السيناريو المجهول,ماذا لو لم توقف اسرائيل تقدمها نحو القاهرة و دمشق؟!

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
ياخى انا عايش فى سيناء !
جمبى قاعدة عسكرية فى مدينة ابو رديس فيها دبابات ومدفعية ثقيلة أكثر من عدد الكذبات الى انت قلتها لينا انهاردة
وبيتدربو كل فترة فى الجبل وبسمع صوت الانفجارات والضرب
واكيد مش هكذب عينى واصدق واحد زيك بيجيب مصادر من اليوتيوب يعنى
انا اسمع أن مطار المليون لوحده فيه 250 دبابه
طبعا ليهم كامل الشكر بس الحمد لله انهم لم يشتركو في الحرب كان زمانهم نسبو الانتصار ليهم
يا اخي أنا قرأت لان عراقي بعثي بيقول أن القوات الجويه العراقيه هي التي قامت بالضربه الجويه لان المصريين كانوا خايفين واتشجعو لما شافوا العراقيين يقصفون اليهود

بص

بص مافيش عير الفريق الشازلى
وليس لى الحق فى انتقاده لأنه قامه وقيمه
ولكن يا اخى هل قرات قول الرسول كل يؤخذ ويرد عليه إلا صاحب هذا المقام واشار الى مقعده ( ممكن اكون خطات فى كتابه بعض الكلمات ) بس المعنى وصلك
لما يكون واحد له راى
وبلد كامله لها راى
وبلد المنهزمه لها نفس الراى
وامريكا لها نفس الراي بخبرائها يبقى انت لما تاخد الراى ده لانه على هواك
يبقى ده اسمه ايه
بلاش ده كله
الامور بمقاصدها
كان القصد من الحرب رجوع الارض العربيه رجعنا ارضنا وبقيت العرب رفضوا شيئ يخصهم يبقى احنا كنا صح
فعلاً
دة اللجنة العسكرية بتاعت الكونجرس جت فى وسط الحرب ماهى شغالة وشافت الى المصريين بيعملوة وانذهلت ووافق اننا حققنا هدفنا ودة معناه النصر

انا اسمع أن مطار المليون لوحده فيه 250 دبابه

يا اخي أنا قرأت لان عراقي بعثي بيقول أن القوات الجويه العراقيه هي التي قامت بالضربه الجويه لان المصريين كانوا خايفين واتشجعو لما شافوا العراقيين يقصفون اليهود
ههههههه اول ضربة جوية مكنش فيها عراقيين اساسا
كانت كلها مصرية اكثر من 200 طائرة بقيادة حسنى مبارك
دة على كدة العراقيين الى هجمو بعدين هما الى اتشجعو بينا

انت عاوز تهاجم بلدى وجيشى ولما ارد عليك تقولى بتشخصن الامور اه بشخصنها بلدى وجيشى عندك مانع
انا أتكلم بدلائل من الحرب
وليس هجوم ياليت تفرق

انا أتكلم بدلائل من الحرب
وليس هجوم ياليت تفرق
دلائل مين سعتك؟ انا ممكن اجيب لى صورة جمب طائرة واكتب تحتها انى الى دربت الجيش المصرى كلو وانت هتصدق عادى يعنى معاك؟
اى صورة عليها كلمتين بتصدقها

غير صحيح كلياً
عبدالناصر وحل مشكلته عندما اتى لجدة بعد توسط النميري له وسحب قواته من اليمن وقفلت صفحة اليمن ..

بعدها كان هناك تنسيق عالي بين السعودية ومصر
•ونتج عنه اعادة تسليح الجيش المصري وفتح الخزنة السعودية لمصر ثم إعطاءها قروض بإسم السعودية من ٣ بنوك غربية لأموال للمعركة

وتصريح السادات بذلك منشور بصحيفة بصدى البلد

•وتدريب الطيارين المصريين بالسعودية قبل الحرب

مشاهدة المرفق 207791مشاهدة المرفق 207790

•وشراء السعودية لمضخات لمصر لهدم خط برليف وغيرها الكثير

ثم عند الضربة تم قطع النفط للضغط على امريكا والغرب وماتلاه وغيره من الدعم

حتى الكويت شاركت بجبهة سيناء
ودربت الطيارين المصريين بالكويت قبل 73

مشاهدة المرفق 207787مشاهدة المرفق 207788

مدخلش الحابل النابل انا بقلك ابان فترة حكم عبد الناصر لم يكن هناك دعم عربى لمصر باستثناء الجزائر والعراق لم اتكلم على السادات
موضوع السادات والمساعدات العربيه لن اخوض فيه لان فيه كمية تفاصيل ستهين الكل وانا مش من اخلاقى اجيب سيرة دول عربيه بسوء كلهم لهم الاحترام والاجلال

ههههههه اول ضربة جوية مكنش فيها عراقيين اساسا
كانت كلها مصرية اكثر من 200 طائرة بقيادة حسنى مبارك
دة على كدة العراقيين الى هجمو بعدين هما الى اتشجعو بينا
اه انا اقصد شوف العبط واحيانا تحس أنه حقد أن المصريين عرفو يعملون حاجه يفتخرو بيها مستكترين علينا نفرح شويه مش كفايه الهم اللي احنا عايشين فيه ليل نهار

مدخلش الحابل النابل انا بقلك ابان فترة حكم عبد الناصر لم يكن هناك دعم عربى لمصر باستثناء الجزائر والعراق لم اتكلم على السادات
موضوع السادات والمساعدات العربيه لن اخوض فيه لان فيه كمية تفاصيل ستهين الكل وانا مش من اخلاقى اجيب سيرة دول عربيه بسوء كلهم لهم الاحترام والاجلال
مساعداتهم للسادات كانت فلوس وبعد ما الحرب بدأت أصلاً
يعنى لو بعت يشترى سلاح هيوصل لة بعد ما الحرب تكون خلصت
يعنى مساعدات ملهاش اى تلاتين لزمة
مفيش غير العراقيين الى ساعدونا بجد

•وشراء السعودية لمضخات لمصر لهدم خط برليف وغيرها الكثير
بعد بحث صغير جدا جدا. وجدت ان النافورة صنعت فالثمانينات
ولا يعقل ان يحمل الجنود مضخة وزنها اطنان في زاوية صعبة جدا
بطلو تكدبو وتصدقو كدبتكو
النافورات الي فالحرب كانت تصنيع المانيا والسادات تعاقد عليها مش اهداء. كما تدعون

اه انا اقصد شوف العبط واحيانا تحس أنه حقد أن المصريين عرفو يعملون حاجه يفتخرو بيها مستكترين علينا نفرح شويه مش كفايه الهم اللي احنا عايشين فيه ليل نهار
ما هى دى حرب الجيل الرابع
يشككوك فى جيشك وتاريخك ويخلوك محبط
انا الموضوع جاى معايا بالعكس ههههههه
خلونى اثق فية اكثر واهو بيضحكونى شوية

بعد بحث صغير جدا جدا. وجدت ان النافورة صنعت فالثمانينات
ولا يعقل ان يحمل الجنود مضخة وزنها اطنان في زاوية صعبة جدا
بطلو تكدبو وتصدقو كدبتكو
النافورات الي فالحرب كانت تصنيع المانيا والسادات تعاقد عليها مش اهداء. كما تدعون
إضرب!

معبرة عن الاشكال الى بنتعامل معاها فى المنتدى دة

أين هواي بالموضوع خبراء عسكريين واستراتيجين منهم مصريين واحداث كتبها مصريون هي مااستشهد به انا على المستوى الشخصي أتمنى لو ان مصر دخلت تل ابيب نفسها لكن الحقائق المذكوره بلسان المصريين أنفسهم تجعلني اقول ماتعتبره انت هوى
زي مين وايه وزنهم عشان ناخد بكلامهم
وهل هم اهم وكلمتهم مصدقه عن وزير الدفاع المصري في حرب اكتوبر المشير احمد اسماعيل والمشير الجمسي
دول اكيد ناس عتاوله

دلائل مين سعتك؟ انا ممكن اجيب لى صورة جمب طائرة واكتب تحتها انى الى دربت الجيش المصرى كلو وانت هتصدق عادى يعنى معاك؟
اى صورة عليها كلمتين بتصدقها
هذه حقائق ...
لا تستطيع نكرانها

كـ تدريب الطيارين المصريين بالسعودية وشراء المضخات وتحويلها لمصر

وتحدث عنها السفير السعودي بأمريكا سابقاً ورئيس الإستخبارات سابقاً الأمير بندر بن سلطان

وصورة تدريب الطيارين نشرتها سابقاً مجلة الحرس الوطني الرسمية .!

مصر اتعاقدت علي المضخات قبل الحرب ب6اشهر لصالح وزارة الزراعة لإنشاء بعض المشروعات هذا ما قيل وقتها
صحيح كان استاذ التاريخ بيقولنا المعلومة دى فى الطابور ولسة فاكرها
وكمان بحجة ان مخزون القمح بتاع مصر باظ عشان نستورد مخزون اضافى للجيش

خداع خداع يعنى مش اى كلام

ما هى دى حرب الجيل الرابع
يشككوك فى جيشك وتاريخك ويخلوك محبط
انا الموضوع جاى معايا بالعكس ههههههه
خلونى اثق فية اكثر واهو بيضحكونى شوية
جيل رابع مين ولا جيل ميه هما بيضحكوا على نفسهم مش اكتر
فكر بس كده المصريين كام مليون تفتكر كم عدد الناس الى بتشوف المنتديات او تقراها وهل اهتمام المصريين الناس العاديه بالنت وخبراء العسكريه دول
يا عم خليهم ينفسواا عن نفسهم

هذه حقائق ...
لا تستطيع نكرانها

وتحدث عنه السفير السعودي بأمريكا سابقاً ورئيس الإستخبارات سابقاً الأمير بندر بن سلطان

لا نستطيع نكراناه مين يا عم أنتا ! الشباب جابولك أدلة تثبت ان المضخات مصر الى شرياها من المانيا بفلوسنا
دة انتو كنتو بتطلعو الجنية ينط فجيبكو التانى
+
جايبلى صورة لناس مفيش تأكيد انهم مصريين اساسا وتقولو متدربين فالسعودية !

لحظة لحظة! انت مش لسة قايل انهم متدربين فالكويت! هما بينتقلو كل شوية لية!!!!!!!!

هذه حقائق ...
لا تستطيع نكرانها

وتحدث عنها السفير السعودي بأمريكا سابقاً ورئيس الإستخبارات سابقاً الأمير بندر بن سلطان

يعنى انت عاوز تقول ان دى هيا مسهمتك فى الحرب استضافة طيارين ليتدربو وشراء بعض المضخات
تمام
good for you

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى