الرافال و التايفون و الصفقات المصرية السياسية.

المفروض أن الجيش المصرى يهدأ فى وتيرة التعاقدات الجديده لأن الظاهر أنها اثارت عش الدبابير . مش بس الإسرائيليين بس اللى عندهم حساسيه من تحديث الجيش ولكن فى ناس تانيه عندها حساسيه اكبر و أكتر من اليهود . بوك وتور وانتى ٢٥٠٠ وايريس تى المانى ورادرات انذار مبكر ورادرات ما وراء الأفق وصفقات الصين فى الدفاع الجوى الغامضه . وميج ورفال وسوخوى٣٥ وكا٥٢ ومى ٢٨ وAW149 و AW189 ايطالى مع قمر صناعى للاتصالات .وغواصات المانى وجويند مع تصنيع وفريم وميكو مع التصنيع مع ٢ ميسترال بينقلوا قدرات البحريه المصريه على الإنزال لمكان اخر. كل ده وكانوا ماسكين أعصابهم ييجى السيسى يفتح على صفقه ايطاليه جديده ٢ بيرجامينى جاهزه الاستلام مع خيار ٤ اضافيه وتايفون وزوارق صواريخ مع التصنيع وقمر صناعى ردارى وهو شيئ لو تعلمون عظيم وتكنولوجيا حصريه على دول قليله جدا. حد يبلغ السيسى يهدأ مش كده فى ناس دمهم بيتحرق حرفيا. ايه كميه الموضوعات التافهه فى المنتدى اللى بتقلل من الصفقات المصريه. وكأنها حمله مرتبه من أعضاء قلائل

قل بسم الله ما شاء الله

انته ممكن تجيب كروز من الروس من الصين من اي حته
بس اعتقد الرافال دورها حيوي أكثر من كروز

انا فاكر ليك زمان -تقريبا انت يا دكتور-لما كنت بتقول ان الميراج 2000 (16 طائرة يعني ) هي ال Edge الالكتروني في المقاتلات

انت متخيل ان حال القوات الجوية اللي كنا بنقول علي الميراج 2000 هي راس الحرب الالكتروني لينا واسطول جوي عماده فالكون من غير bvr بيدخل ليها نوعية جديدة زي الرفال والسوخوي 35 واالميج 29 بكامل ذخائرهم ( ماعدا السكالب اللي هيدخل قريب) والناس مش عجبها ...زعلانين ان التايفون هتدخل او لا رفاهية "الزعل" ديه الناس مش عجبها

بقي عندنا رفال بسبكترا دور حيوي فعلا مش منصة لكروز والناس مش عجبها
سوخوي 35 والناس مش عجبها

انا متعفرت والله فين المنطق والعقل ؟!!!!!

انا فاكر ليك زمان -تقريبا انت يا دكتور-لما كنت بتقول ان الميراج 2000 (16 طائرة يعني ) هي ال Edge الالكتروني في المقاتلات

انت متخيل ان حال القوات الجوية اللي كنا بنقول علي الميراج 2000 هي راس الحرب الالكتروني لينا واسطول جوي عماده فالكون من غير bvr بيدخل ليها نوعية جديدة زي الرفال والسوخوي 35 واالميج 29 بكامل ذخائرهم ( ماعدا السكالب اللي هيدخل قريب) والناس مش عجبها ...زعلانين ان التايفون هتدخل او لا رفاهية "الزعل" ديه الناس مش عجبها

بقي عندنا رفال بسبكترا دور حيوي فعلا مش منصة لكروز والناس مش عجبها
سوخوي 35 والناس مش عجبها

انا متعفرت والله فين المنطق والعقل ؟!!!!!
ايوه الرافال نقله جبارة وياريت يزيد عددها في أقرب وقت ويتم دمج تذخير روسي عليها

ايه اللى فى الطرح ده "سياسي" بما يوافق العنوان ؟؟!.
اللى انا فهمته بسبب أن كان في ضغط أمريكى بعدم توفير قطع من الأباتشي و آلاف ١٦ تقرر التعاقد على الرافال .. فين الهدف السياسي فى كدة ؟ دولة عايزة تعزز نفسها تسليحيا و المزود الرئيسي تعنت فأتجهت لغيره و من غيره لغيره و هكذا لحد مابتحصل على احتياجاتها .
الكاتب عنده "فكرة" و بيحاول يرسخها بموضوعين تلاته ورا بعض و بشكل "ممنهج" بأن الصفقات المصرية "فاسدة" و أن القيادة السياسية بتقود هذا الفساد ،انا اعرف ان "الادعاء" علي أحد بالفساد لازم يكون معزز بأدلة على ذلك زي مثلا أننا نشترى معدات مالهاش اي تأثير أو فاعلية بقيمة مادية ضخمة ،او تجيب تقارير من تلك الدول زي فرنسا أو المانيا أو ايطاليا أو روسيا تقول مثلا أن في مزود منهم اتهم بالفساد بسبب صفقة مع مصر زي ماحصل مع نتنياهو و المانيا .
و ده لا ينطبق علي اي شي تعاقدنا عليه ،كل قطعة اشتريناها ليها دور و بتضيف لفاعلية و قدرات الجيش المصري بشكل واضح ،انما تقولي عشان امريكا حجبت عننا شي و احنا اتجهنا لتعويضه من دول تانية أن ده فساد .؟! و دليلك مقالة من ٥ سنوات ؟.
اطلاق الاتهامات جزافا و بدون دليل ده اسلوب رخيص جدا و يمكن "تفهمه" عند استيعاب توجهاتك السياسية التى لا تعترف اصلا بالحكومة و بالدولة المصرية الحالية ،سبب اعتراضك الرئيسي على تلك الصفقات هو سياسي بحت.

كنت قريت فى المنتدى هنا ان T-220 مبنى على تقنيات الديموكليس بس معرفش صح ولا غلط

المنظومه الكهروبصريه الى على الكاموف هى الى اتبنت على منظومه فرنسيه لصالح مصر

هتعيشو و تموتو في نظرية المؤامرة .. دواعش و اخوانج. BLA BLA
ده علي اساس ان الصوره اللي في بروفايلك صورة سعاد حسني مثلا!

مثلا.!!
خدوا الحكمة من أفواه الإخوان .

لجميع الاعضاء الغير راغبين او متحمسين لصفة اليورو فايتر انا مختلف مع حضراتكم نعم هى ستكون عبىء لوجستى لكن مصر غير اى حد ده قدرنا ونحن باذن الله قادرون على تشغيل ليس 5 انواع بل 10 ولكن للنظر للايجابيات هذه طيارة جيدة للغاية تسليحها متنوع توجد مع اشقاءنا فى الخليج وقت الشدة والضرورة سيكون من الصعب منع قطع الغيار والتسليح عنا مع سرعة تسليمها لقواتنا الجوية ماذا نريد اكثر من ذلك اتمنى تفعيل هذه الصفقة وبشدة وشكرا للقيادة العسكرية والسياسية على هذا التخطيط الممتاز والى الامام داما وتحيا مصر

كنت قريت فى المنتدى هنا ان T-220 مبنى على تقنيات الديموكليس بس معرفش صح ولا غلط

المنظومه الكهروبصريه الى على الكاموف هى الى اتبنت على منظومه فرنسيه لصالح مصر
اللي أنا فاكره إن ال SPASAN-E UOMZ هو اللي مبني برخصة

لجميع الاعضاء الغير راغبين او متحمسين لصفة اليورو فايتر انا مختلف مع حضراتكم نعم هى ستكون عبىء لوجستى لكن مصر غير اى حد ده قدرنا ونحن باذن الله قادرون على تشغيل ليس 5 انواع بل 10 ولكن للنظر للايجابيات هذه طيارة جيدة للغاية تسليحها متنوع توجد مع اشقاءنا فى الخليج وقت الشدة والضرورة سيكون من الصعب منع قطع الغيار والتسليح عنا مع سرعة تسليمها لقواتنا الجوية ماذا نريد اكثر من ذلك اتمنى تفعيل هذه الصفقة وبشدة وشكرا للقيادة العسكرية والسياسية على هذا التخطيط الممتاز والى الامام داما وتحيا مصر

بصرف النظر عن عبأ التشغيل ، مقاتلة مشترك بها اربع دول يمكن تعترض دولة يوما ما علي تطوير او ذخائر و شراء المزيد منها ، بصراحة مخاطرة شراء مقاتلة زي التايفون

بصرف النظر عن عبأ التشغيل ، مقاتلة مشترك بها اربع دول يمكن تعترض دولة يوما ما علي تطوير او ذخائر و شراء المزيد منها ، بصراحة مخاطرة شراء مقاتلة زي التايفون
لكن اللي احنا فهمناه ان كل دوله من حقها بيع المقاتلة بدون شرط موافقه الاخرين، صح ولا غلط؟

لكن اللي احنا فهمناه ان كل دوله من حقها بيع المقاتلة بدون شرط موافقه الاخرين، صح ولا غلط؟

علي حد علمي كل دولة تعقد صفقات منفردة دون الرجوع للدول المشتركة ،لكن الدول المشتركة يمكن تعترض علي بيع المقاتلة لاي دولة بسبب المكون المشترك لكل دولة

عودة
أعلى