تركيا تقرر قريبا البدء بمشروع تطوير طائره مقاتله TF-X

-TAI will use full package Dassault Systems CATIA and Siemens NX to design
-Dassault Systems and Siemens agreements are for a period of 10 years
-10.000 core computer installed at TAI facilities for preliminary design activities
-A huge engineering buildings (3.000 design engineers will work) is being constructed at TAI facilities
-Currently, TAI is recruiting 500-1000 young engineers every year
-Total 10,000 engineers will be working in Turkey for TF-X design
-After the completion of the TF-X design, these engineers will design a 100-120 seats regional passenger plane
-Finally, the Ankara Aerospace Industrial Zone is currently being established right behind the TAI facilities

TAI Engineering Buildings

tfeFyU.jpg

USu1ER.jpg



Ankara Aerospace Industrial Zone



uZftr2.jpg

2wfFUM.jpg


 
Is it true that cooperation with Dassault will accelerate the program 50%? When can we see it fly?

I think the expression "50% acceleration" is a company advertisement. Also Dassault Systemes did not participate the program but TAI agrees with Dassault Systemes + Siemens for 3DEXPERIENCE + NX softwares. Perhaps these agreements can provide shortening in the design and prototyping process but eventually, the optimistic date for the first flight is 2023.
 
التعديل الأخير:
مبروك علي تركيا لكن المشروع سيكون مصيره الفشل
الا لو دخلت فيه عدة دول
واتمني من مصر انها تتجه للناتو وتفتح لها الابواب علي مصراعيها حتي نلتحق بهم
 
تركيا تنشر لأول مرة تصميماً أولياً للمقاتلة الوطنية MMU
ديلي صباح
إسطنبول
نشر قبل 18 ساعة
600


نشرت رئاسة الصناعات الدفاعية التابعة لرئاسة الجمهورية للمرة الأولى تصميماً أولياً للمقاتلة الوطنية MMU محلية الصنع، والتي من المتوقع أن يبدأ إنتاجها واستعمالها مع حلول عام 2023.
ونشرت رئاسة الصناعات الدفاعية، للمرة الأولى صورة إنفوغراف للمقاتلة الوطنية على حسابها الرسمي بموقع توتير، وهي خطوة تأتي تلبية لأهداف المئة اليوم الأولى التي أعلنها الرئيس التركي رجب طيب أردوغان بعد فوزه بالانتخابات الرئاسية هذا العام.


وقالت رئاسة الصناعات الدفاعية التركية تعليقاً على الإنفوغراف: "ستدخل تركيا في عداد الدول القادرة على تصميم وإنتاج طائرة دفاعية من الجيل الخامس من خلال مشروع الطائرة المقاتلة الوطنية MMU".
وفي حين تم الانتهاء من تصميم التصور النهائي للطائرة خلال الفترة الماضية، فقد اتخذ القرار بالاستمرار في خيار المحرك الثنائي.
وشارك في الأبحاث المتعلقة بتصميم الطائرة 30 مهندساً بريطانيا أقاموا في أنقرة، وفقاً للاتفاقية الموقعة مع شركة BAE Systems.
وبدأت شركتا "أسيلسان" و"توبيتورك" التركيتان العمل على مجالات المعالجة الكهروضوئية والمدمجة للطائرة
.
 
تركيا ستتعاقد على 100 طائرة JSF أم أن الرقم يخونني ..؟؟؟؟

وبالتالي لدي سؤال ...

*ماجدوى دخول طائرات جيل خامس الخدمة في 2030 مثلا لدولة مثل تركيا ستتحصل على طلبيتها من JSF بعدد كبير وأعتقد دخول الجيل الخامس سيصاحبه تقليل بعدد المقاتلات لصالح الكفاءة
*النقطة الثانية من خلال التصميم فعيب المقاتلة الروسية وهم الفتحة الدائرية للمحرك ولو مسننه حتى مقارنة بال2D الخاصة بالرابتور
*النقطة الثالثة أعتقد بحلول 2030 سيكون للرابتور حضور في سوق التصدير وربما يعاد احياء خطها تجاريا واعتقد ان هذا قد يؤثر على اي خطط لبيع المقاتلة التركية مستقبلا

الإلتحاق بكوريا الجنوبية أو شراء تصميماتهم قد يقصر من الأمد الزمني للمشروع على ما اعتقد كحال المدفع الفيرتينا

أعتقد أن الأتراك يرغبون في إستحصال ما يمكنهم الأن و بناء طائراتهم الخاصة في المستقبل القريب بهذه الطريقة ستكون تركيا من ظمن الدول القليلة التي تمتلك طائرات من الجيل الخامس
 
The GE F110 engines will be used in the first TF-X prototypes until TRMotor Power Systems Inc. designs and produces an engine capable of producing 25,000 & 30,000 lbs.

GE Engine for TF-X


Turkish air superiority fighter (TF-X) will be powered with GE engine at development phase C4Defence learnt. Turkish TRMotor will work to develop Turkish indigenous engine for fighter. According to defence sources, the prototype and uncertain number of aircraft will be powered with F110 family engine from GE company. The most well-known engine from this family are used in F-16 combat aircraft.

 
اظن ظروف الاتراك الماليه غير مشجعه لانطلاق هذا المشروع في الوقت القريب


الدين الخارجي يقارب 50% من الناتج القومي وفي تزايد ، الدين الداخلى بعد أن كان 28 % من الناتج القومي عام 2017 من المتوقع أن يصل إلى32% عام 2018 مع رفع اسعار الفائدة وان يتزايد خلال الخمس سنوات القادمة ليبلغ 39.1 % من الناتج القومي عام 2023 لا أتوقع أي مشروعات فاشلة او غير ربحية وان تم مشروع ضخم والاقتصاد مريض ويتداعي سيؤدي لدمار تركيا
 
SSB President İsmail Demir: "Various countries have requests & demands to become partners to the TF-X project. We are evaluating these requests & demands."

27:30
 
الدين الخارجي يقارب 50% من الناتج القومي وفي تزايد ، الدين الداخلى بعد أن كان 28 % من الناتج القومي عام 2017 من المتوقع أن يصل إلى32% عام 2018 مع رفع اسعار الفائدة وان يتزايد خلال الخمس سنوات القادمة ليبلغ 39.1 % من الناتج القومي عام 2023 لا أتوقع أي مشروعات فاشلة او غير ربحية وان تم مشروع ضخم والاقتصاد مريض ويتداعي سيؤدي لدمار تركيا

You don't have to worry about it, the design and development costs of this project were paid in cash to Turkish Aerospace years ago. Turkish Aerospace will also benefit from the "Super Incentive" program for 10 years for this project.

Super Incentive Program

VAT exemption
Customs duty exemption
VAT refund
Corporate tax reduction
Income tax withholding support for 10 years
660 million lira of qualified personnel support
440 million lira interest support or profit share support

 
عودة
أعلى