مصدر: موسكو قد تزوّد القاهرة بدل دمشق بصواريخ "إس-300"

موقع مفيد لكن للاسف معرفتي المحدوده لا تتيح لي فهمه بالكامل. ما لفت نظري هو انه شبه بالكامل عن انتاي ظننت انه ربما يكون ذو فائده

الموقه ده انا هرسته قراية ممتاز جدا حاول تلف فيه وتقرا

عوده الى صلب الموضوع
فى هذا التوقيت مصر لن تضيع اموال فى اس 300 , ربما 3 او 4 انظمه على الاكثر لاغراء الروس
مصر من سنوات تطمح للاس 400
الروس سيكملوا تطوير المنظومه هذا العام باضافه احدث صاروخين للمنظومه 77N6-N و 77N6-N1
اول صاروخ دفاع جوى يتم انتاجه من جانب الروس Inert warhead للتعامل مع الاهداف الباليستيه تصل سرعتها ل 7كم\ث

طيب نقطه هو مايجيبش فوق 2500 كلم ليه ..؟؟

لأني مش هرصد الإطلاق والصاروخ هيرتفع وياخد ارتفاع اعلى من المنظومة يكمل كورس التحليق عالي وكل ده انا ماعملتش SPECTRAL أو حددت SECTOR كشف مانا اساسا ماعرفتش ان صاروخ انضرب

وبدل ماكنت عامل SECTOR في المثال الأول وحددت ENVELOP الإنتظار في 250 كلم مدى وحددت ارتفاع عملي 30 كلم واقصى سرعة 4.5 كلم في الساعة لقيت لأ شيئ بينقض عليا من فوق واخد مسار اكثر انحدارية واسرع وداخل عليا دون سابق انذار يعني انا بالظبط لو انقضاض 7 كلم في الثانية من مدى 250 كلم انا بتكلم تقريبا عن 35 ثانية للكشف واطلاق الصاروخ بتاعي اللي سرعته 4.5 كلم في الثانية يوصل المدى 40 كلم في 8.8 ثانية الصاروخ التاني يوصل مدى الإشتباك في 30 ثانية يبقى انا بالظبط بقيلي زمن رد فعل 26.2 ثانية بما فيهم رصد الهدف واتخاذ القرار وضغط الزر و اطلاق الصاروخ ده اذا كانت السرعة الإبتدائية لصاروخنا اصلا 4.5 كم بالثانية

وهياخد سرعة REENTRY اكبر وهو داخل المجال واول كشفي ليه سيكون على سرعة اكبر من قدرة النظام الروسي

التعديل الأخير:
ايه الارقام الضخمه دى
مدى الكشف 250 كلم . اقصى مدى للاشتباك 200 كلم
لا تنسى ان النظام تحديث للنسخه العتيقه V
ولكن احقاقا لديه بعض المميزات متعلقه anti-jamming و الصواريخ تطلق فى زمن اقل مع سرعات اعلى
ولكن الجزء المخيف انه لن يدخل الخدمه فى روسيا ما سيدخل هو النسخه V4
النظام صواريخه مختلفه بشكل كبير عن بقيه العائله
الهنود تفاوضوا على النسختين معا PMU2 ,VM

بسم الله

The Antey-2500 is designed to combat aircraft and tactical missiles, including ballistic missiles with a launch range of up to 2,500 kilometers.

Antey-2500 can effectively protect an area of up to 2,500 sq. km and engage targets at altitudes of 25 to 40,000 m.

بالنسبة للنسخة S-300 VM Antey-2500
موصفاتها كما يلي:
مدى الكشف : 250 كلم وممكن يصل الى 350 كلم حسب طبيعة الاهداف والرادارات المتاحة التي يمكن ان تعمل معه بشكل متكامل
It can detect targets as far as 350 kilometers

اقصى مدى للاشتباك : 200 كلم مع الاهداف المعادية

اما عن الخلاف على 2500 كلم فديه اقصى مدى للصورايخ البالستية التي يستطيع التعامل معها
intended to intercept Ballistic Missiles with an estimated average range of 2,500km.

(توضيح من عندي هذا في حالة الاعتماد على ردارته فقط اما لو تم ربطه بمنظومة دفاع جوي متكاملة تشمل رادرات اقوى مما تحتويها المنظومة ومتباعدة (تنتشر في مساحة كبيرة) وانظمة كشف مبكر اوكسات ورادارت بحرية قوية حيستطيع التعامل مع صورايخ بالستية بامدية اكبر من 2500 كلم)

التعديل الأخير:
حته كمان

هو فيه MRBM لو افترضنا 2500 كلم بيخشلك بكامل مراحله في ال 250 كلم ...؟؟

لأ طبعا

ده انته بترصد المتوقع الباقي منه من المراحل أو ال REENTRY من 250 كلم

This system has been marketed as the “Antey 2500”, intended to highlight its capability to engage 2,500 km range IRBMs with re-entry velocities around 4.5 km/sec.

ومعنى اني قلت REENTRY يبقى اكمل ...RE ENTRY VEHICLE يبقى جزأ من الصاروخ اجيبه من 250 كلم واقد اعمل IMPACT مع اصغر راس فيه من 40 كلم على ارتفاع 30 كلم

يبقى قبل ال 250 كلم كان الصاروخ اكبر وفيه مراحل ماوقعتش لسه ... نرجع ورا ... الحجم عند الإطلاق

نشغلها لوغاريتمات

يبقى ايه ..؟؟

يبقى انا اقدر احس باطلاق صاروخ كامل من 2500 كلم هجيب اللي بقي منه بعد سقوط المراحل الأولى أو الأولى والثانية من 250 كلم وربما 250 كلم واقدر اجيب اصغر RE ENTRY VEHICLE من 40 كلم وارتفاع 30 كلم

يعني لو قربناها لرقم 2500 كلم هقول انا عندي دايره نصف قطرها 28 كلم حرام على اي هدف معادي ولو كان RE ENTRY VEHICLE بسرعة 4.5كلم بالثانية

لكن اقد اشوف الصاروخ حسب مراحلة من مسافات لكن المسافة اللي اقدر بعدها اعمل TRACK هي 250 كلم واعمل SECTOR DETECTION فوقها
بالنسبة للنسخة S-300 VM Antey-2500
موصفاتها كما يلي:
مدى الكشف : 250 كلم وممكن يصل الى 350 كلم حسب طبيعة الاهداف والرادارات المتاحة التي يمكن ان تعمل معه بشكل متكامل
It can detect targets as far as 350 kilometers

اقصى مدى للاشتباك : 200 كلم مع الاهداف المعادية

اما عن الخلاف على 2500 كلم فديه اقصى مدى للصورايخ البالستية التي يستطيع التعامل معها
intended to intercept Ballistic Missiles with an estimated average range of 2,500km.

(توضيح من عندي هذا في حالة الاعتماد على ردارته فقط اما لو تم ربطه بمنظومة دفاع جوي متكاملة تشمل رادرات اقوى مما تحتويها المنظومة ومتباعدة (تنتشر في مساحة كبيرة) وانظمة كشف مبكر اوكسات ورادارت بحرية قوية حيستطيع التعامل مع صورايخ بالستية بامدية اكبر من 2500 كلم)

السلام عليكم
.
.
.
.
.
.
.
.
بخصوص دمج المنظومات الشرقيه ب الغربيه ل تعمل معاً (فعلتها الاردن) و يوجد عندنا الحمدلله الاف 16 و تطير 24 ساعه ^_^ لسا من اسبوع و نص كانت اربع مقاتلات في مهمة ليلة و مرت فوق مدينتي

نرجع ل صلب الموضوع

بخصوص ما يقوله البعض عن صاروخ الهارم (انا سمعت ان الصاروخ خرج من الخدمة لصالح المافريك)

و بخصوص ان الصاؤوخ قد يشكل خطر على المنظومة ف هو مخطئ لان المنظومة ستصاحب البانستير او البوك ام ا اعتراض الصواريخ

ب خصوص تهديد الاف35

شرحنا اكثر قصة الكاربون المستعمل في بدن طارة الاف35

ب المختصر يعنى الكاربون ماده مش مركبه و معقده مثل الموجودة على الاف22 ,,, كما ان الطائرة ستتحرك ف عده اتجاهات اثناء طيرانها لذلك ستزيد البصمة الراداريه ^_^

و ايظا الطائرة مخصصة لحمل القنابل و نتاكد من ذلك من اسمها jsf جوينت سترايك فايتر :) هجوم ارضي اكثر منه سياده جويه ^_^ و اوضحت كيفيه التعامل معها بواسطه مضادات الطيران _^

لذلك لا داعي ل الاهتمام ل هذه الطائرة التافها يكفي مشاكلها ^_^ مليون مشكله بيها ^_^

و صحيح انا نسيت شي _^ الكاربون في النهار بسبب حرارة الشمس يرفع درجة حرارة هيكل الطائرة يعنى more من البصمة الحراريه ^_^ و رادارات x pan الموجودة في مصر ستفيد بموضوع الشبح

حته كمان

هو فيه MRBM لو افترضنا 2500 كلم بيخشلك بكامل مراحله في ال 250 كلم ...؟؟

لأ طبعا

ده انته بترصد المتوقع الباقي منه من المراحل أو ال REENTRY من 250 كلم

This system has been marketed as the “Antey 2500”, intended to highlight its capability to engage 2,500 km range IRBMs with re-entry velocities around 4.5 km/sec.

ومعنى اني قلت REENTRY يبقى اكمل ...RE ENTRY VEHICLE يبقى جزأ من الصاروخ اجيبه من 250 كلم واقد اعمل IMPACT مع اصغر راس فيه من 40 كلم على ارتفاع 30 كلم

يبقى قبل ال 250 كلم كان الصاروخ اكبر وفيه مراحل ماوقعتش لسه ... نرجع ورا ... الحجم عند الإطلاق

نشغلها لوغاريتمات

يبقى ايه ..؟؟

يبقى انا اقدر احس باطلاق صاروخ كامل من 2500 كلم هجيب اللي بقي منه بعد سقوط المراحل الأولى أو الأولى والثانية من 250 كلم وربما 250 كلم واقدر اجيب اصغر RE ENTRY VEHICLE من 40 كلم وارتفاع 30 كلم

يعني لو قربناها لرقم 2500 كلم هقول انا عندي دايره نصف قطرها 28 كلم حرام على اي هدف معادي ولو كان RE ENTRY VEHICLE بسرعة 4.5كلم بالثانية

لكن اقد اشوف الصاروخ حسب مراحلة من مسافات لكن المسافة اللي اقدر بعدها اعمل TRACK هي 250 كلم واعمل SECTOR DETECTION فوقها

مارش الصاروخ البالستي في المرحلة الاولى حتتعامل معاه المنظومة كهدف ايروديناميكي (في اقصى مدى للاشتباك 200 كلم) زيه زي المقاتلات لان سرعته بطيئة لو فلت من المنظومة في المرحلة ديه المنظومة حتتعامل معاه في بداية المرحلة التالتة (بداية السقوط) كهدف بالستي (في اقصى مدى اشتباك 40 كلم) لان الصاروخ في المرحلة التانية غالبا حيكون في ارتفاع كبير جدا يفوق قدرة المنظومة للتعامل مع الاهداف

سرعة الصاروخ في بداية المرحلة التالته او بداية السقوط والتسارع في مسار شبه عمودي نحو الارض كبيرة ولكن ليست كبيرة جدا مثل سرعته في نهاية هذه المرحلة حيث يصعب جدا التعامل معه

يعني شرط اشتباك الاس-300 مع الصاروخ البالستي في المرحلة الاولى بصورايخها ذات المدة 200 كلم انه يكون قريب منها زي حالة وضع الصورايخ خلف القناة لضرب الصورايخ الاسرائيلية في المرحلة الاولى التي تكللمنا عنها

التعديل الأخير:
السلام عليكم
.
.
.
.
.
.
.
.
بخصوص دمج المنظومات الشرقيه ب الغربيه ل تعمل معاً (فعلتها الاردن) و يوجد عندنا الحمدلله الاف 16 و تطير 24 ساعه ^_^ لسا من اسبوع و نص كانت اربع مقاتلات في مهمة ليلة و مرت فوق مدينتي

نرجع ل صلب الموضوع

بخصوص ما يقوله البعض عن صاروخ الهارم (انا سمعت ان الصاروخ خرج من الخدمة لصالح المافريك)

و بخصوص ان الصاؤوخ قد يشكل خطر على المنظومة ف هو مخطئ لان المنظومة ستصاحب البانستير او البوك ام ا اعتراض الصواريخ

ب خصوص تهديد الاف35

ب المختصر يعنى الكاربون ماده مش مركبه و معقده مثل الموجودة على الاف22 ,,, كما ان الطائرة ستتحرك ف عده اتجاهات اثناء طيرانها لذلك ستزيد البصمة الراداريه ^_^

و ايظا الطائرة مخصصة لحمل القنابل و نتاكد من ذلك من اسمها jsf جوينت سترايك فايتر :) هجوم ارضي اكثر منه سياده جويه ^_^ و اوضحت كيفيه التعامل معها بواسطه مضادات الطيران _^

لذلك لا داعي ل الاهتمام ل هذه الطائرة التافها يكفي مشاكلها ^_^ مليون مشكله بيها ^_^

و صحيح انا نسيت شي _^ الكاربون في النهار بسبب حرارة الشمس يرفع درجة حرارة هيكل الطائرة يعنى more من البصمة الحراريه ^_^ و رادارات x pan الموجودة في مصر ستفيد بموضوع الشبح
سؤال بسيط
كيف يتم استبدال الهارم بالمافريك
ما علاقه الاثنين ببعض من الاساس ؟ :D

مارش الصاروخ البالستي في المرحلة الاولى حتتعامل معاه المنظومة كهدف ايروديناميكي (في اقصى مدى للاشتباك 200 كلم) زيه زي المقاتلات لان سرعته بطيئة لو فلت من المنظومة في المرحلة ديه المنظومة حتتعامل معاه في بداية المرحلة التالتة (بداية السقوط) كهدف بالستي (في اقصى مدى اشتباك 40 كلم) لان الصاروخ في المرحلة التانية غالبا حيكون في ارتفاع كبير جدا يفوق قدرة المنظومة للتعامل مع الاهداف

سرعة الصاروخ في بداية المرحلة التالته او بداية السقوط والتسارع في مسار شبه عمودي نحو الارض كبيرة ولكن ليست كبيرة جدا مثل سرعته في نهاية هذه المرحلة حيث يصعب جدا التعامل معه

يعني شرط اشتباك الاس-300 مع الصاروخ البالستي في المرحلة الاولى بصورايخها ذات المدة 200 كلم انه يكون قريب منها زي حالة وضع الصورايخ خلف القناة لضرب الصورايخ الاسرائيلية في المرحلة الاولى التي تكللمنا عنها

مافهمتنيش

انا بتكلم عملية رصد اطلاق من 2500 كلم ... رصد هدف + سرعه ومسار تصاعدي وبعدها بيكون الأمر اشارة رصد بإطلاق دون تحديد الهدف أو اتجاهه لكن تحقيق قطاع اطلاق يتولاه الرادار اللي هيعمل SECTOR SURVIELLANCE خلاص كده انا في درجة سمتية انا مستني الهدف بعد مباشرة عملية الأطلاق وبالتالي هيبقى فيه فترة صعود الصاروخ والإرتقاء له هذا المدى من الصواريخ يدخل مجالك برسعه معينة وعلى ارتفاع يمكن للنظام التعامل معه لأنني أترصده على SECTOR معين لذلك تجد الكلمة الشهيرة IMBIR RADAR LOOK LIKE X-BAND RADAR IN ACTION BUT TECH OF SEVENTIES

طب معلش عشان فاتنى كتير ومعتش متابع ومش فاضى اقرا الصفقة مستقلة ولا ليها علاقة بال3 مليار
قريت جملة لخصت الحوار (مع الاخذ فعين الاعتبار بعض الطلبات المصرية مما زاد سعر الصفقة)
يعنى 48N6e2 جاى وياريت معاه 9m96e2 ودا مضاد للأهداف الهايبر سونيك بسرعة 4800 متر فى الثانية بمدى 120 كم

نقاش اكثر من رائع نحمد الله ان هواه افساد المواضيع لا علم لهم بالثقافه العسكريه كي يتدخلوا بهكذا نقاش. عموما اقول مصر لن تعتمد علي S300 بمفرده و لا علي اي دفاع جوي بمفرد الان اعتقد السؤال الاهم سياسي. كم باتريوت باك 3 سنحصل عليهم بعد الان :cool:؟ ايضا لمن يقول وضع البطاريه في الاسماعيليه لك ان تتخيل منظر الدفاع الجوي في تلك المنطقه
The following image depicts the coverage provided by identified active S-125 sites (blue) and S-75 sites (red) around the metropolitan areas of northeastern Egypt:

الدفاع الجوي بالمنطقه كفيل بحمايه المنطقه و حمايه ال اس 300 ذات نفسها. عموما النقطه المتفق عليها من جميع الاعضاء علي ما اعتقد ان هذه المنظومه لسيناء و سيناء فقط ام ان هناك مناطق اخري؟
هو يكفى لحماية المنطقة ولكن لا يكفى لحماية العمق فى سيناء
فالاس 300 سيكون اضافة كبيرة ومميزاته معروفة بالطبع

السلام عليكم
.
.
.
.
.
.
.
.

نرجع ل صلب الموضوع

ب خصوص تهديد الاف35

صباح الفل
ايه اللى جاب الهارم للمافريك يا استاذ ؟
ثم ان عماد الانظمة الثابته للجيش الاردنى هى انظمة غربية مثل الباترويت والهوك اما الشرقى الباقى هو سام 13 و8 على ما اعتقد والباقى صواريخ كتفية

مافهمتنيش

انا بتكلم عملية رصد اطلاق من 2500 كلم ... رصد هدف + سرعه ومسار تصاعدي وبعدها بيكون الأمر اشارة رصد بإطلاق دون تحديد الهدف أو اتجاهه لكن تحقيق قطاع اطلاق يتولاه الرادار اللي هيعمل SECTOR SURVIELLANCE خلاص كده انا في درجة سمتية انا مستني الهدف بعد مباشرة عملية الأطلاق وبالتالي هيبقى فيه فترة صعود الصاروخ والإرتقاء له هذا المدى من الصواريخ يدخل مجالك برسعه معينة وعلى ارتفاع يمكن للنظام التعامل معه لأنني أترصده على SECTOR معين لذلك تجد الكلمة الشهيرة IMBIR RADAR LOOK LIKE X-BAND RADAR IN ACTION BUT TECH OF SEVENTIES

انت كلامك كان في جزئيتين جزئية الرصد وجزئية الاشتباك ... انا اتكلمت عن الاشتباك ... بالنسبة لموضوع ان اقصى مدى صورايخ بالستية تستطيع هذه المنظومة التعمل معاه هو 2500 كلم هذا لا يعني انها سترصده من منذ لحظة الاطلاق من مسافة 2500 كلم انا شخصيا لا استطيع شرح الية ارتباط اقصى مدى للبالتسي 2500 كلم الذي يستطيع التعامل معه ببداية رصده ولكني اعتقد انه يدخل فيها حسبات معقدة متربطة لا شك بشكل مسار الصاروخ البالتسي الاهليلجي وموقعه في المسار وسرعته ... في مكان معين من مسار الصاروخ البالستي على مسافة رصد معينة حيث يكون الصاروخ بسرعة معينة بتستطيع هذه المنظومة رصده تفاصيل هذه العملية معقدة نوعا ما وتحتاج لكثير من بحث.

وعلى كل حال هذه صورة مبسطة لالية عمل المنظومة:

The long-range surveillance radar tracks objects over a range of 300km (185 miles) and relays information to the command vehicle, which assesses potential targets

A target is identified and the command vehicle orders the engagement radar to launch missiles

Launch data is sent to the best placed of the battalion's six launch vehicles and it releases two surface-to-air missiles

The engagement radar helps guide the missiles towards the target. It can guide up to 12 missiles simultaneously, engaging up to six targets at once​

انت كلامك كان في جزئيتين جزئية الرصد وجزئية الاشتباك ... انا اتكلمت عن الاشتباك ... بالنسبة لموضوع ان اقصى مدى صورايخ بالستية تستطيع هذه المنظومة التعمل معاه هو 2500 كلم هذا لا يعني انها سترصده من منذ لحظة الاطلاق من مسافة 2500 كلم انا شخصيا لا استطيع شرح الية ارتباط اقصى مدى للبالتسي 2500 كلم الذي يستطيع التعامل معه ببداية رصده ولكني اعتقد انه يدخل فيها حسبات معقدة متربطة لا شك بشكل مسار الصاروخ البالتسي الاهليلجي وموقعه في المسار وسرعته ... في مكان معين من مسار الصاروخ البالستي على مسافة رصد معينة حيث يكون الصاروخ بسرعة معينة بتستطيع هذه المنظومة رصده تفاصيل هذه العملية معقدة نوعا ما وتحتاج لكثير من بحث.

وعلى كل حال هذه صورة مبسطة لالية عمل المنظومة:

The long-range surveillance radar tracks objects over a range of 300km (185 miles) and relays information to the command vehicle, which assesses potential targets

A target is identified and the command vehicle orders the engagement radar to launch missiles

Launch data is sent to the best placed of the battalion's six launch vehicles and it releases two surface-to-air missiles

The engagement radar helps guide the missiles towards the target. It can guide up to 12 missiles simultaneously, engaging up to six targets at once​
والله بس ده مجرد رأي فقط يعني بحاول اخد وادي كده بحيث الواحد يعرف ليه 2500

والله بس ده مجرد رأي فقط يعني بحاول اخد وادي كده بحيث الواحد يعرف ليه 2500

متحاولش تجاري الروس في الفيزياء لان الامريكان نفسهم بعلمائهم ومهندسينهم لحد دلوقتي مش عارفين
الموضوع داخل فيه 600 عامل ... طاقة الرادار وتردد الموجات وطولها الموجي وسرعة الجسم المرصود وموقعه وشكل مساره ومحصلات قوى راسية افقة شاقولية وكثافة الهواء في طبقات الجو المختلفة وانتشار موجات الرادار ووو ... دماغك حتورم لو فكرت كتير

عودة
أعلى