السيناريو المجهول,ماذا لو لم توقف اسرائيل تقدمها نحو القاهرة و دمشق؟!

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
وفلوس مصر كلها من خيركم ولحم كتافنا من خيركم طبعاً طبعاً طبعاً

بس برضو دتك خيبة على خيبتك
كالعادة تخرج من الرد عن الموضوع
وتدخل بالإساءة وهذا دليل هزيمتك

والان تخرج عن الموضوع كالعادة
وتردد كلام شعبوي فارغ هههههههه
ليس له اَي دليل

انا ارى ان سيناء تحررت بالسياسية الذكية لأنور السادات والتي استندت لاشك على احداث حرب اكتوبر التي كانت تجمع بين انتصارات عظيمة وخيبات كبيرة كذلك
والنتيجة النهائيه مرضيه لكل العرب فيما يخص مصر
اما الخيبات فتاثيرها زال بالزمن وضاع وبقت جوهرة الانتصار والارض المسترده
شكرا على النقاش معك ان اقتنعت او لم تقتنع

كالعادة تخرج من الرد عن الموضوع
وتدخل بالإساءة وهذا دليل هزيمتك

والان تخرج عن الموضوع كالعادة
وتردد كلام شعبوي فارغ هههههههه
ليس له اَي دليل
انا الى بجيب كلام من غير دليل؟! وانت فعلاً جبتلى كمية أدلة من جوجل رهيبة
+
طيب

عبد المنعم واصل والشافعى!!
وليذهب مذكرات السادات وكتب محمد هيكل والجمسى والاخرين من الكبار الى الجحيم
هل تعلم ان الجمسي اعتبر رواية السادات في مذاكراته عن الشاذلي انه عاد منهارا من الجبهة غير صحيحة. الاعتماد على رواية واحدة غير عملي

يا حبيبي متخلنيش اقول كلام مش كويس
تجهيز الجيوش وفتح خزائئن الاموال بيبقى ليها لزمة فى حالة ان الجيوش بتبنى اما بعد بناء الجيش وانتصاره فالى انت بتقوله ملهوش ستين لزمه
انت وقوفك جمبى يبقى وانا مهزوم اما وقوفك جمبى وانا منتصر ده له اسم تانى ........
مش هقتبس ليك تانى
الجيش تدمر بنكسة ٦٧
وقرابة 80% من المقاتلات
واحتاج لإعادة بناء والسعودية وقفت هنا بكل قوة وبدعم غير مسبوق

والنتيجة النهائيه مرضيه لكل العرب فيما يخص مصر
اما الخيبات فتاثيرها زال بالزمن وضاع وبقت جوهرة الانتصار والارض المسترده
شكرا على النقاش معك ان اقتنعت او لم تقتنع
تخيل اننا بنتناقش مع ناس بتجيب مصادر من جوجل ههههههه
هل تعلم ان الجمسي اعتبر رواية السادات في مذاكراته عن الشاذلي انه عاد منهارا من الجبهة غير صحيحة. الاعتماد على رواية واحدة غير عملي
انا قرأت مذكرات الجمسى وانت بتهبد
الجمسى قال ان فقرة انهيار الشاذلى غير صحيحة
فقرة واحدة من وسط مئات الصفحات الصحيحة

انا ارى ان سيناء تحررت بالسياسية الذكية لأنور السادات والتي استندت لاشك على احداث حرب اكتوبر التي كانت تجمع بين انتصارات عظيمة وخيبات كبيرة كذلك
يخيبك يعني استرداد الارض والعيش في سلام بقي خيبات كبيرة ...انا مش فاهم الناس دي في منتدي عسكري بيعملو أيه...و واخدين رتب كمان

تخيل اننا بنتناقش مع ناس بتجيب مصادر من جوجل ههههههه

انا قرأت مذكرات الجمسى وانت بتهبد
الجمسى قال ان فقرة انهيار الشاذلى غير صحيحة
فقرة واحدة من وسط مئات الصفحات الصحيحة
اين الهبد استشهادي صحيح

يخيبك يعني استرداد الارض والعيش في سلام بقي خيبات كبيرة ...انا مش فاهم الناس دي في منتدي عسكري بيعملو أيه...و واخدين رتب كمان
اُسلوب التهجم الشخصي لن يجعل نتيجة اكتوبر مختلفة الخيبات لم تكن استرداد الارض بل الثغرة ومجزرة الدبابات ومجزرة القوات الخاصة وصول اسرائيل للضفة الغربية خطبة جولدا مائير اعرف ان المصريين يعشون على ان اكتوبر انتصار اذا كنتم تشعرون بالزهو بسبب ذلك فأنتم احرار لكن لا تتهجموا علينا لاننا نرى غير ذلك

نقطة ومن أول السطر

أقسم باللة العظيم إذا كانت اسرائيل فعلا تمتلك زمام المعركة في الثغرة لقامت بتصفية الجيش الثالث بالكامل وبدون أي هواده كرد إعتبار على ويلات ما لقوة من الجيش المصري في أول الحرب

بعض الأعضاء يستهين عن عمد بما قام به الجيش المصري بشهادة العدو قبل الصديق

الثغرة كانت انتصار معنوي ليس أكثر وعملية صورية ولا تأثير لها على أرض الواقع ولعل ما أضعف تأثيرها المقاومة الشرسة من الجيش المصري في السويس والإسماعيلية ما جعلهم يدركون انهم جعلوا انفسهم في حرب استنزاف لا قدرة لهم على تحقيق أي نصر فيها وخير شاهد هي دباباتهم المحطمة هناك حتى يومنا هذا وأي يوم يمر بهم يكون وبال عليهم ويذوقون فيه الويلات من القوات المصرية قبل عمل اي خطة لتصفية الثغرة مابالك لو تم التحرك عسكريا لتصفيتها لك ان تتخيل حجم المجزرة التي كانت ستحدث بهم لدرجة لن يستوعبها احد وكان سيباد جيشهم بشكل كامل تقريبا

أدعو اي عضو يشكك في نصر اكتوبر ان يرى فرحك الجنود الصهاينة بوقف إطلاق النار

رجاء كفا جدلا عبثيا من أشخاص لا تملك دولهم القيام بربع ماقام بة الجيش المصري في سيناء

هل قرأتم مذكرات الفريق عبدالمنعم واصل هل رأيتم المقابلات التلفزيونية مع رئيس مكتب السادات والطيار المصري هل شاهدت لقاء الشافعي مع احمد منصور وغيرهم الكثير
أخي الفاضل البينه علي من ادعي هات دلائلك وبمصادر ونزلها في الموضوع هنا
انما تقولي طيار ورئيس مكتب السادات وخلاص

اُسلوب التهجم الشخصي لن يجعل نتيجة اكتوبر مختلفة الخيبات لم تكن استرداد الارض بل الثغرة ومجزرة الدبابات ومجزرة القوات الخاصة وصول اسرائيل للضفة الغربية خطبة جولدا مائير اعرف ان المصريين يعشون على ان اكتوبر انتصار اذا كنتم تشعرون بالزهو بسبب ذلك فأنتم احرار لكن لا تتهجموا علينا لاننا نرى غير ذلك
مجزرة دبابات ؟!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟ انت كدة أكدت لى انك جاهل بحرب أكتوبر
وان عدد الدبابات الى اسرائيل خسرتها عدى 1000 دبابة في حين ان الخسارة المصرية لم تتعدى 500

ده كان رد استاذ علاء حمودة بالنسبة للثغرة
الشباب اللي ماسكة في قصة الثغرة بهستيريا واستماتة، بسبب كتب الإخوان وإعلامهم اللي سيطر علي العقول.. لحد الأسبوع اللي قبل اللي فات.. ممكن بس سؤال بسيط؟

ممكن تعرفوا لي معنى كلمة "ثغرة"؟

أقولك يا سيدي الفاضل.. الثغرة عسكريًا.. هي "منطقة بين قوتين أو نطاقين، يصنعها أحد الجيوش لتحقيق اختراق ما، بين قوات العدو.. المتقدمة نحوه".

يا ترى أخدت بالك من الجملة الأخيرة؟ "متقدمة نحوه".. يعني أنت بتتقدم من عدوك.. وبتهزمه.. أو بتجبره على التراجع والانسحاب.. فبيسعى لعمل "ثغرة" وسط قواتك.. يحاول يكسب بيها قطعة أرض إلى الأمام.

يعني لما تحصل عندك "ثغرة".. معناها باختصار إنك ناجح ومنتصر.. ومتقدم على الأرض!!

"الثغرة" في جوهرها مش عبقرية ولا حاجة مذهلة.. بتحصل في كل الحروب في كل بقاع العالم عبر التاريخ. وغالبا اللي بينفذها "طرف مهزوم".. لأنه بيتراجع بالفعل.. وبيسعى لخلق "منفذ".. على هيئة ثغرة.. يحاول يتقدم به شوية.

القائد النازي "إروين روميل".. عمل ثغرة ذات مرة، بين القوات الإنجليزية.. بطول 22 كيلومتر دفعة واحدة، ولما هرع المراقبون في هلع، إلي "مونتجمري".. يسألوه عن خطورة الأمر ومعناه.. قال لهم في برود:

"معنى ذلك أننا تقدمنا في اتجاه قوات (روميل) بمسافة 22 كيلومتر"...!

القوات النازية في الحرب العالمية الثانية، نفذت ثغرة اسمها "معركة الأردين The Battle of the Bulge".. واستمرت - وخذ المفاجأة - لما يقرب من اربعين يوم.. من 16 ديسمبر 1944 وحتى 25 يناير 1945.. وانتهت كالعادة بانتصار الحلفاء، لأن الطرف اللي بينفذ أي ثغرة في الغالب، هو طرف منسحب تحت ضربات عدوه القاصمة.. أو طرف مهزوم يائس.. بيسعى لفتح أي فجوة في القوات المهاجمة.

وفي الغالب بتغلق القوات تلك الثغرة في أسرع فرصة.

خد بقى المفاجأة الثانية.. ثغرة الدفرسوار كانت متوقعة.. ومتخطط لها من الجانب المصري!

مفاجأة مش كده؟

الحقيقة أن الرئيس "السادات"، مع الفريق "الشاذلي"، واللواء "أسامة إبراهيم"، وضعوا احتمال حدوث ثغرة ما، في القوات المصرية.. واتفقوا على تحديد مكانين لها.. هما منطقتي "الدفرسوار" أو"البلاح"، و"البلاح" دي بتمتد من القنطرة الحالية حتى شمال الإسماعيلية.

فقصص "أصل اتهزمنا بسبب الثغرة" و"الحرب انتهت تعادل" دي عبط خام.. بتخلي شكلك تافه وساذج للغاية.. وبتوضح لأي مستمع.. إنك مش فاهم أنت بتتكلم عن إيه.

مفيش حاجة اسمها "حرب تنتهي تعادل" في أي بقعة من الأرض، عبر تاريخها.. لأنه مش ماتش سلّة.. ومفيش طرف منتصر.. بيتنازل عن أرض اكتسبها.. أبدًا.

ومفيش دولتين حيصرفوا مئات الملايين بما يعدل عشرات.. وربما مئات المليارات النهاردة.. عشان يعملوا "تمثيلية".. عشان لما تتولد معاليك بعد أربعين سنة في 2002 "ماتزعلش".. وبعدها يصرفوا ملايين أخرى في مفاوضات وتبادل أسرى وعلاج جنود.. ومئات الملايين الأخرى في إعمار مدن.

ومفيش حكومات دول بتنخرط في حروب تمثيلية.. عشان "خايفين من رد فعلك" مثلا.. بينما ممكن ببساطة يضربوك بأقرب فردة جزمة في متناولهم.. وينفذوا اللي في دماغهم.. ويوفروا أرواح وفلوس وسلاح وذخيرة.

نرجو أن الباب دا يتقفل.. ومحدش يردد الكلام دا تاني
ههههههههههههه الموجز المختصر

أخي الفاضل البينه علي من ادعي هات دلائلك وبمصادر ونزلها في الموضوع هنا
انما تقولي طيار ورئيس مكتب السادات وخلاص
المشكلة ان هذي لقاءات تلفزيونية وليست نصوص يسهل نسخها ونقلها هنا بامكانكم الرجوع اليها المهم ان تعلموا ان من يقول راي آخر بحرب اكتوبر هم كثر وجزء منهم مصريين وحتى يكون في علم الجميع انا اعتمدت على المصريين حصرا في تبني وجهة نظري التي تعتبرونها هوى وحقد على مصر

اولا انا لم اتهجم علي شخصك الكريم انا وصفتك بما وصفت به جيش مصر ولو زعلتك يبقي علشان تعرف انك كمان زعلتنا ... ثانيا لا تعليق ...مش اللي هنقوله هنعيد ونزيد فيه طول الليل

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى