* مصر قد تحصل علي فرقاطتين فريم و 26 مقاتلة رفال *

أعلن المتحدث باسم الحكومة الألمانية شتيفان زايبرت اليوم الاثنين في برلين، أنه من المنتظر أن تزود ألمانيا إسرائيل بأربع سفن حربية من إنتاج ألمانيا.

وبرر زايبرت اعتزام ألمانيا تصدير أربع فرقاطات للدوريات لإسرائيل من صناعة شركة تيسن كروب للأنظمة البحرية بـ"مسئولية ألمانيا التاريخية" الخاصة تجاه إسرائيل، وقال إنه من المنتظر التوقيع على عقد بيع هذه السفن لإسرائيل عقب الحصول على موافقة لجنة الموازنة بالبرلمان الألماني هذا العام.

وأثارت صفقة الأسلحة الألمانية لإسرائيل انتقادات بسبب النزاع في الشرق الأوسط.

وزودت ألمانيا إسرائيل حتى الآن بالعديد من الغواصات وخاصة الغواصات النووية.

وتعتزم إسرائيل استخدام هذه الفرقاطات في حماية حقولها النفطية وحقول الغاز قبالة سواحلها في البحر المتوسط.

وجاء في خطاب لوكيل الوزارة للشؤون البرلمانية، شتيفان كامبيتر، للجنة الموازنة في البرلمان أنه "لا يمكن من الناحية الموضوعية رفض مساهمة ألمانيا ماليا في هذه الصفقة".

وأضاف كامبيتر: "ألمانيا تبقي على إقرارها من خلال موافقتها على تقديم هذا الدعم بمسئوليتها التاريخية الخاصة تجاه أمن دولة إسرائيل".

أعلن المتحدث باسم الحكومة الألمانية شتيفان زايبرت اليوم الاثنين في برلين، أنه من المنتظر أن تزود ألمانيا إسرائيل بأربع سفن حربية من إنتاج ألمانيا.

وبرر زايبرت اعتزام ألمانيا تصدير أربع فرقاطات للدوريات لإسرائيل من صناعة شركة تيسن كروب للأنظمة البحرية بـ"مسئولية ألمانيا التاريخية" الخاصة تجاه إسرائيل، وقال إنه من المنتظر التوقيع على عقد بيع هذه السفن لإسرائيل عقب الحصول على موافقة لجنة الموازنة بالبرلمان الألماني هذا العام.

وتعتزم إسرائيل استخدام هذه الفرقاطات في حماية حقولها النفطية وحقول الغاز قبالة سواحلها في البحر المتوسط.

وجاء في خطاب لوكيل الوزارة للشؤون البرلمانية، شتيفان كامبيتر، للجنة الموازنة في البرلمان أنه "لا يمكن من الناحية الموضوعية رفض مساهمة ألمانيا ماليا في هذه الصفقة".

وأضاف كامبيتر: "ألمانيا تبقي على إقرارها من خلال موافقتها على تقديم هذا الدعم بمسئوليتها التاريخية الخاصة تجاه أمن دولة إسرائيل".

الخبر غير دقيق ٫٫ ألمانيا لا تصنع أي غواصصات نووية و الجيش الصهيوني لا يمتلك أي غواصة نووية بل يمتلكون ثلاثة غواصات ديزل ألمانية DOLPHIN و هي نسخة خاصّة من الغواصات الألمانية Type 212 ٫٫ و الغواصة الرابعة لم يستلموها بعد

الخبر غير دقيق ٫٫ ألمانيا لا تصنع أي غواصصات نووية و الجيش الصهيوني لا يمتلك أي غواصة نووية بل يمتلكون ثلاثة غواصات ديزل ألمانية DOLPHIN و هي نسخة خاصّة من الغواصات الألمانية Type 212 ٫٫ و الغواصة الرابعة لم يستلموها بعد
صحيح تماما .. ولكن المقصود فى الخبر .. انها مجهزه لاطلاق صواريخ حامله للرؤس النوويه ..

صحيح تماما .. ولكن المقصود فى الخبر .. انها مجهزه لاطلاق صواريخ حامله للرؤس النوويه ..

نعم هي تطلق صواريخ كروز مثل باقي الغواصات الحديثة ٫٫٫ لكن الصهاينة زودوها بصواريخ كروز من صنعهم POPEY-turbo تحمل رأس نووي ٫٫٫

بيقال ان مصر تسلمت بالامس احد الاسلحة المتطورة جدا وهناك مباركات على احد الصفحات على الفيسبوك
اذا صح هذا الكلام ممكن تكون ايه؟

في رايي اما ميج 29 او اس 300

بيقال ان مصر تسلمت بالامس احد الاسلحة المتطورة جدا وهناك مباركات على احد الصفحات على الفيسبوك
اذا صح هذا الكلام ممكن تكون ايه؟

في رايي اما ميج 29 او اس 300

هل يمكنك نسخ الخبر من على الفيس بوك و لصقه هنا لتقييمه ؟

هل يمكنك نسخ الخبر من على الفيس بوك و لصقه هنا لتقييمه ؟

ما هي ديه المشكلة اني انا ناقل عن واحد بيقول نفس الكلام وانا مش عارف الصفحة:D

على صفحة "القوات المسلحة المصرية"
وردا على كلام عن رادار الميج 29 واحد بيقول:
"في صفحة عسكريه منزله خبر من شويه أن مصر تسلمت انهارده صفقه اسلحه متطورة جدااا وعمالين بيباركوا ..الكلام ده صح؟"

لو عرفت الصفحة ابقى قولي :D

ما هي ديه المشكلة اني انا ناقل عن واحد بيقول نفس الكلام وانا مش عارف الصفحة:D

على صفحة "القوات المسلحة المصرية"
وردا على كلام عن رادار الميج 29 واحد بيقول:
"في صفحة عسكريه منزله خبر من شويه أن مصر تسلمت انهارده صفقه اسلحه متطورة جدااا وعمالين بيباركوا ..الكلام ده صح؟"

لو عرفت الصفحة ابقى قولي :D

جيبتك يا عبد المعين تعيني لقيتك يا عبد المعين عايز تتعان :D:D:D:D:D

يمكن بيباركوا عشان الصفقة دي :D

:D:D:D:D:D
هي دي الصفقة المتطورة جدا
بس التسليم ده كان في اغسطس
اللي بيتقال ده تم تسليمه امبارح

وكتير من الصفحات العسكرية كتبت النهاردة عن الميج 29 ومواصفاتها
فانا باحاول اربط النقط ببعضها وبحاول اقنع نفسي :D

:D:D:D:D:D
هي دي الصفقة المتطورة جدا
بس التسليم ده كان في اغسطس
اللي بيتقال ده تم تسليمه امبارح

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

ما يمكن اللي كاتب البوست فاهم انها صفقة متطورة جدا جدا :D:D
و يمكن يكون امبارح بتاعه في سبتمبر و اول امبارح في اغسطس :D:D

وكتير من الصفحات العسكرية كتبت النهاردة عن الميج 29 ومواصفاتها
فانا باحاول اربط النقط ببعضها وبحاول اقنع نفسي :D

و هو الميج 29 سلاح متطور جدا و كده يعني :D:D
ده انا قولت احنا استلمنا سلاح ردع يا راجل و لا سلاح هيغير الموازين :D:D

و هو الميج 29 سلاح متطور جدا و كده يعني :D:D
ده انا قولت احنا استلمنا سلاح ردع يا راجل و لا سلاح هيغير الموازين :D:D

لا لا لا متخبطش في الحلل
اذا كانت الميج جت يبقى احسن طيارة في الدنيا واحسن من الرافال والرابتور كمان :D

لا بس بجد لو كانت جت يبقى خبر كويس جدا
على الاقل هنمتلك قدرات bvr

انا لفيت كل المواقع تقريبا مالقيتش حاجة تخص الصفقة اللي بتتكلم عنها دي غير المصدر ده :D:D

التقرير غير دقيق نعم من وضعه اراد الإشاره الى امكانيات الغواصات في اطلاق صواريخ ذات رأس نوويه او هو لا يعلم ابعاد الامر و لكن ....... ما قصدته من الخبر ان اسرائيل ستحصل على 4 سفن ما هي ما نوعها خصوصا انها ستستعملها لحماية الحدرد البحرية و الغاز ؟

http://defense-arab.com/vb/threads/9004/page-3
ادى الصفقة الاسرائيلية ... عليها خصم 300 مليون يورو

بس الميكو CSL تهديد حقيقي بالاشتراك مع الدولفين اكيد هما مش حيسكتو على ماسورة المد البحري بتاعنا و لكن القادم اكيد كافي جدا لهم الفكره ان مصر يجب ان تربط ان ادوارها البحريه اكبر من اسرائل بكثير مما ينعكس على عدد القطع و تقنياتها و ادوارها .... المؤكد :
4 جويند ( +2 لا نعلم مستقبلهم )
1 فريم ( +1 لا نعلم مؤكد ام لا )
2 تايب ( +2 لا نعلم مستقبلهم و عندي سؤال لما لم يتم التوجه للتايب 214 النظير للتايب 212 الخاص بالمانيا او التايب 216 )
عدد من الغواصات الروسيه غير مؤكد مستقبلها هل ممكن تكون لادا الأحدث ام كيلو
4 امبسادور (+امكانية الزياده و لكن نظرا للعلاقات من الصعب )
اخبار عن الميسترال ليست مؤكده لتوفير قطعتين للبحرين
نتحدث عن 20-15 قطعه ثقيله على مدار 5 سنوات مع تواجد بعضها حاليا
تسليح ما بين ميكا و اكسوسيت بلوك 3 و 2 و هاربو بلوك 2 و طوربيدات MK و فالانكس و مدافع اتوبيردا و استر 15 ( ممكن 30 لو حصلنا على الفريدا ) و سكالب نيفال مخفض و هليكوبتر NH90
+ الموجود حاليا من نوكس و بيري ثقيل و رمضان و جوجهنجو و اوسا و دسكوبيرتا
..............
ان تغيرت الخريطة الجيوسياسيه و اصبحنا بالضروره ننظر لما هو ايضا اثقل مما سبق كله لتهاوي 4 جيوش و حماية قناه مزدوجه من باب المندب خصيصا للبحر النتوسط :
- اعتقد ان الروس التعاون معهم سيكون في شكل اكبر بكثير من غواصات لادا او كيلو + حاجتنا لصواريخهم الهيبرسونيك و منظوماتهم الساحليه كالباستيون
- البدء في توليد قدرات صناعة السفن الضخمه العسكريه و تكنولوجيا التصميم و علم المعادن و توظيف الهول الشبحي مش بس ازاحه و اعتقد هذا المر بدء فعليا
- لماذا لا ننظر للغواصات الفرنسيه ايضا و بمواصفات بنا انهم موافقون
- كل هذا استراتيجيه مستقبليه قد تاخد سنين لتحقيقها

لا لا لا متخبطش في الحلل
اذا كانت الميج جت يبقى احسن طيارة في الدنيا واحسن من الرافال والرابتور كمان :D

لا بس بجد لو كانت جت يبقى خبر كويس جدا
على الاقل هنمتلك قدرات bvr

هذا على اساس ان مصر لا تمتلك بالفعل قدرات BVR على الاف 16 ؟ يا عزيزي الجيش المصري يستخدم احدث نسخ الـ AIM-7 Sparrow وهو الـ AIM-7P ومداه 70 كم ، هل هذا انت تعتبره صاروخ في مدي الرؤية ام خارج مدي الرؤية ؟!

عودة
أعلى