فودافون توقع مذكرة مع الاتصالات السعودية لبيع حصتها بمصر

يا شباب المشكله في استخدام المصريين مش في الشركات افتكر كان زمان النت غير محدود فا طلعت هوجة السنترالات والسايبر اللي بيبيع نت في المنطقة بأسعار رخيصه جدا وده كان بيأثر علي شبكة النت في باقي المنطقه علشان كده طلعو بنظام الباقات والاستخدام العادل وفعلا نجح في القضاء علي معظم هذه الظواهر السلبيه
والاستخدام الظالم سعره غالي جدا جدا جدا

يا شباب المشكله في استخدام المصريين مش في الشركات افتكر كان زمان النت غير محدود فا طلعت هوجة السنترالات والسايبر اللي بيبيع نت في المنطقة بأسعار رخيصه جدا وده كان بيأثر علي شبكة النت في باقي المنطقه علشان كده طلعو بنظام الباقات والاستخدام العادل وفعلا نجح في القضاء علي معظم هذه الظواهر السلبيه
يعني كان هناك اساءة استعمال الخدمات من قبل العملاء!

ساعتها مكانش في راوتر ومكانش في وايفاي، الواحد لما كان عاوز يستخدم نت كان بيضطر ينزل للسايبر، دلوقتي الوضع اختلف ومحدش هيحتاج للسايبر

اي شركه هشتغل في مصر هتشتغل بنفس النظام والا هيتخرب بيتها
المشاكل دى حلولها بسيطة وممكن تتحل من السيستم عندهم بكل سهولة او بالرقابة لكن هما ديما نفسهم بتروح للسرقة ودنك منين يا جحا

لأبعد الحدود تلاقي واحد مشتري نت وببيع ل 20 واحد في منطقته
الى انت بتتكلم عليه ده كان فى 2008 وقبلها ثقافة انك تروح للشركة وتقدم على روتر مكنتش موجودة او محدش كان متعود يعملها وسرعات كانت صغيرة لكن دلوقت كل بيت فيه روتر وعرفنا ان كده السرعات بتجيلنا كاملة

المشاكل دى حلولها بسيطة وممكن تتحل من السيستم عندهم بكل سهولة او بالرقابة لكن هما ديما نفسهم بتروح للسرقة ودنك منين يا جحا
المواطن المصري محدش بيغلبه يا صديقي :ها:

الى انت بتتكلم عليه ده كان فى 2008 وقبلها ثقافة انك تروح للشركة وتقدم على روتر مكنتش موجودة او محدش كان متعود يعملها وسرعات كانت صغيرة لكن دلوقت كل بيت فيه روتر وعرفنا ان كده السرعات بتجيلنا كاملة
علي فكره الظاهره لسه موجوده بس بشكل أضيق بكتير لو تحب اصورلك بيوت خارج منها اسلاك نت علشان تتأكد

المواطن المصري محدش بيغلبه يا صديقي :ها:
لو عاوزين يغلبوه لصالحه هيغلبوه زى منظومة بطايق التموين والمخالفات وغيرة سبحان الله ساعتها بيعرفو يسيطرو سيطرة كاملة علشان الموضوع على هواهم 🤣

لو عاوزين يغلبوه لصالحه هيغلبوه زى منظومة بطايق التموين والمخالفات وغيرة سبحان الله ساعتها بيعرفو يسيطرو سيطرة كاملة علشان الموضوع على هواهم 🤣
انها العشوائيات وما ادراك ما العشوائيات... دوله تانيه

علي فكره الظاهره لسه موجوده بس بشكل أضيق بكتير لو تحب اصورلك بيوت خارج منها اسلاك نت علشان تتأكد
بص ده امر شايفه ايجابي الدول المتطورة دلوقت بتقيس مدى تطورها بعدد المتعاملين على شبكات الإنترنت مش مهم يدخلو إزاى المهم يتم استهدافهم بسهولة لدرجة ان بيتم توفير إنترنت مجانى فى الشوارع كده بتستهدف المواطن بشكل أسهل وبتعرض عليه دعايات لمنتجات بتساعد اقتصادك يكبر اسهل وبتخليه ياخد قرار الشراء بشكل أسهل وده بيعمل حركة كبيرة فى الاقتصاد تقدر تعتبر الإنترنت دلوقت زى ماسبيرو ايام عبد الناصر او الراديو ايام الملك تقدر الدول تستخدمه كمحرك لحجات اكبر مش مكاسب صغيرة قصيرة المدى الحكومات المتخلفة بس الى بتنظر كده للإنترنت فى 2021

اقول لكم على طريقة حلوة تاخدو بيها نت غير محدود في مصر.

بعد الباقة ما تخلص ويتم خفض السرعة، استخدم برنامج vpn زي Http injector وحط في خانة السيرفر زى الصورة.

هذا الكلام السليم
الحصول على تمويل للإستثمار افضل من التضحية بالسيولة.
STC طرحت احد فروعها STC Solutions للإكتتاب ايضا
هل يمكن أن تشرح لي لماذا التمويل أفضل؟؟

لديك سيولة مع نسبة مخاطر صغيرة لماذا ترهق نفسك بالديون مع نسبة فائدة ورهن وضمان وووو؟؟

شرح واضح لو تقدر

@suadi silent

حبيبي كيف حالك اولا

هنا في مصر عاوزين نكسر احتكار شركة We

انا عشت في السعودية ١٣ عام او ١٤ عام

ومنتظر على اول وظيفة برمجيات ان شاء الله اطلع ليها تاني

بس رض شاسع جدا بين we و stc

هنا في مصر بيتصعبوا يعملوا حاجة متطورة عشان يفجلوا ياخدوا شاي و بقشيش و ما الى ذلك

لما بدأ الرئيس السيسي عمل العاصمة الادارية و قال ان في ٥٠ الف موظف فقط هيبقوا مسؤالين عن المعاملات والإجراءات الحكومية ومله هيبقى machine فقط

اللي بيشتغل في الحكومة اعترض اللي بقا ٥٠ سنة و اللي ٤٥ سنة اللي بيحب ياخد وظيفة الحكومة ويشتغل ورق ومش بيتعلم حاجة ومش عاوز غيره احسن منه ييجي يجلس مكانه

بنفس المنطق في مصر من حيث الانترنت

الشركات مش عاوزة تفتح لانها بتاخد فلوس كتير من الناس و مفيش نظام
لانه ببساطة ممكن تحكم بسرعة النت مش بباقة لكن هما مش عاوزين استزاف لفلوس الناس هشان يكسبوا لان لو استخدموا سياسة عادلة وصحيحة مش هياخدوا الملايين دي كلها او المليارات يعني الاىباح مثلا تكون ٣٠ في المئة خمسين

هنا في مصر ان ما كانت 100 في المئة صاحب المؤسسة يقفلها

من الاخر الناس الكبير اللي عاوزة فلوس علطول و يضحكوا غلى الناس او ال جل الكبيراللي عاوز يجلس في مكان عشان ياخد بقشيش وشاي او الشكل ده او النظام ده يفضل مستمر مش عاوزين تطوير في اي نظام او اي حاجة

هذا الموضوع

اسف لو اطلت صديقي ❤

والله حتى ردك اقل من المأمول. على اساس ان المانيا اللي اخترعت النت.
اللي قلته انا هو الواقع و واقع الانترنت في المانيا وعموم اوروبا ليس جيدا مقارنة بالسعودية والخليج.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
معظم المنازل في المانيا يصلها الانترنت عن طريق الكيابل المحورية coaxial cables وهذه تقنية قديمة كانت موجودة في امريكا منذ الثمانيات وكان عن طريقها يتم مشاهدة البرامج التفلزيونية بامريكا.

وهذه التقنية سيئة جدا ومتخلفة مقارنة بالالياف الضوئية. ويعيبها نفس عيوب الكيابل النحاسية DSL بكافة انواعه.

بالنسبة للانترنت عبر الموبايل في المانيا فهو تعيس جدا وارفقت لك احد الاثباتات.

يكفي ان ميترو برلين كمثال لا تتوفر تغطي جيدة به سوى شركة واحدة.

ايضا خدمات الجيل الخامس 5G سيئة في المانيا وشبه منعدمة في اوروبا ككل
بعد الرغي دا كله احب اقولك انك جايب الكلام من كيسك
انا عشت فيها وف غيرها وكل اللي شفته فايبر كابل و السرعات خرافية من ٥-٦ سنين

ودا اخر رد عليك في الموضوع دا

@suadi silent

حبيبي كيف حالك اولا

هنا في مصر بيتصعبوا يعملوا حاجة متطورة عشان يفجلوا ياخدوا شاي و بقشيش و ما الى ذلك

لما بدأ الرئيس السيسي عمل العاصمة الادارية و قال ان في ٥٠ الف موظف فقط هيبقوا مسؤالين عن المعاملات والإجراءات الحكومية ومله هيبقى machine فقط

اللي بيشتغل في الحكومة اعترض اللي بقا ٥٠ سنة و اللي ٤٥ سنة اللي بيحب ياخد وظيفة الحكومة ويشتغل ورق ومش بيتعلم حاجة ومش عاوز غيره احسن منه ييجي يجلس مكانه

لانه ببساطة ممكن تحكم بسرعة النت مش بباقة لكن هما مش عاوزين استزاف لفلوس الناس هشان يكسبوا لان لو استخدموا سياسة عادلة وصحيحة مش هياخدوا الملايين دي كلها او المليارات يعني الاىباح مثلا تكون ٣٠ في المئة خمسين

من الاخر الناس الكبير اللي عاوزة فلوس علطول و يضحكوا غلى الناس او ال جل الكبيراللي عاوز يجلس في مكان عشان ياخد بقشيش وشاي او الشكل ده او النظام ده يفضل مستمر مش عاوزين تطوير في اي نظام او اي حاجة

هذا الموضوع

اسف لو اطلت صديقي ❤
شاكر لك توضيحك يا اخي الكريم (y)

@suadi silent

حبيبي كيف حالك اولا

هذا الموضوع

اسف لو اطلت صديقي ❤
عقليتهم أبناء عاملين يبقا ابوه بقاله 60سنه خارب الدنيا فساد ورشوه ومحسوبيه وفى الآخر بدل ما يطرده يشغله ابنه بنفس الدماغ حلىنى بقا سنين المعشات الجاية عقبال لما يخرجو الرابش الموجود دلوقت

قفز سهم المصرية للاتصالات خلال تعاملات اليوم بنحو 6.9% ليصل إلى 14.97 جنيه بعد أنباء عن عودة الحديث عن صفقة استحواذ شركة الاتصالات السعودية (STC) على حصة فودافون العالمية في فودافون مصر.
تملك شركة المصرية للاتصالات 44.95% من فودافون مصر.
تفرض لوائح سوق المال المصرية على شركة الاتصالات السعودية، في حال إتمام الصفقة، تقديم عرض إلزامي للاستحواذ على جميع أسهم فودافون مصر، بما في ذلك الحصة التي تمتلكها المصرية للاتصالات.
نقلت CNBC عربية عن مصادر مصرفية لم تسمها أن صفقة استحواذ STC على فوادفون مصر عادت إلى السطح مرة أخرى بعد تعطلها في ديسمبر الماضي بعد عام من المفاوضات من أجل استحواذ الشركة السعودية على حصة فودافون العالمية في وحدتها المصرية.
تبحث STC عن تأمين قرض ميسر بنحو 1.1 مليار مع اتجاهها لتمويل الصفقة باستخدام جزء من السيولة المتاحة لديها، وجزء آخر من أسواق الدين العالمية، في وقت تراجعت فيه تكاليف التمويل على نحو كبير بسبب انخفاض الفائدة العالمية، بحسب المصادر.

اعتقد الموضوع سياسي بحت بجانب ان مصر بتحب تدرس الموضوع من كل جوانبه عشان لما ناخد قرار يكون كالعادة بأكبر مكاسب واقل خساير

بالنسبة للحساب الغلبان ادينا بنضحك
عامل زي واحد اشترى مرسيدس ورايح يعاير مخترعها

البحث عن الذات قصة قصيرة حزينة
لست الوحيد الذي تضحك

هل حاب افكرك بكلامك. مصر حاضر للعلا كشاهد على الاتفاق؟ :kappa:

عودة
أعلى