قناة السويس ترفع الرسوم الإضافية المفروضة على ناقلات البترول

يا صديقي الحمد الله انا الناس هنا تعرفنى انى لا اتحدث بلا مصادر وهنا اتكلمت عن حالات محددة الهيئة نفسها هيا من اعلنت عن الأسعار دى ودى أسعار 2021 كمان يعنى ارتفعت اكتر وزى ما قلت القيمة متغيره مش ثابته ممكن ترتفع أوقات وتنخفض أوقات طبقا للتسعير وقتها
انا لم اكذبك بالعكس
انا اتكلم عن سفن البترول وليس الحاويات وهذا مايهمنا في المملكة
وانا قلت لك يوجد جدول صادر من هيئة قناة السويس يوضح الرسوم للعبور ومفصل وانا لم اكذبك ولكن هل اصدقك او اصدق موقع حكومي مصري على منصة مصرية .

على فكرة رسوم سفن البترول نوعين وايضاً سفن الحاويات انواع واذا تريد خذ مثال حاسبة الاسعار مباشرة

سفينة تحمل بضائع بمليار دولار ليه معبية كونتينرات ذهب وفضة.. انصحك تراجع نفسك
بعدين لو حمولة السفينة ١٠٠ مليار دولار.. مالك علاقة بحمولة السفينة انت تاخذ رسوم لانك توفر لهم طريق مختصر فقط مدري وش دخل الحمولة في الموضوع؟؟

السفن تتجه للقناة لانها تختصر المسافة وبالتالي توفر وقود ووقت لكن لو ارتفعت الرسوم بتسلك مسار اخر
بعض سفن البترول حمولتها توصل لنصف مليون طن

اتتمنى من دول مجلس التعاون الخليجي عكس اي زيادة رسوم على عبور ناقلات النفط والغاز الخليجية على تحويلات العمالة المصرية في دول الخليج.

انا لم اكذبك بالعكس
انا اتكلم عن سفن البترول وليس الحاويات وهذا مايهمنا في المملكة
وانا قلت لك يوجد جدول صادر من هيئة قناة السويس يوضح الرسوم للعبور ومفصل وانا لم اكذبك ولكن هل اصدقك او اصدق موقع حكومي مصري على منصة مصرية .

على فكرة رسوم سفن البترول نوعين وايضاً سفن الحاويات انواع واذا تريد خذ مثال حاسبة الاسعار مباشرة

اكيد تعريفه الرسوم مش واحدة كل فئة ولها سعر مختلف يعنى السفن السياحية بتدفع مبالغ أقل بكثير وفى بعض الأحيان بيتم اعفائها من الرسوم نهائيا لما السياحة العالمية بتمر بأزمة وأكيد الموقع صادق عن اى كلمه تانية لكن انا كنت بوضح أهم الأنواع الى بتساهم بالجزء الأكبر من اقتصاد القناة الى هيا سفن الحاويات

التعديل الأخير:
اتتمنى من دول مجلس التعاون الخليجي عكس اي زيادة رسوم على عبور ناقلات النفط والغاز الخليجية على تحويلات العمالة المصرية في دول الخليج.
ومعنا عضو جديد داخل يهبد
تفضل المايك معك لكن تعلم اصول اللعبة

هو احنا بيننا حقوق يا راجل ؟! :ROFLMAO:

السكه هذى تؤدي للتعامل بالمثل, بكره 5% رسوم تحويل و الله كريم.
مش فاهمنى دول الخليج مش هتخسر دولار واحد الزيادة كلها على قفا المستورد يعنى احنا الاتنين كسبانين

وش ذنب المصريين المغتربين

هل ترانا ناس تاخذ الناس بجريرة غيرهم

هو احنا بيننا حقوق يا راجل ؟! :ROFLMAO:

السكه هذى تؤدي للتعامل بالمثل, بكره 5% رسوم تحويل و الله كريم.
مثل الرسوم الكويتية على القادمين المصريين رداً على رسوم الفيزا السياحية المصرية

عودة
أعلى