عرب الجزيرة والأمصار ومفهوم الولاء والتطبيل

انا هادخل انام ومش عاوز اتكلم تاني في الحكم السعودي يا بخت حكامكم بيكم انا لو مكانهم ... ولا بلاش :ROFLMAO: مع السلامة

لما تفوق اضرب طبق الفول و اشكر ربنا على العيش المدعوم بمساميرة

و لا زهقت من الفول خد طعميه

ولا الطعمية من الفول 🥲

😅 يابني هذولي قطيع وليسو اهل حل وعقد تطبيل للرئيس وخلاص مو في مصر فقط

هل يعقل وضع ضرائب على شعوب فقيره بينما الحكومه تذهب لشراء السلاح بالديون وتعمر مناطق جديده للبهرجه يامسلم اهل الحل والعقد ليسو هؤلاء

لو كانو كذلك كان الرئيس وجد عندهم ظالت الاقتصاد

مازالو جمهوريين يعملون لغير مصالح شعوبهم والمشكلة اهل شكوى في كل مكان
تم انتخابهم يا حج وباشراف قضائي يبقوا اهل حل وعقد وفي العموم انا من الناس اللي شايفة ان الظروف في مصر لا تحتمل تغييرات كبيرة الان لاوضاع اقليمية ودولية
شراء السلاح للدفاع عن الدولة في مرتبة ثانية بعد اساسيات الحياة للناس واظن انت لو بتفهم هاتشوف الوضع الاقليمي عامل ازاي

عندي دلوقتي الساعة 2 الفجر تصدق اقدر دلوقتي اخلص كل معاملاتي في الحكومة واستلم الرد وانا في بيتي وبنفس التوقيت الحالي
انت تروح تتقلب من الحجة باكينام بالدور الاول لحد مصلحي بالدور العاشر عشان تمشي معاملتك
يا راجل انت كمان انا كمان زيك اقدر اخلص اي ورق ليا في 24 ساعة بس

تم انتخابهم يا حج وباشراف قضائي
قصدك من ثكنات الجيش 😂😂😂
يبقوا اهل حل وعقد وفي العموم انا من الناس اللي شايفة ان الظروف في مصر لا تحتمل تغييرات كبيرة الان لاوضاع اقليمية ودولية
شف اللف والدوران يوم عارف كلامك كله خطا بديت تلف 😂😂
شراء السلاح للدفاع عن الدولة في مرتبة ثانية بعد اساسيات الحياة للناس واظن انت لو بتفهم هاتشوف الوضع الاقليمي عامل ازاي

سلاح حساب المواطن الغلبان

واضح يارجال 😂😂😂😂
انت مش مصدق شكلك لا في مصر خدمات كتير علي النت بس انت شخلل وادفع الحكومة عندنا بتعمل حاجات كتير زي الضرايب البطاقة كله طالما فلوسك حاضرة هاتخلص وانت واثقف

انت مش مصدق شكلك لا في مصر خدمات كتير علي النت بس انت شخلل وادفع الحكومة عندنا بتعمل حاجات كتير زي الضرايب البطاقة كله طالما فلوسك حاضرة هاتخلص وانت واثقف
فلوسك حاضره من اجل الرشاوي 😂😂😂

كل الناس بنتخب في مصر حتي لو بدون تعليم اصلا ؟
عشان كذا رايحين فيها

يعم هو في انتخابات بجد اصلا في بلادنا انت بتضحك على مين
نعم يوجد 🙂 محد يضرب 10 مليون بالخيزران الى مبنى الانتخابات هم يذهبون برجلهم مقابل اموال او هدايا (رشوه) للتصويت لمن لا يستحق فالحل تحارب الرشوه ولن تجد شخص يترشح بدعم مرتشي
عموما نظام الانتخابات ده و الديموقراطية غبي جدا تخيل ان واحد لسانه حلو او بشويه افلام و اعلانات يقدر يضحك علش شويه بهايم و يخليهم ينتخبوه و يعتمد على شويه شعارات يصدقها الاغبياء
هذا موجود بالعالم العربي وفوق هذا يتم اعادة انتخابه ويوجد ايضا في اقل من الرئاسه في المحافظات والبلديات ويرجع ينتخب😅
حتى يا اخي لو الشخص معاه دكتوراه مش كل الناس مؤهله انها تنتخب و الكلام ده في العالم كله مش بلادنا بس
نعم في العالم كله ولكن الدكتوره عنده وعي كامل على الاقل لو ما نفع الشعب راح ينفع النخبه العلميه + يترقي العلم يعني يترقي البلد
انت عايز تقنعني ان في واحد في الغرب لو مش مع افكار اللوبيات ممكن يقعد على الكرسي

انا عن نفسي أفضل نظام الشورى عن طريق اهل العقد و الفهم و العلم هم الي يحكموا فينا لكن متجبليش ارجوز يخرب البلد
الحل والعقد ذكرت مناصبهم دكتور ورجل دين وشيخ قبيله

الدكتور يخدم الفئه العلميه غالبا

شيخ القبيله بارجاء البلد يريد خدمات لبلداته ومدينته

شيخ الدين اصلاح مجتمعي + جمعيات خيريه وزكاه + المحافظه على الثقافه الدينيه

وكذا المجتمع كله استفاد

لكن خباز وطبال وفنون جميله وواحد كل انجازاته عاش في دوله اوروبيه وماسك الميكروفون يشتم في ثقافة بلده ماراح يقدم شيء

اهم حاجة يبقي اكلي بفلوس حلال وطالما سيادة اللواء معلهوش دليل انه سرق وهو قبل فربن هاينتقم منه متقلقش هاينتقم منه ومن اللي شرا اليخت والقصر واللوحة ويقولك انا ابن ملوك دة انت ابن حرامية ولاد ستين كلب

بص لو حتولد زي ما قلت لك يومه 1000 ولا 100000000 اهم حاجة موفر لي الخدمات و موظف ناس تسرع الخدمات ع الجزمة
مش موظفين يقلبون الشعب

تم انتخابهم يا حج وباشراف قضائي يبقوا اهل حل وعقد وفي العموم انا من الناس اللي شايفة ان الظروف في مصر لا تحتمل تغييرات كبيرة الان لاوضاع اقليمية ودولية

انا لو انتخبتك مرتين ولم تفيدني وجيت انتخبك مره ثالثه هل ستقول عني اهل حل وعقد فقط لاني استطعت الضحك عليك واخذ صوتك 👀

اهل الحل والعقد ليس كل من نجح بالانتخابات سواء بإشراف قضائي او غيره

اصلا الي صوت لهم مو اهل حل وعقد مجرد عامة الناس

على الاقل قبل ماتسمح لاحد يصوت اجعله يكتب في ورقة الانتخاب طموحاته وعلى اساسه تقبل صوته او ترفضه اللجنه عشان تعرف مين هذا اللي يصوت ووش يبي من الرئيس من اهداف لنفسه ووطنه

والذكاء الاصطناعي ماقصر تقدر ترفض الصوت الكترونيا

حكم ال سعود مثل حكم عبد الفتاح رياسه اللهم هذا مدني والاخر عسكري يمثل مؤسسة عسكرية تحكم البلد اقتصاديا .. الخ
المؤسسه العسكريه تم اهانتها في البلدان الجمهوريه فقط لانها تحمل فكر واحد يتناقلونه

الملك عبدالعزيز وسعود وفيصل فرسان ويصنفون عساكر اليوم

جميعهم قامو بحملات عسكريه ميدانيا ونجحو في الاداره العسكريه والمدنيه لكن العالم العربي العسكر لديهم فكر سيء هو مايجعلهم سيئون في كل شيء ولا علاقه للبدل العسكريه في سوء ادائهم الاداري

الحجاج ابن يوسف الثقفي ابن الطائف السعوديه كان محارب واداري ايضا لم نسمع حقبه كان العسكر فيها فاشلون الى هذه الدرجه الا حقبة بداية الجمهوريات العربيه ومستمره الى الان

الحجاج محارب فتح بلدان + اقترح سك العمله العربيه + تعريب الدواوين ونظم الحكم ووطد الامن ووسع الدوله الامويه

عبدالرحمن الداخل القرشي هاجر الى ان وصل الاندلس فارس محارب ونجح عسكريا ونجح اداريا وطور البلد

الحقيقه ان فشل المؤسسات العسكريه تخصص جمهوري فقط

عشان كذا رايحين فيها

نعم يوجد 🙂 محد يضرب 10 مليون بالخيزران الى مبنى الانتخابات هم يذهبون برجلهم مقابل اموال او هدايا (رشوه) للتصويت لمن لا يستحق فالحل تحارب الرشوه ولن تجد شخص يترشح بدعم مرتشي

هذا موجود بالعالم العربي وفوق هذا يتم اعادة انتخابه ويوجد ايضا في اقل من الرئاسه في المحافظات والبلديات ويرجع ينتخب😅
10 مليون عارفين الي فيها و عارفين ان هو كسبان و ماسك لغايت ما هيموت و راحوا قبضوا القرشين زي البهايم مع ان اظن انهم اقل بكتير من 10 مليون، يا عم اعقل كلامك انت عارف الي فيها و متستهبلش وساخه موجوده في بلادنا من 70 سنه متوقع انها تشال كده مره واحده و الي ماسكين لسه ماسكين

الحل انت عارفه و لا تتوقع من شعب جاهل و جائع يعمل حاجه و الكلام ده في بلادنا كلها و العالم بشكل عام و فكك من اي معرض

المحافظات و المجالس المحليه بالتعين مافيش
نعم في العالم كله ولكن الدكتوره عنده وعي كامل على الاقل لو ما نفع الشعب راح ينفع النخبه العلميه + يترقي العلم يعني يترقي البلد

الحل والعقد ذكرت مناصبهم دكتور ورجل دين وشيخ قبيله

الدكتور يخدم الفئه العلميه غالبا

شيخ القبيله بارجاء البلد يريد خدمات لبلداته ومدينته

شيخ الدين اصلاح مجتمعي + جمعيات خيريه وزكاه + المحافظه على الثقافه الدينيه

وكذا المجتمع كله استفاد

لكن خباز وطبال وفنون جميله وواحد كل انجازاته عاش في دوله اوروبيه وماسك الميكروفون يشتم في ثقافة بلده ماراح يقدم شيء
حامل الدكتوراه غير الدكتور يعني متتوقعش اني اخد بكلام واحد عامل دكتوراه في فن تقشير الكوسه

شوف اي واحد منحل عن ثقافته و متفون بالغرب و يقلدهم بغباء خاصه ان الحمقي الي قصدك عليهم ما شاء الله عليهم يسيبوا العلوم و الحاجات المهمه و يمسكوا في كره الدين و نشر الوساخه و قله الادب (عليكم الحذر منهم لان الواحد لاحظ ان في ناس منكم بقوا في طريقهم يبقوا من الأشكال دي)
المهم الناس دي تضرب بالشبشب و لا يؤخذ بكلامهم لان في النهايه كلامهم ليس من دماغهم و عمره ما هيكون لصالح البلد

المهم اهل العقد فعلا زي ما قلت لازم يبقوا شيوخ دين مشهود باحترامهم و ناس علماء يمتلكون خبره عمليه تفيد البلد و أشخاص اقوياء لهم سلطه في مناطق هم لفرض القانون و الاحترام

و أهم حاجه ان احنا عمرنا ما هنرجع لعظمتنا غير لو رجعنا لديننا و شلنا حبه الفاسدين و الحراميه الي منتفعين من اغراق الشعب في جهل و فقر

اصل متقنعنيش ان بلاد زي بلادنا الغنيه بجميع خيرات ربنا متقدرش ينصلح حالها لكن انت عارف الي فيها بقي و ان شاء الله خير

يوجد كثير من اللصوص الحكام ويوجد أيضا ما ذكرت من عفيفي اليد وهم قلة نادرة.

صراحة صاحب الموضوع طرحه من وجهة نظره او وجهة نظر مجتمعه، ولكن لا يوجد بلد بلا معارض او معارضه و ان لم يصرح بها هكذا البشر، اقول لك ان كان الحاكم لا يتقبل النقد ويختفي كل من يصرح برفضه سيذكر الجميع ويؤيدوه ويدعوا له خوفا منه، أن كانت لك فجوة او متنفس ومسموح بالمعارضة ستنعل سنسفيله وسنسفيل جدوده، مشكلتنا عدم تقبل الاختلاف الدولة الفلانية نظامها هكذا لا نستطعم نظام آخر سوى ما عرفناه.
مررت مشاهدات تثير التقزز، هل تعلم نظام البشير آخر أيامه ما سحوا الاحذية يشبهون اهله بأل البيت هكذا يسمونهم، مع ان اخوته عاديين لا يميزهم شيء من غيرهم، جيير الدولة كلها لصالحه وأسرته،

كل دوله ومجتمع لديه مفاهيمه انت غير مجبر ان يكون كل المجتمع يتغير وفق رؤيتك ومن منظورك
عالمك الذي تبحث عنة للأسف غير موجود بهذا العالم واكاد اجزم ان افضل ما راية من خلفيتي واطلاعي السياسي ان دول الخليج هل افضل من يطبق لن أقول المساواة بالوقت الحالي لاكن هناك عدل وهناك حرية شخصية مفتوحة بشرط لا تخالف الذوق العام او لا تكون من منطلق سياسي لأجندة خارجية هنا ليس لديك خط مرسوم لك اما العالم الخارجي بيت جميل من الخارج فقط وعندما تحاول خدش النظام ستحجز لك تذكرة موتك جميع ما تراه من حقوق انسان الخ هي مجرد شعارات تتحكم فيها الحكومات لتفرض او تحصل على ما تريدوه من الدول الأخرى عليك النظر في أجندة 2030 ستجد أشياء جميلة وعندما تنظر الى الواقع وصراع الغرب والشرق تقول لماذا الاجندة وهم يتقاتلون على فرض اجندتهم التي تختلف عن الاجندة العالمية عزيزي القوي من يكتب التاريخ وذألك التاريخ عبارة عن افعل ما اريد بدون نقاش وانظر الي وانا انادي بالديمقراطية والمثالية قد يطبق بعض من الديمقراطية ولاكن داخل البيت فقط

لا تعمم هو كلامكم هنا مظبوط و بديهي لان معظم دول الخليج لا قدر الله لو حكامها اتشالوا فطبيعي البلد تنهار يعني تخيل السعوديه من غير ال سعود هتصبح غير موجوده فطبيعي الشعب لازم يكون موالي و محب للبلد و عائلتها و الي ميعملش كده يبقى خطر على البلد اصلا

لكن بالنسبه لباقي دول المنطقه فزوال الحكومات و الرؤساء لا يشكل خطوره و مصيبه على بقاء البلد مثل لا قدر الله لو حصل في الخليج لان في النهايه البلاد زي مصر و العراق و الجزائر و غيرها من دول العالم لو حصل شئ للحكومه الدول بتمر بازمه لكن في النهايه بتبقي و لا تزول

عندك سوريا مثلا نظامها يعتبر ملكي لما بس حصل شويه قلبان في البلد شوف وضعهم بقى ازاي

بالنسبه لبلدي فانا عن نفسي اعشق بلدي كدوله و مؤسسات من جيش و خلافه لكن لا انكر مدى ضعف و انحطاط الحكومه و انهم سبب الي احنا فيه بس هي مسيرها فتره و تعدي

و عموما في الاخر مينفعش غير انه نتمنى الخير و الرفاهيه لبلادنا كلها لاننا في الاخر دين واحد و لسان واحد و جسم واحد و تأثر اي عضو بمصيبه يهلك الجسد و اظن الواقع معبر جدا عن كلامي
عزيزي ما تقوله هو كلام شعبي من خلفية شعبية لا اكثر عندما تحاول التحدث عن النظام او دولة ما عليك التكلم من خلفية سياسية لأنك دخلت في السياسة اما ما كتبته هو هرطقة مضحكة جدا لن أوضح لك ما اقصد ولاكن الوضع مختلف

اخي تعرف من هو
1- عبدالرحمن بن عديس البلوي ؟!
و
2- عمرو بن الحمق الخزاعي ؟!
اقراء ترجمتهم
و ما سئلت نفسك وين الصحابة لمن قتلوا عثمان بن عفان ؟!
إلى اين ستصل بكلامك؟ عثمان بن عفان رضي الله عنه شهيد وقاتلوه من الخوارج وبإذن الله في نار جهنم + الحسن والحسين دافعوا عنه

لا تعمم هو كلامكم هنا مظبوط و بديهي لان معظم دول الخليج لا قدر الله لو حكامها اتشالوا فطبيعي البلد تنهار يعني تخيل السعوديه من غير ال سعود هتصبح غير موجوده فطبيعي الشعب لازم يكون موالي و محب للبلد و عائلتها و الي ميعملش كده يبقى خطر على البلد اصلا

لكن بالنسبه لباقي دول المنطقه فزوال الحكومات و الرؤساء لا يشكل خطوره و مصيبه على بقاء البلد مثل لا قدر الله لو حصل في الخليج لان في النهايه البلاد زي مصر و العراق و الجزائر و غيرها من دول العالم لو حصل شئ للحكومه الدول بتمر بازمه لكن في النهايه بتبقي و لا تزول

عندك سوريا مثلا نظامها يعتبر ملكي لما بس حصل شويه قلبان في البلد شوف وضعهم بقى ازاي

بالنسبه لبلدي فانا عن نفسي اعشق بلدي كدوله و مؤسسات من جيش و خلافه لكن لا انكر مدى ضعف و انحطاط الحكومه و انهم سبب الي احنا فيه بس هي مسيرها فتره و تعدي

و عموما في الاخر مينفعش غير انه نتمنى الخير و الرفاهيه لبلادنا كلها لاننا في الاخر دين واحد و لسان واحد و جسم واحد و تأثر اي عضو بمصيبه يهلك الجسد و اظن الواقع معبر جدا عن كلامي

تقول ان الحكومة منحطة وتحب الجيش ما هو الجيش هو الي يحكم الحكومة بمصر
من سقوط الملك فاروق التركي من اصول البانية ملك مصر والدولة المصرية يحكمها الجيش الى هذا اليوم السيسي كان قائد عسكري ووزير دفاع عينه مرسي لينقلب عليه ويصبح رئيس

تقول ان الحكومة منحطة وتحب الجيش ما هو الجيش هو الي يحكم الحكومة بمصر
من سقوط الملك فاروق التركي من اصول البانية ملك مصر والدولة المصرية يحكمها الجيش الى هذا اليوم السيسي كان قائد عسكري ووزير دفاع عينه مرسي لينقلب عليه ويصبح رئيس
هل في حد عاقل يكره جيش بلده يا سمسم هل انا قلت اني بحب قيادات الجيش انا قلت الجيش بشكل عام يعني الناس االي حاربت في 73 كانوا من الشله الفاسده الاجابه طبعا لا فطبيعي مكرهش جيش بلدي لانها مؤسسه مهمه من الغباء كرهه علشان شويه فاسدين معروف تمامهم

هل في حد عاقل يكره جيش بلده يا سمسم هل انا قلت اني بحب قيادات الجيش انا قلت الجيش بشكل عام يعني الناس االي حاربت في 73 كانوا من الشله الفاسده الاجابه طبعا لا فطبيعي مكرهش جيش بلدي لانها مؤسسه مهمه من الغباء كرهه علشان شويه فاسدين معروف تمامهم

عندك مشكله بفهم ما تقول كما كان اسمك خضير وغيرته لخضر
انت لم قلت انك تكره الحكومة او الجيش انت قلت الحكومة منحطة وتحب الجيش وفهمتك ان الجيش يحكم الحكومة
وقلت ان سقوط الملكية يعني خراب الدول ومصر اسقطوا الملكية يعني مصر خربت على كلامك
انت في حوسه مش عارف تقنع نفسك عشان تقنعنا

عندك مشكله بفهم ما تقول كما كان اسمك خضير وغيرته لخضر
انت لم قلت انك تكره الحكومة او الجيش انت قلت الحكومة منحطة وتحب الجيش وفهمتك ان الجيش يحكم الحكومة
وقلت ان سقوط الملكية يعني خراب الدول ومصر اسقطوا الملكية يعني مصر خربت على كلامك
انت في حوسه مش عارف تقنع نفسك عشان تقنعنا
سمسم ريحها و متوجعش دماغك كده كده الفهم عندك بعافيه فا مش هضيع وقت معاك 😂

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى