مصر تنشط في جزيرة نورا الاريترية

اللى انت قلته صحيح تماما .. لكن ٥٠ مليار مش كتير؟

مصر بتغرق فشبر مياه فما بالك ب ٥٠ مليار!!!

لان مصر لو فعلا بينزل عليها ٥٠ مليار مياه مطر و الحكومات ما استفادتش منها .... يبقى لازم تتعدم ... و لو فيهم حد مات نخرج جثته و نعدمه برضه
سلاسل جبال البحر الأحمر وصحرائها بتكون عائم حرفيا بسبب مياه الأمطار

في تصريح لوزارة الرأي برده بتقول ان كميه مياه الأمطار في مصر ٥١ مليار متر مكعب سنويًا

انا قصدي ان مفيش قاعدة لحد الان
حتي احدث صور القمر الصناعي مش بتظهر اي نوع انشائات وافتراضآ اننا هنبداء نبني فيها بكرة الصبح محتاجة وقت علشان تدخل خدمة عملياتية .ودول بيقولو هنبدئ ملاء السد خلال 4 شهور وبعد كدة اي عملية لهدم السد هيكون فيها خطر علينا يعني الوقتمش في صالحنا

صور الجزيرة على جوجل ايرث قديمة جداً
اقدمها 2006 و احدثها 2014
لا يوجد لأي جزء من الجزيرة صور احدث من 2014
و الاتفاقية موقعة 2016
و من 2016 لحد 2020 تقدر تنشأ قاعدتين زي برنيس و محمد نجيب

صور الجزيرة على جوجل ايرث قديمة جداً
اقدمها 2006 و احدثها 2014
لا يوجد لأي جزء من الجزيرة صور احدث من 2014
و الاتفاقية موقعة 2016
و من 2016 لحد 2020 تقدر تنشأ قاعدتين زي برنيس و محمد نجيب
بس انا مش بعتمد علي جوجل ايرث
باخد الصور من القمر الاوروبي sentinel
بيحدث صورة يوميآ

ممكن تصورلنا صورة للجزيرة من القمر ده
بعتذرلك .الموضوع معقد بالنسبالي
بستخدم موبايل والموقع علي الجهاز
وشوية حاجات تانية بتصعب الامور
عمومآ الموقع اللي بستخدمة اسمة sentinel_ hub ممكن تشوفة لو بتستخدم جهاز او لاب
وفي ابليكيشن بنفس الاسم للاندرويد
شوف كدا وهتابع معاك علي الخاص
ملحوظة : مش بتهرب ولا مكسل بس الموضوع صعب جدآ بالنسبالي والله

بعتذرلك .الموضوع معقد بالنسبالي
بستخدم موبايل والموقع علي الجهاز
وشوية حاجات تانية بتصعب الامور
عمومآ الموقع اللي بستخدمة اسمة sentinel_ hub ممكن تشوفة لو بتستخدم جهاز او لاب
وفي ابليكيشن بنفس الاسم للاندرويد
شوف كدا وهتابع معاك علي الخاص
ملحوظة : مش بتهرب ولا مكسل بس الموضوع صعب جدآ بالنسبالي والله

ماتعرفش اسم التطبيق على ابل ستور ؟ لاني دايخ عليه مش لاقيه
لاقيت الموقع من على اللاب بس واضح انه باشتراك و المجاني صوره غير واضحة

ماتعرفش اسم التطبيق على ابل ستور ؟ لاني دايخ عليه مش لاقيه
لاقيت الموقع من على اللاب بس واضح انه باشتراك و المجاني صوره غير واضحة
لا انا بستعمل الاندرويد فمعرفش الابل
هو اة بيحتاج اشتراك .بس بيقرب فالمجاني لحد ٣٠٠ متر فمشي حالك بية دلوقت
وان شاء الله هبحث علية للابل

لا انا بستعمل الاندرويد فمعرفش الابل
هو اة بيحتاج اشتراك .بس بيقرب فالمجاني لحد ٣٠٠ متر فمشي حالك بية دلوقت
وان شاء الله هبحث علية للابل

هو فعلا لحد 300 متر اوك
بعد كده بيضرب بيكسل ?

سلاسل جبال البحر الأحمر وصحرائها بتكون عائم حرفيا بسبب مياه الأمطار

في تصريح لوزارة الرأي برده بتقول ان كميه مياه الأمطار في مصر ٥١ مليار متر مكعب سنويًا

يبقى كدة فعلا الحكومات لازم تتعدم .....
يعنى ايه حصتى فى مياه النيل 56 مليار و بينزل مطر 50 مليار و عندى فقر مائى !!!!!!!!!!!!

يعنى ايه حصتى فى مياه النيل 56 مليار و بينزل مطر 50 مليار و عندى فقر مائى !!!!!!!!!!!!
يا فندم الرقم ده بيشمل المياه اللي بتنزل في الشارع عندك وفي الحواري وفي كل شبر في مصر وفي الصحاري الخاليه من السكان
انت تقدر تستغل كميه منها فعلا بس مستحيل تستغلها كلها

يا فندم الرقم ده بيشمل المياه اللي بتنزل في الشارع عندك وفي الحواري وفي كل شبر في مصر وفي الصحاري الخاليه من السكان
انت تقدر تستغل كميه منها فعلا بس مستحيل تستغلها كلها

حبيبى انا فاهم الكلام دة...
و المطرة فى الصحارى بتكون اكثر من المدن و لو افترضنا انها بتنزل بنسب متساوية ( 25 مليار فى الصحرا و 25 مليار فى المدن) و قدرت استغل 5% فقط من الكمية دية يعنى 2.5 مليار متر مكعب.

تعرف يعملوا ايه؟

فدان القمح بيستهلك 2000 متر مكعب مياه يعنى انت تقدر تزرع مليون و 250 الف فدان، فى حين ان الحكومة

يعنى 18 مليار جنيه لحفر ابار لرى مشروع مليون و نص فدان فى الفرافرة، هتتكلف كام لتوجيه مياه الامطار فقط الى مشروع المليون و ربع فدان؟!

المصدر دة انا مش متاكد منه ... لكن اللى اعرفه ان فدان الموز بيستهلك 12000 متر مكعب مياه (لانه من المحاصيل الشرهة للمياه).
تعرف ان 2.5 مليار دول يزرعولك 208 الف فدان موز فى حين ان مصر بتزرع 84 الف بس و الحكومة عايزة تقلل الاراضى المزروعة منه عشان تقلل استهلاك المياه.

التعديل الأخير:
و المطرة فى الصحارى بتكون اكثر من المدن و لو افترضنا انها بتنزل بنسب متساوية ( 25 مليار فى الصحرا و 25 مليار فى المدن) و قدرت استغل 5% فقط من الكمية دية يعنى 2.5 مليار متر مكعب.

تعرف يعملوا ايه؟

فدان القمح بيستهلك 2000 متر مكعب مياه يعنى انت تقدر تزرع مليون و 250 الف فدان، فى حين ان الحكومة

يعنى 18 مليار جنيه لحفر ابار لرى مشروع مليون و نص فدان فى الفرافرة، هتتكلف كام لتوجيه مياه الامطار فقط الى مشروع المليون و ربع فدان؟!

المصدر دة انا مش متاكد منه ... لكن اللى اعرفه ان فدان الموز بيستهلك 12000 متر مكعب مياه (لانه من المحاصيل الشرهة للمياه).
تعرف ان 2.5 مليار دول يزرعولك 208 الف فدان موز فى حين ان مصر بتزرع 84 الف بس و الحكومة عايزة تقلل الاراضى المزروعة منه عشان تقلل استهلاك المياه.

الحكومه قامت باقامه مشاريع لاستغلا المياه في جبال البحر الاحمر وبعض المناطق في الصعيد لكن يبدو انها غير مهتمه بمياه الامطار في المدن
علي كل حال نتمني استغلال اكبر كميه ممكنه

تعرف يعملوا ايه؟

فعلا الموز من المشاريع التي تستهلك كميات كبيرة واكيد لن تستطيع ان تسيطر على الفلاح في عدم زراعته او تقنين زراعته لانه محصول بيصدر للخارج وبالتالي الفلاح بيكسب اكثر من التصدير
لكن انا ايضا موافق مع راي الاخ A @ahmed el sharkawy ان هناك كمية كبيرة من المياه بتسقط داخل المدن والقرى وشبكة الصرف الصحي غير قادرة على استيعابها لكن انا معاك في نفس الوقت اذا كان لدينا القدرة على الاستفادة من 20% من مياه الامطار وهي حوالى 10مليار متر مكعب فيجب السعي بجدية في هذا الاتجاه
والحقيقة انا مشفق على الحكومة في الفترة الاخيرة فاتحين شغل في مشاريع كتير منذ 2014 وعاملين شغل ممتاز لكن للاسف الدولة المصرية لو منذ عام 2000 كنا ماشيين بتخطيط وخطة معرفة لكنا في وضع تاني لكن الحمد لله على كل حال
تحياتي لك

مصر معندهاش امكانيات تهاجم
واثيوبيا معندهاش امكانيات تدافع

وكلي ثقه ان السيسي ليس مثل السادات او عبدالناصر

السلام عليكم
مياه الامطار بالفعل يتم استغلالها فاستهلاك مصر من المياه سنويا يتعدى 80 مليار متر مكعب فاذا طرحنا منها 55 مليار هى الحصة السنوية يتبقى حوالى 25 مليار متر مكعب عبارة عن
1- مياه امطار تتساقط على المدن و تنتهى بالنهاية فى الصرف الزراعى الذى يتم تحليتة و اعادة استخدامة بالخلط مع المياه العذبة بنسب معينة
2-يتم فى فصل الشتاء تقليل المياه المنصرفة من السد العالى و ذلك للاعتماد على الامطار فى الرى (ريه او اثنان فقط ) اما باقى الرى ياتى من النيل
3-باقى مياه الامطار تسقط فى اماكن صحراوية و غير معروفة ويتم امتصاصها سريعا من الرمال او تتبخر فليس كل مطر يمكن جمعة
4-بالنسبة للساحل الشمالى هى فكرة ممتازة و اعتقد انها متضمنة فى خطة مليون و نصف فدان التى اعلن عنها الرئيس السيسى

توزيع الامطار فى الوطن العربى و مصر من افقر الاماكن بالمطر

تحياتى

روح اسأل كام مليار منهم تبخير
وبطل هرى شوية

روح اسأل كام مليار منهم تبخير
وبطل هرى شوية

بلاش تفتى انت بس كل شوية و تعمل نفسك فاهم ....

مياه التبخير لا تحتسب و لا مياه النقل على فكرة..

مياة النيل فى مصر بيتبخر منها 10 مليار سنويا و بيتم ترك 10 مليار سنويا على حركة الملاحة فى النيل ....

فلو انت فاهم اوى كدة يبقى حصتك فى النيل 36 مليار و اثيوبيا مبقششة عليك بمليار.

السلام عليكم
مياه الامطار بالفعل يتم استغلالها فاستهلاك مصر من المياه سنويا يتعدى 80 مليار متر مكعب فاذا طرحنا منها 55 مليار هى الحصة السنوية يتبقى حوالى 25 مليار متر مكعب عبارة عن
1- مياه امطار تتساقط على المدن و تنتهى بالنهاية فى الصرف الزراعى الذى يتم تحليتة و اعادة استخدامة بالخلط مع المياه العذبة بنسب معينة
2-يتم فى فصل الشتاء تقليل المياه المنصرفة من السد العالى و ذلك للاعتماد على الامطار فى الرى (ريه او اثنان فقط ) اما باقى الرى ياتى من النيل
3-باقى مياه الامطار تسقط فى اماكن صحراوية و غير معروفة ويتم امتصاصها سريعا من الرمال او تتبخر فليس كل مطر يمكن جمعة
4-بالنسبة للساحل الشمالى هى فكرة ممتازة و اعتقد انها متضمنة فى خطة مليون و نصف فدان التى اعلن عنها الرئيس السيسى

توزيع الامطار فى الوطن العربى و مصر من افقر الاماكن بالمطر
مشاهدة المرفق 250138
تحياتى
مياه الامطار اللى بتنزل عالاراضى الزراعية هى اللى بتروح للصرف الزراعى
مياه الامطار اللى بتنزل عالمدن بتروح الصرف الصحى.
مياه الصرف الصحى بيتم تنقيته و استخدامه فى المصانع التى تستخدم المياه بكثرة
مياه الصرف الزراعى بيعاد استخدامها فى الزراعة (حاليا)

عودة
أعلى