بـوابة مصـر الأقتصادية

شوف انا لا اعلق على مشاركاتك من يوم ما اختلفت معاك
ع العموم اوضحلك لعلك تفهم و تبطل تستفز الناس
لغة الحوار اختلفت معاك لان فى عيل قليل الادب دخل شتم و انت عملت له إعجاب
مستنى ايه بعد كده
و على فكره عضويتى اتحظرت

لا والله عمري ماشجعت شخص علي ذلك و بالعكس حتي لما بلاقي شخص بيعمل كجة بقف ضدة فورا و حدث مع الاخ TUT بالرغم انه بيدعمي دائما في الحوار و اعترضت علي كلامة ضد EL-3kaad @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ

و ان حدث و اعجبت بشخص فعل ذلك بدون قصد ، فانا اعتذر من كل قلبي لهذا الشخص.

و انا شخصيا ليا لسان و لن احتاج للاعاجب بسب احد ، انا ضد هذا الكلام نهائيا ، و لو لي اسلوب غلط في الكلام انتقدني علي هذا الاسلوب و انا بعترف ان اوقات كلنا بنسخن في النقاش و اتمني اني مكونش زعلت حد نهائيا.

المهم
لا شك انك بتنقل تويتات و اخبار بتخلينا مطلعين على اخر الأحداث و ده مجهود تشكر عليه

الاختلاف معاك فى آرائك الشخصيه و التاتش بتاعك اللى بتحطوه لتلميع النظام الفاشل الفاسد الظالم
و كأننا مش عايشين فى البلد و عارفين الاوضاع
و سألتك بإختصار فى ال8 سنين اللى فاتو فى نجاح اقتصادى و لا فشل اتهربت من السؤال و ما جاوبتش اجابه مباشره
و كأن وظيفتك تلميع الفاشل لا أكثر
و آرائك الشخصيه مستفزه
ما هو انا مواطن مصرى بأعانى من الفسده و المتخلفين اللى ماسكين البلد و بلف حوالين نفسى علشان اوفر احتياجاتى الاساسيه مش أكتر و فى دوامه اقتصاديه مافيش بوادر انها تنتهى لا كل شهر بتزيد للأسوء و تيجى انت بأرائك تحسسني ان عايش فى سويسرا و أفضل من دول تانيه
كده يبقا فى حاجه غلط
يأستاذ عمرو انت من حقك تختلف علي كل كلامي براحتك . تنتقد التاتش بتاعي ياسيدي و لو انا ذكرت مثلا ان المشروع الفلاني عظيم و هيدخل لمصر مليارات الدولارات

حضرتك بمنتهي البساطة ترد و تقول لا مش هيدخل و قول كل اعتراضك علي المشروع كما تحب و انا اتناقش معاك و هكذا.

في الاول و في الاخر الحكم لحضرتك و للمتابع و هو يقرر اية الواقع و اية الصح و الغلط. و نبحث مع بعض في المصادر و العلم و نقارن كلامنا.

شخصيا و مهما تحدث و اتكلمت مليون مرة بس للاسف حضرتك و الاعضاء مركزين علي نقط معينة و يمكن دة ناتج من غضبكم بسبب الوضع الحالي للاقتصاد و السياسية و انا مقدر ذلك

انا شرحت اكثر من مرة إللي عملته الحكومة صح و اللي عملته غلط و حتي اتكلمت عن كوراث ال microeconomics و مشاكل المصانع. و في نفس الوقت بردوا اتكلمت ان حتي الفترة اللي قبل بداية الكوراث كان الحكومة مظبطة ال macroeconomic و دة ليس كلامي فقط دة كلام التحليلات الاقتصادية العالمية كلها لمصر و عندي بدل المصدر مليون.

الصحف اللي بتشتم في الاقتصاد المصري دلوقتي كانت بتطبل للاقتصاد المصري و البرنامج العام الماضي.

اتكلمت كثيرا عن ان الدولة اصلحت اقتصاد الارقام و تركت الشركات و القطاع الخاص. و بالرغم من ذلك حدث نمو فيها ايضا. و انا شاهد علي ذلك احنا بنشتغل من 9 الصبح لحد 5 بعد العصر.

و اللي الحمد الله كل كلامي ظهر مؤخرا عن القطاع الخاص و لما ذهب مدبولي للعاشر و جلس مع المصنعيين و ظهرت شكاوي المصنعين من ال بيروقراطية و الروتين و التعاملات المالية و سماسرة الاراضي الصناعية و مواظفين الحكومة لل*** .....

انت عمرك شوفت مطبلاتي عوز الجيش يطرح شركاته في البورصة و يبيع و ان الحكومة و الجيش تخرج من الإدارة ؟ و الادارة تروح للقطاع الخاص ؟!

و علشان اريح نفسيا انت و الاخرون لو هناك انتخابات فلن انتخبه 😉. و شخصيا لا اتحدث عنه.

و بسبب تعليقك بتاع اني اكسر الطبلة فيه شخص فتح ماسورة مجاري و قرر يعملني راجل قش و كتب مؤلفات عن كلامي. و انا كمان خرجت عن شعوري و غلطت (رغم انه ليس مبرر للغلط).

ففي النهاية انا شخصيا استفدت من النقاشات و بعمل بحث دائما و بحاول اشوف الصح و الغلط

و بالمناسبة كمان لما بشير مشاريع للدولة من التويتات زي حساب مشاريع مصر و لا اي حد تاني بابحث كويس لاني عارف ان اوقات فيه اخبار فيك كتير. و اول بحثي بيكون باللغة الإنجليزية للبعد عن كل المصادر العربية.

و تقبل تحياتي

لأخونا بتاع انكر تغول شركات الجيش في الاقتصاد

😂😂😂😂😂

الخبر انا نشرتة هنا شخصيا من شهر يونيو بس انت قديم جدا و اصحابك بيفكروني بصيدليات 19011 و الجيش اللي قفل صيدليات العزبي و.... و كمان بيفكرني بصاحب شركة سويفيل اللي هرب من تحرشكم به انه جيش و طفش الاجانب من الاستثمار في شركته

دفعت شركة فيليب موريس، شركة التبغ الأكبر في العالم، نحو 450 مليون دولار (حوالي 8.3 مليار جنيه مصري) للحصول على الرخصة الجديدة لإنتاج السجائر التقليدية والإلكترونية في مصر، وفقاً لتقديرات "الشرق".

لم تتقدم إلا فيليب موريس للمزايدة من خلال وحدتها التابعة "المتحدة للتبغ موريس"، وفازت بها، وأسست شركة المتحدة للتبغ والتي امتلكت الشرقية للدخان حصة 24% من أسهمها وفقاً لشروط الرخصة.

المساطيل ميعرفوش ان الشركة داخلة بنفسها و اسمها المتحدة 😂😂😂

الشركة العالمية داخله بنفسها و دة اسمها بس علشان EL-3kaad @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ اصحابة هنقول انها مخابرات

المخابرات بتمتلك شركة أمريكية 😂😂😂

المخدرات تعمل اكتر من كدة من كثرة احلامهم عن الجيش بقت المتحدة للتبغ الأمريكية مخبارات 😂😂😂😂😂😂😂😂

الخبر من يونيو بس هما مستمرين في متابعة خبراء تويتر

و اللي مش فاهم عربي شركة فيليب موريس العالمية هتنتج هنا في مصر بنفسها تحت شركتها المتحدة للتبغ و دية شركة عالمية و هتاجر مصنع الشرقية للدخان

دفعت شركة فيليب موريس، شركة التبغ الأكبر في العالم، نحو 450 مليون دولار (حوالي 8.3 مليار جنيه مصري) للحصول على الرخصة الجديدة لإنتاج السجائر التقليدية والإلكترونية في مصر، وفقاً لتقديرات "الشرق".

لم تتقدم إلا فيليب موريس للمزايدة من خلال وحدتها التابعة "المتحدة للتبغ موريس"، وفازت بها، وأسست شركة المتحدة للتبغ والتي امتلكت الشرقية للدخان حصة 24% من أسهمها وفقاً لشروط الرخصة.

كانت شركات "بريتش أمريكان توباكو"، و"أدخنة النخلة"، و"المنصور الدولية للتوزيع" انسحبت من المزايدة التي تجريها مصر بشأن الرخصة، معللة الانسحاب بأن شروط المزايدة الجديدة ستخلق حالة شبه احتكارية بسوق السجائر"، وفقاً لوثيقة اطلعت عليها "الشرق" ديسمبر الماضي.

طالع المزيد: انسحاب 3 شركات من مزايدة رخصة إنتاج السجائر في مصر

الشركة الجديدة "المتحدة للتبغ" ستؤجر مصنعاً بمعداته من الشركة الشرقية للدخان مقابل 200 مليون جنيه سنوياً، بحسب مستندات اطلعت عليها "الشرق".

ينص اتفاق الشرقية للدخان مع فيليب موريس بشأن الشركة الجديدة، أنه في حال تملك أي من شركات التبغ العاملة في مصر أو خارجها 10% من أسهم الشرقية للدخان، يحق لفيليب موريس شراء حصة الشرقية للدخان في "المتحدة للتبغ" بالقيمة الاسمية، بالإضافة إلى 108 ملايين دولار، وهو ما يساوي 24% من قيمة الرخصة المسددة.

ستكسر الشركة الجديدة احتكار الشرقية للدخان لصناعة السجائر في مصر، وتصنع الشرقية للدخان السجائر وتبغ الغليون، والسيجار، والمعسل. وتبلغ الحصة السوقية للشركة حوالي 70%، مقابل نحو 30% للشركات

بخصوص الناس اللي عندها اولاد في مدارس

بتفكرني بواحد حبيبي وصاحبي سيساوي كل يوم يكتب علي النت سلبيات كندا ويبعتهالي ويوقلي شوف ياعم كندا الزباله 😆

و انت بتوصف كندا زي وصف السياسوي لمصر 😂😂

الكنديين عندهم اعلام بيفضح الدولة بتاعتهم بس مستوي المعارضة عندهم عالي عليك احسن من بتوع السوشيال ميديا بتوعك.

و انا اقطع دراعي انك بتسثمر فلوسك في مصر. و ليس في كندا الخرة.

كندا مميزتها هي الحريات الشخصية و انها دولة شمولية و الشعب الزوق و اللي للأسف انت فشلت تتعلم منهم اي حاجة. من افضل الناس إللي تتناقش معاهم الصراحة. حاول تتعلم منهم حاجة. غير كدة بلد فشخ شغل و شعبها بيطفش منهما

الله يسامحك
بس استنكارك بعد خراب ملطه وتدمير البورصه وهروب المستثمرين.

لا ياكذاب و حلو الهروب الاستراتيجي كدة و اثبت لك انك كذاب و مضلل و بترمي تهم و خلاص

هو مش انت ياكذاب يا نصاب قولت اني رافض اتكلم عن الفريق الاقتصادس خالص دلوقتي دية حجتك

و احد عندة زهيمر و بكلمه من اكثر من سنة و مش عارف كنت بقول اية

رجعت تاني للمقارنات التعبانه أسأل نفسك بعد 70سنه حكم عسكر مصر وصلت لفين وسط محيطها وتابعيتها وسيبك من الصين واليابان والخليج والهند

وصلت انها بقت مليان ناس كتير بتهبد

و الاهم ان الملك فاروق صاحب البوليس السياسي و القصور أفضل من العسكر اصحاب امن الدولة و القصور..!!!!! هو دة المنطق 😂

اسرة محمد علي حكمت من 1805 حتي 1952 و النتيجة ديون و خراب و استعمار و....

هههههه الانكار مش هيفيدك 😂

صحيح اصل الحكومة بتقبض علي المؤيدين اليومين دول لذلك هنكر 😉

ومين اللي بيعين .... استنكار دون تحميل المسؤليه لصاحب القرار وفي الاخر تقول اصل المعارضه هيا السبب good idea

مش بقولك بتحب تعمل راجل قش

انا قولت المعارضة هي السبب في الازمة الاقتصادية ؟😂😂😂😂😂😂 معلش اصل في كندا الweed قانوني و كدة 😉

قنوات الاخوان ذي قنوات المخابرات مفيش فرق بينهم المهم ان كل من ينتقد خاين وعمي الفاشيه السياسيه بدأت في الظهور بالفعل والجاني هو المعارض

لذلك شغال عمل شير لهم باستمرار و متابع جيد لهم ✌️

مفيش تغول صحيح عالم مواز

وفي نفس الوقت بتنكر توغل الجيش في الاقتصاد وخد يا عم شركه مخابرات هتحتكر سوق السجاير ده عشان اخراج الشركات الحكوميه وكده من السوق 😉

في الجنه ان شاء الله
زي الصيدليات كدة ✌️ و اقرا يامتعلم قبل ماتنقل من تويتر

الكلام سهل ذي تمثيليه الشباك الواحد والنتيجه صفر

هو المسؤل الاول

بتطلب اصلاحات الاقتصاد الجزئي والاقتصاد الكلي اللي غاير في داهيه المعتمد علي الخدمات والديون واستقطاعات من الميزانيه لبنود وصناديق خاصه وعدم الشفافيه الاقتصاديه والسياسيه و خلق برلمان كرتوني لا سلطه له في الرقابه علي الحكومه والرئيس .

في ناس كده مع الدوله ايا كان مين الموجود، جدي الله يرحمه كان مع عبدالناصر وبعدين السادات وبعدين مبارك وبعدين مرسي وبعدين السيسي

المفروض ان الجيل ده متعلم واكثر وعي واكثر قدره علي الانتقاد وموازنه الامور ان كان خطأ او صواب لكن بشكل قاطع عقليه الرئيس الاب متغلغه في وعي الشارع المصري منذ الفراعنه وجعلهم آلهه تعبد..
كل كلام دة انا رديت علية بس انت عايش في انكار للواقع و مصصم تعملني راجل قش.

تقريبا انت سخنان مع المعارضة ان لازم نسخن و نهاجم جامد دلوقتي و كلهم شغالين بضمير اليومين دول علي تويتر ، و للاسف النتيجة عكسية

و الله ياخي اتخدعت فيك جامد جدا و كان شخص هكر حسابك

بالتوفيق.

اجلد
بس نقول ايه على المعرضين اللى خربو البلد بنفاقهم للظالم
😂😂😂

حلو الانتصار الوهمي دة. معلش تعليم عسكري من ١٩٥٢ 😉 بيعمل اكثر من كدة.

و صحيح انا قاعد بدافع عن حكم السيسي و اللي بيغلط او ينتقد السيسي بانهار و بغلط فيه و بشتمه و بضربة كمان.

رغم اني طلبت من الهايف سابقا انه يجيب متي ذكرت ان السيسي صانع الانجازات لما قال اني بنسب الغلط للحكومة و الانجاز للسيسي. و معرفش يجيب حاجة.

ولولا رائي المتواضع لكان الاقتصاد افضل و رحل السيسي من الحكم

هبطل كلام ياسيدي و نشوف الوعي العظيم و التحليلات المنطقية الكبري لكم.

المهم بس ياريت نشير كتب اقتصادية علمية من اللي بتقروها و بتبنوا كلامكم عليها بس علشان المطبلاتي أللى زي يتعلم حاجة ✌️

لا والله عمري ماشجعت شخص علي ذلك و بالعكس حتي لما بلاقي شخص بيعمل كجة بقف ضدة فورا و حدث مع الاخ TUT بالرغم انه بيدعمي دائما في الحوار و اعترضت علي كلامة ضد EL-3kaad @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ

و ان حدث و اعجبت بشخص فعل ذلك بدون قصد ، فانا اعتذر من كل قلبي لهذا الشخص.

و انا شخصيا ليا لسان و لن احتاج للاعاجب بسب احد ، انا ضد هذا الكلام نهائيا ، و لو لي اسلوب غلط في الكلام انتقدني علي هذا الاسلوب و انا بعترف ان اوقات كلنا بنسخن في النقاش و اتمني اني مكونش زعلت حد نهائيا.

مشاهدة المرفق 511342

يأستاذ عمرو انت من حقك تختلف علي كل كلامي براحتك . تنتقد التاتش بتاعي ياسيدي و لو انا ذكرت مثلا ان المشروع الفلاني عظيم و هيدخل لمصر مليارات الدولارات

حضرتك بمنتهي البساطة ترد و تقول لا مش هيدخل و قول كل اعتراضك علي المشروع كما تحب و انا اتناقش معاك و هكذا.

في الاول و في الاخر الحكم لحضرتك و للمتابع و هو يقرر اية الواقع و اية الصح و الغلط. و نبحث مع بعض في المصادر و العلم و نقارن كلامنا.

شخصيا و مهما تحدث و اتكلمت مليون مرة بس للاسف حضرتك و الاعضاء مركزين علي نقط معينة و يمكن دة ناتج من غضبكم بسبب الوضع الحالي للاقتصاد و السياسية و انا مقدر ذلك

انا شرحت اكثر من مرة إللي عملته الحكومة صح و اللي عملته غلط و حتي اتكلمت عن كوراث ال microeconomics و مشاكل المصانع. و في نفس الوقت بردوا اتكلمت ان حتي الفترة اللي قبل بداية الكوراث كان الحكومة مظبطة ال macroeconomic و دة ليس كلامي فقط دة كلام التحليلات الاقتصادية العالمية كلها لمصر و عندي بدل المصدر مليون.

الصحف اللي بتشتم في الاقتصاد المصري دلوقتي كانت بتطبل للاقتصاد المصري و البرنامج العام الماضي.

اتكلمت كثيرا عن ان الدولة اصلحت اقتصاد الارقام و تركت الشركات و القطاع الخاص. و بالرغم من ذلك حدث نمو فيها ايضا. و انا شاهد علي ذلك احنا بنشتغل من 9 الصبح لحد 5 بعد العصر.

و اللي الحمد الله كل كلامي ظهر مؤخرا عن القطاع الخاص و لما ذهب مدبولي للعاشر و جلس مع المصنعيين و ظهرت شكاوي المصنعين من ال بيروقراطية و الروتين و التعاملات المالية و سماسرة الاراضي الصناعية و مواظفين الحكومة لل*** .....

انت عمرك شوفت مطبلاتي عوز الجيش يطرح شركاته في البورصة و يبيع و ان الحكومة و الجيش تخرج من الإدارة ؟ و الادارة تروح للقطاع الخاص ؟!

و علشان اريح نفسيا انت و الاخرون لو هناك انتخابات فلن انتخبه 😉. و شخصيا لا اتحدث عنه.

و بسبب تعليقك بتاع اني اكسر الطبلة فيه شخص فتح ماسورة مجاري و قرر يعملني راجل قش و كتب مؤلفات عن كلامي. و انا كمان خرجت عن شعوري و غلطت (رغم انه ليس مبرر للغلط).

ففي النهاية انا شخصيا استفدت من النقاشات و بعمل بحث دائما و بحاول اشوف الصح و الغلط

و بالمناسبة كمان لما بشير مشاريع للدولة من التويتات زي حساب مشاريع مصر و لا اي حد تاني بابحث كويس لاني عارف ان اوقات فيه اخبار فيك كتير. و اول بحثي بيكون باللغة الإنجليزية للبعد عن كل المصادر العربية.

و تقبل تحياتي
يا ريس انا ما جبتش سيرة السياسه كلامى كله عن الاقتصاد
و الموضوع مش انا شايف ايه و لا انت شايف ايه
مش وجهات نظر

الواقع هو اللى الحقيقه
و الواقع ان اللى ماسك البلد فاشل و فريقه الاقتصادى فاشل ناهيك عن المحسوبيه و الفساد
و لا يدافع عن الفاشل و الفاسد الا من هو مثلهم او مستفيد

EL-3kaad @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ لا تحزن الشباب بعد كلامك و كلام المعارضين هتنزل للميدان بالملايين.... علشان يطلعوا تصريح السفر و يرحوا للحكومة اللي بتحط لهم مياة لما الميه تقطع ✌️ هما ثروة بشرية هيروحوا للي يقدروهم .

هو لية ياخ أوروبا و كندا مايخدوش ٤٠ مليون مصري مثلا كثروة بشرية و يعملوا بيهم نهضة عظمي بدل الحكومة بتاعتنا اللي مش عارفة تستغلهم.

حتي حبسين السوريين في تركيا و بيدفعوا لمصر لقفل الحدود و شعوبهم شغالة بهدلة في المهاجرين انهم بياخدوا وظائفهم و....

لما بشتكي من رجال اعمال المسمسرة و عقليتهم المتخلفة قالوا اني مطبلاتي. طيب دة معارض اهوة.

بس ازاي انتقد رجال الاعمال و الفكر الاستثماري في مصر

احد المحللين في بلومبرج قدم وجهة نظرة ان مصر محتاجة تخفض العملة ٢٠٪ و ترفع الفائدة 4٪ علشان المستثمرين تدخل تاني.

ده في حالة ان مصر مازالت هتعتمد مرة اخري علي الاموال الساخنة و نعيد. نفس الغلط.

“Another 20% devaluation combined with a further 300-to-400-basis-point rate hikes and clarity on the policy outlook would get me interested in the local trade again,” said Gordon G. Bowers, a London-based analyst at Columbia Threadneedle Investments. “These moves would help restore the real rate buffer, improve competitiveness and re-balance the external accounts.”

اجلد
بس نقول ايه على المعرضين اللى خربو البلد بنفاقهم للظالم
والله مش حبا للجلد ولا الكلام ده .
والله بنتكلم عن حق وعدل وقناعه ولو ابويا اقسم بالله الى بيحكم بهذه السوؤ وهذه الديكتاتوريه .. اقسم بالله اقولها في وشه لو سمحت كفايه .. مصر اكبر من فرد ومصر مش عزبه وتكيه عشان الحاكم يخلد على الكرسي ..

انما هو بيطبل للتطبيل ادمان وهتلاقي كلامه كله انت بنفسك وكذا واحد شايف انه متناقض وبتراجع في كل حاجه
من ضمن اللامنطق الى انت سالته عن السيسى الاقتصاد وتحمله خطا حكومته وفشلها عشر سنوات حكم .. لازم يتهرب عنده نزعه وميول وعشق للتطبيل زى العبيد لاغين مخهم ..
لاحظ كلامه بينتقد غيره انهم بيكتبوا معلقات وهو اصلا ابو المعلقات ..😂

تلافيه بيدعي الفضيله ولسانه زفر ودائم السخريه .. عشان كده انا لا طلق عليه الا عبد الجنرال الوفي .. وفي فعلا لسيده

وتلاقيه بيدخل يرد على كل الناس شوف كاتب انه بيتجادل مع كل الناس ازاى .. طبيعته الفلسفه وادعاء العقل والحكمه وهو اصلا عبد سلم عقله للجنرال للدفاع عنه في الحق والباطل
ويدعي المسكنه عايز يستعطف الناس .. ويقلك ناس وحشه وبسببهم الناس مشيت 😂😂
رغم ان عبد الحنرال ممكن ما يقتبسش لحد ويكتب بوست منفصل بسبطه جدا تقتبس للناس ليه يا اجهل خلق الله وانت بتشتكى منهم 😂 ..
وتلاقيه عامل نفسه فيلسوف بينظر على الناس وبقيمهم كلهم حسب خلايا مخه المريضه هذا العبد الحاهل
الى لنا الشرف والفخر اننا لسنا عبيدا لبشر مثله ..
( السؤوال الاهم فيه حد بيدخل ينتاقش ويجادل الناس كلها غيره باعترافه هو .. بمعنى هو اساس خراب المواضيع والله )

بيفكرنى بالواد بليه بيعشق اسطوره كورويه في خياله المريص ( الجنرال ) فشاف شباب بيلعبوا كوره مع بعضهم .. فحب يحشر نفسه ويتفلسف و يستعبط عليهم بجهله عن قد ايه هو حافظ حركات اسطورته الكورويه من كذب وتضليل وتحوير ولف ودوران زى اسطورته بالضبط ... فالشباب قطعوه وعلموا عليه .. لدرجه ان الواد بليه العبيط كان هيعيط و فضل يتمسكن انبارح ويشرح بفلسفه كل واحد عمل فيه ايه ورقصوه ازاى وخلوه مش طايق اللعب تانى فراح الواد بليه يهدد انه يعتزل اللعب 😂😂 ومره يقلك انا اتخدعت فيهم الوحشين .. بحسبهم هيرقصونى على خفيف كده 😂
بحس انه مش طبيعي اقسم بالله 🤔 مره يكتب لكذا حد انا اتخدعت فيك زى يا غشاش يا خاين .. ومره هسيب الموضوع وامشي زى هسيب البيت وامشي .. وانبارح استعطاف ومسكنه .. في ايه اجمد كده يلا وانشف كده مالك في ايه ... مش قد الاقتباس والجدال مع الناس بسيطه جدا ممكن يفعل خاصيه التجاهل بدل المسكنه وجو الاستعطاف الى معيش نفسه فيه ده

صدقنى العقل وحريه الراي والفكر نعمه لايدركها الاغبياء الجهله عبيد الحكام

التعديل الأخير:
يا ريس انا ما جبتش سيرة السياسه كلامى كله عن الاقتصاد
و الموضوع مش انا شايف ايه و لا انت شايف ايه
مش وجهات نظر

الواقع هو اللى الحقيقه
و الواقع ان اللى ماسك البلد فاشل و فريقه الاقتصادى فاشل ناهيك عن المحسوبيه و الفساد
و لا يدافع عن الفاشل و الفاسد الا من هو مثلهم او مستفيد
السؤال بقي ياستاذ عمر هل انا دافعت عن السيسي و اللي ماسكين البلد ؟

و ياريت توفر الباحث في المنتدي عن كلامي هذا.

بالنسبة لحديثي عن وضع المصريين تحدثت مليون مرة و انا بطبل للحكومة 😉 ان الحكومة فشلت في اصلاح الاقتصاد الجزئي microeconomics و دة المهم بالنسبة للمواطن و دة اللي هيوفر فرص عمل و انتاج و دخل للمواطن.

لذلك بلوم اخطا الحكومة من بيروقراطية و روتين و فساد و فشل اداري و توحه رجال الاعمال و المصريين للاستثمار في السمسمرة و العقارات بعيدا عن الانتاج

images (2).jpeg

واحنا فقرا أوى أوى
ايه علاقه اقدم دوله
بالظروف الاقتصادية
يعنى بيتفشخر على مين
هيركب الطياره ويروح الخليج يطلب منهم قروض وودائع ومساعدات
مش راكبه
إنا لو منهم والله ما أعطيه
تخيل واحد لابس بدله سينيه وعربيه اخر موديل ونازل من عربيته وبقولك عايز مساعده علشان افول بنزين واعمل صيانه فى التوكيل

التعديل الأخير:
على فكره لما قلت انها صفقه قديمه
مش معناه إن
عارف انها من سنه 2016
بس رئاسه الجمهوريه عندهم من نفس الفئه 24 طائره فالكون .. فاشترى اربعه غيرهم ب300 مليون دولار من فلوس الشعب
غير 6 هليكوبتر .. غير طائره الرئاسه
airbus 300-200
غير اللسعاف الطائر ..
ولم تكتفي شهوه السلطه عند الجنرال بعد تعديل الدستور على مقاسه وتحكمه في مفاصل الدوله واجهزتها الاعلاميه والرقابيه والقضائيه وضمانه ان لا حسيب ولا رقيب على تصرفاته
بتنضم الطائرات الرئاسية طائرة بوينج ٧٤٧ ثمنها حوالى ١٠ مليارات جنيه و تكلفة تشغيلها فى الساعة الواحدة تقارب النصف مليون جنيه …. و فى غياب تام للرقابة أو المحاسبة لم نسمع فى برلمان او اعلام سؤال عن هذه الطائرات لا الى في 2016 ولا الجديده وغير بناء القصور الرئاسية بالديون ثم تحميل الشعب اعباء ذلك السفه فى الإنفاق فى زمن الازمه الإقتصاديه .
رئيسة كرواتيا باعت سيارات الرئاسة لتوفير النفقات.
والمكسيك الرئيس عرض بيع الطائره الرئاسيه الفاخره او تاجيرها دعما للاقتصاد المكسيكى وتوفيرا للنفقات .. المكسيك من اقوى 20 اقتصاد في العالم ..

ى مؤيد الصفقه
وانتقدت فى مشاركات سابقه النوع ده من الصفقات
حتى المشاريع الخايبه زى المونوريل وسفن الميسترال حاجات للفشخره ليس إلا
أما صفقات الطائرات والقصور الرئاسيه
حاجه كده عامل زى الزواج التانى

عودة
أعلى