مفاجأه FC-1 بمصر وتزويدها بردار انجليزى EASA وصواريخ SD-10

صباح الفل يا اسلام عليا الحلال واحشنى جدا
كلامك انت جبت بيه من الاخر
ولو كنا بندور على التكلفة والرخص ماكناش اشترينا الرافال وبفلوسها جبنا 100 ميج
صباحً الورد و الله وًانتا كمان يا دوكً واحشني بقالنا فتره ماتكلمناش ... عندي دي
بالظبط يا دكتور يعني رخص برخص استرخص لاكن جو الرخيص ماينفعش لو عاوز تبني جيش/بلد محترم
انا نفسي الناس يكون عندها طموح و خليني اقولها زي اسرائيل ... هما مش أحسن مننا في حاجه علشان يوصلوا للتقدم دا و احنا لِسَّه عاوزين نحكها في باكستان و في طاءره زي الثاندر
ربنا يكرمنا و نبني صناعه لاكن نبنيها صح علشان نبني عليها مش نسترخص و تقضي علينا

صباح الورد يا عمور يا رب تكون بخير
لازم يكون عندنا طموح و بلاش ندور علي السهل لان السهل دائما رخيص و الرخيص هايفضل طول عمره رخيص
عاوز تتعلم ادفع و اتعلم صح و ابني علي دا
لاكن تسترخص يبقا هاتفضل في الرخيص طول العمر
تحياتي
الحمد لله بخير طول ما انت بخير فعلا الجيش مستحيل يرجع لوره يبقا ان مش عجبانا الاف16 اروع اجيب الصورصر التصنيع مش هدف زاي زمان التصنيع لو هايضيف ويزيد من قدراتي ماش غير كده مستحيل والسيسي عودنا علي الافضل والا كثر من احلامنا

صباحً الورد و الله وًانتا كمان يا دوكً واحشني بقالنا فتره ماتكلمناش ... عندي دي
بالظبط يا دكتور يعني رخص برخص استرخص لاكن جو الرخيص ماينفعش لو عاوز تبني جيش/بلد محترم
انا نفسي الناس يكون عندها طموح و خليني اقولها زي اسرائيل ... هما مش أحسن مننا في حاجه علشان يوصلوا للتقدم دا و احنا لِسَّه عاوزين نحكها في باكستان و في طاءره زي الثاندر
ربنا يكرمنا و نبني صناعه لاكن نبنيها صح علشان نبني عليها مش نسترخص و تقضي علينا
بص يا برنس البرانيس
انت عارف نقول ان الامر صعب علينا امتى
لما ما يكون لدينا سوابق ولا خبرات ولا بنية تحتية ....الخ
لكن نحن نمتلك البنية التحتية بالعكس تم تطويرها فى مشروع المجمع للصناعات الدفاعية
نحن نمتلك خبره فى هذة الامور سواء تصنيع او صيانات وعمره شاملة بدن وكل شئ
نحن نمتلك العقول العقو عندنا كثيرة ما شاء الله
نحن نمتلك علاقات ممتازة مع مصنعين كبار نستطيع الاستفادة منهم
لدينا تقريبا جميع العوامل ..لكن ينقص فقط القرار ..

الحمد لله بخير طول ما انت بخير فعلا الجيش مستحيل يرجع لوره يبقا ان مش عجبانا الاف16 اروع اجيب الصورصر التصنيع مش هدف زاي زمان التصنيع لو هايضيف ويزيد من قدراتي ماش غير كده مستحيل والسيسي عودنا علي الافضل والا كثر من احلامنا
ربنا يكرمك يا حبيبي
عندك حق لاكن آلاف ١٦ لوًً كامله تعجب الباشا بأمانه
تصنيع مطلوب وًمهم لاكن لازم نعرف ننشأ صناعه صح
يعني الجاويند في ترسانه اسكندريه صح وً انشاء الله نشوف مشاريع زي دي أكتر مش تقوللي ثاندر
رأي المتواضع اجيب حاجه زي ال yak 130 برخصهً تصدير زي ال k8 و خطوه خطوه اتعلَّم و ابني صناعه مش اجيب ثاندر و اسمها مقاتله و لازم اشتري منها كتير بتكنولوجيا متخلفه مقارنه باي طاءره موجودهًً علي الساحه

بص يا برنس البرانيس
انت عارف نقول ان الامر صعب علينا امتى
لما ما يكون لدينا سوابق ولا خبرات ولا بنية تحتية ....الخ
لكن نحن نمتلك البنية التحتية بالعكس تم تطويرها فى مشروع المجمع للصناعات الدفاعية
نحن نمتلك خبره فى هذة الامور سواء تصنيع او صيانات وعمره شاملة بدن وكل شئ
نحن نمتلك العقول العقو عندنا كثيرة ما شاء الله
نحن نمتلك علاقات ممتازة مع مصنعين كبار نستطيع الاستفادة منهم
لدينا تقريبا جميع العوامل ..لكن ينقص فقط القرار ..

ما دا اللي مضايقاني مصر لديها الإمكانيات البشرية و البنية التحتيه و مستوي تكنولوجي يتيح لنا هضم اي تكنولوجيا اعلي من الموجود في مصر
ينقصنا القرار و الرغبه و الأهم الموارد المالية
يعني ٢٠ مليار زي الهند مبلغ كبير جدا علينا
ندخل مع بلد زي الإمارات او المملكهً في مشروع محترم نبني عليه

ربنا يكرمك يا حبيبي
عندك حق لاكن آلاف ١٦ لوًً كامله تعجب الباشا بأمانه
تصنيع مطلوب وًمهم لاكن لازم نعرف ننشأ صناعه صح
يعني الجاويند في ترسانه اسكندريه صح وً انشاء الله نشوف مشاريع زي دي أكتر مش تقوللي ثاندر
رأي المتواضع اجيب حاجه زي ال yak 130 برخصهً تصدير زي ال k8 و خطوه خطوه اتعلَّم و ابني صناعه مش اجيب ثاندر و اسمها مقاتله و لازم اشتري منها كتير بتكنولوجيا متخلفه مقارنه باي طاءره موجودهًً علي الساحه
بص هو كان فيه مشروع مقاتلة مصرية من كام سنه وتم الاغائه لانها مش علي قدر المستوي المطلوب واكيد ماكنش اقل من الثاندر في شئ ودلوقتي في مشروع جديد بيتم العمل عليه لمقاتلة مصرية جديده لكن مش معروف اي معلومة عانها غير حديث قديم عن محرك يصنع لها في مصر من روسيا وان شاء الله ان متفأل علي اكتوبر الاجي هيكون في معلومات اكثر عنها

بص هو كان فيه مشروع مقاتلة مصرية من كام سنه وتم الاغائه لانها مش علي قدر المستوي المطلوب واكيد ماكنش اقل من الثاندر في شئ ودلوقتي في مشروع جديد بيتم العمل عليه لمقاتلة مصرية جديده لكن مش معروف اي معلومة عانها غير حديث قديم عن محرك يصنع لها في مصر من روسيا وان شاء الله ان متفأل علي اكتوبر الاجي هيكون في معلومات اكثر عنها
بص طاءره مصريه خلينا نكون صرحا : الهند بكل خبرتها مازالت لم تصنع طائرتها الخاصه التي يمكن ان تعتمد عليها ( التيجاس مازالت تعاني ) فا لا يعقل ان نخرج نحن طائرتنا الخاصه و نحن بدون خبره في مجال صناعه المقاتلات
رأي : نقل تقنيه : ادفع فلوس و اتعلَّم زي الهند ماكانت عاوزه تعمل
او اجيب حاجه اقل زي الياك و اتعلَّم الصناعه
لاكن احنا نصنع طاءرتنا من الصفر مش منطقي صراحه
و طبعا دا رايي و ممكن أكون غلطان

بص طاءره مصريه خلينا نكون صرحا : الهند بكل خبرتها مازالت لم تصنع طائرتها الخاصه التي يمكن ان تعتمد عليها ( التيجاس مازالت تعاني ) فا لا يعقل ان نخرج نحن طائرتنا الخاصه و نحن بدون خبره في مجال صناعه المقاتلات
خلي بالك ان ده مش اول طيارة تصنعها انت ليك الالفا جيت الميراج ولم تكتمل والكي8 وكلهم كان ليك نسبة كبيرة في الصناعة والتعديل واكيد مش مصرية 100%صناعة مصرية لكن حاجه شبه لامبسدور الامريكي هو فكرة مصرية ولكن يصنع بالكامل في امريكيا احنا في الطائرة هنصنع كل الممكن والمتاح لحين الوصول لنسبة محترمه علشان تقدر تصدرها وتستمر وطور فيها مش زاي كل مرة تصنع لاحتيجاتك فتفشل

بالفعل كان هناك مشروع ومشروع محترم فكان تصميم الطائرة تصميم متقدم يتماشي مع الموجود من خلال مشاركة مكتب اوروبي
لكن المشروع وقف لنقص التكنولوجيا خاصة فى الافيونكس وعدم توافر محرك ذو قدرة عالية خاصة وان علاقتنا مع روسيا كانت دون المستوى فى العلاقات العسكرية
فالمشروع لم يكتمل لهذا الاساس
يوجد كلام على قرار الاستئناف فيه ..لكن نركن الكلام ده على جنب لحد ما يكون فيه تصريح رسمي

لايوجد صرصار سيباع لمصر
خبر مثله مثل اى خبر من الجرائد المصرية
المحرر الذى كتب الخبر اساسا يؤلف من راسه يكفى فقط انه يعتبر ان الصاروخ DF21 D صاروخ دفاع جوى وكتب عنه مقطع كامل
وشركة SELEX المنتجى للرادار VIXEN اساسا ايطالية فكيف تعرف بريطانيا تركيب الرادار وهى لا تصنعه
المقال بطيخ وملئ بالمغالطات التى لا تغتفر ..

الي عندة لهطة القشطة بالعسل

images

يبص للصرصار اخ بس شوف وقت الاقلاع

يا جماعة الخير أنا مش ضد انى يكون عندنا خط انتاج للرافال و الميج 35 والسوخوى كمان بالعكس انا اتمناهم جميعا ...
إحنا طموحنا اننا نوصل
للجيل الخامس وليس مجرد شراء ، ولكن نقل تقنيه ...
معانا
10 -20 مليار دولار ممكن اروح اجيب مصنع fc-31 بنفسه وانقله بالكربون زى ما هوا عندهم ،
لكن لو مش معانا
10-20 مليار هنعمل ايه ؟
هنشترى
40 مقاتله FC-31 شراء بدون نقل تقنيه
لكن لو عندك خط اساسا شغال مثلا على
fc-1 وليك الحق انك تعدل على البدن ، وحق انك تصنع رادار AESA ومعاه irst وانك تقدر تزود من امكانيات الرادار وقدراته ، وتعرف ازاى تدمج منظومة تسليح ميكس على الطائره ، انتج من النوع ده 48 طائره تكون اتعلمت فيهم يعنى ايه تصنيع طائره من الألف الى الياء ، والخطوه الى بعد 48 طائره FC-1 هى fc-31 كل خبراتك وقدراتك الى اتعلمتها فى تصنيع fc-1 لما طعمتها بقدرات حديثه من رادارات وافينوكس وانظمة حرب الكترونيه هتطبقها على fc-31 وورينا الابداع

من الاخر ووجهة نظر شخصيه : علشان تصنع fc-31 لازم تعدى الأول على fc-1 وتخرج من مشروعها بإمتياز وابتكارات كتير

الطائره ما بتدخلش معركه لواحدها معاها قدراتها وامكانيتها وشبكة رصد وانذار ومتابعه وتوجيه ارضيه وداتا لينك بين المقاتلات ، والى نسى يفتكر الميج 21 بمدفع رشاش كانت بتعمل كمين لـ f-4 الى سابقاها بجيل كامل من التكنولوجيا والتسليح

هوا انا علشان اخد الماجيستير باخد الماجيستير على طول خبط لزق ، ولا لازم تعليمى الاكاديمى يكون كويس ، امر بمرحلة 2 سنه تأهيلى لمرحلة الماجيستير + مرحلة 1 سنه تدريب ميدانى فى التخصص ، وبعد ده كله بأخضع لتقييم على اساس الفكره الى انا عايز اعمل عليها الماجيستير ، وبعد ما الفكره تتقيم وتتفحص فحص ربنا وحده العالم بيه باخد الاوكيه علشان اشتغل فى الماجيستير ....
اهى fc-31 هى الماجيستير ، ومرحلة الاعدادا والتجهيز والتدريب الميدانى التى تسبق الماجيستير هى مرحلة fc-1 ...

وزى ما قلت لحضراتكم وجهة نظر شخصيه لكن واقعيه

لسه الناس بتكلم في الثاندر !!!!!! :عويل
لا و في كمان تصنيع و احنا مش عارفين نعمل battle management systems للابرامز اصلا !!! مش حتكلم على الفهد و التمساح -_- عشان مغرقهاش ATCAMS :D
؛ث:؛ث:
خودو ال PDF دا مغمغو فيه :أشهر ابتسامه:
في كلام حلو عن الباراكودا
و ال AN\APG-81 عشان سالتني عليه يا House @House و Hero of Chaos @Cao Cao

المرفقات

• F-35LightningII.pdf
    12.3 MB · المشاهدات: 107
والله عيب اللى بيحصل فى المنتدى فعلا
فى كميه تخاريف وتحشيش لا تمت باى صله بمحتوى عسكرى راقى
بعض الردود تشعر ان اصحابها يطبقوا افكارهم عندما كانوا اطفال وبيلعبوا generals مثلا
هل الاداره فعلا مهتمه بسمعه المنتدى ؟!:;:

السلام علي كل الاخوه المحترمين و أساتذتنا الكرام :
الفرق بيننا و بين اسرائيل الطموح : كمثال: اسرائيل بدأت برنامجها النووي بعد 3 سنين من قيامها
اسرائيل اتت بال F35 و نحن و بعض الاخوه يفكر بالثاندر؟ بقا دا كلام يخش العقل؟
اسرائيل اضافت تكنولوجيا خاصه بها في ال F35 و نحن نفكر في الثاندر؟
اسرائيل رفضت الجريبين ( و يا ريت بلاش حد يسئل عن مصادر .. لك ان تصدق او تكذب لاكنه حقيقه ) و نحن نتحدث عن الثاندر؟
اسرائيل لديها اسراب من ال F16I و F15I مطعمه بتكنولوجيا اسرائيليه متطوره جدا و نحن نتحدث عن الثاندر؟
العالم بدأ الحديث عن الجيل السادس من الطائرات و نحن نتحدث عن الثاندر؟

انا من اشد المنادين بصناعه محليه و زي ما قلت قبل كده : حتي لو نصنع عجل الرافال طالما مش موجوده التكنولوجيا دي عندنا ... لاكن مش بعد صبر عقود اصنع طائره صينيه ما بطرشي في الصين نفسها
لو محتاج اتعلم يبقا اتعلم صح : يعني ابدأ بطائره ذات تكنولوجيا عاليه جيل رابع مطور حتي لو طائره تدريب مثل ال Yak-130
او ادفع فلوس زي الهند و اعمل صفقه ب 20 مليار دولار لحاجه زي الرافال
انما استرخص و اجيب ثاندر دا كلام مش صحيح
و اللي بيقول انها تكون بدايه يسمحلي اقوله: فرنسا عندها تكنولوجيا طيران غير موجوده في انجلترا و العكس صحيح .... و امريكا عندها تكنولوجيا غير موجوده في العالم و انا اتحدث عن طائرات الجيل الرابع و ليس الخامس
يعني مش معني انك بتصنع طائره جيل X ستستطيع ان تطورها او تستطيع تخليق تكنولوجيا جديده لتصل للجيل +X
يعني لو جبنا الثاندر هايبقا اخرنا الثاندر طالما بقيت مستويات الانفاق علي البحث العلمي عند نفس المستوي الحالي
لو حابب ابدأ صناعه يبقي ابدأها صح و اخلق جو مناسب ليها مش استرخص و اقول ثاندر

تحياتي للجميع

يسلام عليك
اتفق معك

ليه اعمل مصنع فيات ١٢٨ و فى عربيات بطير دلوقت

يا جماعة الخير أنا مش ضد انى يكون عندنا خط انتاج للرافال و الميج 35 والسوخوى كمان بالعكس انا اتمناهم جميعا ...
إحنا طموحنا اننا نوصل
للجيل الخامس وليس مجرد شراء ، ولكن نقل تقنيه ...
معانا
10 -20 مليار دولار ممكن اروح اجيب مصنع fc-31 بنفسه وانقله بالكربون زى ما هوا عندهم ،
لكن لو مش معانا
10-20 مليار هنعمل ايه ؟
هنشترى
40 مقاتله FC-31 شراء بدون نقل تقنيه
لكن لو عندك خط اساسا شغال مثلا على
fc-1 وليك الحق انك تعدل على البدن ، وحق انك تصنع رادار AESA ومعاه irst وانك تقدر تزود من امكانيات الرادار وقدراته ، وتعرف ازاى تدمج منظومة تسليح ميكس على الطائره ، انتج من النوع ده 48 طائره تكون اتعلمت فيهم يعنى ايه تصنيع طائره من الألف الى الياء ، والخطوه الى بعد 48 طائره FC-1 هى fc-31 كل خبراتك وقدراتك الى اتعلمتها فى تصنيع fc-1 لما طعمتها بقدرات حديثه من رادارات وافينوكس وانظمة حرب الكترونيه هتطبقها على fc-31 وورينا الابداع

من الاخر ووجهة نظر شخصيه : علشان تصنع fc-31 لازم تعدى الأول على fc-1 وتخرج من مشروعها بإمتياز وابتكارات كتير

الطائره ما بتدخلش معركه لواحدها معاها قدراتها وامكانيتها وشبكة رصد وانذار ومتابعه وتوجيه ارضيه وداتا لينك بين المقاتلات ، والى نسى يفتكر الميج 21 بمدفع رشاش كانت بتعمل كمين لـ f-4 الى سابقاها بجيل كامل من التكنولوجيا والتسليح

هوا انا علشان اخد الماجيستير باخد الماجيستير على طول خبط لزق ، ولا لازم تعليمى الاكاديمى يكون كويس ، امر بمرحلة 2 سنه تأهيلى لمرحلة الماجيستير + مرحلة 1 سنه تدريب ميدانى فى التخصص ، وبعد ده كله بأخضع لتقييم على اساس الفكره الى انا عايز اعمل عليها الماجيستير ، وبعد ما الفكره تتقيم وتتفحص فحص ربنا وحده العالم بيه باخد الاوكيه علشان اشتغل فى الماجيستير ....
اهى fc-31 هى الماجيستير ، ومرحلة الاعدادا والتجهيز والتدريب الميدانى التى تسبق الماجيستير هى مرحلة fc-1 ...

وزى ما قلت لحضراتكم وجهة نظر شخصيه لكن واقعيه
ياريس ايه علاقة ال fc 1 بالجين 10
خط الانتاج غير ده خالص والتكنولوجيا تختلف بشكل كلى لايوجد اى علاقة
وبعدين مين اللى قالك انه هاينقلوا لينا افيونكس ورادار وايرست مفيش الكلام ده اساسا
كل المعروض عليك تصنيع بدن فقط ... وعشان كده انت رفضت اساسا
لو على الخبرهفى تصنيع بدن زى بدن الfc1 فانت بالفعل عندك الخبره دى من خلال تصنيعك للكى 8 واللى قبلة
زمان غير دلوقتى فى الدوج فايت اللى كان بيفرق الخفة والحركة والسرعة
دلوقتى الوضع تغير تماما واسلوب القتال الجوى تغير تماما
انا مش عارف ليه انت مصمم على انهم هايدونا تكنولوجيا الطائرة بالكامل بالرغم من الشريك مع الصين اللى هو باكستان ما خدتش تكنولوجيا الطائرة بالكامل
مفيش الكلام ده خالص ..انت اللى اتعرض عليك بدن فقط لاغير وبعض الاعمال الكهربائية ...

والله عيب اللى بيحصل فى المنتدى فعلا
فى كميه تخاريف وتحشيش لا تمت باى صله بمحتوى عسكرى راقى
بعض الردود تشعر ان اصحابها يطبقوا افكارهم عندما كانوا اطفال وبيلعبوا generals مثلا
هل الاداره فعلا مهتمه بسمعه المنتدى ؟!:;:
مالها سمعة المنتدى فى النقاش النقاش مادام محترم وفيه تبادل كلام لو النقاش فيه شق غلط والناس تتناقش لتصحيحة ما الضرر ؟
ايه علاقة سمعة المنتدى بالكلام ده ؟
لو فيه افكار مغلوطة عند بعض الاعضاء ما العيب من ذلك
العيب انه يتم وصف كلام الناس بالتخاريف مما كان رايهم لا يعجبك ...

مالها سمعة المنتدى فى النقاش النقاش مادام محترم وفيه تبادل كلام لو النقاش فيه شق غلط والناس تتناقش لتصحيحة ما الضرر ؟
ربنا يبارك فيك يا استاذ عادل ، هيا دى الديموقراطيه بجد
( رأيك قد أختلف أو اتفق معه لكن شخصك فأنا أقدره وأحترمه )

ده لما يكون رأى يستحق ان يناقش من الاساس
لكن لما يكون النقاش عن الطائره بعيدا عن مستواها ان دورها سيكون تلقى ضربه او صدمه وكأن الطيارين مجموعه من الخرفان بيتم التضحيه بهم , كده اما عدنا بالتاريخ لزمن الكميكازى او ان ده هزار
ولما يتقال ان طياره هتدخل تضرب فى الزحمه , ده اسمه ايه لا مؤاخذه
على العموم براحتك , انت شايف ان ده تمام , كمل وربنا يوفق

ده لما يكون رأى يستحق ان يناقش من الاساس
لكن لما يكون النقاش عن الطائره بعيدا عن مستواها ان دورها سيكون تلقى ضربه او صدمه وكأن الطيارين مجموعه من الخرفان بيتم التضحيه بهم , كده اما عدنا بالتاريخ لزمن الكميكازى او ان ده هزار
ولما يتقال ان طياره هتدخل تضرب فى الزحمه , ده اسمه ايه لا مؤاخذه
على العموم براحتك , انت شايف ان ده تمام , كمل وربنا يوفق
المنتدى الغرض منه اساسي وهو نشر المعلومات العسكرية وتداولها
يوجد اناس لديهم اراء خاطئة وعلى هذا الاساس يتم النقاش للتصحيح
والامر هذا متكرر كثيرا
هناك من يرى ان الرافال طائرة فقيرة ويتم النقاش للتصحيح
وهناك من يضخمها ويتم النقاش للتصحيح
والنقاشات الدائرة مثلا على السلاح الروسي هناك من يضخم وهناك من يقلل ويتم النقاش على هذا الاساس
المرفوض هو المشاركات التى تخلو من الجانب النقاشي التقنى او الغير محترم ..مثلا من يقول ان هذا خردة ومن يمجد ومن يحقر بدون اى سبب وبدون اى معلومة ..
تحياتى

عودة
أعلى