عرب الجزيرة والأمصار ومفهوم الولاء والتطبيل

مين اهل الحل والعقد حاليا ؟ وهل هم من قبيلة واحدة ؟ ومين اختار انهم يكونو من اهل الحل والعقد؟ وهل لو الناس باغلبية رفضت الحاكم يستمر؟
فاعتقادي البيعة اليوم لعامة المسلمين وافضل طريقة هي الانتخابات الحرة لاختيار الحاكم دة في كل الدنيا لان لكل انسان الحق انه يختار دينة فاولي انه يختار الحاكم اللي هايحكمه

غير صحيح عامة المسلمين فشلو في تاسيس انظمه

المفترض جميع الدول الجمهوريه تمنع انتخاب العامه للرئيس والبرلمان او تقوم بحساب صوتهم بنصف صوت

ولا يسمح التصويت الا كل من يحمل شهادة بكالوريوس وفوق

ويكون صوت عالم الدين + عالم العلوم الاخرى بصوتين ثم شيخ القبيله صوت ونص

اما راعي الطعميه والثاني راعي المخبز يجي يصوت للرئيس قمة المسخره فليس بينهم اهل حل وعقد ونتائجهم يعاني منها العالم العربي

يحتاج العالم العربي تدريس من اول ابتدائي الى الجامعه بنود توضح كيف تختار رئيسك المستقبلي الذي ينمي مستقبل وطنك ويرفعها علميا وثقافيا بين الامم

مو حرية مراه وديمغراطيه وليبراليه وفنون جميله

حسنو افكار الناس وحولوهم الى اهل حل وعقد اولا قبل ان تسمحون لهم بتصويت

في شرع ربنا يا حج الملكية انك تجيب ملك باردتك تمام جدا وحاجة جميلة وتختار اللي بعدة باردتك بردوة مش بحد السيف مش لانه ابن فلان يجي علي الكرسي امال فين الشوري وفين الاختيار

وكمان عاملين دين جديد هناك

عاوزين نقل تقنيه

لو تقدر تختار غيرة اختار ؟ انت اي حد خلفة الملك وقالة امسك مكاني هايمسك انت بلا ارداة اصلا مش بيتاخد رايك من الاساس زيك زي اي جمل ولا حصان بتنقل ملكيته من مالك لاخر وهو مسلوب الارادة

سبق و قلنا ان كل نيلة بتبقى لاهل الحل والعقد . الملك شي وملكية الناس شي آخر
لم يسبى عربي بحياته بالعكس هو من كان يسبي حتى قبل الاسلام

والله ابدا ولا اتمني ان يحكمني ناس زي دي ولا حتي اتمني اني احكمهم لاني لو تملكت امرهم لاحكمهم علي كل كبيرة وصغيرة احدثوها

خليك على كدا و لا تهاجر و لاتدور فرصه عمل في حته و قول لقرايبك و اصحابك

اصبروا وستروا

و انقل لنا تقنيه و تجربه المصريه ينوبك ثواب

بس انا مش عاوز واحد من ال سعود يحكمني اصل انا بني ادم مش غنم حد يسوقني

حكم ال سعود مثل حكم عبد الفتاح رياسه اللهم هذا مدني والاخر عسكري يمثل مؤسسة عسكرية تحكم البلد اقتصاديا .. الخ

حتي في دي كلامك مش صحيح والعرب كانو بيغيروا علي بعض ويسبوا نساء بعض ويكفي ان تعرف ان الوهابيين سبوا نساء اهل مكة وحد يقولي عملوها ازاي غير انهم اعتبارهم كفار ؟

ياراجل ليه تناقشه بالعقل

دا ناقشه بالمشاعر

خليك على كدا و لا تهاجر و لاتدور فرصه عمل في حته و قول لقرايبك و اصحابك

اصبروا وستروا

و انقل لنا تقنيه و تجربه المصريه ينوبك ثواب
انا في بلدي الحمد لله معزز مكرم وشغال صحفي واموري طيبة جدا لله الفضل والمنة

المفترض جميع الدول الجمهوريه تمنع انتخاب العامه للرئيس والبرلمان او تقوم بحساب صوتهم بنصف صوت

اما راعي الطعميه والثاني راعي المخبز يجي يصوت للرئيس قمة المسخره فليس بينهم اهل حل وعقد ونتائجهم يعاني منها العالم العربي

يحتاج العالم العربي تدريس من اول ابتدائي الى الجامعه بنود توضح كيف تختار رئيسك المستقبلي الذي ينمي مستقبل وطنك ويرفعها علميا وثقافيا بين الامم

يعم هو في انتخابات بجد اصلا في بلادنا انت بتضحك على مين

عموما نظام الانتخابات ده و الديموقراطية غبي جدا تخيل ان واحد لسانه حلو او بشويه افلام و اعلانات يقدر يضحك علش شويه بهايم و يخليهم ينتخبوه و يعتمد على شويه شعارات يصدقها الاغبياء

حتى يا اخي لو الشخص معاه دكتوراه مش كل الناس مؤهله انها تنتخب و الكلام ده في العالم كله مش بلادنا بس

انت عايز تقنعني ان في واحد في الغرب لو مش مع افكار اللوبيات ممكن يقعد على الكرسي

انا عن نفسي أفضل نظام الشورى عن طريق اهل العقد و الفهم و العلم هم الي يحكموا فينا لكن متجبليش ارجوز يخرب البلد

حكم ال سعود مثل حكم عبد الفتاح رياسه اللهم هذا مدني والاخر عسكري يمثل مؤسسة عسكرية تحكم البلد اقتصاديا .. الخ
شتان بين رجل جاء باردة الناس وبين واحد قفز بالبراشوت علي الكرسي السيسي نفسة يعلم وقال لو الشعب خرج عليا هامشي ماقلش انا اخدت الحكم بالسيف الاملح الجيش المصري مكون من كل المصريين مش من قبيلة واحد جيش عريق امر النبي محمد باحترامة وبشر بانتصارته ولكن بعض العربان يجحدون

شتان بين رجل جاء باردة الناس وبين واحد قفز بالبراشوت علي الكرسي السيسي نفسة يعلم وقال لو الشعب خرج عليا هامشي ماقلش انا اخدت الحكم بالسيف الاملح الجيش المصري مكون من كل المصريين مش من قبيلة واحد جيش عريق امر النبي محمد باحترامة وبشر بانتصارته ولكن بعض العربان يجحدون
كمان تكذب عالنبي صلى الله عليه وسلم

كل الناس بنتخب في مصر حتي لو بدون تعليم اصلا ؟

من قتل عثمان بن عفان؟

رضي الله عنه جماعة من الأوباش الجهلة الذين لا يعرفون للصحابة حقا، ولا للصحبة فضلا، قدموا من مصر وغيرها، وصاروا إلى عثمان ليخلعوه من الخلافة، فأحاطوا بالدّار وحصروه رضي الله عنه
اخي تعرف من هو
1- عبدالرحمن بن عديس البلوي ؟!
و
2- عمرو بن الحمق الخزاعي ؟!
اقراء ترجمتهم
و ما سئلت نفسك وين الصحابة لمن قتلوا عثمان بن عفان ؟!

انا في بلدي الحمد لله معزز مكرم وشغال صحفي واموري طيبة جدا لله الفضل والمنة
وطيب 90٪ من شعبك كيف عايش!

ولله الحمد تحت حكم ابن سعود عايشين معززين ومكرمين وتحت نظام قانوني واضح بعدين من ناحية الدخل الرواتب مجزية الحد الادنى حول 1070 دولا ومتوسط الرواتب 2400 دولار والموظف الحكومي اول مايتوظف راتبه 1600 دولار والعسكري 2000 دولار والمعلم 2190 دولار والطبيب 4700 دولار وغيرها من الوضائف ولله الحمد ويكفي موظفين فوق 2 مليون مصري

يارجال السيسي حكم على ظهر الدبابة لانضحك على بعض من انقلاب الجيش ومن يحكمك الجيش واما الانتخابات مجرد مسرحيه هزيله

علي فكرة لن اتكلم في هذا الموضوع تاني كل اللي قولتة الناس تنحاز للعدل وليس للعصبية للحكم الرشيد وليس لحكم القوي علي الضعيف واعتقد فكرتي وصلت وكل وحد ربنا يكرمه وانا ماقولتش لحد اعمل ثورة بس قولت الناس تطالب بالاصلاح بالتي هي احسن

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى