فودافون توقع مذكرة مع الاتصالات السعودية لبيع حصتها بمصر

الخلاصة شركة فودافون رفضت العرض السعودي لانها بتقول انها صرفت اكثر من مليار دولار استثمارات على تطوير شبكتها بمصر
والمصرية للاتصالات عاوزة تشتري وبحق الشفعة في حال باعت فودافون لان وبكل اختصار مصر تعتبر شبكة فودافون امن قومي لانها الاكبر بمصر
فبالتالي لا فودافون لديها الان الرغبة في البيع ولا السعر المعروض عاجبها ولا الحكومة المصرية لديه رغبة في خروج الشبكة الاكبر للمحمول في مصر من عباءة المصرية للاتصالات فمفيش صفقة بالبلدي والناس قاعدة تهري في حوارات جانبية
مستحيل ده يكون تفكيرنا وعاوز افهم معنى كلمة امن قومى هل تقصد الخوف من تسرب بينات العملاء لدول تانيه فى قانون بينظم الموضوع ده وسبق ان تم استخدامة مع شركة كريم وبينات العملاء فى مصر تحت السيطرة الكاملة للحكومة بداية من أجهزة الشركات الى موجودة بداخل سنترالات المصرية للإتصالات الى اصغر تفصيله لكن اعتقد انها مجرد منافسه فى حصة سوق ومشكله التمويل من طرف شركة stc او مجرد مناورة تجارية لوقت محدد مع فودافون اما موضوع الأمن القومى فى النهاية زى ما سبق وقلت كل الشركات فى مصر مجرد أسماء لشبكة واحدة والاختلاف فى الدعم الفنى وخدمة العملاء

هؤلاء عندهم رز و حاليا نحاول اقناعهم ان يشاركونا فيه, مش زي الي في بالي و بالك 🤭

و تزعل لما نقول عليك متخلف, واحد شاي سكر زياده و عجل.

انت اتعصبت ليه بس يا هجايص .. امسك نفسك كده عيب .. كل ده عشان برد عليك وبفوقك على الحقيقة .. عموما متزعلش ولو عايز تاني قوللي وانا اديك :مع السلامة:

مستحيل ده يكون تفكيرنا وعاوز افهم معنى كلمة امن قومى هل تقصد الخوف من تسرب بينات العملاء لدول تانيه فى قانون بينظم الموضوع ده وسبق ان تم استخدامة مع شركة كريم وبينات العملاء فى مصر تحت السيطرة الكاملة للحكومة بداية من أجهزة الشركات الى موجودة بداخل سنترالات المصرية للإتصالات الى اصغر تفصيله لكن اعتقد انها مجرد منافسه فى حصة سوق ومشكله التمويل من طرف شركة stc او مجرد مناورة تجارية لوقت محدد مع فودافون اما موضوع الأمن القومى فى النهاية زى ما سبق وقلت كل الشركات فى مصر مجرد أسماء لشبكة واحدة والاختلاف فى الدعم الفنى وخدمة العملاء
سبق ان صرح مسؤول مصري ان مخاوف الامن القومي - ايا كان قصده - هي سبب رفض الاستحواذ. كلام غير مفهوم خصوصا ان الحصه المستهدفه لشركة بريطانيه اصلا. كما نعلم البريطانيين لهم تاريخ مع التجسس على مصر, و باستخدام الاتصالات تحديدا ( كمثال كانوا يقرأون الرسائل المشفرة لعبدالناصر ايام ازمة السويس قبل المستلم, بامكانك مراجعة مذكرات بيتر رايت و قصة دخولة لغرفة التشفير المصرية بهوية فنى تلفونات )

اعتقد اننا لسنا اسوأ من البريطانيين, و حدسي الشخصي ان المخاوف من منافسة اقتصادية لا تستطيع شركات الجيش الصمود امامها.

we تحتاج حديقة مسورة و الا ستموت, هذا ابسط تفسير.

انت اتعصبت ليه بس يا هجايص .. امسك نفسك كده عيب .. كل ده عشان برد عليك وبفوقك على الحقيقة .. عموما متزعلش ولو عايز تاني قوللي وانا اديك :مع السلامة:
معليش, مدمن كافيين و الشاي تأخر.

عجل الله يصلحك 🤭

سبق ان صرح مسؤول مصري ان مخاوف الامن القومي - ايا كان قصده - هي سبب رفض الاستحواذ. كلام غير مفهوم خصوصا ان الحصه المستهدفه لشركة بريطانيه اصلا. كما نعلم البريطانيين لهم تاريخ مع التجسس على مصر, و باستخدام الاتصالات تحديدا ( كمثال كانوا يقرأون الرسائل المشفرة لعبدالناصر ايام ازمة السويس قبل المستلم, بامكانك مراجعة مذكرات بيتر رايت و قصة دخولة لغرفة التشفير المصرية بهوية فنى تلفونات )

اعتقد اننا لسنا اسوأ من البريطانيين, و حدسي الشخصي ان المخاوف من منافسة اقتصادية لا تستطيع شركات الجيش الصمود امامها.

we تحتاج حديقة مسورة و الا ستموت, هذا ابسط تفسير.
التجسس موجود فى كل عصر وكل مكان ومتبادل بين الدول لو الكلام المسؤول ده صحيح ممكن يكونو خايفين من ضعف قدرة الشركات الجديدة الى هتدخل السوق من حفظ أمان بينات العملاء وخصوصا وجود تجارب سابقة سيئة داخل اسواقهم 😌اما بالنسبة لموضوع خوفهم من المنافسه الاقتصادية لا استبعدها

التعديل الأخير:
صحيح واضرب لك مثال على كسل السعوديين، حته بسيطه لما تطلب من مهندس مصري يعملها ياخد عليها من اسبوع لاتنين ولما تزعأ له بيزعل وياخد بخاطره والسعودي الكسلان اللي مابيعرفش ممكن يمضي فيها 5 دقائق فقط ويمضي الاسبوعين الباقيين من غير لا شغل ولا بتنجان :تمام:

هنا تعرف ان المصري والهندي مايعرف يستخدم التقنية او مش فاهم بشغله علشان كده يضيع ايام واسابيع "تراه يحسبها شغل وانتاجيه ::rolf::" ولما تعلمه كيف يعملها بدقيقتين او خمس دقائق بيستكبر انه يتعلم منك لانك بدوي وهو فرعوني فمايصحش كده :O_0:

يا اخي الكريم حقولك كام حاجه الله يسترك بس في موضوع الهندسة

ياريت تبطلوا تبعتو مشاريع كبيرة وضخمة وفي منها الحساس لدرجة لا تتخيلها للمكاتب و الشركات المصرية

وبص للمهندسين بتوعكم بتوع البلديات و التصاريح والهداية واللذي منة... يا أخي حاجة تكسف اقسم بالله

واذا كان النوابغ عندكم يكفو... بطلو تاخدوا المصري و الأردني وغيرهم

بلاش ندخل في النقطة دي علشان وضعي ميسمحش أتكلم اكتر في المجال دة مع كامل احترامي وحبي لاصحابي السعوديين إللي مش شبة المجتمع الغريب المخترق إللي هنا

اهلا بالنسبة المصري بتاع انتو إللي بتسترخصوا أنصحك كسعودي متتعاملش مع العالم الساقطة العيش دي
🙂

تحية

عودة
أعلى