أسباب رفض مصر فريم فرنسية اضافية

يبدو أن المصريين فهموا لعبة الفرنسيين في أمر الفريم و هو نفس للفريم المغربية . كلاهما منقوصة.

يبدو أن المصريين فهموا لعبة الفرنسيين في أمر الفريم و هو نفس للفريم المغربية . كلاهما منقوصة.

اعرف دولة اخدت 2 فرقاطات منقوصة بـ 2 مليار اورو توسطت لهم دولة الامارات و احد مكاتب الدراسات في ملك احد ابناء الجنرالات? ?

في نظرك F-16 و الاباتشي بدون وصلات Link-16 و فجأة ستمتلكونها على قطع بحرية ؟
نظام Scorpion2 نمتلكه على كورفيتات سيغما و على فريم كما سبق و قلت

مشاهدة المرفق 271183

مشاهدة المرفق 271185

موجودين فى الصورة

اعرف دولة اخدت 2 فرقاطات منقوصة بـ 2 مليار اورو توسطت لهم دولة الامارات و احد مكاتب الدراسات في ملك احد ابناء الجنرالات? ?

الدولة هي بلدي الجزائر و الفرقاطة هي الميكو و انا اعرف الثمن و النقص . و لكن :
هل هذا عذر للمغرب لفعل نفس الشيء ؟

إذا رمينا أنفسنا في البحر تفعلون نفس الشيء اذا ؟

الدولة هي بلدي الجزائر و الفرقاطة هي الميكو و انا اعرف الثمن و النقص . و لكن :
هل هذا عذر للمغرب لفعل نفس الشيء ؟

إذا رمينا أنفسنا في البحر تفعلون نفس الشيء اذا ؟

المغرب اخد الفريم قبل ان تأخد الجزائر الميكو ? ?

صفقة الغواصات في 2009 رفضت ابان مبارك
وتم تفعيلها ايام السيسي ودون النظر للتطور الذي حدث من 2009 سنة طلب مبارك لها والى 2013 سنة تفعيلها ..
صفقة الغواصات من ايام الرئيس مبارك رحمة الله عليه والمشير طنطاوي وليست في عهد الادارة الحالية
يارت تتاكد قبل ما تكتب
اما بخصوص ان الصفقات سياسية فهذا لا ينطبق على مصر بل ينطبق على دول اخرى في الخليج وليست مصر
نحن لا نرمي اموالنا من اجل مواقف سياسية هذا لا يحدث الا في عقول بعض الهواة واصحاب العقد النفسية من الادارة المصرية الحالية المحترمة

في نظرك F-16 و الاباتشي بدون وصلات Link-16 و فجأة ستمتلكونها على قطع بحرية ؟
نظام Scorpion2 نمتلكه على كورفيتات سيغما و على فريم كما سبق و قلت

أنا بسألك
مصدر على وجود LINK-16 في فرقاطة محمد السادس

اعرف دولة جنوب المتوسط جيشها حصل على 3 فرقاطات مسلحة ب 12 صاروخ مضاد للسفن
احد مواطنيها يريد ان يسخر من فرقاطة دولة مجاورة مسلحة ب 16 صاروخ مضاد للسفن
?

اللى انا شايفه أن سياسة التسليح المصري اختلفت عن الماضي لكن في ناس لحد دلوقتي مش مستوعبة ده ،الصفقة البحرية مع فرنسا كانت مطلوبة بشكل عاجل لتغطية الـ Gap اللى كان موجود وقتها في القوات البحرية.

و السبب الاكتشافات الغازية اللي حصلت وقتها و كانت تتطلب وجود حماية و بشكل عاجل و قدرت توفر ده من فرنسا فى وقت كان في تفاهم كبير بين الحكومتين المصرية و الفرنسية قبل أن تتغير الحكومة الفرنسية و تظهر عراقيل بعد كدة تصعب زيادة الاعداد سواء البحرية أو الجوية .

الجديد بقي في سياسة التسليح المصرية أنها مابتقفش عند "مزود واحد" بالسلاح ،يعنى مش مرتبطة ارتباط كامل بالفرنسيين مثلا هانلاقيها اتجهت وقتها بشكل عاجل الألمان فى توقيع صفقة فرقاطات ميكو لتعوض مالم تستطيع أن توفره من الجانب الفرنسي وقتها بردوا كان في مشاكل مع إيطاليا بسبب قضية المواطن بتاعهم اللي انقتل ،لكن مع الوقت المشاكل دى راحت و ابتدى يحصل تقارب سياسي وصل فى النهاية لتوقيع الصفقة البحرية الأخيرة .

الكلام ده بإختصار ممكن نلخصه ف سطرين : مصر واضعة مخطط لتطوير الجيش "بشكل عام" و لن تتوقف عن تنفيذ ذلك التخطيط، مهما تأزم الامر مع مزود ستبحث عن البديل الاسرع و الأوفر .

انا شخصيا مش شايف أي مشكلة حاليا ،بالعكس مصر بتفتح قنوات مع عدة دول فى وقت واحد و بتضمن لنفسها البديل و بأسعار تنافسية و بتكنولوجيات متقدمة .
وايضا اتت صفقة الجويند بنقل تقنية بنسبة لمصر والتصنيع داخل ترسانة الاسكندرية وهذا يضيف لك خبرات كبيرة
يعني صفقة من ذهب لمصر وللصناعة البحرية المصرية لكن البعض يريد ان يقلل من اي صفقة مصرية لاسباب معروفة لنا جميعا
تحياتي لك

عندي سؤال خطر ببالي بما اننا بنتكلم عن الصفقات الفرنسيه
هل فعليا كما اعتقد توقف الصفقه الاضافيه للجويند ال 2 ده كانت بسبب عدم موافقت فرنسا لتسنيعها محليا مع اضافة نقل تقنيه البرج وتوطينها
اي ان مصر كانت تسعى لكسب تقنيه البدن والبرج واعتقد ده اللي اتوصلتو بعد كده مع المانيا في صفقة الكورفيتات

على العموم الف مبروك لمصر الفريمات الإيطالية ال 6 . عرفت مصر مصلحتها في الوقت المناسب . احسن من الغريم الفرنسية المنقوصة

أنا بسألك
مصدر على وجود LINK-16 في فرقاطة محمد السادس

من يمتلك وصلات بيانات على سفن اقدم من فريم و على مقاتلات و مروحيات هجومية و مروحيات بحرية و طائرات دورية لا يحتاج ان يتأكد من تواجدها على الفريم :D

من يمتلك وصلات بيانات على سفن اقدم من فريم و على مقاتلات و مروحيات هجومية و مروحيات بحرية و طائرات دورية لا يحتاج ان يتأكد من تواجدها على الفريم :D

ردك معناه ان وجودها فى الفريم المغربيه شئ بديهى وده يعنى ان اتيانك بمصدر على كلامك شئ فى منتهى السهوله
لذلك لا ارى سبب من التهرب من الاتيان بمصدر لكى نستزيد منه بمعلومات اخرى

يعني لا يوجد مصدر الا استنتاجاتك العبقرية
انزل من علي دماغنا و خليك في اللي انت فيه.

صعب تجيب المصدر؟

مصدر على منع وصلات بيانات Link-16/11 على مصر في كل الصفقات ؟
في المغرب يجب اتبات فقط تواجدها على فايبر و الباقي يفهم بسهولة

بتتكلم ع الفرقاطة الفرنسية فريم ايه اللي دخلنا ف الفايبر!!
مصدر ع وجود وصله البيانات ف الفريم المغربي هل السؤال صعب كده؟؟?

عودة
أعلى