مصدر: موسكو قد تزوّد القاهرة بدل دمشق بصواريخ "إس-300"

والمصاريف
يعنى اللى يصرف مليار و ثلث على إمباسدور و مثلهم على جويند
و 600 مليون على عربات رينو
لن يصرف على حماية مجاله الجوى امام الخطر القادم من إسرائيل و أقوى أسلحتها سلاح الجو
و ما هى التكلفه التى كانت ستتحملها سوريا و لن تتحملها مصر

هل تتذكر حائط الصواريخ فى حرب الإستنزاف
و كم الخسائر التى حدثت قبل بنائه التى لا تقّدر بمال
و مدى الحمايه التى أحدثها للعمق المصرى

منظومه قويه مثل هذه ستكشف المقاتلات الإسرائيليه عند إقلاعها من قواعدها
ستجعل إسرائيل تفكر أكثر من مره قبل إستخدام سلاح الجو ضد مصر

عارف يا دكتور مارش
لو كانت صفقه فرنسيه أخرى سربين رافال على سبيل المثال
لم تكن ستتحدث عن المصاريف
ربما كنت ستتبرع براتبك :):):)

هل فكر احد ما ان بربط S300 مع الكلام عن صفقات الطيارات الروسي القادمه؟ بمعني ان كان المهاجم يستخدم طائرات غربيه بالاساس في الهجوم تتصدي له بالطائرات الشرقي الجديده مع S300 و تبقي طائراتك الغربيه لحمايه العمق مع الباتريوت او النظم الغربيه والعكس صحيح بالنسبه لمن يهاجمك بطائرات شرقيه.

لا الانظمة مشفرة وليست بهذه السهولة .................يعني لو وقع جهاز مصري بيذ الاسرائيليين فليس بالضرورة انهم يستطيعون ان يخذعوا المصريين بواسطته

لن يصرف على حماية مجاله الجوى امام الخطر القادم من إسرائيل و أقوى أسلحتها سلاح الجو

عارف يا دكتور مارش
اتبرع بمرتبي ونص املاكي بس يقول هشتريها وأنا أمول الذخيرة

هل فكر احد ما ان بربط S300 مع الكلام عن صفقات الطيارات الروسي القادمه؟ بمعني ان كان المهاجم يستخدم طائرات غربيه بالاساس في الهجوم تتصدي له بالطائرات الشرقي الجديده مع S300 و تبقي طائراتك الغربيه لحمايه العمق مع الباتريوت او النظم الغربيه والعكس صحيح بالنسبه لمن يهاجمك بطائرات شرقيه.

فكرت في كده بس معقولة حتخلي 70% من سلاح الطيران بتاعك (حتى بعد اتمام الصفقات الروسية في المدى القريب) لحماية السد
انت عشان تعمل الفكرة ديه عاوز 220 طيارة روسي جديدة للجبهة بدل الاف -16

عارف يا دكتور مارش

لا والله قصة المصاريف يعني انا اللي يصبرني من 2006 الى 2014 علشان السام 300 يصبرني سنه واشوف اخبار اس 400 مش سنه وارجع اصرف

عدوك هيدخل F-35 يعني لازم تستقبلها بمنظومة عتية

فكرت في كده بس معقولة حتخلي 70% من سلاح الطيران بتاعك (حتى بعد اتمام الصفقات الروسية في المدى القريب) لحماية السد
انت عشان تعمل الفكرة ديه عاوز 240 طيارة روسي جديدة للجبهة
وانا فكرت في كده وده اللي خليني مستبعد الصفقة لأنك هتتكلم ساعتها في مبلغ تقيل جدا

انت لا تستطيع الاعتماذ على هذا الاسلوب ...سيوقع الكثير من الاصابات الصذيقة . وسيخلق مشاكل انت بغنى عنها ..........لكن تقوم بتركيب نظام IFF غربي للس300 و تخرج المح21 من الخذمة

لا الانظمة مشفرة وليست بهذه السهولة .................يعني لو وقع هاز مصري بيذ الاسرائيليين فليس بالضرورة انهم يستطيعون ان يخذعوا المصريين بواسطته
لكن هو يصلح كتكتيك علي الاقل في حمايه السماء و ليس حمايه القطع الارضيه التي تتحرك يرافقها شرقي و غربي و مصري. عموما انا مازلت غير مقتنع ان S300 سيكون بها صعوبات في دمجها بالمنظومه المصريه و برأيي الشخصي هي الاضافه الوحيده التي تنقص مصر كي تكون الدفاع الجوي الاول يمكن عالميا.
انت عشان تعمل الفكرة ديه عاوز 220 طيارة روسي جديدة للجبهة بدل الاف -16
العمق ليس بالضروره السد يا سيدي و لكن يكفي S300 بسيناء لقلب الموازيين تماما و باقي مصر يتكفل به الغربي. هذا اذا سلمنا بالصعوبات التي نتناقش عليها رغم انني كما قلت مازلت غير مقتنع.

وانا فكرت في كده وده اللي خليني مستبعد الصفقة لأنك هتتكلم ساعتها في مبلغ تقيل جدا

ده في حالة ان نظريتك صح يا مارش اما لو غلط يبقى مش محتاجين للكلام ده

انت لا تستطيع الاعتماذ على هذا الاسلوب ...سيوقع الكثير من الاصابات الصذيقة . وسيخلق مشاكل انت بغنى عنها ..........لكن تقوم بتركيب نظام IFF غربي للس300 و تخرج المح21 من الخذمة

مين راح يعطيك IFF غربي لل S-300..؟

العمق ليس بالضروره السد يا سيدي و لكن يكفي S300 بسيناء لقلب الموازيين تماما و باقي مصر يتكفل به الغربي. هذا اذا سلمنا بالصعوبات التي نتناقش عليها رغم انني كما قلت مازلت غير مقتنع.

انت عادة محتاج 70% من طيرانك للجبهة التي تعتبر سيناء ومدن القناة والقاهرة كل ده بيكون معرض لضربات العدو في حالة المواجهة الاسرائيلية والاشتباكات بتغطي كامل المنطقة ديه ولا يمكن فصلها او تجزئتها اطلاقا
اما اس-300 ده لو جه ده مش حيغطي سيناء وبس ده ممكن يوصل لداخل العمق الاسرائيلي كمان

انت عادة محتاج 70% من طيرانك للجبهة التي تعتبر سيناء ومدن القناة والقاهرة كل ده بيكون معرض لضربات العدو في حالة المواجهة الاسرائيلية والاشتباكات بتغطي كامل المنطقة ديه ولا يمكن فصلها او تجزئتها اطلاقا
اما اس-300 ده لو جه ده مش حيغطي سيناء وبس ده ممكن يوصل لداخل العمق الاسرائيلي كمان
طب ما يدخل العمق الاسرائيلي قال يعني احنا دلوقت معندناش حاجه جايبه عمقهم! ثم من قال 70% ممكن حضرتك تشرحلي من اين اتت هذه النسبه؟

طب ما يدخل العمق الاسرائيلي قال يعني احنا دلوقت معندناش حاجه جايبه عمقهم! ثم من قال 70% ممكن حضرتك تشرحلي من اين اتت هذه النسبه؟

اكيد نسبة تقريبية ... مبنية على نسبة العدائيات على كل الحدود ومبنية على عدد وتقنيات مقاتلات اسرائيل والعدد الكلي الي عندك ... انت لو عندك 500 مقاتلة تقدر تجابه المقاتلات الاسرائيلية (ولو بشكل نسبي) يبقى حنقول محتاج مثلا 40-50% على الجبهة

هو احنا عندنا صواريخ دفاع جوي طويلة المدى حاليا جايبة العمق الاسرائيلي ... جديدة ديه ... احنا بنتكلم عن الدفاع الجوي صح ولا ايه ...

لا والله قصة المصاريف يعني انا اللي يصبرني من 2006 الى 2014 علشان السام 300 يصبرني سنه واشوف اخبار اس 400 مش سنه وارجع اصرف

عدوك هيدخل F-35 يعني لازم تستقبلها بمنظومة عتية

ما هى لو سنه واحده يبقا كلامك صح يا غالى
لكن على الأقل خمس سنوات

و بعدين موضوع الأف35 له حلول
المواقع العسكريه الأمريكيه فى الأونه الأخيره إنتقدت الأف35 بشده بسبب تكلفتها
و أشارت أن لدى الصين و روسيا منظومات راداربه تلتقطها بدون أى صعوبه فى ذلك
يعنى الحل موجود بس إحنا نتحرك

اكيد نسبة تقريبية ... مبنية على نسبة العدائيات على كل الحدود ومبنية على عدد وتقنيات مقاتلات اسرائيل والعدد الكلي الي عندك ... انت لو عندك 500 مقاتلة تقدر تجابه المقاتلات الاسرائيلية (ولو بشكل نسبي) يبقى حنقول محتاج مثلا 40-50% على الجبهة

هو احنا عندنا صواريخ دفاع جوي طويلة المدى حاليا جايبة العمق الاسرائيلي ... جديدة ديه ... احنا بنتكلم عن الدفاع الجوي صح ولا ايه ...
اي دفاع جوي طويل المدي لديك اكيد جايب العمق الاسرائيلي. اهم نقطه التمركز و هذا ما لا نعلمه.

عودة
أعلى