مفاجأه FC-1 بمصر وتزويدها بردار انجليزى EASA وصواريخ SD-10

طبعا هذا غير صحيح كما ان اطلاق الصاروخ من مدي 100 كم هو اهدار حقيقي له ايضا لان الصاروخ يستنفذ كثيرا جدا من قدراته في طول الرحله و يصبح الافلات بمناوره اعتياديه مثل مناوره دوران عقارب الساعه امر في امكان الطيار العادي و لو راجعت سجل اسقاطات الامرام ستجدها من مسافه متوسطة حول 50 كم

ريس انت محتاج تركز شوية .. مدى الصاروخ BVR الي بنتكم عنه 100 كلم او اكثر قليلا ... مسافة الاطلاق المناسبة (مجبتش سيرتها في كلامي) حتى لا يفلت الهدف حتكون اقل بالتأكيد مثلا حتكون 70 كلم ... ديه الاسقاط الافقي للمسافة ولكن الصاروخ في هده المسافة حيكون قطع فعلا ال 100 كلم ف الغالب ... فلما احسب وقت وصول الصاروخ للهدف ححسبه على المسافة الفعلية التي يقطعها في مساره وليس على المسافة العمودية بين نقطة الاطلاقة ونقطة الاطباق

بص الصورة ديه عشان نقرب الموضوع ممكن اعتبر المسار الاحمر هو المسار العمودي بين الصاروخ والهدف عند الاطلاق والمسار الازرق هي المسافة الفعلية التي سيكون الصاروخ قطعها عند الوصول للهدف

هو ده الاصل في اطلاق الصورايخ البي في ار بعمل حساب مناورة الهدف للافلات بطلق الصاروخ فعليا من مسافة اقل من اقصى مداى للصاروخ ولكن عندما يصل الى الهدف غاليا حيكون الصاروخ استنفد اغلب مداه الفعلي (الكلي) ...

طبعا السرعة غير ثابته في حالة المناورة سواء للصاروخ اوالهدف فهي تقل وتزيد وبتحتاج تسارع لما تقل عشان توصل للسرعة القصوى مره اخرى ...

التعديل الأخير:
ريس انت محتاج تركز شوية .. مدى الصاروخ BVR الي بنتكم عنه 100 كلم او اكثر قليلا ... مسافة الاطلاق المناسبة (مجبتش سيرتها في كلامي) حتى لا يفلت الهدف حتكون اقل بالتأكيد مثلا حتكون 70 كلم ... ديه الاسقاط الافقي للمسافة ولكن الصاروخ في هده المسافة حيكون قطع فعلا ال 100 كلم ف الغالب ... فلما احسب وقت وصول الصاروخ للهدف ححسبه على المسافة الفعلية التي يقطعها في مساره وليس على المسافة العمودية بين نقطة الاطلاقة ونقطة الاطباق

بص الصورة ديه عشان نقرب الموضوع ممكن اعتبر المسار الاحمر هو المسار العمودي بين الصاروخ والهدف عند الاطلاق والمسار الازرق هي المسافة الفعلية التي سيكون الصاروخ قطعها عند الوصول للهدف

هو ده الاصل في اطلاق الصورايخ البي في ار بعمل حساب مناورة الهدف للافلات بطلق الصاروخ فعليا من مسافة اقل من اقصى مداى للصاروخ ولكن عندما يصل الى الهدف غاليا حيكون الصاروخ استنفد اغلب مداه الفعلي (الكلي) ...

طبعا السرعة غير ثابته في حالة المناورة سواء للصاروخ اوالهدف فهي تقل وتزيد وبتحتاج تسارع لما تقل عشان توصل للسرعة القصوى مره اخرى ...
انا قلت من مدي مش من مسافه

انا قلت من مدي مش من مسافه

من مدى من مسافة زي ما تحب ... بس لما احسب الزمن ححسبه بناء على مدى الصاروخ الاقصى في الغالب او المسافة الفعلية المقطوعة ... يبقى ايه الغلط الي في كلامي مش فاهم ؟؟؟؟؟ انا مجبتش سيرة المدى الملائم للاطلاق !!!!! وبعدين ايه علاقة الكلام ده اصلا بموضوع النقاش الاصلي وهو كون الصاروخ BVR لن يعتمد على نفسه في التوجيه بشكل مطلق ؟؟؟؟؟

من مدى من مسافة زي ما تحب ... بس لما احسب الزمن ححسبه بناء على مدى الصاروخ الاقصى في الغالب او المسافة الفعلية المقطوعة ... يبقى ايه الغلط الي في كلامي مش فاهم ؟؟؟؟؟ وبعدين ايه علاقة الكلام ده اصلا بموضوع النقاش الاصلي وهو كون الصاروخ BVR لن يعتمد على نفسه في التوجيه بشكل مطلق ؟؟؟؟؟
بص يا ريس اولا كلمه مدي هي الكلمه القياسيه و ليست هي المقياس علي الرحله المقياس علي الرحله هي المسافه المقطوعه فعلا
لذلك عندما ذكرت المدي في مشاركتي ذكرت
اطلاق الصاروخ من مدي 100 كم
اما عندما تحدثت عن المسافه عند الاسقاط للهدف قلت
سجل اسقاطات الامرام ستجدها من مسافه متوسطة حول 50 كم
و طبعا المسافه المقطوعه تكون اقل من المدي بافتراض بديهي و منطقي و ايضا لا تتجاوز المسافه المقطوعه المدي الاقصي لان هذا يعني نفاذ الوقود بالصاروخ و ضياعه
اما بالنسبه للامرام بدايه من النسخه سي5 بمدي اقصي 105 كم في زياده مرورا بالنسخ 6-7 الي النسخه 8 المسماه دي و تبلغ مدي 160 كم
مع العلم ان المسافه بالتاكيد اقل من المدي حيث تتاثر بعوامل الاطلاق و الرحله مثل المقاومه علي اساس ارتفاع الاطلاق و كذلك المناوره للهدف ايضا و اشياء اخري عديده
بالنسبه لموضوع صواريخ BVR ارجو ان تراجع ردي هذا
كلامي بشكل عام و مبسط عن طريقه اداء صواريخ BVR بنمط اطلق و انسي و ليس شرح تفصيلي و الا لتم التطرق لنمط LOAL مثلا سواء من نفس المقاتله او وسيله اخري او اذا كانت الداتا لينك في اتجاه واحد ام مزدوجة و هذه الجزئيات تحمل الكثير و الكثير من التفاصيل سواء عن منصه الاطلاق و التوجيه و مناورات الافلات من الهدف من لوك الصاروخ في المنطقه NEZ

التعديل الأخير:
أتحدى يا فندم إن الصوره JF-17 IIS فوتوشوب وانها متركبه على صوره F-16

شوف حضرتك المدفع الرشاش للطائره اسفل فتحة مدخل الهواء اليمنى ، وقارن بين الصور الأتيه :

الى اخد الصوره من زاويتين مختلفتين قاصد تماما ان اللبس والاختلاف ده يحصل ....
يا حج ركز
الصورة للـ JF-17 لكن متضاف ليها حبشتكنات من اف 16 و رافال بالفوتوشوب

حتى تانى صورة انت حاططها لنفس الطيارتين هماهما بس من غير فوتوشوب
بص على فرق الاضاءة على irst و البود

واضحة جدا حتى خش اى منتدى هندى-باكستانى و اسأل

هل اصبح الطيار الروسي المتخلف بطائرته المتخلفه (في حادثة تركيا) معيار نبني عليه طريقة عمل الصواريخ عندما تواجه مقاتلات حديثة !!!! ده فرضا اننا اخترقنا وصلة بيانات الطيارات التركية وعرفنا انها لم تقم بعمل تحديث للمسار !!!

معلومه اتقالت أمامى مره واحده فقط بخصوص الطائره الروسيه فى سوريا ...
الصاروخ تم إطلاقه من طائره f-15 أمريكيه ومن قام بتوجيه الصاروخ بعد اطلاقه هو رادار f-16 التركيه

المقاتلات التركيه والروسيه كانت هناك تحرشات دائمه قبل الحاداث ، وكانت هناك تفاهمات مسبقه بين روسيا وتركيا قبل انطلاق الحمله الروسيه على عدم استهداف الطائرات لبعضها فى الجو .....

الطائره الروسيه كانت فى الأجواء السوريه ، والطائره التركيه كانت فى الجهه المقابله لها ومن مدى امن داخل الحدود التركيه ، الطيار الروسى كان يرى الطائره التركيه على راداره ولكن تعليماته انه لاضرر منها
( نظرا للإتفاق المسبق ) ،
فى حين ان الطيار التركى كان يقوم بتوجيه الصاروخ على الطائره الروسيه ...

لذلك ستجد دائما ان روسيا تردد ان طائرتها
اسقطتت غدرا ... والكلمه هذه لما معانى كثيره ...

والله تعالى اعلى واعلم .....

بص يا ريس اولا كلمه مدي هي الكلمه القياسيه و ليست هي المقياس علي الرحله المقياس علي الرحله هي المسافه المقطوعه فعلا
لذلك عندما ذكرت المدي في مشاركتي ذكرت

اما عندما تحدثت عن المسافه عند الاسقاط للهدف قلت

و طبعا المسافه المقطوعه تكون اقل من المدي بافتراض بديهي و منطقي
اما بالنسبه للامرام بدايه من النسخه سي5 بمدي اقصي 105 كم في زياده مرورا بالنسخ 6-7 الي النسخه 8 المسماه دي و تبلغ مدي 160 كم
مع العلم ان المسافه بالتاكيد اقل من المدي حيث تتاثر بعوامل الاطلاق و الرحله مثل المقاومه علي اساس ارتفاع الاطلاق و كذلك المناوره للهدف ايضا و اشياء اخري عديده
بالنسبه لموضوع صواريخ BVR ارجو ان تراجع ردي هذا

بص يا عم راجح خلي الكلام واضح ومدخلناش في حوارات عشان الموضوع ما يتهوش مننا

فين الغلط الي في كلامي وبناء عليه انت قولت
طبعا هذا غير صحيح كما ان اطلاق الصاروخ من مدي 100 كم هو اهدار حقيقي له ايضا لان الصاروخ يستنفذ كثيرا جدا من قدراته في طول الرحله

هو انا قولت ان اني شايف ان مسافة اطلاق الصاروخ المناسبة هي 100 كلم .. انا بحسب زمن بناء على مسافة فعلية مقطوعة ردا على اخونا هاوس روحت انت قايل الكلام ده غلط فين الغلط الي في كلامي ؟؟؟

مدخلناش في نوع الداتا لينك ومدى الامرام بالملي ونسخة لان ده مش موضوعنا وانا مش بنقاشك فيه اصلا !!!

معلومه اتقالت أمامى مره واحده فقط بخصوص الطائره الروسيه فى سوريا ...
الصاروخ تم إطلاقه من طائره f-15 أمريكيه ومن قام بتوجيه الصاروخ بعد اطلاقه هو رادار f-16 التركيه

المقاتلات التركيه والروسيه كانت هناك تحرشات دائمه قبل الحاداث ، وكانت هناك تفاهمات مسبقه بين روسيا وتركيا قبل انطلاق الحمله الروسيه على عدم استهداف الطائرات لبعضها فى الجو .....

الطائره الروسيه كانت فى الأجواء السوريه ، والطائره التركيه كانت فى الجهه المقابله لها ومن مدى امن داخل الحدود التركيه ، الطيار الروسى كان يرى الطائره التركيه على راداره ولكن تعليماته انه لاضرر منها
( نظرا للإتفاق المسبق ) ،
فى حين ان الطيار التركى كان يقوم بتوجيه الصاروخ على الطائره الروسيه ...

لذلك ستجد دائما ان روسيا تردد ان طائرتها
اسقطتت غدرا ... والكلمه هذه لما معانى كثيره ...

والله تعالى اعلى واعلم .....

الله اعلم .. هو عموما المعلن في تلك الامور غالبا بيكون مختلف عن الحقيقة ..

بص يا عم راجح خلي الكلام واضح ومدخلناش في حوارات عشان الموضوع ما يتهوش مننا

فين الغلط الي في كلامي وبناء عليه انت قولت

هو انا قولت ان اني شايف ان مسافة اطلاق الصاروخ المناسبة هي 100 كلم .. انا بحسب زمن بناء على مسافة فعلية مقطوعة ردا على اخونا هاوس روحت انت قايل الكلام ده غلط فين الغلط الي في كلامي ؟؟؟

مدخلناش في نوع الداتا لينك ومدى الامرام بالملي ونسخة لان ده مش موضوعنا وانا مش بنقاشك فيه اصلا !!!
مفيش غلط انا في ردي باكد علي صحه كلامك و اقصد بكلمه طبعا غير صحيح ان الصاروخ بيحتاج توجيه في الجزء الاول من الرحله بعد اول تحميل لبيانات الهدف سواء تم هذا قبل او بعد الاطلاق و قبل تشغيل الرادار الخاص به في اخر جزء من الرحله هذا تاكيد علي كلامك و ليس نفي له
و في ردي التالي
كلامي بشكل عام و مبسط عن طريقه اداء صواريخ BVR بنمط اطلق و انسي و ليس شرح تفصيلي و الا لتم التطرق لنمط LOAL مثلا سواء من نفس المقاتله او وسيله اخري او اذا كانت الداتا لينك في اتجاه واحد ام مزدوجة و هذه الجزئيات تحمل الكثير و الكثير من التفاصيل سواء عن منصه الاطلاق و التوجيه و مناورات الافلات من الهدف من لوك الصاروخ في المنطقه NEZ
بوضح اني كنت بنقل الفكره بشكل موجز والا كنت تحدثت بشكل تفصيلي

مفيش غلط انا في ردي باكد علي صحه كلامك و اقصد بكلمه طبعا غير صحيح ان الصاروخ بيحتاج توجيه في الجزء الاول من الرحله قبل تشغيل الرادار الخاص به في اخر جزء من الرحله هذا تاكيد علي كلامك و ليس نفي له
و في ردي التالي

بوضح اني كنت بنقل الفكره بشكل موجز والا كنت تحدثت بشكل تفصيلي

تمام يا ريس يبقى مش مختلفين .. وانا سعيد بالنقاش مع اخوه افاضل زيكم وكلنا بنتعلم من بعض ...

تمام يا ريس يبقى مش مختلفين .. وانا سعيد بالنقاش مع اخوه افاضل زيكم وكلنا بنتعلم من بعض ...
طبعا اخي الكريم و السعاده و التقدير متبادل و ارجو منك التواجد بالمنتدي و المشاركه بشكل اكبر

الله اعلم .. هو عموما المعلن في تلك الامور غالبا بيكون مختلف عن الحقيقة ..
حضرتك كنت تطرقت قبل كده ان لازم يكون فيه وسائل لتبريد الرادار على الثاندر ، ولما بحثت حوالين الموضوع ده لقيت ان فيه شركات متخصصه فى المسائل دى ، وانها بتقوم عمل دراسة حاله ووضع حلول ، وغالبا بيفضلو التبريد السائل لانه اكثر فاعليه ... وأعتقد اننا ممكن فى الكليه الفنيه العسكريه ، وسلاح المهندسين إنهم ممكن يتعاملوا مع مشاكل مثل هذا النوع ...
منتظر رأى حضرتك

طبعا اخي الكريم و السعاده و التقدير متبادل و ارجو منك التواجد بالمنتدي و المشاركه بشكل اكبر

والله ده إحنا الى بيحصلنا الشرف والاستفاده من خلال مناقشاتكم ومعلوماتكم التى تثروا بيها الموضوع
ربنا يجازيكم عنا كل خير ...

tiger attack @tiger attack

خد يا باشا صور اهى و متعرفش تفرقها عن الحقيقى

img4716ss.jpg~original

متاخدة من دى

JF-17+Thunder+Fighter+Jets+from+No.+26+Squadron+%2527Black+Spiders%2527+in+Zhuhai+Air+Show+2010+%25282%2529.jpg

الفوتوشوب لا دين له :D

لو كان كلامك صح يبقى موقع اف-16 بيخرف ... كلامك حالة شازة وليست الاصل ..
يا اخي الكريم كلامك غير صحيح انت لا تعلم هل الطيار سوف ينحرف كام درجة عن المسار المستقيم بشكل مسبق عندما تطلق الصاروخ حتى ولو قلنا انه لم يشعر بالصاروخ ... لو انحرف الطيار بزاوية مقدارها 20 درجة فقط (وانت لا تعلم هل هي يمين ولا يسار ولا فوق ولا تحت ... ولا زاوية مركبة 10 درجة فوق مع 10 يمين) احسب (حساب مثلثات) مثلث احد اضلاعه 100 كلم وزوايا 20,70,90 لتدرك الفارق الرهيب الدي يمكن ان يتولد عن انحراف الطيار 20 درجة فقط ...

وبعدين 70 كلم (مدى الصاروخ على الاقل) لن تقطعها مقاتلة تسير بسرعة 1000 كلم/ساعة في ثواني بل في اكثر من 4 دقائق ...

هل اصبح الطيار الروسي المتخلف بطائرته المتخلفه (في حادثة تركيا) معيار نبني عليه طريقة عمل الصواريخ عندما تواجه مقاتلات حديثة !!!! ده فرضا اننا اخترقنا وصلة بيانات الطيارات التركية وعرفنا انها لم تقم بعمل تحديث للمسار !!!

شوف يا استاذنا .. انا بس عايزك تاخد الامور ببساطة ولا داعي للحكم على كلام بالصحة او الخطا فالمواضيع ابسط من ذلك :)

بالنسبة للواقع العملي فان اقصى اصابة حقيقية (وليست افتراضية) كانت من مدى حسب ما اتذكر لا يتعدى 50 كم .. منهم ربما 20 -30 كم اعتمادا على باحث الصاروخ نفسه

طيب حضرتك تقول انني لو اطلقت صاروخ من مدى 70 كم فانه سيقطع مسافة 100 كم بسبب مناورته .. لكن هذا لا ينطبق على كلامي لعدة اسباب :

اولا لانني في كلامي افترض حصرا ان الطيار لن يقوم بمناورات كبيرة وبالتالي لن تحتاج الى تحديث الاحداثيات .

ثانيا االجزء الاخير من مسار الصاروخ (مثلا 30 كم .. حسب المقطع الراداري للهدف وعوامل اخرى كثيرة) سيعتمد فيه الصاروخ على باحثه .. وبالتالي الجزء الذي سيعتمد فيه الصاروخ على الثبات النسبي لمسار الهدف حتى لا نحتاج لاعادة تحديث البيانات للصاروخ هو اقل في الحقيقة .. ولو افترضنا حتى ان الصاروخ سيناور (رغم ان هذا ضد ما اقوله) وبالارقام التي تقولها فسيظل المدى الذي اهتم فيه بثبات الهدف هو فقط 70 كم (100 - 30 كم) ... لكن باقي المسافة باحث الصاروخ سيتكفل بها .

ثالثا لكي يناور صاروخ مناورات قوية تؤثر على سرعته ومداه يجب ان يكون قريبا من هدفه (حينها يكون باحثه يعمل بالفعل) .. بينما اذا كان الصاروخ مثلا على بعد 50 كم من هدفه فمهما قام الهدف بمناورات حادة فانها ستطلب من الصاروخ تعديل بسيط جدا في مساره لن تؤثر بشكل ملحوظ على سرعته .

لذلك فانا احتاج من الطيار ان يظل في مساره لمدة لا تتجاوز الدقيقة الواحدة لاصابته بالصاروخ دون الحاجة لتحديث احداثيات الهدف .. طيب حضرتك بتقول ان هذا سيناريو نادر او غير واقعي ان يستمر الطيار في مساره لمدة دقيقة .. لكن في الحقيقة من المعتاد والشائع ان يستمر الطيار في مساره لدقائق في حالة عدم ادراكه لتعرضه للخطر.
.

ولو اخذنا مثلا مسار الطيار الروسي في الحادثة الاخيرة ستجد في مساره خطوط شبه مستقيمة طويلة (باستثناء ربما عندما كان يتحرش بالحدود التركية ويدخل ويخرج) .. والكثير غير ذلك في الحقيقة من مسارات الطائرات في ظروف لا يعتقد الطيار انه مستهدف
هذه مثلا صورة لمسار الطائرة الروسية تجمع بين الرؤية الروسية والتركية معا

غير هذا هناك صواريخ قتال جو جو لا تمتلك اصلا داتا لينك .. مثل النسخة الجوية من الصاروخ iris-t .. صحيح ان مداه قصير لكن 25 كم في الكثير من الاحيان ستكون اكبر من قدرة باحثه على الاغلاق على هدف من الامام واحيانا كثيرة سيحتاج للتوجيه .

التعديل الأخير:
نقطه اخيره لاقتراح ان الثاندر تصلح كطائره تدريب متقدم للجيل الرابع المعزز او الخامس فهذا غير صحيح فهي وحيده المحرك و تفتقد لاهم مواصفه في طائره التدريب و هو عمر التشغيل و الذي يكون في المتوسط 10-12 الف ساعه لطبيعه الحمل و الاستخدام علي هذا النوع من الطائرات المخصصة للتدريب

بالنسبة للحتة دي يا حج راجح

الثاندر تمتلك نسبة دفع لوزن - سرعة - تسلق - مناورة - سقف عمل افضل من كل طائرات التدريب المتقدم الحالية .. مفهمتش ليه محرك واحد هتكون اسوا من محركين رغم الفروقات دي من وجهة نظرك .

بالنسبة لجزئية العمر الافتراضي فانت معاك حق تماما .. ومكنتش اعرف ان طيارة زي l-15 تمتلك 10 الاف ساعة تشغيل :eek:
ومعاك حق هذا هو العامل الاهم في عمل طائرة التدريب .. وهذا وحده كفيل بان يجعل الطائرة لا تصلح كطائرة تدريب .

بالنسبة للحتة دي يا حج راجح

الثاندر تمتلك نسبة دفع لوزن - سرعة - تسلق - مناورة - سقف عمل افضل من كل طائرات التدريب المتقدم الحالية .. مفهمتش ليه محرك واحد هتكون اسوا من محركين رغم الفروقات دي من وجهة نظرك .

بالنسبة لجزئية العمر الافتراضي فانت معاك حق تماما .. ومكنتش اعرف ان طيارة زي l-15 تمتلك 10 الاف ساعة تشغيل :eek:
ومعاك حق هذا هو العامل الاهم في عمل طائرة التدريب .. وهذا وحده كفيل بان يجعل الطائرة لا تصلح كطائرة تدريب .
موضوع المحرك لانها من المفروض ان تستخدم في التاهيل للعمل علي طائرات اغلبها مزدوجة المحرك من الجيل الرابع المعزز او الخامس

موضوع المحرك لانها من المفروض ان تستخدم في التاهيل للعمل علي طائرات اغلبها مزدوجة المحرك من الجيل الرابع المعزز او الخامس

ايوه ما هو عدد المحركات هيفرق في التدريب في ايه غير في اداء الطيارة ؟

عودة
أعلى