السيناريو المجهول,ماذا لو لم توقف اسرائيل تقدمها نحو القاهرة و دمشق؟!

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
اللوائين الجزائرى والمغربى المدرعين وبعض القوات العربيه الاخرى التى وصلت بعد بدايه الحرب ولم تكن شاركت حتى تلك الحظه
طبعا ليهم كامل الشكر بس الحمد لله انهم لم يشتركو في الحرب كان زمانهم نسبو الانتصار ليهم

العرب دعمونا سياسيا واقتصاديا ونشكر العراق والجزائر علي دعمهم لنا فالمجال العسكري والاقتصادي وعدم بخلهم علينا
وبقية الدول نشكرهم ايضا
لو بعتو تحية مش اكتر شكرا برضو
ونشكر السعودية علي موقفها السياسي المشرف
لا تنكر مساعدة اخوانك لك
دا بعد 1973 والانتصار اما بعد 67 فاغلب العرب وخصوصا دول الخليج العربى كانت بعيده عن مصر بسبب صراعهم مع عبد الناصر
على فكره لسه فيه ناس بتقرا تاريخ

ملوك السعودية بنفسهم

مشاهدة المرفق 207778
لا اله الا سبحانك اني كنت من الظالمين
شرف لكم انكم كنتم تقاتلون علي جبهاتنا
لكن السؤال
الصورة دي اتصورت امتي؟؟ ومامدي مصداقيتها اصلا
لاني قرات كذا مرة انها في سنة ٥٦
بجانب مفيش ولا مذكرة لقيادي او سياسي فالحرب
ذكر انه قامت معارك بين عرب غير مصريين وصهاينة في سيناء سوي العراق حياهم الله في كل زمان ومكان

والله العظيم لولا ان الناس دى منتهى الاحترام ونا اكن لهم فى نفسى احترام كبير لردت ععليك ردا .........
قاتل الله الهوى
تريدون غرسة فكرة خاطئة
وعندما نعبر عن رأينا ونقول انها خطأ وبالدلائل من مجريات المعركة تغضبون وتأخذون الأمور بشخصنة !

•تقسيم سيادتك على ارضك أ ب ج وإبعاد قواتك الثقيلة عن حدودهم وإستأذانهم عند عزمك ادخال قواتك الثقيلة
وتقسيم سيادتها وإبعاد قواتها الثقيلة
انت صح بأمارة ده وابقي سلملي علي سيادتك

تريدون غرسة فكرة خاطئة
وعندما نعبر عن رأينا ونقول انها خطأ وبالدلائل من مجريات المعركة تغضبون وتأخذون الأمور بشخصنة !
دول شاركو امتى وفين !
انا قرأن كتب ومذكرات كتير ومفيش مشاركة عربية بجد غير الطائرات العراقية وشهدائها مدفونين فى السويس
انما فى مشاركات عربية كانت مجرد انهم يبعتو سلاح مش بيشترك فى الحرب أصلا!

طبعا ليهم كامل الشكر بس الحمد لله انهم لم يشتركو في الحرب كان زمانهم نسبو الانتصار ليهم
يا عم والله فيه جزائريين وسودانيين كلمتهم بيقولوك انهم هما الي كانو بيحاربو واحنا كنا خايفين وبنأمن القاهره

انت صح بأمارة ده وابقي سلملي علي سيادتك
بيقول كدة ابعاد قواتك الثقيلة هههههههه اومال لو كانت قريبة كنا هنحطها علحدود؟ xD

تريدون غرسة فكرة خاطئة
انت عاوز تهاجم بلدى وجيشى ولما ارد عليك تقولى بتشخصن الامور اه بشخصنها بلدى وجيشى عندك مانع

يا عم والله فيه جزائريين وسودانيين كلمتهم بيقولوك انهم هما الي كانو بيحاربو واحنا كنا خايفين وبنأمن القاهره
دى بتبقى حالة متأخرة من مرض الشيزوفرينيا او البارانويا مش متأكد

انت عاوز تهاجم بلدى وجيشى ولما ارد عليك تقولى بتشخصن الامور اه بشخصنها بلدى وجيشى عندك مانع
اليومين دول بقى الى بيحب بلدو بيتشتم
بس بصراحة الواحد عاجبو الموضوع وبيعاند معاهم
دول اقنعونى ادخل كلية حربية كمان هههههههه

تناقشه من وجهة نظرك ولا من وجهة نظر متخصصين ولو انت متحامل عليا ازااى اخد رايك رايك يتماشى مع هواك نحى الهوى جاانبا وناقشنى بالارقام والاحداث واراء الخبراء العسكريين وما الت اليه الامور هل هي فى صالحنا ام ضدناا هكذا تاس الامور اما امور المكايده وماذا لو وافتكر ومتهيالى اسف لن اسمح لك بالانتقاص من بلدى وجيشها
أين هواي بالموضوع خبراء عسكريين واستراتيجين منهم مصريين واحداث كتبها مصريون هي مااستشهد به انا على المستوى الشخصي أتمنى لو ان مصر دخلت تل ابيب نفسها لكن الحقائق المذكوره بلسان المصريين أنفسهم تجعلني اقول ماتعتبره انت هوى

ياخى انا عايش فى سيناء !
جمبى قاعدة عسكرية فى مدينة ابو رديس فيها دبابات ومدفعية ثقيلة أكثر من عدد الكذبات الى انت قلتها لينا انهاردة
وبيتدربو كل فترة فى الجبل وبسمع صوت الانفجارات والضرب
واكيد مش هكذب عينى واصدق واحد زيك بيجيب مصادر من اليوتيوب يعنى
انا اسمع أن مطار المليون لوحده فيه 250 دبابه

دا بعد 1973 والانتصار اما بعد 67 فاغلب العرب وخصوصا دول الخليج العربى كانت بعيده عن مصر بسبب صراعهم مع عبد الناصر
على فكره لسه فيه ناس بتقرا تاريخ
غير صحيح كلياً
عبدالناصر وحل مشكلته عندما اتى لجدة بعد توسط النميري له وسحب قواته من اليمن وقفلت صفحة اليمن ..

بعدها كان هناك تنسيق عالي بين السعودية ومصر
•ونتج عنه اعادة تسليح الجيش المصري وفتح الخزنة السعودية لمصر ثم إعطاءها قروض بإسم السعودية من ٣ بنوك غربية لأموال للمعركة

وتصريح السادات بذلك منشور بصحيفة بصدى البلد

•وتدريب الطيارين المصريين بالسعودية قبل الحرب

•وشراء السعودية لمضخات لمصر لهدم خط برليف وغيرها الكثير

ثم عند الضربة تم قطع النفط للضغط على امريكا والغرب وماتلاه وغيره من الدعم

حتى الكويت شاركت بجبهة سيناء
ودربت الطيارين المصريين بالكويت قبل 73

العدو قبل الحرب شرق القناة وعند وقف إطلاق النار غرب القناة
والجيش الذي عبر في 6 أكتوبر أصبح محاصر ومهدد بالفناء وحائط الصواريخ مدمر والعدو في مواقع لم يكن فيها قبل الحرب
الحرب التي بدأت 1973 ولم يخرج الأحتلال الإ في 1982 ...

هذا الوضع ماهي تسميته عسكرياً ؟

أليست تحقيق شروط الأمان لإسرائيل مقابل الأنسحاب من سيناء ؟

طيب لو تم وقف لإطلاق النار دون العمل السياسي كيف ستخرج الأحتلال من سيناء
وهو الذي أعاد السطيرة على القناة ودمر القوات المصرية وأهلكها وحاصرها ولم يفرج عنها الإ بوساطة امريكية ؟

يا أخي أنظر للواقع الذي حدث ولاتنظر لأنتصار يوم 6 أكتوبر الذي أعقبة هزيمة عند وقف إطلاق النار في 24 أكتوبر .

عموماً لا اطلب منك شيئ فقناعتك لن تتغير وكذلك أنا لك رؤية لاتلزمني ولي رؤية لاتلزمك ...
شكراً .
سبحان الله اللي الواحد يعرفه طول عمره ان اللي بينسحب من الارض هو اللي بيخسر المعركة والحمد لله الجيش المصري لم ينسحب بل استرد ارضة بالكامل وتقولي اسرائيل هي اللي هزمتنا ... معلش هو ديما كدا صحاب الهوي بيكون دايما متمسك برئية حتي لو جبتله مليون دليل....
الشروط التي فرضتها اسرائيل على التواجد العسكري أ ب ج ماذا تسميها ؟
ابقي بل اتفاقية كامب ديفيد واشرب مايتها

طيارين مصريين اتدربو فالكويت؟
هو حد قايل لك اننا هبل عشان نصدق الهبدة الاسطورية دى!

تناقشه من وجهة نظرك ولا من وجهة نظر متخصصين ولو انت متحامل عليا ازااى اخد رايك رايك يتماشى مع هواك نحى الهوى جاانبا وناقشنى بالارقام والاحداث واراء الخبراء العسكريين وما الت اليه الامور هل هي فى صالحنا ام ضدناا هكذا تاس الامور اما امور المكايده وماذا لو وافتكر ومتهيالى اسف لن اسمح لك بالانتقاص من بلدى وجيشها
أين هواي بالموضوع خبراء عسكريين واستراتيجين منهم مصريين واحداث كتبها مصريون هي مااستشهد به انا على المستوى الشخصي أتمنى لو ان مصر دخلت تل ابيب نفسها لكن الحقائق المذكوره بلسان المصريين أنفسهم تجعلني اقول ماتعتبره انت هوى

معلش

بص
بص مافيش عير الفريق الشازلى
وليس لى الحق فى انتقاده لأنه قامه وقيمه
ولكن يا اخى هل قرات قول الرسول كل يؤخذ ويرد عليه إلا صاحب هذا المقام واشار الى مقعده ( ممكن اكون خطات فى كتابه بعض الكلمات ) بس المعنى وصلك
لما يكون واحد له راى
وبلد كامله لها راى
وبلد المنهزمه لها نفس الراى
وامريكا لها نفس الراي بخبرائها يبقى انت لما تاخد الراى ده لانه على هواك
يبقى ده اسمه ايه
بلاش ده كله
الامور بمقاصدها
كان القصد من الحرب رجوع الارض العربيه رجعنا ارضنا وبقيت العرب رفضوا شيئ يخصهم يبقى احنا كنا صح

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى