السوخوي 30 MKI الهندية متخلفة بجيل كامل عن الرافال :)

شوف يا باتون ببساطه تسليح الرافال ليس خارق ولم يقول مصنعوها اننا تسليحنا خارق
عودة لتعريف المقاتلات... هي بلاتفورم لتوصيل الذخائر
الموضوع بسيط
تأمين وصول الذخائر يرتبط بتأمين المقاتلة
هل لدي مقاتلة قادرة على اﻹفلات من المخاطر جوا وبرا وتستطيع توصيل ذخيرتها ... هي ناجحة اذن
حدد معيار النجاح , قصف ميلشيات فى دوله مثل ليبيا لا تمتلك شىء يذكر ام فى مالى
ام اسقاط مقاتله سوفيتيه قديمه لدوله افريقيه
شوف انت هتتعامل مع مين وبعدها حدد نسب نجاحك
عشان كده انا اتكلمت عن الراعم والصوفا

قصدي الهنود مش روسيا اسف
الهنود اغبى طرف فى سوق السلاح , لا حرج عليهم . يكفى معدل سقوط السوخوى لديهم وهى افضل نسخ صدرتها روسيا للخارج بالرغم من انها تخدم فى اكثر من سلاح جو دون اى مشاكل
اللى يكون عنده NAG ويروح يستورد Spike
اللى يتم استغفاله فى كل تسليح الجيش من اول بندقيات الجليل حتى انظمه Spyder وباراك على الفرقاطات
الحمقى من يدخل فى مشروع بقيمه 10 مليار دولار لتطوير مركبه قتال لا ستبدال BMP2 وفى النهايه يخرج بشىء مثير للضحك اسمه Abhay بالرغم من عرض الروس BMP3
انا اشعر بالحزن لاننا بالاساس لا نملك منتجات نسوقها لهم , لا يوجد زبون فى سوق السلاح بمثل غباء الهنود

بتحسسني ياباتون ان السترايك ايجل كانت معروضة علينا

حتى لو معروضة الايجل بلا قيمة بدون كامل تسليحها ولا أعني هنا الإمرام فقط على فكرة

الأمريكيين اترازلوا على السعوديين بخصوص نقطة دمج الستورم شادو على الاف-15 رغم انه فعلياً السعوديين عندهم اسطول كبير من الطائرات الحاملة له يعني تقريباً الأمر لا يستحق اساساً و مع ذلك فعلوه

نقول ايه بقا

الهنود اغبى طرف فى سوق السلاح , لا حرج عليهم . يكفى معدل سقوط السوخوى لديهم وهى افضل نسخ صدرتها روسيا للخارج بالرغم من انها تخدم فى اكثر من سلاح جو دون اى مشاكل
اللى يكون عنده NAG ويروح يستورد Spike
اللى يتم استغفاله فى كل تسليح الجيش من اول بندقيات الجليل حتى انظمه Spyder وباراك على الفرقاطات
الحمقى من يدخل فى مشروع بقيمه 10 مليار دولار لتطوير مركبه قتال لا ستبدال BMP2 وفى النهايه يخرج بشىء مثير للضحك اسمه Abhay بالرغم من عرض الروس BMP3
انا اشعر بالحزن لاننا بالاساس لا نملك منتجات نسوقها لهم , لا يوجد زبون فى سوق السلاح بمثل غباء الهنود

ضيف عليهم الارجون

افتح القوس يابني مش عارفين هنزود ايه تاني :D

حدد معيار النجاح , قصف ميلشيات فى دوله مثل ليبيا لا تمتلك شىء يذكر ام فى مالى
ام اسقاط مقاتله سوفيتيه قديمه لدوله افريقيه
شوف انت هتتعامل مع مين وبعدها حدد نسب نجاحك
عشان كده انا اتكلمت عن الراعم والصوفا
انا اتحفظ على الكلام عن ليبيا مع احترامي لها سلاح الدفاع الجوي مهترئ اصلا وانا اتحدث بمنطق عام وليس ليبيا

انا بقا بشعر بالحزن لاننا معندناش منتجات نسوقها لنفسنا :D

BsNRsvoIAAA8AAj.jpg:large

بصراحة كلامك ولو انه رايك الشخصي وانت حر بس كله مغالطات و بيدل انك اما مش عارف شي عن الجيش المصري او في اجحاف مقصود منك في حق الجيش لسبب انت اكيد اعلم بيه
ظابط جيش وصل لرتبة لواء وشوف كمية المهام والاسلحة اللي اشتغل عليها طول عمره وحضرتك مش يسوي عندك ببصلة و ظباط اتخرجوا من الكلية العسكرية بكل التفاصيل المملة من كمية الاسلحة اللي اتعلموا عليها في الكلية طول فترة الكلية وبعد الكلية كمان وعند حضرتك مش يعرفوا غير السلاح اللي خدم عليه ( علي اساس انه خدم علي سلاح التلميذ في الجيش )

يارب صبرنا :(

على فكرة كلامه صح النوعيتين عندي أمثلة ليهم

نصر موسى كان طيار ممتاز في زمنه و اسقط عدة مقاتلات فانتوم بس زمنه ده انتهى من ربع قرن

التعديل الأخير:
نلخص الكلام الكتير في رد موجز....
كلام الهندي مبالغ فيه طبعا وده شيئ مفهوم ... هو بيدافع عن قرار اخدته الهند وانتهى اﻷمر على كده
هل بقى دفاع عن قرار نابع من تقييم فني
ولا تحفيز للروس
سياسة الهند متخبطة فعلا
نيجي لبعد استراتيجي
.دولة زي السعودية برغم امتلاكها ﻷسراب ضاربة من السترايك هتمتلك التايفون ببساطة لمعيار تنويع مصدر السلاح ومعيار فني همه معندهمش مشاكل حاليا ﻷن اﻷمريكان واﻹنجليز بيدوهم اللي همه عاوزينه ومفيش مشاكل رغم ان اللي حصل في اليمن هيغير كتير من قواعد التعامل اﻷمريكي في تسليح الخليج فلو هيمنة امريكا تقلصت اسرائيل فعلا محاطة بقوات متطورة معادية لها ولا يوجد سيطرة امريكية على القرارات العربية كما في اﻷول .
.نيجي لمصر ...انا تقريبا بعيد بناء الجيش خياراتي محددة في فرنسا ..روسيا ...الصين .. امريكا
امريكا وفرنسا وجربناهم الصين لسه الروس هنشوف
من الخطأ تلخيص سلاحي الجوي في الرافال والفالكون طبيعي مفاتلة ضاربة من عائلة الفلانكر جاية فأنا بجيب طيارة متطورة تقنيا زي الرافال لفتح الثغرات وممكن استخدمها في اخماد الدفاع او انها تفتح الطريق لطائرات اخرى لاخماد الدفاعات فاعجابنا بالرافال لا يلغي حقيقة ضرورة تنوع السلاح لمعيار غني قبل سياسي
برضك مش هروح اخلي راس حربتي روسي ماهو برضك البصمة الرادارية والحرب الالكترونية مهمة

فانا هاخد الحلو بتاع الرافال والوحش بتاعها هعوضه ببدائل وهاخد حلو الروسي والوحش بتاعه هعوضه
بالنهاية انا في ظل 10 سنوات هيبقى اقل مقاتلة عندي هي فالكون بلوك 50 وده شيئ جميل جدا
10 سنين واقل قطعه بحرية عندي امباسادور وجاويند
وهكذا
والله بقى لو كنت هاخد سترايك ايجل مع فالكون مطور مكنتش لفيت لكن خلاص ادينا بنلف
فتمجيد مقالتة معينة غير مقبول ...ممكن نعجب بيها لكن لكل مقاتلة نقطة ضعف حتى لو كان تكلفة التشغيل ولا التذخير

صحيح الطاقه لا تفنى و الاشعه الكهرومغناطيسيه مداها لا نهائي و لكن المشكله تكمن في تشتت الاشعه كلما زاد المدى

فلو انت اتيت بمصباح كهربائي و قمت بتسليط ضوءه على حائط قريب فستكون دائرة الضوء قويه و محدده اما اذا قمت بتسليطه على حائط بعيد سيكون الضوء خافت اقل تحديدا و اذا قمت بزيادة المدى لن يعد الضوء ظاهرا لك بسبب تشتته

هكذا الحال في موجات الرادار .. تقوم بالتشتت كلما زادت المسافه التي تقطعها .. و لذلك يكون مدى الرادار لكل طائره محدد بمدى معين و ليس (غير نهائي )

اذا اردت زيادة المدى تقوم بزيادة طاقة الرادار ( زيادة اضاءة المصباح )

و لكن ..

المصابيح الأكثر توهجا يتم اكتشافها من مسافه أبعد ;)

تلك هي الفكره ببساطه .. لذلك يحاول المصمم دائما الموازنه بين قوة الرادار و تقليل الهاله الالكترونيه للطائره قدر الامكان

هذا بالضبط ما احاول قوله ... وهو تفسير مقولتي : الكشف على قدر الحاجه ..

من الجيد انك فتحت نقطه الحموله والتسليح
هذه النقطه تحديدا هى واحده من نقاط ضعف الرافال
Maritime patrol role الخاص بالرافال تسليحه اقل ما يقال مهزله
صاروخ اكسوسيت وحيد

عائلة kh سبب كاف لاختيار الفلانكر

يا ريت وحد يكره , ساعتها مش هافكر اصلا اضع السوخوى فى المقارنه :D
لكن بما ان الامر غير متاح وفى ظل وجود جار يمتلك الراعم والصوفا
كان التوجه يكون الى شق شرقى او الى التايفون على اقل تقدير بما ان هناك استعداد لدفع قيمه كبيره فى المقاتلات
والممكله كانت ستدعم مصر جدا فى الحصول عليها
صراحه كلما ارى ما قيمه الرافال وما تحمله وارى مستقبل التايفون برادار قيصر ومنظومه Pirate وتسليح اكثر تنوعا
اشعر بحسره كبيره جدا

الانجليز لن يقدموا شيء فيه خير لمصر

رابع المستحيلات حصول مصر على التايفون ...
اقصى ما يمكن المملكه ان تفعله لمصر في موضوع التايفون هو الدعم المادي ، في هذه الجزئبة تحديدا الانجليز جزء من امريكا و ان كنا سنحصل على شئ من هذه الجبهه بالدعم الخليجي فالافضل التوجه للستريك ايجل و لكن هو خامس مستحيلات ايضا !

و لكن احقاقا للحق كذلك مستقبل التايفون is more promising عن الرافال طبعا hence تمسك الامارات بتطويرات للرافال حتى تحصل عليها لعدة اسباب :
- سياسي
- تنويعي
- عملياتي فحتى بعيوبها فتحت الرافال امكانيات صهر معلوماتي في وان باكدج محترم ظهر في وقت لم تكن التايفون قد نضجت بعد كالآن

التعديل الأخير:
ادافع عن الرافال ببساطة ﻷنها الحل الغربي المطور المتاح لنا ولو أن هناك عيوب يمكن تلافيها فيها
.الباترول ممكن بالرافال ممكن بالميراج وانا عندي فالكون وهاربون بخلاف الروسي لو جه
.الرادار وده اول ايسا يخش مصر واول صاروخ بي في ار حقيقي يخش مصر
.اول قنابل ذكية بمعنى الكلمة تخش مصر
.اول بودات حرب الكتروني هجومي تخش مصر
طيب الرافال وده اخر تطوير 2014 ولحاد 2020 تطويراتنا هتكون داخلية مش عالبدن طيب نيجي للفلانكر يبقى غباء اجيب سوخوي 30 النهارده وانا ممكن بالضغط في ظرف سنتين ابدأ استلم سوخوي 35
اﻷمريكان ايدك منهم واﻷرض
برضك مشاريع البحرية الروسي 2018 على ماقدر اختار بعناية طيب ماحط فريم وعلى 2018 اكون جبت 2 منها مانا برضك التهديدات بتزيد عليا في باب المندب انا البيري مكفياني المتوسط ماينفعش وهكذا

ادافع عن الرافال ببساطة ﻷنها الحل الغربي المطور المتاح لنا ولو أن هناك عيوب يمكن تلافيها فيها
.الباترول ممكن بالرافال ممكن بالميراج وانا عندي فالكون وهاربون بخلاف الروسي لو جه
طيب الرافال وده اخر تطوير 2014 ولحاد 2020 تطويراتنا هتكون داخلية مش عالبدن طيب نيجي للفلانكر يبقى غباء اجيب سوخوي 30 النهارده وانا ممكن بالضغط في ظرف سنتين ابدأ استلم سوخوي 35
اﻷمريكان ايدك منهم واﻷرض
برضك مشاريع البحرية الروسي 2018 على ماقدر اختار بعناية طيب ماحط فريم وعلى 2018 اكون جبت 2 منها مانا برضك التهديدات بتزيد عليا في باب المندب انا البيري مكفياني المتوسط ماينفعش وهكذا

زنقة المذاكره يوم الامتحان ........ هوا اسلوب حياة والله :D ربنا يسهل

الانجليز لن يقدموا شيء فيه خير لمصر

الانجليز رفضوا بيع الهليكوبتر لينكس لمصر ليتحول العقد للجازيل و هي من القرارات الغريبة

أنا شخصيا ً لا مانع عندي أبيع إنشالله 10000 هليكوبتر من الفئة دي لاي جهة

اﻷمريكان ايدك منهم واﻷرض
الفلانكر فى العموم عائله مش متشابهه فى الادوار
ربما تحمل تجهيزات متشابهه
ولكن فى النهايه ستحمل رادار الايسا الخاص بالباك فا وتسليحها الجديد
السوخوى 34 تظل حاله خاصه
متفق معك فى جزئيه ان الرافال اضافت قدرات لم تكن موجوده من قبل ولكن ليس افضل ما هو موجود ومتاح بالنسبه لنا
والمزعج انك مضطر للتعاقد على اعداد اضافيه مستقبلا . ولن يكون هناك تغيير كبير على مستوى برنامج تطويرها وفى الاغلب سعرها سيقفز اكثر مما تعاقدت عليه

اﻷمريكان ايدك منهم واﻷرض

المشاريع البحرية الروسية الناضجة الجاهزة للتصدير غواصات أما الباقي عايزة شوية وقت سنتين مثلاً

مستغرب لماذا لا يتم تركيب هذا المجرم علي الرافال
Exocet MM40 Block 3

عودة
أعلى