بـوابة مصـر الأقتصادية

انا شخصيا هعتز ليك ، بس للأسف من شهرين تم اهاني هنا من شخصين و من بعدها الدنيا اتقلبت.

كنت بنزل اخبار عادي و بناقش اي شخص بروح محترمة و عمري ما احتكارت الرأي نهائيا و اللي كنت بتختلف مع كلامه كنت برد عليه بالحجة و المصدر و المتابع من حقة يختار وجهة النظر الي تعجبه

شخصيا انا استفدت الكثير بسبب النقاش و الاختلاف من شخص مثلا زي الاستاذ @وليد المصرى كنت حرفيا مهمل البورصة و هو عرفني حجات كتير مهمة و دفعني للبحث و الاضطلاع و عرفت اخطأ كارثية. و عندك بردوا الاستاد @batteryneon اتعلمت منه معلومات كثيرة مهمة.

و كنت بتنافش مثلا مع EL-3kaad @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ و كان يعُرف باسم العقاد و اختلفنا كثيرا بأدب عن الاقتصاد ، لكن حاليا انضم لفرقة المرعبين المحدودة.

و ايضا تنافشت بأدب مع الاشتاذ @حُذَيفة بن اليَمَانِ و الاستاذ @USIF و الاستاذ @troy007 و حتي انا اول من بشرة بالافراج عن حسام مؤنس.

انا اخترم الجميع و احترم الاختلاف معهم و مهما يشتد النقاش فهذا شئ عادي لكن بدون اهانة.

حتي دخل الاخ Omar2000 @Omar2000 و قالي اكسر الطبلة و خلفة شخص اخر يكتب مقالات اني مطبلاتي و بعشق العبودية و الجنرال و.... و دخل @Prince Nouada قال إني لجنة و شغال هنا في المنتدي 24 ساعة

و عملوني راجل قش و اشتغلوا هجوم و اهانه و شغل حورات و كان انا السبب في الازمات الاقتصادية و لو سكت الازمة هتنتهي و الخير و السلام هيعم ارض الوطن.

صراحتنا بجدية هسيب لهم الموضوع ينعموا بالحديث بتاعهم زي ماطفشوا باقي الناس و يبقي المجال للرأي الواحد و يبقوا يشفوا التفاعلات و قتها و خروج الناس من الموضوع.

و هنبقي نشوف حل الازمة الاقتصادية بعد لما انا هبطل اكتب (او اطبل زي مابعضهم شايف) و نشوف مصر تنعم بالحرية "بعد لما تم اسكاتي"

بالتوفيق للجميع.
شوف انا لا اعلق على مشاركاتك من يوم ما اختلفت معاك
ع العموم اوضحلك لعلك تفهم و تبطل تستفز الناس
لغة الحوار اختلفت معاك لان فى عيل قليل الادب دخل شتم و انت عملت له إعجاب
مستنى ايه بعد كده
و على فكره عضويتى اتحظرت

المهم
لا شك انك بتنقل تويتات و اخبار بتخلينا مطلعين على اخر الأحداث و ده مجهود تشكر عليه

الاختلاف معاك فى آرائك الشخصيه و التاتش بتاعك اللى بتحطوه لتلميع النظام الفاشل الفاسد الظالم
و كأننا مش عايشين فى البلد و عارفين الاوضاع
و سألتك بإختصار فى ال8 سنين اللى فاتو فى نجاح اقتصادى و لا فشل اتهربت من السؤال و ما جاوبتش اجابه مباشره
و كأن وظيفتك تلميع الفاشل لا أكثر
و آرائك الشخصيه مستفزه
ما هو انا مواطن مصرى بأعانى من الفسده و المتخلفين اللى ماسكين البلد و بلف حوالين نفسى علشان اوفر احتياجاتى الاساسيه مش أكتر و فى دوامه اقتصاديه مافيش بوادر انها تنتهى لا كل شهر بتزيد للأسوء و تيجى انت بأرائك تحسسني ان عايش فى سويسرا و أفضل من دول تانيه
كده يبقا فى حاجه غلط

**طائرة بوينغ بـ400 مليون دولار تدخل مرحلة الطلاء استعداداً لتسليمها للحكومة المصرية**

مبروك يا سيسي الطيارة الجديدة

اركب وانبسط يا عم

مشاهدة المرفق 510711
احبك اعرفك ان فلوس الشعب كتير اوووى
والحمد لله التقشف على احسن وجه
واهم حاجه الحكومه طفت النور في اخر اجتماع في القصر الجديد في العلمين الى بملاين الدولارات .. والحمد لله بعد القصور الرئاسيه الى بفلوس الشعب وبعد المحاسبه البرلمانيه للجنرال ونظامه طبعا

الجنرال الاسطوره لم يكتفى ب طياره ام 500 مليون دولار ... لا راح يشترى اربع طائرات اخرى بفلوس الشعب ب 300 مليون دولار عشان الشعب
Screenshot_2022-09-02-01-51-46-84_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
طبعا ... اهم حاجه نطفي النور توفيرا للكهرباء 😂
اتقضل

دى صفقه قديمه 2017تقريبا
4 طائرات فالكون X
من فرنسا لكبار الشخصيات
وموجودين فى مطار ألماظه
تحت عهده القوات الجويه
احبك اعرفك ان فلوس الشعب كتير اوووى
والحمد لله التقشف على احسن وجه
واهم حاجه الحكومه طفت النور في اخر اجتماع في القصر الجديد في العلمين الى بملاين الدولارات .. والحمد لله بعد القصور الرئاسيه الى بفلوس الشعب وبعد المحاسبه البرلمانيه للجنرال ونظامه طبعا

الجنرال الاسطوره لم يكتفى ب طياره ام 500 مليون دولار ... لا راح يشترى اربع طائرات اخرى بفلوس الشعب ب 300 مليون دولار عشان الشعب مشاهدة المرفق 511138طبعا ... اهم حاجه نطفي النور توفيرا للكهرباء 😂
اتقضل

لا تطبيل و ادخل شوف كلام الكنديين بنفسك و مش هسمع لواحد مقتنع ان دولة عندها قائمة انتظار في الطؤري و بتقلك خد مسكن و تعال بكرة و بتستورد أطباء مصريين من جامعة الزقازيق 🤭 و جامعات مصر العظمي و مش عارفة تخرج بتعليمها اللي تكلفتة مرتفعة جدا و ابناءها إللي بيطفشوا الي امريكا حيث المرتبات المحترمة و الخدمات المميزة 😉

الصحة في كندا ضعيفة بدليل ان عندك زهايمر

نظام waiting your turn في الطوري 😂😂😂😂😂😂😂

و لا استيراد طبيب مصري 😂😂😂و الهندي و البكستاني

احمد موسي و هو بيتكلم عن النظام الصحي الكندي

و بالمناسبة العرب دلوقتي بيتكلموا و بيفضحوا إللي بيحصلهم مش زي زمان بينزلوا بيوسوا العمود هناك

بتفكرني بواحد حبيبي وصاحبي سيساوي كل يوم يكتب علي النت سلبيات كندا ويبعتهالي ويوقلي شوف ياعم كندا الزباله 😆

لول قول و المصحف احنا في منتدي بيسجل كل الكلام بالمناسبة و شوف ياكذاب ياللي عملني راجل قش إنت و الهياف الاخر و المشكلة اني كنت بكلمك في نفس الصفحة

مشاهدة المرفق 511063
الله يسامحك

بس استنكارك بعد خراب ملطه وتدمير البورصه وهروب المستثمرين.

لا و عندك دول منوقراط زي الخليج و ناجحة و عندك الصين دولة قذرة و حزبها ccp و هناك دول فاسدة سياسيا مثل الهند و ناجحة و عندك دول ديمقراطية و فاشلة في امريكا الجنوبية و أوروبا و اسيا.
رجعت تاني للمقارنات التعبانه أسأل نفسك بعد 70سنه حكم عسكر مصر وصلت لفين وسط محيطها وتابعيتها وسيبك من الصين واليابان والخليج والهند

ياسلام 😂 مش بقولك عندك زهايمر

انا بنكر تاثير منافسة الجيش علي القطاع الخاص في دولة بتستورد كل حاجة و عندها عجز في كل شئ. دة غير ان القطاع فعلا استفاد من مشاريع الجيش و الجيش لوحدة ميقدرش يشغل اقتصاد ٣٠٠ مليار دولار.
هههههه الانكار مش هيفيدك 😂
ده صحيح و انا نفسي شايف ان هناك كارثة في التعينات

و يبتاع الزهايمر ياللي نزلت من نظر ، فاكر لما كلمتك خاص و اتكلمنا علي الفديو دة ، فاكر انا قولتلك وقتها اية ؟

ومين اللي بيعين .... استنكار دون تحميل المسؤليه لصاحب القرار وفي الاخر تقول اصل المعارضه هيا السبب good idea
اهملت انت كل القنوات اللي ذكرتها و الاعلام القنوات الفضائية و صحف النت و السوشيال ميديا و اليوتيوب و.....

ياخي امال انت بتشير لمين لمخبريين في الجيش 😂 هو مش جمال سلطان دة معارض و عامل جريدة المصريون و شغال تطبيل لاردوغان

و لا إلى اتفتح لهم قنوات و اعلام و يوتيوب و شغالين حزق طول ٩ سنوات.

مشاهدة المرفق 511070
قنوات الاخوان ذي قنوات المخابرات مفيش فرق بينهم المهم ان كل من ينتقد خاين وعمي الفاشيه السياسيه بدأت في الظهور بالفعل والجاني هو المعارض
لول. صحيح عملت كدة في خيالك فقط

و دائم اقولك ان كلامك دة يبنفي كلامك عن تغول الجيش و شركات مقاولات للجيش و منافسة الجيش و ان القطاع الخاص نفسة شغال بقوة في المقاولات و الدولة هي الىي جابت لهم الشغل دة.
مفيش تغول صحيح عالم مواز

وفي نفس الوقت بتنكر توغل الجيش في الاقتصاد وخد يا عم شركه مخابرات هتحتكر سوق السجاير ده عشان اخراج الشركات الحكوميه وكده من السوق 😉
و مازلت عند كلامي تغيير عقلية الدولة و رجل الاعمال للانتاج و التصنيع و ليس السمسرة
في الجنه ان شاء الله
و ان الدولة تلغي البيروقراطية و الورتين و التعاملات المالية السيئة و توفر الاراضي الصناعية و..... و أصحاب المال بيطلوا يشتغلوا في السمسرة و يدخلوا في الانتاج
الكلام سهل ذي تمثيليه الشباك الواحد والنتيجه صفر
صحيح يتحمل المسؤولية
هو المسؤل الاول
انا بنفسي مريض الزهيمر بطالب بالاصلاحات الهيكلة و اتكلمت علي هيكلة ال microeconomics و ريقي مشف معاك في الموضوع دة

بش تقريبا انت عامل زي الراجل دة

لا انت بتطبل للحكومة

مشاهدة المرفق 511075
بتطلب اصلاحات الاقتصاد الجزئي والاقتصاد الكلي اللي غاير في داهيه المعتمد علي الخدمات والديون واستقطاعات من الميزانيه لبنود وصناديق خاصه وعدم الشفافيه الاقتصاديه والسياسيه و خلق برلمان كرتوني لا سلطه له في الرقابه علي الحكومه والرئيس .
بالضبط فلسفته الفكريه ان السيسى فوق التقد ولا يخطا ولا يتحمل اى فشل .
وليتظاهر بالعقلانيه والمنكقيه لازم بيحملها على الحكومه مره على النظام مره على المعارضه مره .. اى تحوير ولف ودوران ..
بس اهم شي اياك ان تقول السيسى اخطا كالبشر او يتحمل فشل اقتصادى معين .. 😂😂 عنده قصه عشق وعاطفه جياشه مع الجنرال غريبه .. ولذلك كل شويه هتلاقي يرد عليك انا انخدعت فيك زى غيرك الخاين الدون الغشاش 😂😂

وبعدين يسالك عن نفسه هو انا بطبل 😂😂
في ناس كده مع الدوله ايا كان مين الموجود، جدي الله يرحمه كان مع عبدالناصر وبعدين السادات وبعدين مبارك وبعدين مرسي وبعدين السيسي

المفروض ان الجيل ده متعلم واكثر وعي واكثر قدره علي الانتقاد وموازنه الامور ان كان خطأ او صواب لكن بشكل قاطع عقليه الرئيس الاب متغلغه في وعي الشارع المصري منذ الفراعنه وجعلهم آلهه تعبد..

دى صفقه قديمه 2017تقريبا
4 طائرات فالكون X
من فرنسا لكبار الشخصيات
وموجودين فى مطار ألماظه
تحت عهده القوات الجويه
عارف انها من سنه 2016
بس رئاسه الجمهوريه عندهم من نفس الفئه 24 طائره فالكون .. فاشترى اربعه غيرهم ب300 مليون دولار من فلوس الشعب
غير 6 هليكوبتر .. غير طائره الرئاسه
airbus 300-200
غير اللسعاف الطائر ..
ولم تكتفي شهوه السلطه عند الجنرال بعد تعديل الدستور على مقاسه وتحكمه في مفاصل الدوله واجهزتها الاعلاميه والرقابيه والقضائيه وضمانه ان لا حسيب ولا رقيب على تصرفاته
بتنضم الطائرات الرئاسية طائرة بوينج ٧٤٧ ثمنها حوالى ١٠ مليارات جنيه و تكلفة تشغيلها فى الساعة الواحدة تقارب النصف مليون جنيه …. و فى غياب تام للرقابة أو المحاسبة لم نسمع فى برلمان او اعلام سؤال عن هذه الطائرات لا الى في 2016 ولا الجديده وغير بناء القصور الرئاسية بالديون ثم تحميل الشعب اعباء ذلك السفه فى الإنفاق فى زمن الازمه الإقتصاديه .
رئيسة كرواتيا باعت سيارات الرئاسة لتوفير النفقات.
والمكسيك الرئيس عرض بيع الطائره الرئاسيه الفاخره او تاجيرها دعما للاقتصاد المكسيكى وتوفيرا للنفقات .. المكسيك من اقوى 20 اقتصاد في العالم ..

المعارضه السبب في الازمه الاقتصاديه وازدياد معدلات الفقر والديون والفساد الى احنا في وتحكم المعارصه في البرلمان والقضاء والاعلام والاجهزه الامنيه والمناصب القياديه محافظين على رؤساء شركات اقتصاديه خدميه الخ كل ده تحت سلطه المعارصه 😂😂
الجنرال مظلوم مش عارف يدير الدوله حتى الاعلام المعارضين الى في السحن وبرا السجن بيتخكموا فيه ومانعين الجنرال من التواصل مع الشعب

او اقلك العيال المسجونه الى بتكتب منشور ومسجونين سياسيا و احتياطيا ل سنوات طويله بتهمه تكدير مزاج الجنرال هم المفسدين والمبذرين ..
تخيل هؤولاء الشباب اكتشفوا انهم بيسرقوا من خزانه الدوله ومال الشعب لعمل قصور رئاسيه بملاين الدولارات في ظل ازمه اقتصاديه بتمر بها مصر لسنوات عشان ضامنين لا حسيب ولارقيب على تصرفاتهم ... مش عارفين يتعلموا من الجنرال فن وعلم ادراه انفاق الديون الملياريه الدولاريه في مشاريع انتاجيه ..
حتى الخبراء العالمين مبهورين من الاقتصاد المصري واداره الجنرال العبقريه الفذه في قوه ومتانه الاقتصاد والجنيه المصري ..
بصراحه الجنرال مظلوم والشاب المعارص المسجون ظالم ومفترى 🤭

التعديل الأخير:
المعارضه السبب في الازمه الاقتصاديه وازدياد معدلات الفقر الى احنا في 😂😂

او اقلك العيال المسجونه الى بتكتب منشور ومسجونين سياسيا و احتياطيا ل سنوات طويله بتهمه تكدير مزاج الجنرال هم المفسدين والمبذرين ..
تخيل هؤولاء الشباب اكتشفوا انهم بيسرقوا من خزانه الدوله ومال الشعب لعمل قصور رئاسيه بملاين الدولارات في ظل ازمه اقتصاديه بتمر بها مصر لسنوات عشان يرضوا ازواجهم وعيالهم وشهوه المُلك والسلطه ... مش عارفين يتعلموا من الجنرال فن وعلم ادراه انفاق الديون الملياريه الدولاريه في مشاريع انتاجيه ..
بصراحه الجنرال مظلوم والشاب المعارص المسجون ظالم ومفترى 🤭
منكم لله يا معارضه ياللي خرمتو الأوذون

إعفاء 19 قطاعا صناعيا من الضريبة العقارية بأثر رجعي​

1- صناعة الغزل والنسيج.
2- الصناعات الهندسية.
3- الصناعات التعدينية.
4- الصناعات المعدنية.
5- صناعة الجلود.
6- الخشب والأثاث.
7- صناعة السيارات.
8- صناعة الورق ومنتجاته وطباعة ونشر,
9- صناعة مواد البناء والخزف والصيني والحراريات.
10- الصناعات الإلكترونية والكهربائية.
11- الصناعات التحويلية.
12- صناعة الأسمنت.
13- صناعة الحديد.
14- صناعة السيراميك .
15- الصناعات الدوائية.
16- الصناعات الطبية.
17- الصناعات الكيميائية.
18- الصناعات الغذائية.
19- الإنتاج النباتي والحيواني.

واشترط القرار في المادة الثانية لتحمل وزارة المالية كامل قيمة الضريبة العقارية المستحقة على الأنشطة المنصوص عليها في المادة الأولى من هذا القرار أن يكون النشاط مسجلاً ضمن الاقتصاد الرسمي للدولة، وأن تكون العقارات المبنية التي يتم تحمل الضريبة عنها مستخدمة فعليا في ممارسة النشاط.
وأكد أنه لا يخل ذلك بحق مصلحة الضرائب العقارية في استيداء المتأخرات الضريبية المستحقة على الأنشطة المشار إليها حتى 31 ديسمبر 2022 طبقا لأحكام القانون.

عودة
أعلى