فودافون توقع مذكرة مع الاتصالات السعودية لبيع حصتها بمصر

تتكلمي وكأن النت في مصر في المراكز الاولى على مستوى العالم لا وعايزة شركات اوروبية 😂
انا جربت النت في مصر لايقارن ابدا باسوأ شركة اتصالات في السعودية رغم سوء شركات الاتصالات عندنا في السعودية طبعا مع فارق المساحة والجغرافيا الضخمة لصالح السعودية
وانا شخصيا والله استخسر على شركة مثل STC انها تدخل السوق المصري المتواضع مع احترامي
والله أنت ما عارف بتقول اية اصلاً

أاولاً انتوا اللي بتمجدوا في الشركة stc وكأنها الأفضل في العالم مش أنا

ثانياً مش بالجغرفية بل بالعدد السكاني والازدحام

المفروض السعودية عدد سكاني أقل ومساحلة أكبر يبقى نت محترم

أنت بقى عكست كل حاجة

هقوللك معلومة ماتعرفهاش ؟
مصر أقوى سوق للاتصالات والانترنت والاستهلاك و stc هتفضل تحارب للدخول وفي كل مرة هيتم رفضها لحسابات أخرى
اضحكتني اضحك الله سنك

سوق الاتصالات والانترنت في مصر هو ٤.٨ مليار دولار
سوق الاتصالات والانترنت في السعودية 50 مليار

ارباح stc تعادل السوق المصري

اضحكتني اضحك الله سنك

كل واحد بيفصل الموضوع على مزاجة للأسف راح يحسبلي stc كاملة شاملة ماليزيا والكويت والبحربن وتركيا وغيرهم كتير وراح يقارنهم كلهم كلهم بدخل محللي لشركة we اللي ماتملكش الا 30% مثلاً من المشتركين وكلهم محليين

اضحكتني اضحك الله سنك

ممكن مصدر بعد اذنك؟

هو انا عايز اعرف هوا اللي بيدافع عن النت المصري بيدافع ليه انا عاوز الطيران يفتح عشان اروح للنت اللي في السعودية ابويا قاعد بيتسلى بالنت الله يعطيه العافيه و بالجيل الخامس وانا على نت مصر ما فيه وجه مقارنة .

طبعا حزين ان الصفقة فشلت وتفاجأت بالموصوع اتمنى ترجع .

stc من انجح الشركات في الشرق الاوسط وانا احد العملاء اللي تانلت معها اثناء اقامتي فب السعودية لاكثر من ١٠ سنوات وانا مبسوط معاها .

فأكبد لما تنزل مصر تتعمل حاجة مش هتبقى زي الكل هوا لازم يبقوا حرامية زي we

هو انا عايز اعرف هوا اللي بيدافع عن النت المصري بيدافع ليه انا عاوز الطيران يفتح عشان اروح للنت اللي في السعودية ابويا قاعد بيتسلى بالنت الله يعطيه العافيه و بالجيل الخامس وانا على نت مصر ما فيه وجه مقارنة .

طبعا حزين ان الصفقة فشلت وتفاجأت بالموصوع اتمنى ترجع .

stc من انجح الشركات في الشرق الاوسط وانا احد العملاء اللي تانلت معها اثناء اقامتي فب السعودية لاكثر من ١٠ سنوات وانا مبسوط معاها .

فأكبد لما تنزل مصر تتعمل حاجة مش هتبقى زي الكل هوا لازم يبقوا حرامية زي we
وهما هيشتروا اسهم فودافون يقوم النت يبقى 1000 ميجا و ب 20 جنية صح
حضرتك ماتعرفش أن المشكلة في البنية التحتية وحالياً بيتم تطويرها ووصل النت ل 100 ميجا لكن الفايبر والألياف الضوئية ماكتملتش لكل المناطق
خليكم في العسكرية أنتوا

لااعلم لماذا التشنج
التنافسية ودخول شركات جديدة للسوق يخدم المستهلك بالدرجة الاولى في مستوى الخدمات والاسعار
كنا في السعودية تحت رحمة شركة واحدة تقرر مايحلوا لها ولايوجد في قاموسها كلمة عرض واليوم كل بين فترة وفترة اتلقى اتصال او رسالة لتحديث باقة جديدة او خدمة جديدة وهذا يخدمني في الحصول على افضل خدمة ممكنة بالسعر الافضل

يعني احنا عارفين هيعملوا ايه احتمال كبير جدا نزولهم يغير السوق لانهم عاوزين يعملوا بالضوابط اللي عملوها في التطوير بالسعودية .

انا اعتقد ان هناك انقسام في سوق الاتصالات النصري بين المؤيد والمعارض .

فاالمؤيد عارف stc هتعمل ايه .

والمعارض مش عاوز المكاسب تروح منه .

خصوصا stc اكيد هتنزل جامد بتقولها .

تحياتي لكي

حضرتك ماتعرفش أن المشكلة في البنية التحتية وحالياً بيتم تطويرها ووصل النت ل 100 ميجا لكن الفايبر والألياف الضوئية ماكتملتش لكل المناطق
خليكم في العسكرية أنتوا
اذا تملكت حصة ستسعى لزيادة ارباحها بتحسين البنية التحتية وزيادة شريحة المستخدمين لزيادة الارباح
فلن يقفوا على الشبكة القديمة وينتظرون الغلة اخر الشهر

التنافسية في اي سوق حاجة جميلة جدا واكيد لن يفهمها حدثاء الاسنان

مشاهدة المرفق 306776

via on

اذا تملكت حصة ستسعى لزيادة ارباحها بتحسين البنية التحتية وزيادة شريحة المستخدمين لزيادة الارباح
وده اللي هيحصل هيغيروا كتير من البنية التحتية .

سوق الاتصالات في مصر سوق واعد ولكن بعض التحسينات والله الدولة والافراد سيتطوروا كثيرا .

وهيحسنوا البنية التحتية ازاي ؟؟ هيصدروا قرار حكومي بنزع كل الكابلات ويحولوها لفايبر ؟؟
ياريت نتكلم كلام واقعي stc مش هتعمل حاجة غير أخذ مكان فودافون والوضع على ماهو علية فقط للربح
في شوية أعضاء مصريين للأسف بيتعلقوا على قشاية ومنتظرين أي شعلة أمل فبيخونهم احساسهم

حد يقول ل stc لا .

I'm very sad

وهيحسنوا البنية التحتية ازاي ؟؟ هيصدروا قرار حكومي بنزع كل الكابلات ويحولوها لفايبر ؟؟
ياريت نتكلم كلام واقعي stc مش هتعمل حاجة غير أخذ مكان فودافون والوضع على ماهو علية فقط للربح
تستطيع خصوصا اذا قدمت طلب لوزير الاتصالات ولن يتم رفضه ابدا .

وزارة الاتصالات على الصفحة الرسمية يوم ما تم الاعلان عن المذكرة كمية التفاعل من الناس كانت رهيبة لانهم عارفين قيمة stc

يعني احنا عارفين هيعملوا ايه احتمال كبير جدا نزولهم يغير السوق لانهم عاوزين يعملوا بالضوابط اللي عملوها في التطوير بالسعودية .

انا اعتقد ان هناك انقسام في سوق الاتصالات النصري بين المؤيد والمعارض .

فاالمؤيد عارف stc هتعمل ايه .

والمعارض مش عاوز المكاسب تروح منه .

خصوصا stc اكيد هتنزل جامد بتقولها .

تحياتي لكي
مثال حي عندك انا في بداية الموضوع ترجع لمشاركاتي تجدني اشتكي من stc بسبب عدم اهتمامهاا بتوصيل الالياف البصرية لحيي ولكن اقرت هيئة الاتصالات قرار بتوحيد شبكة الالياف البصرية لكل الشركات وكانت شركة ضوئيات قد مددت الالياف البصرية للتو في الحي وامس اتلقى بروشور عرض من الاتصالات المتكاملة لإدخال الخدمة للمنزل واتصال من stc بعرض سعر اقل من الشركة صاحبة الشبكة وخدمات اكثر
خدمتني فتح الشبكة والسوق واليوم انا بالخيار فيما اريد وغير مضطر لمشغل بعينه

عودة
أعلى