مفاجأه FC-1 بمصر وتزويدها بردار انجليزى EASA وصواريخ SD-10

متقلقش مع عائله الساب 518-514-14 مش هتشوف حاجه و هتغني اغنيه مسلسل الايام دوامه سوده

طيب منت برضه ممكن تدلعه وتطلع اوكساتك مع الثاندر وخليها تشيل (PL-12(70/100km range او تشيل (R-77(110km range ولا يمكن ربنا يكرمنا وناخد R77M او قرينه الصيني .. وخلي الاف-16 الي هرسنها تدريب مرافقة للحماية او القتال التلاحمي .. يعني 48 ثاندر مع 4 اواكس محترمين ممكن يعملو واجب برضه بتكلفة معقولة ..
مهي لو حرب اسلحة مشتركة (وهو ده الواقع فعلا) مينفعش تخليها اسلحة مشتركة لطرف واحد والطرف التاني ده كان قيادة الاركان بتاعته في الطراوة ..

طيب منت برضه ممكن تدلعه وتطلع اوكساتك مع الثاندر وخليها تشيل (PL-12(70/100km range او تشيل (R-77(110km range ولا يمكن ربنا يكرمنا وناخد R77M او قرينه الصيني .. وخلي الاف-16 الي هرسنها تدريب مرافقة للحماية او القتال التلاحمي .. يعني 48 ثاندر مع 4 اواكس محترمين ممكن يعملو واجب برضه بتكلفة معقولة ..
مهي لو حرب اسلحة مشتركة (وهو ده الواقع فعلا) مينفعش تخليها اسلحة مشتركة لطرف واحد والطرف التاني ده كان قيادة الاركان بتاعته في الطراوة ..
الرادار علي الثاندر تم التشويش عليه و لن يكون قادر علي الرصد او التوجيه و لن تفيده نوعيه صواريخ جو-جو علي الطائره
اما e-2c المصريه بحالتها لن تفيد في شئ في الربط و التوجيه مع الصيني

الرادار علي الثاندر تم التشويش عليه و لن يكون قادر علي الرصد او التوجيه و لن تفيده نوعيه صواريخ جو-جو علي الطائره

بلاش الرادار الي مزعلك ده خالص خليها تاخد الاحداثي من الاواكس وتطلق صاروخ BVR في اتجاه الاحداثي وسيب الاواكس توجهه وهي بعيدة عن مدى صواريخ المقاتلات المعادية بمسافة كبيرة ..
ادي الرصد اهو
Active radar guided missiles like the AIM-120 and R-77 still
require target location data from the launching aircraft, or more recently,from an off-board sensor like an AWACS aircraft

وطبعا التوجيه بعد الاطلاق من غير المقاتلة التي اطلقت الصاروخ ال BVR معروف ..

انا مجبتش سيرة الاواكس الي عندنا خالص انا قولت
يعني 48 ثاندر مع 4 اواكس محترمين ممكن يعملو واجب برضه بتكلفة معقولة ..
يعني اقصد اواكسات جديدة واحنا محتاجين فعلا اوكاسات في الوقت الحالي بشكل ضروري ..

الرفال مقاتلة فوق الممتازة ودفعنا فيها دم قلبنا ولكن ما هو الحال لو جاء رئيس فرنسي من اليمين المتطرف او ساءت العلاقات لاي سبب التاريخ علمنا ان ده ممكن يحصل زي ما حصل مع الروس سابقا والامريكان مؤخرا ..
بالنسبة للثاندر والي ممكن تضيفه حتديك تنوع تذخير وبودات والكترونات مما يحقق عنصر السرية والمفاجئة للعدو .. استقلالية في توفير قطع الغيار والدعم الفني .. التحرر من ضغوط واملاءات الدول الكبرى خاصة وقت الحروب والازمات حتى لو اطريت تشغل عليها ذخائر جنوب افريقي (جدلا) وممكن تشغل عليها ذخائر محلية كل هذا يصعب الحصول عليه مع الرفال او الميج (الميج فيها مرونة نسبية لتشغل دخائر غربية ولكن الروس هما الي يعدلوها يعني رجعنا للمربع صفر التحكم) ..
ممكن تخصصها للاستخدام البحري مع العلم ان الثاندر تمتلك ارقام مقاربة للسوبر هورنيت في السرعة ومعدل التسلق ونسبة الدفع للوزن وامكانيات التسليح ولكن من بدون قيود .. طبعا الحزمة التسليحية البحرية لها ممتازة .. (بمناسبة السوبر هورنت في المقارنة السابقة التي وضعتها هنا تم وضعها مع المقاتلات الخفيفة ذات المحرك الواحد بالخطأ) ..

بالنسبة لجزئية فرنسا متفق معاك جدا

لكن بالنسبة لتنوع الذخيرة والالكترونيات فانت محقق ده بالفعل مع الرافال والميج والاف 16.. الثاندر هتخليك تمتلك تقريبا كل انواع التذخير .. وده طبعا مصيبة في الدعم الفني مش تنويع خالص

بالنسبة للاستقلالية انت عمرك ما هتصنع الطيارة بشكل كامل.. الصين لحد دلوقتي لا تصنع محركات وتنتجها انتاج كمي.. واحنا حتي في k8 لا نصنع فيها كل حاجة.. ولو حبينا نصنع منها دلوقتي بدون موافقة الصين مش هنقدر نخليها تطير.. اذا كنت تهدف للاستقلالية من التصنيع يبقي احنا لن نقترب من ذلك حتي.. الكونسورتيوم الاوروبي نفسه يعتمد علي مكونات من خارجه في صناعة التايفون

بالنسبة للخبرة التصنيعية فانا متفق معاك جزئيا انها خطوة اولي.. لكن الخطوة دي اصبحت حاليا متاخرة جدا.. باكستان بتصنع الطيارة بقالها فترة.. والخند اهي بتخلص في نماذج التيجاس الاخيرة.. انت لو تعاقدت دلوقتي مش هتبدا تطلع اول طيارة قبل 2018 لو كنت هتمشي بسرعة الصاروخ.. وده متاخر جدا الحقيقة عليها

من الناحية التانية الخبرة التصنيعية للثاندر مش هتساعدك علي التقدم صناعيا وهتفضل دايما متاخر.. يعني مثلا رغم ان روسيا بتصنع طيارات من زمان لكن الفارق التكنولوجي مازال موجود منذ انهيار الاتحاد السوفييتي بينها وبين امريكا

عموما انا رايي مش ضد الثاندر وشايف ان مبلغ 2 مليار دولار لصناعة مائة طيارة تكسبك معرفة بمبادئ صناعة المقاتلات ولمحاربة داعش في ليبيا مثلا ولتوفير التدريب المتقدم للطيارين اللي متقدرش توفره k8 شئ جيد وان كانت متاخرة شويتين

لكن شايف انه مبالغة قليلا الاعتقاد بانه يمكن استخدامها لمواجهة اسرائيل او عدو متقدم بناء علي تسليح سري لها مثلا

بالنسبة لمناقشات الرافال والتايفون ليس مطلوبا من المتناقشين ان يكونوا موضوعيين بالضرورة.. لكن الاهم ان يتواجد من يدافع عن كلاهما ويترك بالنهاية الحكم للقارئ من قراءة كلا الرايين الغير موضوعيين

بلاش الرادار الي مزعلك ده خالص خليها تاخد الاحداثي من الاواكس وتطلق صاروخ BVR في اتجاه الاحداثي وسيب الاواكس توجهه وهي بعيدة عن مدى صواريخ المقاتلات المعادية بمسافة كبيرة ..
ادي الرصد اهو
Active radar guided missiles like the AIM-120 and R-77 still require target location data from the launching aircraft, or more recently,from an off-board sensor like an AWACS aircraft

وطبعا التوجيه بعد الاطلاق من غير المقاتلة التي اطلقت الصاروخ ال BVR معروف ..

انا مجبتش سيرة الاواكس الي عندنا خالص انا قولت

يعني اقصد اواكسات جديدة واحنا محتاجين فعلا اوكاسات في الوقت الحالي بشكل ضروري ..
طيب ايه الجديد اللي هتقدموا ازود الميج35 و معاهم 2 ايه-50 او حتي ايه100 بس يا ريت يسدوا انا خصومي الادير و الراعم برادار APG-82 و السايلنت ايجيل و الصوفا و غالبا هتاخد تطوير زي الراعم

طيب ايه الجديد اللي هتقدموا ازود الميج35 و معاهم 2 ايه-50 او حتي ايه100 بس يا ريت يسدوا انا خصومي الادير و الراعم برادار APG-82 و السايلنت ايجيل و الصوفا و غالبا هتاخد تطوير زي الراعم

الجديد ان لو الروس الغرب ظبطهم (صقفة) اثناء اي مواجهة مع اسرائيل وماطلت في تسليم ذخائر بعد نفاذها حتركن الميج-35 في العنابر وتبقى كانها مش موجودة انما ده صعب يحصل مع الثاندر لان خيارات التسليح غير محدودة صين روسيا كوريا اوربي (اي دولة وليس فرنسا فقط) او حتى مخزون دول عربية شقيقة الخ .. ده غير تسليحها البحري الممتاز بدون القيود الغربية ..

الجديد انك مواردك الاقتصادية لا تسمح بشراء اعداد كبيرة من الميج الي سعرها لينا 44 مليون دولار وليس 29 مليون دولار سعر التكلفة للقوات الجوية الروسية .. بينما الثاندر سعرها 25 مليون ومن المفترض يقل 30% لما تصنعها يعني 46 مقاتلة حيكون تمنهم تلت تمن 46 ميج الي اتعاقدنا عليها او اكثر قليلا ..

الجديد صاروخ الرعد ستاند اوف بمدى 350 كلم وممكن 400 كلم وبسعر نص مليون دولار فقط يعني ممكن تقتنيه باي كمية وبدون قيود وتحكمات اي طرف ويكون خيار مزعج لاي دفاع جوي بهذا الكم وبالمناسبة توجيه مش شرط جي بي اس ممكن جلونوس ..

الجديد ان معاك السورس كود ونوعية بودات التشويش والالكترونيات غير معروفة للعدو وحتحقق عنصر مفاجئة بالتأكيد ..

والاهم من ده كله انك حتبدا تصنع مقاتلات وليس طائرات تدريب ..

بالنسبة ليه اعتقد ان الموضوع اخد حقه من النقاش .. شكرا ..

الجديد ان لو الروس الغرب ظبطهم (صقفة) اثناء اي مواجهة مع اسرائيل وماطلت في تسليم ذخائر بعد نفاذها حتركن الميج-35 في العنابر وتبقى كانها مش موجودة انما ده صعب يحصل مع الثاندر لان خيارات التسليح غير محدودة صين روسيا كوريا اوربي (اي دولة وليس فرنسا فقط) او حتى مخزون دول عربية شقيقة الخ .. ده غير تسليحها البحري الممتاز بدون القيود الغربية ..

الجديد انك مواردك الاقتصادية لا تسمح بشراء اعداد كبيرة من الميج الي سعرها لينا 44 مليون دولار وليس 29 مليون دولار سعر التكلفة للقوات الجوية الروسية .. بينما الثاندر سعرها 25 مليون ومن المفترض يقل 30% لما تصنعها يعني 46 مقاتلة حيكون تمنهم تلت تمن 46 ميج الي اتعاقدنا عليها او اكثر قليلا ..

الجديد صاروخ الرعد ستاند اوف بمدى 350 كلم وممكن 400 كلم وبسعر نص مليون دولار فقط يعني ممكن تقتنيه باي كمية وبدون قيود وتحكمات اي طرف ويكون خيار مزعج لاي دفاع جوي بهذا الكم وبالمناسبة توجيه مش شرط جي بي اس ممكن جلونوس ..

الجديد ان معاك السورس كود ونوعية بودات التشويش والالكترونيات غير معروفة للعدو وحتحقق عنصر مفاجئة بالتأكيد ..

والاهم من ده كله انك حتبدا تصنع مقاتلات وليس طائرات تدريب ..
جزاك الله خيرا استاذنا الكريم
وبكرر شكرى على المعلومات والإضافات المتنوعه الى حضرتك أثريت بيها الموضوع وأنا استفدت منها شخصيا ...
شكرا جزيلا

ممكن استفيد من خاصية إمكانية دمج
LINK 16 & LINK11 على الثاندر ، ومن غير أى اواكسات كبيره ومن خلال أى رافال أو ميج 35 أو F-16 موجوده فى المجال تقدر تنقل البيانات والإحداثيات بينها وبين الثاندر ، ممكن الثاندر مثلا تطلق الميكا ورادار الرافال يوجهه والعكس صحيح ، وممكن F-16 تطلق سايدويندر وتنقل بيانات الهدف لرادار الثاندر والثاندر توجهه ...
والله مصر بخير ان شاء الله طول ما إحنا بنسعى وبنتقدم ونجتهد ...

ممكن استفيد من خاصية إمكانية دمج
LINK 16 & LINK11 على الثاندر ، ومن غير أى اواكسات كبيره ومن خلال أى رافال أو ميج 35 أو F-16 موجوده فى المجال تقدر تنقل البيانات والإحداثيات بينها وبين الثاندر ، ممكن الثاندر مثلا تطلق الميكا ورادار الرافال يوجهه والعكس صحيح ، وممكن F-16 تطلق سايدويندر وتنقل بيانات الهدف لرادار الثاندر والثاندر توجهه ...
والله مصر بخير ان شاء الله طول ما إحنا بنسعى وبنتقدم ونجتهد ...
كلمني عن الواقع و ليس كلام التسويق و الترويج مثل دمج وصله بيانات و دمج الميكا كل هذه مشاريع لم تطبق او حتي بدات الدراسات و البحوث و العمل عليها

كلمني عن الواقع و ليس كلام التسويق و الترويج مثل دمج وصله بيانات و دمج الميكا كل هذه مشاريع لم تطبق او حتي بدات الدراسات و البحوث و العمل عليها

JF-17 BLOCK-2 AND BLOCK-3 DETAILS CONFIRMED
AESA Radars, IRST, HMD/S and a
new engine are all on the cards

Besides mentioning that “the
national solution” was working

“okay”, the system in question was not elaborated upon. It is no secret that the JF-17 was slotted to be a
network-centric platform,
باكستان فعلا وبمجهودات محليه تعمل الأن على ان تجعل الثاندر عباره عن أواكس مصغر ، وتعمل على ربطها بالواكس ساب

والله أنا متفائل بيها الطائره دى وان شاء الله هتكون باب خير للقوات المسلحه المصريه
وتحيا مصر

انا طماع : عايز اخد تصنيع المحرك ( يعنى من الأخر أخد الطائره كلها تصنيع من الألف الى الياء )
إيه المانع انى يبقى عندى مصنع محركات WS-13
بجانب مصنع للمحركات الخاصه بالميج 35
بجانب مصنع محركات F-16
ومع الوقت ان شاء الله هنوصل لمحرك خاص بينا

تقصد مصنع لتعمير المحركات وتصنيع بعض قطع الغيار فيها
انما تصنيع محرك انسي مفيش دولة في العالم بتدي تكنولوجيا المحركات

اذا اي مشروع مستقبلي لطائرة مصرية مرهون بموافقة الاخرين لبيعك محركاتهم

نرجع للنقطة صفر

الطول : m 4.33
القطر : m 0.84
الوزن : 860 kg
الدفع : 32.4 KN و باستخدام الحارق : KN 47.2

المحرك المصرى
Brandner E-300

AESA Radars, IRST, HMD/S and a
new engine are all on the
ماشي اديني طراز و اسم المنتج لو سمحت و اعتقد مش هتلاقي لان حتي الان هم يروجون فقط للطائره و لن يقوموا باي شئ فلا توجد اموال للتطوير بدون عقود و مبيعات للطائره
سؤال اخر لماذا طلبت باكستان الاف16 من امريكا مؤخرا في وجود الثاندر الجباره

ماشي اديني طراز و اسم المنتج لو سمحت و اعتقد مش هتلاقي لان حتي الان هم يروجون فقط للطائره و لن يقوموا باي شئ فلا توجد اموال للتطوير بدون عقود و مبيعات للطائره
سؤال اخر لماذا طلبت باكستان الاف16 من امريكا مؤخرا في وجود الثاندر الجباره
يا نهاااااااااااااااااااار أبيض :
فى معرض باريس الجوى 2015 طارت بالمحرك WS-13 وبالرادار جريفو S7
فى معرض دبى طارت بنفس الهيئه برده
وحضرتك راجع مشاركاتى هتلاقينى رافق مصادر للكلام ده ...

من خلال الكلام السابق فى ردى السابق يدلل على انهم فعلا شغالين فى دمج لينك 11 ولينك 16 للطائره وشغالين محلى كمان يعنى بدون مساعدة الصين ...

فاضل بس IRST ودى حلها أسهل ما يمكن بس هما كل تصورهم انه هيكون مدموج بأنف الطائره ودى الحاجه الوحيده الى هيا فقط ( مجرد تصور عندهم الى الأن )

يا نهاااااااااااااااااااار أبيض :
فى معرض باريس الجوى 2015 طارت بالمحرك WS-13 وبالرادار جريفو S7
فى معرض دبى طارت بنفس الهيئه برده
وحضرتك راجع مشاركاتى هتلاقينى رافق مصادر للكلام ده ...

من خلال الكلام السابق فى ردى السابق يدلل على انهم فعلا شغالين فى دمج لينك 11 ولينك 16 للطائره وشغالين محلى كمان يعنى بدون مساعدة الصين ...

فاضل بس IRST ودى حلها أسهل ما يمكن بس هما كل تصورهم انه هيكون مدموج بأنف الطائره ودى الحاجه الوحيده الى هيا فقط ( مجرد تصور عندهم الى الأن )
انا بتكلم في انتاج يا باشا و بعدين مش الجريفو ده بتاع L-159
اما المحرك الصيني بالاختبارات و لم يدخل انتاج كمي بعد
عموما الميج35 طارت في ماكس2007 و لحد دلوقتي لم تكتمل 100%

دى عائله كبيره ومحترمه عائلة الجريفو
بيشتغل على L-195 بطراز اسمه Grifo-L radar
الى بشتغل على JF-17 بطراز اسمه
GRIFO S7 AESA RADAR
عايز رابط عن الرادار و مواصفاته و برنامج التطوير من سيليكس
لان اغلب المنتديات الباكستانية بتهجص في قدرات الرادار

عايز رابط عن الرادار و مواصفاته و برنامج التطوير من سيليكس
لان اغلب المنتديات الباكستانية بتهجص في قدرات الرادار
بص يا حاج راجح انت علشان عزيز عليا هديك فصل الخطاب ، علشان نقفل الموضوع ده وننهيه :

أولا : الرادار grifo ده عائله كبيره ، فى منها رادارات فعلا شغاله على f-7 الباكستانيه والميراج 3،5 على ما اعتقد ، وهى من عائلة grifo ولكنها ليست بمستوى grifo s7 لانه على ما اعتقد aesa >>>

ده رابط لموقع محترم بيشرح التطور التاريخى لعائلة grifo radar المقال قديم شويه من عام 2007 لكنه شافى ووافى لكل الرادارات من هذه الفئه والتى تعمل كل الطائرات حول العالم ....

ثانيا : بالنسبه للـ GRIFO S7 AESA RADAR فإعتقاد شخصى أظن أنه صحيح ان هذا النموذج من الرادار هو نسخه خاصه بباكستان فقط وتعمل على متن الـGF-17ويتم انتاج هذا الرادار فى مصنع كامار الباكستانى برخصه من شركة سالكس ، وهذا معلن عنه صراحة فى الموقع الرسمى لشركة كامار ...

Today APF, with its state of the art facilities, can undertake production of different types of avionics as well as commercial electronics equipment while ensuring high quality standards as per requirements of Aerospace Standard AS9100 Rev C.
The factory has produced number avionics systems like Grifo-7 and KLJ-7 airborne radars, radar warning receivers, Identification of Friend or Foe (IFF), Digital Audio Video and Crash Recorders, various mission computers and navigation systems. Most of these systems have been co-produced in collaboration with Chinese and Western manufacturers.

The factory has also produced various commercial products such as PAC PAD called Takhti-7, PAC notebook and e-book reader.
رابط لموقع شركة كامار الباكستانيه الذى يذكر فيه خبر تصنيع GRIFO S-7 مع شرح كامل لكل منتجات الأفينوكس الخاصه بهم ...

رابط لنفس موقع شركة كامار الباكستانيه وهى مُدرجه الرادارين GRIFO S7 والرادار KJL7 ضمن قائمة منتجاتها وفى أعلى الصفحه تم وضع صوره للرادار GRIFO S7

كده انا عملت الى عليا الحمد لله وضميرى مرتاح وعايزك تتأكد من حاجه يا صديقى العزيز أنا فعلا اتابع المنتديات الباكستانيه والهنديه ، ولكنى اذا وجدت معلومه تهمنى بأبحث عن مصدر موثوق لها على الانترنت وإن وجدته تصبح حقيقه بالنسبه لى ... المعلومه أمانه والحمد لله أنا ضميرى مرتاح

بص يا حاج راجح انت علشان عزيز عليا هديك فصل الخطاب ، علشان نقفل الموضوع ده وننهيه :

أولا : الرادار grifo ده عائله كبيره ، فى منها رادارات فعلا شغاله على f-7 الباكستانيه والميراج 3،5 على ما اعتقد ، وهى من عائلة grifo ولكنها ليست بمستوى grifo s7 لانه على ما اعتقد aesa >>>

ده رابط لموقع محترم بيشرح التطور التاريخى لعائلة grifo radar المقال قديم شويه من عام 2007 لكنه شافى ووافى لكل الرادارات من هذه الفئه والتى تعمل كل الطائرات حول العالم ....

ثانيا : بالنسبه للـ GRIFO S7 AESA RADAR فإعتقاد شخصى أظن أنه صحيح ان هذا النموذج من الرادار هو نسخه خاصه بباكستان فقط وتعمل على متن الـGF-17ويتم انتاج هذا الرادار فى مصنع كامار الباكستانى برخصه من شركة سالكس ، وهذا معلن عنه صراحة فى الموقع الرسمى لشركة كامار ...

Today APF, with its state of the art facilities, can undertake production of different types of avionics as well as commercial electronics equipment while ensuring high quality standards as per requirements of Aerospace Standard AS9100 Rev C.

The factory has produced number avionics systems like Grifo-7 and KLJ-7 airborne radars, radar warning receivers, Identification of Friend or Foe (IFF), Digital Audio Video and Crash Recorders, various mission computers and navigation systems. Most of these systems have been co-produced in collaboration with Chinese and Western manufacturers.

The factory has also produced various commercial products such as PAC PAD called Takhti-7, PAC notebook and e-book reader.
رابط لموقع شركة كامار الباكستانيه الذى يذكر فيه خبر تصنيع GRIFO S-7 مع شرح كامل لكل منتجات الأفينوكس الخاصه بهم ...

رابط لنفس موقع شركة كامار الباكستانيه وهى مُدرجه الرادارين GRIFO S7 والرادار KJL7 ضمن قائمة منتجاتها وفى أعلى الصفحه تم وضع صوره للرادار GRIFO S7

كده انا عملت الى عليا الحمد لله وضميرى مرتاح وعايزك تتأكد من حاجه يا صديقى العزيز أنا فعلا اتابع المنتديات الباكستانيه والهنديه ، ولكنى اذا وجدت معلومه تهمنى بأبحث عن مصدر موثوق لها على الانترنت وإن وجدته تصبح حقيقه بالنسبه لى ... المعلومه أمانه والحمد لله أنا ضميرى مرتاح
اشكرك جدا علي الهديه بس يا ريت المواصفات التفصيلية مثل خامه التصنيع القطر عدد الموديلات قدرات الرصد و التتبع و الاستهداف و انماطها و لك مني كل الشكر

عودة
أعلى