بـوابة مصـر الأقتصادية

انا زعلان علي حال النيابات المصرية والقضاء المصري اكتر من زعلي علي ظلم نظام السيسي للناس

المفروض تكون النيابة والقضاء حائط صد ضدد طغيان النظام ولكن للاسف بينفذوا الاوامر بالحرف وبيسجنوا الناس ظلم

(القضاة ثلاثة: اثنان في النار، وواحد في الجنة..)

في مصر وبسبب نظام اختيار القضاه بناء علي المحسوبية والله اعلم ممكن الثلاثة يبقوا في النار

شركة أبو قير للأسمدة هي واحدة من أكبر الشركات المنتجة للأسمدة في الشرق الأوسط،
وبلغت مبيعات الشركة نحو 16.3 مليار جنيه خلال العام المالي 2021-2022، مقارنة بمبيعات بلغت 8.8 مليار جنيه خلال العام المالي السابق بنسبة نمو 85%.

لأ الراجل صاحب المصنع هيصفي و يقفل عشان التجار اللي زيي هيقفلوا و هو هيروح يستثمر في اي بلد محترمة و هيتشال فوق الراس اما احنا لنا الله .
هو التاجر اصلا هيقفل لان البيع دلوقتي بقي اونلاين و بالتعامل المباشر و التجار عندنا مازالوا في عهد الجاهلية.

اللي هيحصل للمصنع ان حاليا نفس فترة 2016 (اللي بقينا زي فينزويلا و كدة 😉) المصانع هيحصل عندها بطئ في الانتاج بسبب ضعف القوي الشرائية لفترة مؤقتة. و بعدها هيحصل نمو عادي جدا. (و دة بعيدا عن السلع الأساسية مثلا)

التجارة فعلا هيتم فرمهم لان حركة البيع هتكون سيئة جدا خلال الفترة الحالية و ممكن تستمر لمدة عام كامل.... لكن هيحصل تكيف للوضع زي في ٢٠١٦. ومن رأي الشخصي المستقبل بقي اونلاين. و اللي لسه متعلمش من التجارب اللي حصلت برة هيندم اشد الندم.

ز خد الكبيرة المصنعين دلوقتي و من فترة و هما شغالين انهم يصدروا و يبعدوا عن السوق المصري اصلا. و لو تابعت التقارير هتلاقي زيادة في الصادرات

كنت طوال العام بكلم EL-3kaad @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ علي مصانع الاجهزة المنزلية و نموها الكبير في مصر و هو كان رافض هذا الامر.... يشوف بنفشة حجم صادرات مصر من الاجهزة المنزلية هذا العالم و العام السابق

حتي شركات المواد الغذائية شغالة في فتح أسواق جديدة لها في التصدير

انت بتشغل عمالة تعتبر ببلاش في بلد ظالمة للعمال و بتاخد دعم علي الكهرباء و الغاز الطبيعي و قيمة العملة عندة منخفضة..... احنا حلم المصنعيين حضرتك

كل دة انا شايفة بعيني. لذلك لما تلاقي شركة شنايدر و بوش و هاير كلهم داخلين لبناء مصانع عملاقة و ابقي ماشي في العاشر اتكعبل بالصدفة في مصنع ضخم جدا تحت الانشاء لشركة بوش الالمانية و سط غياب تام من الاعلام.

مشكلة المصانع حاليا هي نقص الدولار و القوانيين الجديدة إللي خنقت التعاملات المالية و الدولة تراجعت عن بعضها و فتحت الباب شوية

و تم حل معظم ازمة استيراد مستلزمات الانتاج.

ما فيش حياه سياسية في مصر اطلاقا عهد حسني مبارك كان افضل مليون مرة من ناحية الحريات السياسية لكن للاسف قليل جدا من المعارضين اقصد المشهورين اللي ممكن تلاقي كلامهم عقلاني الباقيين تسمع كلامهم تخس أنهم متخلفين عفدقليا خصوصا المنتمين للإخوان وخارج مصر
متفق معاك بس مين اصلا قيادات معارصه .. ادينى عشر اسماء مثلا .. مافيش .. وانا شايف انها ميزه .. لما يكون الشعب بيعارض او بينقم على الاوضاع من تلقاء عقله وادراكه هو افضل من تحريكه بسبب اثاره اسم او اسمين يسهل التنكيل والتلفيق والتشويه في سمعتهم .. رغم الاعلام الصخم الموجه في مدح الجنرال ونظامه الشعب اختلف وضعه عن ايام 2014 .. رغم عدم وجود قيادات معارصه ..
غالبا أعتقد لو كان في شخصيات مصرية محترمة بارزة كانت هتشكل خطر حقيقي علي نظام السيسي
ممكن اسالك ازاي .. باى وسيله .. تشكيل الخطر لازم له ادوات .. ازاى والجنرال متخكم في كل مفاصل الدوله بقبضه من حديد .. الشخصيه البارزه المحترمه الى حضرتك بتتمناها .. ازاى هتوصل للشعب من خلال قناه ايه في التلفزيون .. من خلال برنامج بيستضيف معارضين لمشروع او قرار للنظام فين البرامج الخواريه دى فين الصحف دى .. فين الحريه الى تطلع لك شخصيه بارزه.. فين الامن الوطنى والتهديد .. فين القضاء والتهم جاهزه نشر اخبار كاذبه وتشويه الدوله .. فين السجن والتدوير فى قضايا بسجن احتياطى سنوات طويله
فين حربه الانتخابات والبرلمان الى تحت اشراف الامن الوطنى واللحهزه السياديه وموافقه زى فتحى سرور .

قبل ما تطالب بشخصيه معارصه .. اسال فين المناخ الى يسمح بده ..
لما يكون المحال مجال حريه ومافيش قمع وتنكيل وسجن وظلم ممكن الوم على الشعب انه لم يفرز قياده مش تعارض للمعارصه .. لا تقدم بديل وفكر جديد ..
السؤوال عل النظام العسكرى القائم اللن هيسمح ببروز شخصيه بارزه تهدد اركان عرشه .. باماره ايه
لأن السخط الشعبي كبير جدا لكن فين البديل وهاجس فشل ثورة يناير يرعب الجميع لأن البلد المرة دي ممكن تروح بلا رجعة وده اللي مخوف الناس ومطمئن النظام للاسف
متفق معاك جدا .. رغم مدحى لثوره يناير بس لها نتائج سيئه ..
وانت شخص محترم وعاقل ولك الاخترام والله يا استاذ وليد .. لان مستحيل حد يقول ان استمرار الوضع بما هو عليه هكذا .. هو الصح .. عكس العرائس الاعلاميه
يبقى العيب مش في المعارصه .. العيب في النظام نفسه انه بعد عسر سنوات لم يستطع ان يقنع الناس بمدى احقيته في استمرار السيسى على العرش من احوال اقتصاديه مترديه وفقر متزايد وثبات مستوى الدخل وانتشار الفساد بمل انواعه .. الفسل الى خلى الناس دلوقتى اختلفت من 2015 عن 2022
يبقى العيب في راس النظام نفسه مش في المعارصع .. دى اول مبدا واول درجه
الى لازم يتبنى عليها اى فكر قبل التقدم في طرح البديل

تخيل بقى السيناريو الافضل من سخص يدعي خب الوطن فعلا .. انه يتنازل لغيره عن الحكم يرشحه هو يا سيدى
تاتى بقول تخيل يتنازل لغيره من ترشيحه هو لاداره الدوله .. هيبقى اعظم رئيس فعلا لا يهمه المنصب ولا يسعى للكرسي حتى لو احترقت مصر
بدل ما يعدل الدستور للطماعه السخصيه في الحكم .. السيسي غير حكومات اكتر من 3 مرات ويغير وزراء دفاع ومحافظين ووزراء ورؤساء شركات وهيئات حكوميه ماليه اقتصاديه صناعبه قضائيه وبرلمانيه ضخ دماء وفكر جديد واسلوب اداره جديد

اليس من باب اولى ان يتغير هو .. بس للاسف هو شايف انه صح ونظامه صح وطريقته صح اقتصاديا وسياسيا .. وهو بسبب عناده وتكبره وضيق صدره لاى راي راي مخالف وغضبه الشديد من اى نقد باسلوبه ده هو الى خرب البلد وجعل طريق التغير مكلف مش عشان الشعب غلط ولا مافيش معارصه .. .. لا لانه لم يترك اى وسيله غير هذا ولكنها مساله وقت لو استمر على عناده وفشله الاقتصادى .. يبقى العيب فين العيب. .العيب في النظام نفسه وحبه وشهوته في السلطه والحكم وتخليد السيسى على الكرسي حتى الموت بغض النظر عن اداءه ..

مشاء الله هل تعلم ان الحكومه الألمانيه زودت كل فرد 700 يورو بدل غلاء للطاقه

هل تعلم ان ساعه العامل في كندا الساعه الواحده 50 دولار كندي

و تعلم ان المواطن الكندي و الالماني نفسهم مطبلوش للقرار دة زيك و شغالين صياح علي النت

عيبك انك فاكرني تعلمي مصري زي الاخ الاخر. ان قاعد شايف نباح الكنديين علي النت و بتاع اخبار امريكا و أوروبا اكثر من بلدي.

الكلام دة. تضحك بيه علي مصري و نقوله هناك الحكومة بتطبب عليك و تبوسك و تديلك فلوس و ارض و تجوزك واحدة شقراء 😂

وبخصوص كندا بطل تطبيل انا معايا مهندي طفش من هناك و رجع الخرابة هنا.

هناك بتفسي بفلوس 😂 و ضرائب مرتفعة جدا و علي كل حاجة و ايجارات مرتفعة جدا و القطاع الصحي خرة.

و لا التعليم الجامعي اللي سعره فلكي ، لدرجة ان فيه كنديين نزلوا يدرسوا في الجامعات المصرية

و كل الدول المتقدمة دول علمانية

انا زعلان علي حال النيابات المصرية والقضاء المصري اكتر من زعلي علي ظلم نظام السيسي للناس

المفروض تكون النيابة والقضاء حائط صد ضدد طغيان النظام ولكن للاسف بينفذوا الاوامر بالحرف وبيسجنوا الناس ظلم

(القضاة ثلاثة: اثنان في النار، وواحد في الجنة..)

القضاء في مصر الاحوال الجتائيه مستقل
القضايا السياسيه حسب هوى النظام الخاكم ودرجه التعليمات من الاجهزه السياديه ..
خد عندك
الحزب الوطنى عشرات السنين فساد في فساد ورجاله عايشين واكلين فساد .. غشرات السنوات

لما قامت الثوره فجاه اكتشف القضاء المصري فساد رجال النظام السابق فاحلوا الحزب الوطنى بتهمه الفساد المفاجى 😂 وسجنوا رجاله ورموزه وتحقيق وعرض على النيابه ..

وده يبين لك قد ايه القضاء في معظم القضايا السياسيه حسب التعليمات والتوجيهات السياديه

وده من اكبر واخطر نتائج الديكتاتوريه بشكل عام و استمرار الديكتاتور على العرش .. لانه في مامن من المحاسبه والقضاه ليخافوا من بطشه عليهم وعلى اهلهم ومتاكدين ان نظامه مش هيتفير بانتخابات وغيره فلازم يقدموا يمين الولاء للديكتاتور الا من رحم الله

عشان كده ايا مبارك الحزب الوطنى قمه الوطنيه في نظر القضاء بعد يوم الجمعه 28 يتاير .. الحزب الوطنى مجرم وفاسد ولازم يتحل ... وقس على هذا

و تعلم ان المواطن الكندي و الالماني نفسهم مطبلوش للقرار دة زيك و شغالين صياح علي النت

عيبك انك فاكرني تعلمي مصري زي الاخ الاخر. ان قاعد شايف نباح الكنديين علي النت و بتاع اخبار امريكا و أوروبا اكثر من بلدي.

الكلام دة. تضحك بيه علي مصري و نقوله هناك الحكومة بتطبب عليك و تبوسك و تديلك فلوس و ارض و تجوزك واحدة شقراء 😂

وبخصوص كندا بطل تطبيل انا معايا مهندي طفش من هناك و رجع الخرابة هنا.

هناك بتفسي بفلوس 😂 و ضرائب مرتفعة جدا و علي كل حاجة و ايجارات مرتفعة جدا و القطاع الصحي خرة.

و لا التعليم الجامعي اللي سعره فلكي ، لدرجة ان فيه كنديين نزلوا يدرسوا في الجامعات المصرية

و كل الدول المتقدمة دول علمانية
مش تطبيل انت اللي بتقارن البنزين مع الغرب وبقولك الناس دخلهم مرتفع وصح ضرايب مرتفعه لكن الخدمات ممتازه والمواطن العادي بيعرف يعيش ويدخر كمان لكن الصحه خره اذاي اللي قالك كده ضحك عليك، التعليم الجامعي في منه اهلي وحكومي وخاص يناسب كل الفئات بس الناس بتفضل الجامعات المعتمده واللي متفوق ليه منح في كل حاجه.

اللي ساب كندا ونزل يدرس او يشتغل في مصر يا اما هو مش عارف يتأقلم يأما هو مخبول يأما هو بيضحك عليك وبما انه بيقولك الصحه بره ضيعه يبقي كداب ونصيحه بطل تسمع لاحمد موسي.

ما فيش حياه سياسية في مصر اطلاقا عهد حسني مبارك كان افضل مليون مرة من ناحية الحريات السياسية لكن للاسف قليل جدا من المعارضين اقصد المشهورين اللي ممكن تلاقي كلامهم عقلاني الباقيين تسمع كلامهم تخس أنهم متخلفين عفدقليا خصوصا المنتمين للإخوان وخارج مصر غالبا أعتقد لو كان في شخصيات مصرية محترمة بارزة كانت هتشكل خطر حقيقي علي نظام السيسي لأن السخط الشعبي كبير جدا لكن فين البديل وهاجس فشل ثورة يناير يرعب الجميع لأن البلد المرة دي ممكن تروح بلا رجعة وده اللي مخوف الناس ومطمئن النظام للاسف
انت قولت الصح فعلا

و لعلمك هناك معارضيين محترمين و عقلانيين لكن للاسف اللي واخد الشهرة و الدعم و اتفتح له قنوات و.... هما الهطل اللي انت شايفهم. هتلاقي المعارض المحترم عدد متابعينهم قليل و فيه منهم إللي شغال في جامعات عريقة برة مصر و كانوا بيكتوبوا كلام محترم جدا... بس بسبب ان المصريين عوزين الي بيحزقوا فقط فانسحبوا.

الاسواء ان نفس المعقدين هؤلاء الي نطوا علي ثورة يناير و خربوها و حولها لساحة قتال و انقسام و....

شوف دول امريكا الجنوبية و دول آسيا إزاي اصبحت ديمقراطية بالرغم من القتل و الحروب الاهلية و حكام دخلوا التاريخ كمجرمين ارتكبوا عمليات ابادة...

و هقولك كلمة ثقيلة ان المعارضة موجود في الكتب لكن كائنات الاحة الكتب بالنسبة لهم حاجة صعبة و مؤلمة .... عوزين معارضة في الكلابهوس و السوشيال ميديا و الصحف و تقعد تحطب فيهم زي خطبة الجمعة.

شوف مثلا استغلال المعارضة هنا للمنتدي و بيعملوا إيه ؟ نجحوا انهم يطفشوا الي مختلف معاهم و كمان يشمتوا فينا العرب.

و حرفيا هيحولوا اي شخص حيادي انه يتحول ضدهم و كمان اي شخص معارض انه يفكر في الهجرة فورا الي الخارج علشان ينعم بالدولارات و الحرية و يبعد عن مصر الخرابة الوحشة.

هو التاجر اصلا هيقفل لان البيع دلوقتي بقي اونلاين و بالتعامل المباشر و التجار عندنا مازالوا في عهد الجاهلية.

اللي هيحصل للمصنع ان حاليا نفس فترة 2016 (اللي بقينا زي فينزويلا و كدة 😉) المصانع هيحصل عندها بطئ في الانتاج بسبب ضعف القوي الشرائية لفترة مؤقتة. و بعدها هيحصل نمو عادي جدا. (و دة بعيدا عن السلع الأساسية مثلا)

التجارة فعلا هيتم فرمهم لان حركة البيع هتكون سيئة جدا خلال الفترة الحالية و ممكن تستمر لمدة عام كامل.... لكن هيحصل تكيف للوضع زي في ٢٠١٦. ومن رأي الشخصي المستقبل بقي اونلاين. و اللي لسه متعلمش من التجارب اللي حصلت برة هيندم اشد الندم.

ز خد الكبيرة المصنعين دلوقتي و من فترة و هما شغالين انهم يصدروا و يبعدوا عن السوق المصري اصلا. و لو تابعت التقارير هتلاقي زيادة في الصادرات

كنت طوال العام بكلم EL-3kaad @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ علي مصانع الاجهزة المنزلية و نموها الكبير في مصر و هو كان رافض هذا الامر.... يشوف بنفشة حجم صادرات مصر من الاجهزة المنزلية هذا العالم و العام السابق

انت بتشغل عمالة تعتبر ببلاش في بلد ظالمة للعمال و بتاخد دعم علي الكهرباء و الغاز الطبيعي و قيمة العملة عندة منخفضة..... احنا حلم المصنعيين حضرتك

كل دة انا شايفة بعيني. لذلك لما تلاقي شركة شنايدر و بوش و هاير كلهم داخلين لبناء مصانع عملاقة و ابقي ماشي في العاشر اتكعبل بالصدفة في مصنع ضخم جدا تحت الانشاء لشركة بوش الالمانية و سط غياب تام من الاعلام.

مشكلة المصانع حاليا هي نقص الدولار و القوانيين الجديدة إللي خنقت التعاملات المالية و الدولة تراجعت عن بعضها و فتحت الباب شوية

عناوين الروابط مضلله بتقارن حجم الصادرات 2021 بالنسبه لصادرات 2020 عام الكورونا واللي كانت الدنيا مقفله

المشكله اللي هتواجه المصنعين تحرير سعر الصرف وزياده الاسعار... وكله ببركه الصندوق.

انا قصدي تجار الجملة + لكن حتي لو اتكلمنا عن تجار القطعة معظمهم يعملون اونلاين الي جانب التجارة التقليدية لكن نسبة البيع الاونلاين لاتتخطي 10% في احسن الاحوال ( اتكلم عن مجال الملابس ) المعظم لديه قناعة ان تجربة شراء الملابس اونلاين هي الاسوء و يفضلون التسوق مباشرة من المحلات و المولات .
للاسف المصنع اللي بيقفل مبيشتغلش ثاني + موضوع نمو التشغيل و الانتاج ده بيتحكم فيه امور كثيرة انا و انت اتكلمنا فيها قبل كده علي ما اظن و غالبا بيزيد في فترة قصيرة لاحتياج السوق ثم يعود الي وضعه العادي و الطبيعي نمو بطيئ او لا قدر الله خسائر .

حركة البيع سيئة جدا من ٢٠١٨ و خصوصا ٢٠٢١ اسوء عام مر علي و علي المحيط الذي اعمل به و لازال الوضع سيئ ايضا ... اونلاين او غير اونلاين الموضوع في مصر مختلف لان القدرة الشرائية للمصريين اصبحت في الارض الي جانب ان المرتبات ضعيفة اصلا .

باقي كلام حضرتك غير واقعي و غير حقيقي نسبة البطالة ارتفعت و يوجد نقص او زيادة اسعار للسلع الغذائية و استيراد المواد الخام كان متوقف لفترة ليست بالقليلة و يوجد نقص سيولة سواء بالدولار او المحلي و احنا مش حلم و لا جنة للمصنعيين مع احترامي ليك .

ألم تنكر ان الفريق الاقتصادي وصل مصر لهذا الحال
الاقتصاد والسياسه عاملان مرتبطان

لما كنا بننتقد عن تغول الجيش في الاقتصاد كنت تنكر ذلك!

أليس التدهور الاقتصادي نتيجه العند والتمسك باهل الثقه عن اهل الكفاءه ومن ييختلف في الرأي كان بيتهم اتهامات سياسيه بانه اخوان وخاين وحتي عمرو اديب طلعتوه علي المسرح بسبب مقاله الاخير وكان هيبقي المرشد الخفي للاخوان 😆

ثم كيف المعارضه ممكن تغير المشهد وتصلح الأحوال والمتحكم الاول والأخير هو النظام حتي في وسائل الاعلام لو ان هناك هامش من الحريه وافساح المجال للمختلفين بايجابيه كان الوضع اختلف كليا

ونصحتك من قبل لا تدخل جدال سقراطي في الدفاع عن الوضع ومقارنته بالدول الاخري لان الاختلال كبير وتنقص من مصداقيتك وحجتك لكن مفيش فايده

وحتي حين كنت تتهم رجال الاعمال انهم تجار ومقاولين وليس مصنعين واقنعتك اتجاه الدوله مقولات وليس تصنيع وان المناخ في مصر لا يساعد وان هناك دول افضل وراس المال جبان ولابد من تغير هيكلي في عقليه المسئولين.

شوف تجبها شمال تجبها يمين مفيش غير شخص واحد مسئول عن حاله العك الاقتصادي والسياسي

وعند الازمات يقولك يناير السبب وبعدين يقولك البلد كانت30 سنه كهنه؟؟؟ طيب وماذا بعد ان اخذ مئات المليارات من الخليج والقروض وضيعت الميزانيه.... الشاي مش عارف يستورده..... ولولا الخليج كان الوضع بقي سريلانكا خالص

السؤال بقي الي متي سيستمر الدعم الخارجي دون اصلاحات هيكليه داخليه؟؟
يا استاذى الكريم اقسم بالله انت بتضيع وقتك مع هذا المكبلاتى لابس قناع الحكمه وعقله مخوخ اقسم بالله

اقسم بالله قالى لا تحدثنى فانت خربج جامعه حكوميه غير مصنفه يا جاهل ..
موجود في المناقشات .. واكد عليا الربط العبقري بين التصنيف ووصف الحهل الى ان افحمته وبدل ان يغتذر .. تمادى في التحوير عن فضل التطوير ومعاير الحوده .. هروبا كالعاده من الورطهوالسوظه الى حط نفسه فيها في الربط بين التصنيف واختقار الخريج بالجهل
اقسم بالله قال اى جامغه حكوميه زى القاهره والمنصوره والاسكندريه وعبن شمس وغيرها كل كلياتها اساتذتها طلابها خربجيها باطبائها بمهندسيها بمعلميها حهله .. لا لشي الا ان الحامعه غير مصنفه ..
وحاول التهرب لما سالته عن اهله 🤭🤭
اخواله اعمامه وعماته واولادهم وزوجاتهم ..

كعادته تفلسف ان والداه الكريمين تخخرجوا عندما كانت الجامعه مصنفه .. اءا ليسوا جهله بالنص وبالحرف اقسم بالله
بمعنى السنه الى تدخل التصنيف الخريج والاساتذه مش جاهل

السنه الى بعدها تطلع من التصنيف يبقى هم نفس الاساتذه والطلبه الى لسه هيتخرجوا جهله 😂😂

يتراجع ويدخل في مواضيع غريبه .. وكل قضيتنا علاقه تصنيف الجانعه بوصف طلابها وخريجها واساتذتها بالحهل من عدمه .. وسالته عن مصدر علمى لهذا الربط وهذا الجهل .. وطلبته ان يعتذر فتمادى في عناده وتحويره ولفه ودوراته عن اهميه معاير الجوده ومش معايير جوده .. والتعليم وعلاقته بالعسكر .. اى هري محاوله للهروب من ربط تصنيف جامعه بوصف خريجها واساتذتها بالحهله والتخلف ..
واخر تخوير ولف ودران حب يتلفسف في نوع الحها الذي وصف به اهله بانه حهل معرفي وليس حهل اخلاقي 🤭🤭

هذا العبد لن تجد منه الا اللف والدوران والتراجع .. واى شي ليس على هواه بيفكرنى بالبنكيين .. يقلك اتخدعت فيك زى الخاين الى قبلك كلكم خاينين كل الرجاله خاينين 😂😂

عشان كده ستجده مره الحكومه السبب ومره المعارضه .. مستحيل ينتقد جنراله او يحمله المسؤوليه .. وهتلاقي لف ودوران وتحوير غريب وعجيب .. اهم حاجه عند مدعى العقلانيه اياك ان تنتقد جنراله او تحمله اى نسبه فشل او خطا وهيسالك بعدها عن نفسه .. هو انا بطبل 😂😂😂

وهيقول لك قل لى فين التطبيل انا بشتم الحكومه اهو .. قصده يتوهك عن جنراله .. انا بحب النوعيه دى انقرضوا من زمان 😂😂😂

لكن الخدمات ممتازه والمواطن العادي بيعرف يعيش ويدخر
بالنسبه للخدمات البلديه اعلنت مره عن قطع المياه ليوم نتيجه تصليحات، المفاجأه وضعت لفه مياه معدنيه امام كل منزل للاستخدام المجاني.

انا قصدي تجار الجملة + لكن حتي لو اتكلمنا عن تجار القطعة معظمهم يعملون اونلاين الي جانب التجارة التقليدية لكن نسبة البيع الاونلاين لاتتخطي 10% في احسن الاحوال ( اتكلم عن مجال الملابس ) المعظم لديه قناعة ان تجربة شراء الملابس اونلاين هي الاسوء و يفضلون التسوق مباشرة من المحلات و المولات .

نسبة البيع اونلاين هترتفع بسرعة الصاروخ الفترة القادمة و دة اللي حصل في دول العالم و تجار التجزئة و الجملة شبة انتهوا ، شوف في كام سنة امازون خربت الدنيا

مصر حاليا بتتجه للشمول المالي و الناس أصبح عندها ثقافة الشراء اونلاين بتزيد باستمرار بشكل قوي

تخيل انا النهاردة حرفيا لفيت علي قطعة حماية كهربائية ٣ فاز في حين ان كان ممكن اطلبها من اونلاين بسهولة من من الوكيل نفسة و هدفع ٢٠ جنية شحن و في حالة المنتج اللي غوزة الشخن ببلاش و ضامن ان المنتج اصلي لانه جاي من الوكيل مباشرة.

للاسف المصنع اللي بيقفل مبيشتغلش ثاني + موضوع نمو التشغيل و الانتاج ده بيتحكم فيه امور كثيرة انا و انت اتكلمنا فيها قبل كده علي ما اظن و غالبا بيزيد في فترة قصيرة لاحتياج السوق ثم يعود الي وضعه العادي و الطبيعي نمو بطيئ او لا قدر الله خسائر .

اية اللي هيخلي المصنع اللي بيتقفل ميشتغلش تاني ؟!

انا حضرتك شغال في مصنع و قاعد في قلب المصانع في العاشر من رمضان.

حركة البيع سيئة جدا من ٢٠١٨ و خصوصا ٢٠٢١ اسوء عام مر علي و علي المحيط الذي اعمل به و لازال الوضع سيئ ايضا ... اونلاين او غير اونلاين الموضوع في مصر مختلف لان القدرة الشرائية للمصريين اصبحت في الارض الي جانب ان المرتبات ضعيفة اصلا .

لا أعلم المنتج الخاص بحضرتك لكن بالنسبة للسوق انت بتتكلم علي افضل فترة بين ٢٠١٨و ٢٠٢١ و الي الناس طلعت من صدمة التعويم الاولي و كان هناك مشكلة كبيرة في السوق و قتها.

حاليا مع بداية العام الحالي فعلا رجعت الازمة و تم ضربة القوة الشرائية مرة اخري

و تم ضرب مؤشر مدير المشتريات كالعادة

الكلام انا ذكرته من زمان و انا بطبل للحكومة و كدة 😉 👇

ايام لما كنت بكلم اللب عنده زهيمر EL-3kaad @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ

باقي كلام حضرتك غير واقعي و غير حقيقي نسبة البطالة ارتفعت و يوجد نقص او زيادة اسعار للسلع الغذائية و استيراد المواد الخام كان متوقف لفترة ليست بالقليلة و يوجد نقص سيولة سواء بالدولار او المحلي و احنا مش حلم و لا جنة للمصنعيين مع احترامي ليك .
البطالة ارتفعت في اي قطاع حضرتك ؟!

انا هنا بتكلم علي القطاع الصناعي و دة يغطي عدد من الوظائف لكن القطاع إللي بيغطي وظائف كتير هو القطاع الخدمي...

انت هنا اصلا بتثبت كلامي ان المستثمر الاجنبي و صاحب المصنع هيلاقي عمالة رخيصة ببلاش و شرفانة شغل لذلك هتغرية يفتح مصنع

بقولة علي ارض الواقع الصادرات الصناعية ارتفعت و شركة بوش الألمانية بتفتح مصنع ضخم و شنايدر بتتوسع و.... و يقولك كلامي غير واقعي 😤

انت بتخلط بين حديثي عن الصناعة و طموحها للتصدير و بعدها علي السوق للمصري الميت و بين القطاع الخدمي و شغل السمسمرة في سوق حصلة صدمة في القوة الشرائية.

ألم تنكر ان الفريق الاقتصادي وصل مصر لهذا الحال

لول قول و المصحف احنا في منتدي بيسجل كل الكلام بالمناسبة و شوف ياكذاب ياللي عملني راجل قش إنت و الهياف الاخر و المشكلة اني كنت بكلمك في نفس الصفحة

الاقتصاد والسياسه عاملان مرتبطان

لا و عندك دول منوقراط زي الخليج و ناجحة و عندك الصين دولة قذرة و حزبها ccp و هناك دول فاسدة سياسيا مثل الهند و ناجحة و عندك دول ديمقراطية و فاشلة في امريكا الجنوبية و أوروبا و اسيا.

لما كنا بننتقد عن تغول الجيش في الاقتصاد كنت تنكر ذلك!

ياسلام 😂 مش بقولك عندك زهايمر

انا بنكر تاثير منافسة الجيش علي القطاع الخاص في دولة بتستورد كل حاجة و عندها عجز في كل شئ. دة غير ان القطاع فعلا استفاد من مشاريع الجيش و الجيش لوحدة ميقدرش يشغل اقتصاد ٣٠٠ مليار دولار.

أليس التدهور الاقتصادي نتيجه العند والتمسك باهل الثقه عن اهل الكفاءه ومن ييختلف في الرأي كان بيتهم اتهامات سياسيه بانه اخوان وخاين وحتي عمرو اديب طلعتوه علي المسرح بسبب مقاله الاخير وكان هيبقي المرشد الخفي للاخوان 😆

ده صحيح و انا نفسي شايف ان هناك كارثة في التعينات

و يبتاع الزهايمر ياللي نزلت من نظر ، فاكر لما كلمتك خاص و اتكلمنا علي الفديو دة ، فاكر انا قولتلك وقتها اية ؟

ثم كيف المعارضه ممكن تغير المشهد وتصلح الأحوال والمتحكم الاول والأخير هو النظام حتي في وسائل الاعلام لو ان هناك هامش من الحريه وافساح المجال للمختلفين بايجابيه كان الوضع اختلف كليا

اهملت انت كل القنوات اللي ذكرتها و الاعلام القنوات الفضائية و صحف النت و السوشيال ميديا و اليوتيوب و.....

ياخي امال انت بتشير لمين لمخبريين في الجيش 😂 هو مش جمال سلطان دة معارض و عامل جريدة المصريون و شغال تطبيل لاردوغان

و لا إلى اتفتح لهم قنوات و اعلام و يوتيوب و شغالين حزق طول ٩ سنوات.

ونصحتك من قبل لا تدخل جدال سقراطي في الدفاع عن الوضع ومقارنته بالدول الاخري لان الاختلال كبير وتنقص من مصداقيتك وحجتك لكن مفيش فايده

لول. صحيح عملت كدة في خيالك فقط

وحتي حين كنت تتهم رجال الاعمال انهم تجار ومقاولين وليس مصنعين واقنعتك اتجاه الدوله مقولات وليس تصنيع وان المناخ في مصر لا يساعد وان هناك دول افضل وراس المال جبان ولابد من تغير هيكلي في عقليه المسئولين.

و دائم اقولك ان كلامك دة يبنفي كلامك عن تغول الجيش و شركات مقاولات للجيش و منافسة الجيش و ان القطاع الخاص نفسة شغال بقوة في المقاولات و الدولة هي الىي جابت لهم الشغل دة.

و مازلت عند كلامي تغيير عقلية الدولة و رجل الاعمال للانتاج و التصنيع و ليس السمسرة

و ان الدولة تلغي البيروقراطية و الورتين و التعاملات المالية السيئة و توفر الاراضي الصناعية و..... و أصحاب المال بيطلوا يشتغلوا في السمسرة و يدخلوا في الانتاج

شوف تجبها شمال تجبها يمين مفيش غير شخص واحد مسئول عن حاله العك الاقتصادي والسياسي

صحيح يتحمل المسؤولية

وعند الازمات يقولك يناير السبب وبعدين يقولك البلد كانت30 سنه كهنه؟؟؟ طيب وماذا بعد ان اخذ مئات المليارات من الخليج والقروض وضيعت الميزانيه.... الشاي مش عارف يستورده..... ولولا الخليج كان الوضع بقي سريلانكا خالص

السؤال بقي الي متي سيستمر الدعم الخارجي دون اصلاحات هيكليه داخليه؟؟

انا بنفسي مريض الزهيمر بطالب بالاصلاحات الهيكلة و اتكلمت علي هيكلة ال microeconomics و ريقي مشف معاك في الموضوع دة

بش تقريبا انت عامل زي الراجل دة

لا انت بتطبل للحكومة

images (1).jpeg

انا عمري ما شفت حد في العالم بيعيب علي المعارضه المنكل بها في تدهور أحوال البلد

#خلف- خلاف المحامي
هتلاقي بعض المطبلاتيه .. يقلك يعنى المسجونين معارصين .. وبقيه الشعب مطبلاتيه .. اقسم بالله تفاهه عقليه وسذاجه وسطخيه لابعد الحدود .. 😂😂

قصده اما ينفي ان فيه سجن للمعارصين لحكم الجنرال وينفي ال عفو الرئاسي عن المسجونين سياسيا حاليا الى سغالين دلوقتى بيفرجوا عنهم 😂😂

.. او انه عايز يثبت ان الشعب مبسوط عن احواله ومطبلاتى وعبيد زيه 😂😂
وفي كلا الحالتين سذاجه وسطحيه لابعد الحدود
سطحيه لدرجه يقلك قنوات النعارصه كتيره الجزيره ومكملين زالشرق .. الخ الخ

يعنى ماقدرش ينفى ان جنراله ديكتاتور . ومانع اى نقد لنظام وداره حكمه في الاعلام المصري
ماقدرش ينفي ديكتاتوريه جنراله فراح يقلك مكملين والسرق والجزيره وال بي بي سي واليوتوب هههه😂😂... ايوه انت فين بقى من الحريه .. يعنى انت فتحت الراي والراي الاخر ..
المفروض يقول لا جنرالى اول حاجه بيؤمن بها حريه الراي والاعلام وعدم توجيهه كالعبيد بيرددوا كلام اجهزه امن الجنرال .. بدليل قناه كذا وكذا وبرامج كذا وجريده كذا لم يغلقها نظام الجنرال لان اهم ميزه في الحنرال انه يؤمن بالنقد وعنده سعه صدر غير طبيعيه لاى راي معارض ههههههه😂😂😂

ده لو واحد عاقل .. انما لازم يحور ويلف عسان مش قادر ينفي ان جنراله طاغبه مستبد ديكتاتور لا يؤمن الا برايه .. فهجيببها ازاى لازم يحور .. يقلك اه في قنوات معارضين للجنرال برا مصر .. اذا خلصانه 😂😂😂😂 جنرالى فله

ايوه كل ده برا مصر وبرا الوطن ..
انت كدوله فين من حربه الاعلام الرسمى وغير الرسمى
رئيس تحرير الاهرام كتب مقاله نقد للسيسى .. اتسجن 😂😂

يعنى انت عندك حريه اعلام زى فتره ما قبل الديكتاتور ما يمسك .. يا اخى حتى باسم يوسف الرائع الى كان سبب من الاسباب في سقوط مرسي من خلال االكوميديا .. وقف برنامجه خوفا ورعبا على عرشه .. ده بيثبت انه ديكتاتور بيشلرك ويشجع ثوره على غيره انما ممنوع اى ثوره او مظاهرات او اعلام ضده

فلسفه العبد المطبلاتى تبقى صح امتى .. لما يكون الجنرال والنظام سمح عندك بحربه راي وحريه فكر وحربه نقد للنظام وحريه صحافه وحريه نقد يبقى لما مجال للمعارصه اطلاقا من الخارج اكلاقا .. انما انت الى قفلت واستفردت بالاعلام لوحدك وللتطبيل لنظامك .. حتى دى المكبلاتى مش عارف من المسبب الاول

بيفكرنى ببلطجى تحت العماره وماسك طبنجه .. وسكان العناره بيشتموه من البلكونه .. فالعبد المطبلاتى ينتقد السكان ولا ينتقد البلطجى الى معاه طبنجه .. الى مانع نزول يمان العماره .. ويقلك اهو بص كم بلكونه بتشتم 😂😂

اهم فلسفه فكريه عند العبد المطبلاتى انه جنراله فوق النقد وعدم تحميل جنراله وسيده اى خطا او اى فشل .. تلاقي العبد المكبلاتى بيرمى على حكومه الجنرال مره .. على المعارصه على الظروف .. انما جنراله مستحيل يغلط ... بيخاول يبرى سيده عن اى خطا بشري .. وبعدين يسالك هو انا كده عبد مطبلاتى ازاى ؟ 😂😂😂😂😂

التعديل الأخير:
مش تطبيل انت اللي بتقارن البنزين مع الغرب وبقولك الناس دخلهم مرتفع وصح ضرايب مرتفعه لكن الخدمات ممتازه والمواطن العادي بيعرف يعيش ويدخر كمان لكن الصحه خره اذاي اللي قالك كده ضحك عليك، التعليم الجامعي في منه اهلي وحكومي وخاص يناسب كل الفئات بس الناس بتفضل الجامعات المعتمده واللي متفوق ليه منح في كل حاجه.

لا تطبيل و ادخل شوف كلام الكنديين بنفسك و مش هسمع لواحد مقتنع ان دولة عندها قائمة انتظار في الطؤري و بتقلك خد مسكن و تعال بكرة و بتستورد أطباء مصريين من جامعة الزقازيق 🤭 و جامعات مصر العظمي و مش عارفة تخرج بتعليمها اللي تكلفتة مرتفعة جدا و ابناءها إللي بيطفشوا الي امريكا حيث المرتبات المحترمة و الخدمات المميزة 😉

اللي ساب كندا ونزل يدرس او يشتغل في مصر يا اما هو مش عارف يتأقلم يأما هو مخبول يأما هو بيضحك عليك وبما انه بيقولك الصحه بره ضيعه يبقي كداب ونصيحه بطل تسمع لاحمد موسي.
الصحة في كندا ضعيفة بدليل ان عندك زهايمر

نظام waiting your turn في الطوري 😂😂😂😂😂😂😂

و لا استيراد طبيب مصري 😂😂😂و الهندي و البكستاني

احمد موسي و هو بيتكلم عن النظام الصحي الكندي

و بالمناسبة العرب دلوقتي بيتكلموا و بيفضحوا إللي بيحصلهم مش زي زمان بينزلوا بيوسوا العمود هناك

احمد موسي نزل من كندا مخصوصا علشان يعمل عملية في دار الفؤاد و يرجع تاني و اخد العلاج معه من مصر كمان.... شوفت مدي جودة النظام الصحي.

كمان فديو لاحمد موسي

بالنسبه للخدمات البلديه اعلنت مره عن قطع المياه ليوم نتيجه تصليحات، المفاجأه وضعت لفه مياه معدنيه امام كل منزل للاستخدام المجاني.

عندنا بردوا بيشتروا اصوات الناخبيين بزجاجة زيت و كرتونة مكرونة.

وشوف نظام العقارات هناك المبني في دولة ديمقراطية و من القطاع الخاص

هو عايز يرقع للسيسي بس مش ظابطه 😂

بالنسبه للتعليم في مصر سئ سواء عام او خاص لكن معظم الشعب المصري ذكي بالفطره وبيفهم

بالضبط فلسفته الفكريه ان السيسى فوق التقد ولا يخطا ولا يتحمل اى فشل .
وليتظاهر بالعقلانيه والمنكقيه لازم بيحملها على الحكومه مره على النظام مره على المعارضه مره .. اى تحوير ولف ودوران ..
بس اهم شي اياك ان تقول السيسى اخطا كالبشر او يتحمل فشل اقتصادى معين .. 😂😂 عنده قصه عشق وعاطفه جياشه مع الجنرال غريبه .. ولذلك كل شويه هتلاقي يرد عليك انا انخدعت فيك زى غيرك الخاين الدون الغشاش 😂😂

وبعدين يسالك عن نفسه هو انا بطبل 😂😂

هو عايز يرقع للسيسي بس مش ظابطه 😂

بالنسبه للتعليم في مصر سئ سواء عام او خاص لكن معظم الشعب المصري ذكي بالفطره وبيفهم
صح يابتاع الزهايمر زي ماقولتك ع الخاص 😉

كويس انك اتكشفت و الله. كنت بحترمك زمان طلعت زيك زي اللي علي السوشيال ميديا.

خليك ان و الهايف التاني مقتنعين ان الفائدة مانع 100 مليون من التظاهر 😂 معظمهم في سن الشباب.

و خليك مصدق ان مبارك كان فاتح التظاهر و محرر الشعب و فاتح الميادين و كدة 🤭 و ان الشعب مش غوز ينزل لان الدولة قفلت الميدان بالمفتاح و حطت ناس تمنع ملايييييييين من النزول 😉

ناس و المصحف عمرها مانزلت مظاهرة تجمع اطفال حتي

ياحبيبي الشعب شايف ان المعارضة زفت و ان مفيش رؤية و لو حصل اي حراك ممكن البلد تقع. خصوصا لما تكون معظم اللي ظاهر من المعارضة هي المعارضة المتخلفة عقليا

و بالنسبة للشباب فبسبب تظبيل حضرتك لكندا و ردحك لمصر فهو عوز يهاجر كندا مش ينزل الميدان و يمكن يموت.

الحمار صاحب رجل القش معرفش بيني استنتاجة ازاي. بقولة الناس منزلتش بسبب المعارضة الفشلة و هو بيقولك اني بقول بسبب حبهم للجنرال 😂😂😂😂😂

شوفت المخدرات ياشباب

بيفكرني بواحد هنا.

مثال

-انا بحب شيكولاتة النوتيلا و هواتف الايفون

-يعني انت تؤيد استغلال الاطفال و حرمانهم من حقوقهم في حقول الكاكاو و عملهم في مصانع الصين لعمل الايفون ياكاره الاطفال و عدو البراءة و ضد الحرية و مع استغلال الشعب..... تبا لك.

Straw man fallacy.

مشاهدة المرفق 510059

عودة
أعلى