مصر تتفاوض على فريم اضافية و 2 جاويند اضافيين

وضح ان التوجه حاليا هو سفينة asw متخصصة واعتقد فرقاطة الدفاع الجوي جاية
انا بس قاعد اقرا حاجات كده علشان نقول معلومات منقحة

متفقين جدا لكن هل ممكن نسخ ال asw احتمال ان لا تطور بالرادار؟

متفقين جدا لكن هل ممكن نسخ ال asw احتمال ان لا تطور بالرادار؟
ممكن تتطور وتتحول ل متعدد مهام لكن اللي خدت بالي منه ان ايطاليا حتى مقسمة فرقاطاتها لمتعدد مهام و جزء صائد غواصات طبعا الفارق موجود وهو نظام كابتاس 4

و مين قال ان في تجاهل من القياده المصريه انت تسابق الزمن لرفع قدراتك البحريه كما و كيفا و تسير بسرعه الصاروخ و ما حدث يعتبر نقله نوعيه ضخمه ستكتمل في الفتره من 2020-2025 مع اكتمال بناء الاساطيل البحريه المصريه و تحقيق قدرتك الذاتيه في بناء القطع البحريه المختلفه

كلامك صحيح محدش يقدر بنكر سرعة اعادة بناء التسليح في سنة او اتنين تقريبا
انا بحاول اوصل للشكل العالم الاستراتيجي للبحرية من خلال القطع المطلوبة لمجابهة العدائيات
احنى حيدنا الغواصات تماما بافضل حل و هو الفريم + امكانات الجويند

حابب اسالك استاذ مراشال
مش شايف ان زيادة اعادة الفريم ل 6 قطع مثلا لتكوين مظلة دفاع جوي بحري من ضمن انشاء قوة سطحية معتبرة هو افضل التوجهات لنا لو اعطتنا فرنسا بحر النار بلا تخفيض في المواصفات او ما شابه او روسي حتى
وضح ان التوجه حاليا هو سفينة asw متخصصة واعتقد فرقاطة الدفاع الجوي جاية
انا بس قاعد اقرا حاجات كده علشان نقول معلومات منقحة
اعتقد 3 فريم بتطوير 2018 في بورسعيد و دمياط و الاسكندريه كافيه لاغلاق السواحل الشماليه المصريه و تامين الحمايه الجويه لكل قطع الاسطول المصري

Bergamini class is a class of stealth frigates with advanced Anti-Aircraft Warfare (AAW) capabilities featuring a common sensor and weapons package based on MBDA’s SAAM-ESD (Extended Self-Defence) area defence system, including Selex ES MFRA EMPAR-derived C-band multifunction radar with active phased array antenna and Aster 15 and Aster 30 missiles in A50silos. EMPAR MFRA is an evolved version of the EMPAR radar (embarked on Orizzonte class destroyers and the Cavour aircraft carrier). In addition to that, each variant is specialized in a specific role, GP or ASW, with increased equipment to perform this particular role.

ممكن تتطور وتتحول ل متعدد مهام لكن اللي خدت بالي منه ان ايطاليا حتى مقسمة فرقاطاتها لمتعدد مهام و جزء صائد غواصات طبعا الفارق موجود وهو نظام كابتاس 4

منا عشان كده بسال اتوقع ان متعدد المهام ستمتلك الردار من البداية مع الانشاءات و نسخ مكافحة الغواصات ممكن لكن مش اكيد

FREMM-ER has a modified superstructure replacing Héraklès with the new Thales Sea Fire 500 radar, whose four fixed plates resemble those of the US Navy's . However unlike the Héraklès and the SPY-1 (both using technology), the Sea Fire 500 has antennas

كلامك صحيح محدش يقدر بنكر سرعة اعادة بناء التسليح في سنة او اتنين تقريبا
انا بحاول اوصل للشكل العالم الاستراتيجي للبحرية من خلال القطع المطلوبة لمجابهة العدائيات
احنى حيدنا الغواصات تماما بافضل حل و هو الفريم + امكانات الجويند
مصر كانت مشكلتها الرئيسيه الدولفين الاسرائيلي بعدد 6 و تم علاج الامر ب6 جويند الذي يحتاج حمايه جويه سيتم توفيرها من سفن القياده مثل الفريم التي حاليا بقدرات ASW اكثر من AWW ولكن بعد تطوير 2018 ستكون GP وبعد هذا سيكون همك الاكبر زياده الاعداد محليا بالتعاون مع فرنسا هذا بالنسبه للشق الفرنسي اما الشق الشرقي فاعتقد سيكون كبير لكن لم توضح الصوره بعد

while the GP variant carries one more RHIB of 11m in the stern door instead of VDS sonar in ASW variant.

مصر كانت مشكلتها الرئيسيه الدولفين الاسرائيلي بعدد 6 و تم علاج الامر ب6 جريده الذي يحتاج مستقبلا حمايه جويه سيتم توفيرها من سفن القياده مثل الفريم التي حاليا بقدرات ASW اكثر من AWW ولكن بعد تطوير 2018 ستكون GP وبعد هذا سيكون همك الاكبر زياده الاعداد محليا بالتعاون مع فرنسا هذا بالنسبه للشق الفرنسي اما الشق الشرقي فاعتقد سيكون كبير لكن لم توضح الصوره بعد

موافقك جدا جدا
بس في مشكلة ان خايف ان الفريم asw لا يمكن تطويرها ل aww لاعتبارات بنائية هندسية و انشاء الله اكون مخطئ

while the GP variant carries one more RHIB of 11m in the stern door instead of VDS sonar in ASW variant.

دي سهلة القارب و السونار اضافات ، المشكلة في بناء السفينه هيكليا هل فيه تغيير كبير
انا ححاول اقرا انا كمان شكلي وحش :D

موافقك جدا جدا
بس في مشكلة ان خايف ان الفريم asw لا يمكن تطويرها ل aww لاعتبارات بنائية هندسية و انشاء الله اكون مخطئ
يمكن دمج الرادار عليها واطلاق صواريخه لكن لن تكون بمثل قوة تلك المخصصة للحرب الجوية
لاحظ انته هتحط كابتاس وسي فاير وتشغل رادارات سيليكس على وحدة طاقة واحدة
يعني الفكرة انك علشان تقوم السفينة في كل المهام بكامل القدرة والطاقة ده صعب فىلتخصص هيبقى افضل
طيب ليه بقى هحط الرادار اولا لتحقيق ااكثرمدى فاعل للحماية الذاتية
الربط بين الرادارات على الفرقىطات لتحقيق منطقة كشف

دي سهلة القارب و السونار اضافات ، المشكلة في بناء السفينه هيكليا هل فيه تغيير كبير
انا ححاول اقرا انا كمان شكلي وحش :D
مش مسألة هيكل
انته عاوز وحدة طاقة تشغر اﻻكابتاس والسي فاير ووحدات رادار سيليكس
انته مش هتاخد كامل قدراتهم بالكامل علشان مش كامل الطاقة بتديهالهم

يمكن دمج الرادار عليها واطلاق صواريخه لكن لن تكون بمثل قوة تلك المخصصة للحرب الجوية
لاحظ انته هتحط كابتاس وسي فاير وتشغل رادارات سيليكس على وحدة طاقة واحدة
يعني الفكرة انك علشان تقوم السفينة في كل المهام بكامل القدرة والطاقة ده صعب فىلتخصص هيبقى افضل
طيب ليه بقى هحط الرادار اولا لتحقيق ااكثرمدى فاعل للحماية الذاتية
الربط بين الرادارات على الفرقىطات لتحقيق منطقة كشف

هممممممممممممم معاك حق فعلا اقنعتني :cool:

بس امليان ال asw تقدر تشيل استر 30 واو مش كامل مداه

حيبقى هدر موارد خسارة
كلامك صدمني بالحجه لكن فرحني ايضا زيك دا معناه فعلا ان حيبقى في تعاون اكبر للفريم و احتمال نقل تقنية مثل الجويند
او الروسي فعلا لكن لا افقه به الكثير ، بيغيرو المشاريع اكتر من تغيير magazine السلاح

حيبقى هدر موارد خسارة
كلامك صدمني بالحجه لكن فرحني ايضا زيك دا معناه فعلا ان حيبقى في تعاون اكبر للفريم و احتمال نقل تقنية مثل الجويند
او الروسي فعلا لكن لا افقه به الكثير ، بيغيرو المشاريع اكتر من تغيير magazine السلاح
لا بص

انته اساسا زي مالرادار بيتطور المحركات ووحدات الطاقة بتتطور والصواريخ بتتطور
الفريم ميزتها انها بلاتفورم هايل قابل للتطوير

موافقك جدا جدا
تطوير النسخه ASW بالرادار SF-500 و الاستر 30 سوف يرفع من قدرات الفرقاطه في مهام AAW لكنها لن تكون مساوية لقدرات الدفاع الجوي و اكبر دليل مشروع الفريم الفرنسي و تقسيمه الي 8 مكافحة غواصات و2-3 دفاع جوي فلو كانت تعديلات 2018 تساوي بين القدرات في النسختين لما كان تقسيم البرنامج من الاساس بينهم

بس امليان ال asw تقدر تشيل استر 30 واو مش كامل مداه
هتقدر نشغل الاستر 30 بكامل مداه مع تطوير مصدر الطاقه لزوم الرادارات و السونار العامل علي الفرقاطه لكن الفرق هيكون في القدره علي تنفيذ مهام ASW و AAW معا هنا فقط ستقل القدرات فلن تقدر علي الاستفادة من قدرات السي فاير و الكابتوس معا بكامل طاقتهم

عودة
أعلى