض ودخولها هيكون بعد تامين منطقة الابرار
بالتالي هي مش معنية بمواجة بحرية بالاساس بالشكل اللي انت بتتكلم فية
هي مش حاملة طائرات

انا مش فاهم الحقيقة نقطة الصدام البحري بين
مصر وتركيا وضرورة الزج بالميسترال
هي حاملة طائرات علشان تدخل في اشتباك بحري فعرض المتوسط
الميسترال حاملة مروحيات هجومية في حالة انك هتقوم بابرار لقواتك علي الارض ودخولها هيكون بعد تامين منطقة الابرار
بالتالي هي مش معنية بمواجة بحرية بالاساس بالشكل اللي انت بتتكلم فية
هي مش حاملة طائرات

احنا مش بنتكلم فى قدرتها على دخول صراع !!
بنتكلم فى قدرتنا على تامين مساراتها البحريه فى حاله خروجها لاعالى البحار وانت فى حاله صدام بحرى او خلينا نقول صراع بحرى !!

احنا مش بنتكلم فى قدرتها على دخول صراع !!
بنتكلم فى قدرتنا على تامين مساراتها البحريه فى حاله خروجها لاعالى البحار وانت فى حاله صدام بحرى او خلينا نقول صراع بحرى !!
ومين قال ان لو فكرنا في ادخالها اننا مش هنجهز قطع الحماية المناسبة
انت بتبص علي النهاردة وانا ببص لبكرة

ومين قال ان لو فكرنا في ادخالها اننا مش هنجهز قطع الحماية المناسبة
انت بتبص علي النهاردة وانا ببص لبكرة

انا ببص النهارده علشان زى ماقلت قبل كده .. انت لو اشتريتها النهارده .. هاتيبداء تدرب عليها بكره !!
القطعه جاهزه للدخول للخدمه فورا !! .. فانا محتاج حاجه تسند جنبها وبردوا تدخل فى الخدمه فورا !

انا ببص النهارده علشان زى ماقلت قبل كده .. انت لو اشتريتها النهارده .. هاتيبداء تدرب عليها بكره !!
القطعه جاهزه للدخول للخدمه فورا !! .. فانا محتاج حاجه تسند جنبها وبردوا تدخل فى الخدمه فورا !
بص في حالة دخولها فانا برجح تشكيل اسطولين
اسطول المتوسط
يتضمن ميسترال
وفريم بمجرد دخولها
والجويند
والامباسدوربالاضافة للغواصات الاحدث تايب
اسطول البحر الاحمر
ميسترال
بيري والفرقاطات الاخري الاقدم ولنشات الصوريخ المتواجدة بالاضافة الا الغواصات الروميو
باعتبار ان العدائيات اقل من المتوسط

الميسترال اصلا مخصصه للعمليات الخارجيه !! والانزال البرى !! .. معنى كلامك انك لو فى مواجهه مع بحريه اخرى او صراع بحرى .. يبقى انت هتقيض الميسترال جوا حدودك البحريه .. وهتنعدم اهميتها !!
و هذا طبعا لا يجب ان يحدث لو امتلكت مجموعه قتاليه قويه بقياده فريم مثلا .. !!

مصر لا تمتلك إمكانيات القيام بإنزال بحري في بيئة شديدة العدائية ده محتاج اسطول مدمرات !!!

البحريات في الشرق الأوسط كله و أغلب بحريات العالم كمان اّخرها بحريات حماية مياة إقليمية

و سفن الإقتحام البحري الصغيرة كالميسترال هدفها أساساً التدخل في بيئات بلا تهديد يذكر كبيئة اليمن و ليبيا حتى لبنان هناك خطورة بسبب تزويد حزب الله بنسخ اطلاق ارضي من المافريك

بمناسبة الحديث عن قطع تأمين قطعه مهمه زي حامله طائرات او مروحيات

الصين اللي بتجهز لاسطول حاملات طائراتها اعتمدت التشكيل الاتي

حاملة الطائرات
3-4 مدمرات Type 052 C/D
2-3 فرقاطه Type 054A
2-3 غواصه
سفينه دعم

اعتقد هعمل مشاركه بتصور للبحريه المصريه لو كنا بنفكر بشكل مماثل في تطوير قدراتنا

هى مطلوبه فعلا وهذه خطوه عاجله واتاخرت اكثر مما ينبغى !!
لكن داخل حدودك البحريه المقاتلات من مطارات مطروح و جناكليس و المنصوره و فايد والاسماعيليه تستطيع توفير غطاء جوى جيد جدا على السواحل الشماليه من دون الحاجه لتنكرز !!
الميسترال فرصه تسيل اللعاب فعلا !!
اولا انا محتاجها فعليا .. ثانيا جاهزه ومبنيه وعلى المفتاح !! ثالثا علاقتك مع فرنسا فى احسن احوالها !! رابعا علاقتك مع روسيا جيده جدا وتقدر تجهزها بمروحيات كاموف فى غضون كام شهر !!
بس مشكلتها فى تامينها :3

القوة البحرية العاملة في خليج عدن 3 فرقاطات بيري و2امباسدور , دلوقتي لو زودت عليهم 1 ميسترال مش هيعرفوا يأمنوها بحرياً ؟؟؟؟

اساسا مين هناك هيعمل حاجة للميسترال دي ؟؟؟؟ نفس الكلام بالنسبة لليبيا مين في ليبيا يقدر يعمل حاجة للميسترال

لكن لو في مواجهة خصم كاسرائيل او تركيا , فالدفاع بالميسترال في مواجهة كهذه غباء ,

حتى فرنسا نفسها لو دخلت في حرب معانا ستخاف من اقتراب الميسترال :D

مصر لا تمتلك إمكانيات القيام بإنزال بحري في بيئة شديدة العدائية ده محتاج اسطول مدمرات !!!

البحريات في الشرق الأوسط كله و أغلب بحريات العالم كمان اّخرها بحريات حماية مياة إقليمية

و سفن الإقتحام البحري الصغيرة كالميسترال هدفها أساساً التدخل في بيئات بلا تهديد يذكر كبيئة اليمن و ليبيا حتى لبنان هناك خطورة بسبب تزويد حزب الله بنسخ اطلاق ارضي من المافريك

شوفت انت متسرع ازاى :D
ردى على نفس النقطه موجود اهو !!

ﻻ لا اقصد ذلك ..
شوف مثال .. لو حدث صدام تركى مصرى .. وفى نفس الوقت محتاج الميسترال فى طلعه لليبيا او اليمن او سوريا او العراق و الخليج العربى ( بمعنى اخر احتاجتها تقوم بالمهام الطبيعيه ليها ) ... وهتيجى انت تطلعها بمجموعه قتاليه من البيرى والديسكوبيرتا !! قدام ميكو و تايب !!
يبقى كل سنه وانت طيب :D

القوة البحرية العاملة في خليج عدن 3 فرقاطات بيري و2امباسدور , دلوقتي لو زودت عليهم 1 ميسترال مش هيعرفوا يأمنوها بحرياً ؟؟؟؟

اساسا مين هناك هيعمل حاجة للميسترال دي ؟؟؟؟ نفس الكلام بالنسبة لليبيا مين في ليبيا يقدر يعمل حاجة للميسترال

لكن لو في مواجهة خصم كاسرائيل او تركيا , فالدفاع بالميسترال في مواجهة كهذه غباء ,

حتى فرنسا نفسها لو دخلت في حرب معانا ستخاف من اقتراب الميسترال :D
بالظبط هو دة اللي عاوز اقولوا
غير كدة انا فمرحلة تطوير
وبالتاكيد هقدر مستقبلا اجهز سفن الحماية الاحدث
لكن الفايدة من ادخال قطعة جاهزة زي دي

عودة
أعلى