بـوابة مصـر الأقتصادية

احتمال مش أكيد ان في حاجة تحصل من النهاردة ليوم الاحد
في اوشاعات :D عن قرار مهم اقتصادياً

بالنسبه للتعليم في مصر سئ سواء عام او خاص لكن معظم الشعب المصري ذكي بالفطره وبيفهم
التعليم بالفطرة 😂😂😂😂😂😂😂😂.

اوعي تغلط في مستوي التعليم المصري انت كدة بتغلط في ابوك و امك.

و اوعي تقول ان التعليم بيخرج ناس جاهلة بالكوسة و تعليم ضايع لانك كدة بتشتم الشعب المصري كله.

اوعي تنكر كوسة اساتذة الجامعات و نقل الشيتات و رشوة المعيدين و فساد تعيين المعيدين (بعيدا عن الكفاءة) و الطلاب اللي قاعدين فوق دماغ بعض و .... و اللي بيشتروا الشهادات

دة استاذة في الجامعة معين بالكوسة اصلا.

لازم تقول ان التعليم بيخرج مثقفين و علماء فقط... لان بكدة بتشتم ابوك و امك و الشعب المصري كله.

لسه كان جايبلي مهندس كهرباء من جامعة عريقة..... يلا بلاش نتمش فينا الاخوة اللي من دول اخري. و بلاش نتكلم علي اطباء امتياز...

رحم الله الكاتب الكبير احمد خالد توفيق مش بعيد يطلعه مطبلاتي و عميل للعسكر كمان 😂

كلمه ابرك من مليون كلمه عاوز فى البطاقة غنى وفقير بدل مسلم ومسيحي وكل واحد يعرف الى ليه والى عليه

انا شخصيا هعتز ليك ، بس للأسف من شهرين تم اهاني هنا من شخصين و من بعدها الدنيا اتقلبت.

كنت بنزل اخبار عادي و بناقش اي شخص بروح محترمة و عمري ما احتكارت الرأي نهائيا و اللي كنت بتختلف مع كلامه كنت برد عليه بالحجة و المصدر و المتابع من حقة يختار وجهة النظر الي تعجبه

شخصيا انا استفدت الكثير بسبب النقاش و الاختلاف من شخص مثلا زي الاستاذ @وليد المصرى كنت حرفيا مهمل البورصة و هو عرفني حجات كتير مهمة و دفعني للبحث و الاضطلاع و عرفت اخطأ كارثية. و عندك بردوا الاستاد @batteryneon اتعلمت منه معلومات كثيرة مهمة.

و كنت بتنافش مثلا مع @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ و كان يعُرف باسم العقاد و اختلفنا كثيرا بأدب عن الاقتصاد ، لكن حاليا انضم لفرقة المرعبين المحدودة.

و ايضا تنافشت بأدب مع الاشتاذ @حُذَيفة بن اليَمَانِ و الاستاذ @USIF و الاستاذ troy007 @troy007 و حتي انا اول من بشرة بالافراج عن حسام مؤنس.

انا اخترم الجميع و احترم الاختلاف معهم و مهما يشتد النقاش فهذا شئ عادي لكن بدون اهانة.

حتي دخل الاخ Omar2000 @Omar2000 و قالي اكسر الطبلة و خلفة شخص اخر يكتب مقالات اني مطبلاتي و بعشق العبودية و الجنرال و.... و دخل @Prince Nouada قال إني لجنة و شغال هنا في المنتدي 24 ساعة

و عملوني راجل قش و اشتغلوا هجوم و اهانه و شغل حورات و كان انا السبب في الازمات الاقتصادية و لو سكت الازمة هتنتهي و الخير و السلام هيعم ارض الوطن.

صراحتنا بجدية هسيب لهم الموضوع ينعموا بالحديث بتاعهم زي ماطفشوا باقي الناس و يبقي المجال للرأي الواحد و يبقوا يشفوا التفاعلات و قتها و خروج الناس من الموضوع.

و هنبقي نشوف حل الازمة الاقتصادية بعد لما انا هبطل اكتب (او اطبل زي مابعضهم شايف) و نشوف مصر تنعم بالحرية "بعد لما تم اسكاتي"

بالتوفيق للجميع.
يااستاذي الفاضل محدش قال تسيب الموضوع
بس بالطريقه اللي ماشي بيها الموضوع مش نافعه
داخلين في حوارت طويله عريضه والرؤية واضحه لاهما حيقتنعوا برايك ولا انتا حتقتنع برأيهم يبقا لازمته ايه وجع الدماغ
رجائي الشخصي ليك وليهم اللي عنده خبر اومعلومه ينزلها في الموضوع
اي ارأء شخصيه عندكم الخاص اتكلموا فيه براحتكم
تحياتي لحضرتك

يااستاذي الفاضل محدش قال تسيب الموضوع
بس بالطريقه اللي ماشي بيها الموضوع مش نافعه
داخلين في حوارت طويله عريضه والرؤية واضحه لاهما حيقتنعوا برايك ولا انتا حتقتنع برأيهم يبقا لازمته ايه وجع الدماغ
رجائي الشخصي ليك وليهم اللي عنده خبر اومعلومه ينزلها في الموضوع
اي ارأء شخصيه عندكم الخاص اتكلموا فيه براحتكم
تحياتي لحضرتك
الاستاذ egy for the win كان بيعمل إثراء للموضوع وكان بينزل تويتات بالاخبار الجديدة والمشاريع الجديدة

المؤيد ينزل تويتات مؤيدة
والرافض ينزل تويتات رافضة

وكله ينبسط

الاستاذ egy for the win كان بيعمل إثراء للموضوع وكان بينزل تويتات بالاخبار الجديدة والمشاريع الجديدة

المؤيد ينزل تويتات مؤيدة
والرافض ينزل تويتات رافضة

وكله ينبسط
الموضوع تحول لردود شخصيه وتهجم شخصي متبادل
مش موضوع تويتات
ياريت كل واحد ينزل اي معلومه او خبر بدون التهجم علي الاخراو ملئ الموضوع بمشاركات فارغه
والمفروض الاداره كانت تتدخل بس واضح ان هناك ميل لترك الامور تتصاعد

تعرف ليه لانه جاهل وغبي .. بيقول اى خريج جامعه مصريه حكوميه غير مصنفه .. يصنف طلابها وخريجها واساتذتها جهله كلهم .. لا لشي الا تصنيف ... حتى اهله اثبت عليهم بلسانه انهم جهله .. اقسم بالله واحد من المطبلاتيه قال كده 😂😂
متوقع من دماغ مثل هذه ماذا تقول

وخذ هذه لترى كمبه البله والعته في هذا المطبلاتى
بينتقد الثوره ايام مبارك وانها سبب الخراب في كثير من المناسبات ويستهزء بالثورات .. والان بيقول الثوره2011 خرجت لتصلح الاحوال المعيشيه الصعبه من غلاء المعيشه والفساد والفقر في زمن مبارك 😂😂
يعنى غير انه متناقض شى طبيعي لضحاله فكره وجهله .. اثبت الحق في الخروج والمعارضه على نظام السيسى نفسه لنفس اسباب 2011 من غلاء معيشه وفقر
فلماذا اذا الكيل بمكيالين والهجوم على المعارضين لجنراله لنفس الاسباب من فقر وغلاء معيشه 😂😂😂
قمه التناقض الفكرى والجهل والفلسفه .. ببساطه لانه الكائن المطبلاتى لا عقل له هو مجرد عبد لسيده لا تتوقع المنطقيه والعقلانيه

وخذ هذه من عند عبد الجنرال الوفي ..
بيقارن اوضاع مبارك باوضاع السيسى وايهم اقذر واكثر بطش
لم يستطع ان ينفى عن سيده الديكتاتوريه ولا نفي الظلم ولا نفي التنكيل بالمعارضين ولا نفي سجن اى راي معارض والتنكيل به واهله وتدوير المعارضين في القضايا والسجن الاحتياطى سنوات عديده ظلم وطغيان .. لا مستحيل عبد ينفي كده ..

ولكن ما لا يعلمه عبد الجنرال الوفي .. ان مبارك رغم مساوؤه كانت هناك مساحه وهامش للحركه للمعارضه الداخليه امثال كفايه .. حتى البرلمان كنت تلاقي نواب كثير جدا من كل التيارات اخوان نصاريين يسارين وفد ليبرالين .. وكان فيه نقد كبير جدا جدا للحكومه وخناقه بين النواب مع نواب نظام مبارك عادى ومتكرر جدا حتى مع وزير داخليه مبارك كان بيتخانق فب البرلمان .. وخناقات بين النواب مع وزراء مبارك كثر بسب فساد او فشل مشروع ما .. حنى الجامعات كان مسموح نوعا ما للطلبه بممارسه السياسه .. من مظاهرات وانشطه الخ الخ .. دلوقتى اخس والعن .. ليه لرعب الجنرال نفسه من قيام ثوره ضده حكمه .. فمنع اى اى مظاهر حريه في البلد اعلاميا سيطر عليها باجهزته السياديه .. البرلمان استحوذ عليه ومنع اى اى معارضه عشر سنوات داخل البرلمان عبر مسرحيه انتخابات مستقبل وطن باشراف الامن الوطنى ...

عبد الجنرال مش عارف ينفى عن سيده اى تهم بالديكتاتوريه والاستفراد بالحكم وقمع اى راي معارص والسجن والظلم والطغيان والفساد السياسي وتعديل الدستور لاطماع سيده الجنرال في الحكم والتحكم في الاعلام والبرلمان والقضاء .. فراح قالك ايام مبارك كانت وحشه والناس خرجت في ثوره اصلاحيه .. يبقى اكيد الناس ما خرجتش على حنراله ليه ؟؟
عايز يوهمك ان الناس لسه بتشكر وبتطبل لجنراله زيه بالضبط 😂😂
عبد الجنرال مش عايز يشعر بالعبوديه لوحده

عبد الجنرال نسي ان سيده جاء للحكم عن طريق مظاهرات وثوره .. ولا يقدر ينفي هل نفس حريه التظاهر والاعلام والراي والراي الاخر الى ايتفاد بها الجنرال الديكتاور .. هى هى نفسها دلوقتى ..
مش عارف يحاوب ولا هيقدر ينطق .. فراح يقارن بمبارك 😂😂

بنعنى انا غلجنرال السيسى اوافق على الثوره على غيري عشان اجي الحكم وبعدين امنع الثورات والمظاهرات والاعلام الخ الخ ..
صح ولا لا يا عبد الجترال 😂😂

عبد الجنرال الوفي .. مع الثورات وضد الثورات .. بينتقد ان اى حد معترض على الجنرال يسافر برا الظلم والفقر والملاحقه الامنيه .. مش العكس المفروض الى بيطبلوا ويرقصوا برا هم الى يرجعوا .. 😂😂
ايهم اقرب للعقل والمنطقيه في العقل البشري الحر مس العبيد ..المعترض والمظلوم يهاجر ولا المبسوط عن احوال البلد وبيطبل للحنرال ولسه قاعد برا مش عايز يجي يستمع بنجاحات الجنرال الاقتصادبه والسياسيه والمعيشيه 😂😂

عبد الحنرال الوفي عايش في عالم العبوديه مايعرفش ان الناس ومستوى تطبيلهم للجنرال في 2015 مش زى 2022 وان كره الثلج بتكبر يوم عن يوم .. وعدم قيام ثوره على الديكتاتور هى مساله وقت بدليل القادم اسوء بلسان عرائس الاعلام نفسه ..
وبلسان تحذيرات من كتاب من النظام نفسه زى اديب .. الى كلهم شايفين ان الاوضاع سيئه ومتجه الى القاع بعد عشر سنوات حكم وبيحذروا من اندلاع ثوره مش من فراغ

بس الفرق بين اديب انه مطبلاتى للنظام ليحاول يستخدم عقله وبيحاول يحرر عقله
اما عبد الجنرال الوفي .. شايف ان الناس مانزلتش في ثوره لحد الان بسبب المعارضه الهايفه المسجونه في سجون الديكتاتور او الناس مبسوطه عن اوضاعها 😂😂

التطبيل مع الغاء العقل رزق 😂😂
فوقت الشعب من الهبل الى كانوا بيسمعوه وصدقوه ..😂😂
اجلد
بس نقول ايه على المعرضين اللى خربو البلد بنفاقهم للظالم

هوا مشاركتي اتمسحت ليه
ومشاركات الردح المتواصل واللي بره الموضوع اساسا متسابه
واضح ان الاشراف ليه مزاج ان حفلات الردح اللي شغاله تستمر
بنعتذر لك با اخ عمرو ..
بس الاخ الفيلسوف المميز عن بقيع الناس هو الاستفزاز ..
احنا بنحترمه لما بينزل خبر اقتصادى تمام وعلى راسنا واى عضو ينزل خبر سلبي ايجابي على راسنا ..

اما لما يكتب راي فلسفي .. هو لا يتقبل النقد الموجه للرئيس اطلاقا وللاسف تلاقيه بيشتاط غضبا واكننا ممنوعين عن نقد رئيسه .. ولسانه مع المختلفين معه استهزاء في البدايه دايما

مثال ..... كاتب انه تناقش بادب مع الاخ troy007 @troy007 .. وهو عندك اساله اول ما ابتدى الاستهزاء وقال له انت هايف لمجرد اختلاف الاراء
حتى الاخ استغرب من الاستهزاء ..
قلت له هذا العضو يلبس قناع المنطق وهو يمارس الديكتاتوريه مع اى راي معارص او ينتقد رايسه ..

تلاقيه راشق في معظم البوستات بيرد على اى نقد هيوجه للرئيس ... حقه طبعا

.. بس ما يجيش يتمسكن لما نناقشه ويمثل علينا دور امينه رزق
مش قد النقاش من البدايه ما يردش على كل بوست ببنتقد رئيسه ...

هو والله سبب خراب الموضوع .. هتلاقيه بيرد على كل عضو بينتقد رايسه وادئه الاقتصادى والسياسي ويجى يتمسكن ويلبس قناع المثاليه والمظلوميه من اللشرار الى بيردوا عليه .. لانه مش متوقع ان حد يرد عليه ويوقفه .. او يجاريه في الكتابه الكتير ..

لاحظ كده وصدقنى وهتشوفه راشق في كل بوست معارض لرئيسه واداءه حقه طبعا .. بس ما حدش يجى يسال عن اسباب النقاشات الكتير هنا في الجروب ..
الحل يخليه في بوستات الاخبار الاقتصاديه
وينزل اراءه التحليليه براحته

ولا يقتبس لاى راي معارض ينتقد جنراله
وباكد على لا يقتبس للاراء الى بتنتقد زعيمه عشان دى بدايه النقاشات الطويله الجداليه

التعديل الأخير:
عودة
أعلى