فودافون توقع مذكرة مع الاتصالات السعودية لبيع حصتها بمصر

الأنترنت الأرضي عندنا انتشر و تطور بشكل كبير مع دخول شركة ضوئيات التابعة لشركة الكهرباء
الآن المسؤول عن توصيل الألياف للمنازل هي شركة ضوئيات وبعد ذلك تقدر تشترك مع اي شركة من الشركات الأربعة الموجودة حاليا
المفترض ان يكون في مصر نفس الأمر ، الحكومة توصل الخدمة للمنازل و تعطيها للشركات

على كدة على حسب الاسعار دى احنا نوجة شكر لشركة WE على اسعارها
ويجى واحد اخوانى بيشتكى من الباقة ابو 140 جنية
وفرحان بشركة بتعمل باقات بى 1435 جنية
انت ليه بتحول العملة؟ الناس في السعودية بيقبضو بالريال السعودي ولا بالجنيه المصري؟

يعني السعوديين بيدفعو ٢٨٨ ريال (جنيه عندنا) وبيحصلو علي نت لا محدود طول الشهر بسرعة ٣ اضعاف اللي عندنا ومش هيضطرو يجددو الباقة ٣ مرات، طبعا فرق الراتب لصالحهم، ربنا يزيدهم ويبارك لهم يعني مقارنتك غلط في كل الاحوال
اتفهم محاولاتك المستمرة لتجميل الصورة لكن للأسف وضع الانترنت صعب واحنا من الناس الاقلية اللي النت عندها محدود limited مش unlimited زي باقي دول العالم

المصريين اللي كانوا معي باللعبه راجعين بعد ما انقطع الاتصال

:ROFLMAO:

اذكر ايام الالعاب كانوا يتشكون لو تنفس طارت ربع الباقة

شركة we تستغل الناس وتمتص فلوسهم،
الانترنت الارضي (الراوتر) عبارة عن باقات محدودة، مثلا تستهلك ١٤٠ جيجا خلال شهر وسرعة النت ستكوت ٥ ميجا مثلا واذا خلصت ال ١٤٠ جيجا استهلاك قبل الشهر تضطر لتجديد الباقة او سرعة النت تقل إلي ٢٥٦ كيلو بايت!!! يعني ما تقدر تعمل بها حاجة ، وسعر الباقة ١٢٠ جنيه مصري، وفي ناس بتضطر لتجديد الباقة ٣ مرات يعني بتدفع ٣٦٠ جنيه، يرضيك دا؟

من يومين كان هناك هاشتاج علي تويتر ضد وي يطالب بوجود انترنت غير محدود في مصر يعني الغاء نظام الباقات وتقييم تطبيق my we علي google play قل ل ١.٢ بس الهاشتاغ اختفي

فلو stc هتطور وهتوفر انترنت افضل وسرعة افضل بدون نظام الباقات المحدودة دا، اهلا وسهلا، اعتقد اي شركة من السعودية هتكون افضل من we
في الوقت الراهن وبعد كورونا بالذات.. اشوف النت حق انساني لجميع مواطني الدولة مثله مثل التعليم والصحه.. والله بدون نت ما اعرف ادير شغلي

ل مثال بسيط. السعودية لديه سيوله نقديه. ومع ذالك تصدر سندات لسد العجز. واساس هي تملك سندات امريكية تتجاوز 500مليار وبالا

لست خبير , لاكن بالمنطق ...

عندك 10 مليار فالبنك مثل ماقال الاخ , والمشروع الي تبيه سعره 2 مليار ... وراح تدخل سعره من الارباح فالنفرض خلال 4 سنوات .

الافضل لك انك تستدين 2 مليار وتخلي المشروع يمول القرض نفسه بنفسه الين يسدد القرض ويدر عليك ارباح , افضل من انك تضحي ب 2 مليار من ميزانيتك وماراح تستردهم الا بعد 4 سنين وخلال هال 4 سنين ممكن تصيدك ازمات انت احوج بالسيوله لها .

لست خبير , لاكن بالمنطق ...

عندك 10 مليار فالبنك مثل ماقال الاخ , والمشروع الي تبيه سعره 2 مليار ... وراح تدخل سعره من الارباح فالنفرض خلال 4 سنوات .

الافضل لك انك تستدين 2 مليار وتخلي المشروع يمول القرض نفسه بنفسه الين يسدد القرض ويدر عليك ارباح , افضل من انك تضحي ب 2 مليار من ميزانيتك وماراح تستردهم الا بعد 4 سنين وخلال هال 4 سنين ممكن تصيدك ازمات انت احوج بالسيوله لها .
ياعزيزي. انت لديك اريحيه ماليه. وبامكانك اخذ بفوائد بسيطه. هل ستضحي بمركز مالي وسيوله فوريه ام تاخذ قروض. وضربت مثال بما تقوم به الدول
ومثال اخر. ماتقوم به ارامكو

تحميل الموبايل مقطع للكبير اوي مدته ساعه HD الحجم 429 ميغ - 10 دقايق

على كدة على حسب الاسعار دى احنا نوجة شكر لشركة WE على اسعارها
ويجى واحد اخوانى بيشتكى من الباقة ابو 140 جنية
وفرحان بشركة بتعمل باقات بى 1435 جنية
STC
لها فروع في الكويت والبحرين
لهم باقات وعروض لانجدها في البلد الام
بحكم انهم منافسين اكيد راح يعطون اسعار
تناسب ظروف البلد المستضيف

والله انك كذاب 🤥

لا تزعل لكن هذي الحقيقة انت تجيب معلومات من كيسك. انا ازور اوروبا من قبل ما حضرتك تشرف فيها وتدرس او تشتغل عندهم
اولا شكلك عايز حد يهزقك

ثانيا بطلوا تروحو اي حارة وتقولوا احنا في اوروبا

ثالثا دي السرعة اللي بتقولي الخليج معديها

من ٢٠١٧ لكن انا بستخدمها من قبلها بسنتين

المرفقات

133 KB · المشاهدات: 75
اولا شكلك عايز حد يهزقك

حُذَيفة بن اليَمَانِ @حُذَيفة بن اليَمَانِ
ممكن افهم انت عملو لايك وهو بيشتمني وجاي تعملي لايك على عكس كلامه ليه؟

اولا شكلك عايز حد يهزقك

مشكلتك انك كذاب كبير🤥
يبنى بطل كدب
روح اعمل Speedtest بدال الصورة اللى سارقها من النت.
لسه قبل ساعتين ارسلت لك صورة اختبار سرعة عملته بالسعودية فوق 900 ميجا يعني اسرع حتى من اختبارك الفشنك اللى انت فرحان بيه

عودة
أعلى