مصدر: موسكو قد تزوّد القاهرة بدل دمشق بصواريخ "إس-300"

إس400 أفضل
و لكن عصفور فى اليد خير من عشره على الشجره
و كما قلت أنت النسخ الحديثه تقترب من الإس400
تبالغ بعض الشىء , لا شىء يقترب من مستوى الاس 400
هناك فارق ضخم فى كل شىء , مدى الكشف , مدى الاشتباك . مرونه كامله فى استخدام صواريخ عائله الاس 300 .
اضافه الى صاروخ خاص بالنظام لا ينافسه اى شىء 40N6E

تبالغ بعض الشىء , لا شىء يقترب من مستوى الاس 400
هناك فارق ضخم فى كل شىء , مدى الكشف , مدى الاشتباك . مرونه كامله فى استخدام صواريخ عائله الاس 300 .
اضافه الى صاروخ خاص بالنظام لا ينافسه اى شىء 40N6E
نعتذر على المبالغه لم أطلع جيدآ على الفروق

نقاش اكثر من رائع نحمد الله ان هواه افساد المواضيع لا علم لهم بالثقافه العسكريه كي يتدخلوا بهكذا نقاش. عموما اقول مصر لن تعتمد علي S300 بمفرده و لا علي اي دفاع جوي بمفرد الان اعتقد السؤال الاهم سياسي. كم باتريوت باك 3 سنحصل عليهم بعد الان :cool:؟ ايضا لمن يقول وضع البطاريه في الاسماعيليه لك ان تتخيل منظر الدفاع الجوي في تلك المنطقه
The following image depicts the coverage provided by identified active S-125 sites (blue) and S-75 sites (red) around the metropolitan areas of northeastern Egypt:

الدفاع الجوي بالمنطقه كفيل بحمايه المنطقه و حمايه ال اس 300 ذات نفسها. عموما النقطه المتفق عليها من جميع الاعضاء علي ما اعتقد ان هذه المنظومه لسيناء و سيناء فقط ام ان هناك مناطق اخري؟

ايه الارقام الضخمه دى
مدى الكشف 250 كلم . اقصى مدى للاشتباك 200 كلم
لا تنسى ان النظام تحديث للنسخه العتيقه V
ولكن احقاقا لديه بعض المميزات متعلقه anti-jamming و الصواريخ تطلق فى زمن اقل مع سرعات اعلى
ولكن الجزء المخيف انه لن يدخل الخدمه فى روسيا ما سيدخل هو النسخه V4
النظام صواريخه مختلفه بشكل كبير عن بقيه العائله
الهنود تفاوضوا على النسختين معا PMU2 ,VM

بسم الله

The Antey-2500 is designed to combat aircraft and tactical missiles, including ballistic missiles with a launch range of up to 2,500 kilometers.

Antey-2500 can effectively protect an area of up to 2,500 sq. km and engage targets at altitudes of 25 to 40,000 m.

لو أنا المسئؤل
أول بطاريه تكون فى الإسماعليه
الدائره الأولى مدى الصاروخ 150كم
الدائره الثانيه مدى الكشف الرادارى 300كم
كلام معقول جدا

بسم الله

The Antey-2500 is designed to combat aircraft and tactical missiles, including ballistic missiles with a launch range of up to 2,500 kilometers.

Antey-2500 can effectively protect an area of up to 2,500 sq. km and engage targets at altitudes of 25 to 40,000 m.

انت ظللت نص الجمله بالاحمر فى حين لو ظللتها كلها ستجد شىء مختلف

بسم الله

يعني اللي اعرفه ان 2500 ده الرقم الخاص بال MRBM وده افضل حل له اعتراضه في ارتفاع 200 كلم

طيب السؤال بقى هل فيه فرق بين اسلوب تحليق ال MRBM و SRBM بحيث يدي اختلاف سرعة الصاروخ ومن هنا تسمية 2500 انه يقدر يجيب كورس صاروخ 2500 عند ارتفاع 30 كلم ومدى 40

انت ظللت نص الجمله بالاحمر فى حين لو ظللتها كلها ستجد شىء مختلف

مانا رجعت عملتلها رد مخصوص

هل 2500 دي بتديني سرعة اطباق معينة على مدى معين وارتفاع معين يقوم ال S-300VM يشتغل عليها وبالتالي يبقى اسمه مثلا ANTEY 2500 اللي بيعلم على الصواريخ اللي مداها 2500 واللي بتبقى نقطة ضعفها بالنسبة له او بيصطادها في 30 كلم ارتفاع و 40 كلم مدى وسرعتها عند التصادم 4.5 كلم في الثانية

ولا وسائل الرصد بترصد الإطلاق ويبدأ يفتح كشف راداره ويأكد من 250 كلم ويجيبه من 40 كلم

ده مقصودي

الميكروفون معاك

نقاش اكثر من رائع نحمد الله ان هواه افساد المواضيع لا علم لهم بالثقافه العسكريه كي يتدخلوا بهكذا نقاش. عموما اقول مصر لن تعتمد علي S300 بمفرده و لا علي اي دفاع جوي بمفرد الان اعتقد السؤال الاهم سياسي. كم باتريوت باك 3 سنحصل عليهم بعد الان :cool:؟ ايضا لمن يقول وضع البطاريه في الاسماعيليه لك ان تتخيل منظر الدفاع الجوي في تلك المنطقه
The following image depicts the coverage provided by identified active S-125 sites (blue) and S-75 sites (red) around the metropolitan areas of northeastern Egypt:

الدفاع الجوي بالمنطقه كفيل بحمايه المنطقه و حمايه ال اس 300 ذات نفسها. عموما النقطه المتفق عليها من جميع الاعضاء علي ما اعتقد ان هذه المنظومه لسيناء و سيناء فقط ام ان هناك مناطق اخري؟

يعني S-300 مش هيضيف لهم ..؟؟ سلاعة صواريخه حتى ومناورتها

مدى كشف راداره

مدى صواريخه

مجرد نقله شرق القناة يعمل مدى تحريم جوي اكبر

قدرته اكثر من غيره على توفير مدى اشتباك قد يفوق الستاند اوف الإسرائيلي

والله سيناء والساحل الشمالي علشان البحرية والسد والدلتا

مانا رجعت عملتلها رد مخصوص

هل 2500 دي بتديني سرعة اطباق معينة على مدى معين وارتفاع معين يقوم ال S-300VM يشتغل عليها وبالتالي يبقى اسمه مثلا ANTEY 2500 اللي بيعلم على الصواريخ اللي مداها 2500 واللي بتبقى نقطة ضعفها بالنسبة له او بيصطادها في 30 كلم ارتفاع و 40 كلم مدى وسرعتها عند التصادم 4.5 كلم في الثانية

ولا وسائل الرصد بترصد الإطلاق ويبدأ يفتح كشف راداره ويأكد من 250 كلم ويجيبه من 40 كلم

ده مقصودي

الميكروفون معاك
الرصد من مدى 250
الاستهداف من مسافه 40 كم على ارتفاع 30كم
الفرق القدره فى التعامل من المدى 40 كم مع سرعات صواريخ تصل ل 4500 م|ث وسرعه الصاروخ الخاص بالمنظومه 9M83ME تصل ل 2700 م\ث
وهى قدرات اعلى من جميع اشقائه فى العائله اس 300

يعني S-300 مش هيضيف لهم ..؟؟ سلاعة صواريخه حتى ومناورتها

مدى كشف راداره

مدى صواريخه

مجرد نقله شرق القناة يعمل مدى تحريم جوي اكبر

قدرته اكثر من غيره على توفير مدى اشتباك قد يفوق الستاند اوف الإسرائيلي

يا استاذي الفاضل دا انا بتعلم منك. انا كل وجهه نظري اني وضحت ان مجرد منظومتين بس من اللي موجودين في الدفاع الجوي المصري مغطيين القناه و الدلتا بالشكل اللي انت شايفه ده عشان بس البعض كان بيقول التشويش علي اس 300 و ضربه من غواصات و تنانين مجنحه و كده. انا حبيت اوضح ان الموجود بالفعل الان كفيل بحمايه الاس 300 ذات نفسها ان تم وضعها غرب القناه . لكن هذا لا يتعارض مع رأيي الذي اوضحته من قبل ان وجود اس 300 غرب القناه هو لتأمين رقعه سيناء بالكامل بالطبع ضمن المنظومات كما عودنا الدفاع الجوي المصري لكن رأس الحربه في سيناء و بدون منازع سيكون اس300 ان شاء الرحمن.

اس 300 غرب القناه كفيل بسيناء و الدلتا ضمن المنظومات الاخري بالطبع. الساحل لا اعلم. السد باتريوت حتي النخاع.

الرصد من مدى 250
الاستهداف من مسافه 40 كم على ارتفاع 30كم
الفرق القدره فى التعامل من المدى 40 كم مع سرعات صواريخ تصل ل 4500 م|ث وسرعه الصاروخ الخاص بالمنظومه 9M83ME تصل ل 2700 م\ث
وهى قدرات اعلى من جميع اشقائه فى العائله اس 300
برضك ايه لازمة 2500 في كلمة ANTEY 2500 وقلنا انه بيقدر يتعامل مع الصواريخ اللي بتطلق من 2.500 كلم هل ده بسبب ان له سرعات اعلى من الصواريخ الأقل مدى عند الإنقضاض مثلا وبالتالي 2.500 تشير لفئة MRBM

أم المقصود اني بقدر اجيب دلالات اطلاق الصاروخ من 2500 كلم واقدر ارصده بدقه واتتبعه من 250 واجيبه من 40

ولا ان مساحة التأمين 2500 كلم مربع ودي لو عملناها دايرة بنصف قطر هيطلع 28 كلم تقريبا بمعادلة ط نق تربيع

يا استاذي الفاضل دا انا بتعلم منك. انا كل وجهه نظري اني وضحت ان مجرد منظومتين بس من اللي موجودين في الدفاع الجوي المصري مغطيين القناه و الدلتا بالشكل اللي انت شايفه ده عشان بس البعض كان بيقول التشويش علي اس 300 و ضربه من غواصات و تنانين مجنحه و كده. انا حبيت اوضح ان الموجود بالفعل الان كفيل بحمايه الاس 300 ذات نفسها ان تم وضعها غرب القناه . لكن هذا لا يتعارض مع رأيي الذي اوضحته من قبل ان وجود اس 300 غرب القناه هو لتأمين رقعه سيناء بالكامل بالطبع ضمن المنظومات كما عودنا الدفاع الجوي المصري لكن رأس الحربه في سيناء و بدون منازع سيكون اس300 ان شاء الرحمن.

تقريبا عندنا كل منظومات الدفاع الجوي الروسي المتكامل ماعدا البانتسير والاس 300

وده متفقين عليه

والله انا اللي بتعلم الناس هنا محترمة جدا

تقريبا عندنا كل منظومات الدفاع الجوي الروسي المتكامل ماعدا البانتسير والاس 300

وده متفقين عليه

والله انا اللي بتعلم الناس هنا محترمة جدا

برضك ايه لازمة 2500 في كلمة ANTEY 2500 وقلنا انه بيقدر يتعامل مع الصواريخ اللي بتطلق من 2.500 كلم هل ده بسبب ان له سرعات اعلى من الصواريخ الأقل مدى عند الإنقضاض مثلا وبالتالي 2.500 تشير لفئة MRBM

أم المقصود اني بقدر اجيب دلالات اطلاق الصاروخ من 2500 كلم واقدر ارصده بدقه واتتبعه من 250 واجيبه من 40

ولا ان مساحة التأمين 2500 كلم مربع ودي لو عملناها دايرة بنصف قطر هيطلع 28 كلم تقريبا بمعادلة ط نق تربيع
الجزئيه دى تحديدا لا استطيع ان احددها
2500 ليس المدى الاقصى للصواريخ متوسطه المدى تصنيفها بين 1000-3500
لذلك لا يمكن ربط عمله بفئه معينه

الجزئيه دى تحديدا لا استطيع ان احددها
2500 ليس المدى الاقصى للصواريخ متوسطه المدى تصنيفها بين 1000-3500
لذلك لا يمكن ربط عمله بفئه معينه
جميل عالخاص بعتلك انا كده

يبقى هو بيقولك ايه انا بقدر اقوم بعملية اعتراض للصواريخ اللي بتنضرب من مدى 2500 كلم وطبعا دي كلمة مبهمة يعني ايه قصده ..؟؟ ان سرعتها عالية بالنسبة لصواريخ 1000 اللي بيشتبك معاها الباتريوت وده سبب ذكر سرعة 4.5 كم / ساعة

ولا أنا كنظام اقدر اجيب ان فيه صاروخ انضرب من 2500 كلم ماقدرش احدد مداه او بالتعبير الفني اتتبعه من اول ال 25010 الى 250 ومن 250 يبدأ التتبع الكامل ليا ويبدأ الاصطياد من 40 كلم ويبقى من مدى 2500 الى 250 زمن انذار اول وتحديد سكتور SECTOR الكشف ومن 250 تحديد مسار الصاروخ

ليه ..؟ لأن انا عندي رادار SECTOR في المنظومة

جميل عالخاص بعتلك انا كده

يبقى هو بيقولك ايه انا بقدر اقوم بعملية اعتراض للصواريخ اللي بتنضرب من مدى 2500 كلم وطبعا دي كلمة مبهمة يعني ايه قصده ..؟؟ ان سرعتها عالية بالنسبة لصواريخ 1000 اللي بيشتبك معاها الباتريوت وده سبب ذكر سرعة 4.5 كم / ساعة

ولا أنا كنظام اقدر اجيب ان فيه صاروخ انضرب من 2500 كلم ماقدرش احدد مداه او بالتعبير الفني اتتبعه من اول ال 25010 الى 250 ومن 250 يبدأ التتبع الكامل ليا ويبدأ الاصطياد من 40 كلم ويبقى من مدى 2500 الى 250 زمن انذار اول وتحديد سكتور SECTOR الكشف ومن 250 تحديد مسار الصاروخ

ليه ..؟ لأن انا عندي رادار SECTOR في المنظومة
كده تمام

موقع مفيد لكن للاسف معرفتي المحدوده لا تتيح لي فهمه بالكامل. ما لفت نظري هو انه شبه بالكامل عن انتاي ظننت انه ربما يكون ذو فائده

حته كمان

هو فيه MRBM لو افترضنا 2500 كلم بيخشلك بكامل مراحله في ال 250 كلم ...؟؟

لأ طبعا

ده انته بترصد المتوقع الباقي منه من المراحل أو ال REENTRY من 250 كلم

This system has been marketed as the “Antey 2500”, intended to highlight its capability to engage 2,500 km range IRBMs with re-entry velocities around 4.5 km/sec.

ومعنى اني قلت REENTRY يبقى اكمل ...RE ENTRY VEHICLE يبقى جزأ من الصاروخ اجيبه من 250 كلم واقد اعمل IMPACT مع اصغر راس فيه من 40 كلم على ارتفاع 30 كلم

يبقى قبل ال 250 كلم كان الصاروخ اكبر وفيه مراحل ماوقعتش لسه ... نرجع ورا ... الحجم عند الإطلاق

نشغلها لوغاريتمات

يبقى ايه ..؟؟

يبقى انا اقدر احس باطلاق صاروخ كامل من 2500 كلم هجيب اللي بقي منه بعد سقوط المراحل الأولى أو الأولى والثانية من 250 كلم وربما 250 كلم واقدر اجيب اصغر RE ENTRY VEHICLE من 40 كلم وارتفاع 30 كلم

يعني لو قربناها لرقم 2500 كلم هقول انا عندي دايره نصف قطرها 28 كلم حرام على اي هدف معادي ولو كان RE ENTRY VEHICLE بسرعة 4.5كلم بالثانية

لكن اقد اشوف الصاروخ حسب مراحلة من مسافات لكن المسافة اللي اقدر بعدها اعمل TRACK هي 250 كلم واعمل SECTOR DETECTION فوقها

عودة
أعلى