إنتقال الوزارات للعاصمة الإدارية الجديدة

دوار 3 حارات والخروج منه حاره وحدة
راح يسبب تكدس للسيارات داخل الدوار مثل خروج الماء بالتنقيط
عاصمة جديده يعني تخطيط جديد يراعى فيه التكدس البشري وليس خنقهم

الخارج منه و اللي فيه زحام ثلاث حارات ...و اللي فيه حارة واحد مفيهوش زحام

دة يؤكد انها ليست بزيادة عدد الحارات و لكن بالتنظيم

انظر للصورة هتلاقي اللي واقف يحمل ركاب في قلب الطريق و اللي داخل بدون قواعد و تحس بالعشوائية الرهيبة في الفديو

هناك كارثة في إدارة المرور و ليس التخطيط... تصميم الدوران صحيح و عدد الحارات مظبوط لكن بدون قواعد و تنظيم و مرور هيحصل زحام حتي لو الطريق الف حارة

دوار 3 حارات والخروج منه حاره وحدة
راح يسبب تكدس للسيارات داخل الدوار مثل خروج الماء بالتنقيط
عاصمة جديده يعني تخطيط جديد يراعى فيه التكدس البشري وليس خنقهم

على العموم الف الف مبروك عمل العاصمة الادارية وان شاء الله تكون فاتحة خير للشعب المصري واذا اردتم خبراء في ادارة الحشود عندنا جنود في قوات الطواريء الخاصة متمرسين جداً في ادارة وتوجيه الحشود وفك الاختناقات
لا يعم بلاش قوات الطواريء دول معرفش هما ولا لا شفت لهم فديوهات فى الحج بس مش لطيفة خالص فى التعامل مع الناس اما عن الاختناقات فا سيبهم يتخنقو ولا يولعو بجاز خلى العاصمة دى كابوس لكل الى رايحينها شعب بحالو اتظلم علشان خاطر شوية مجانين بالعظمة عاوزين يعيشو فى يتوبيا فى خيالهم ربنا يجعلها عذاب لهم فى الدنيا ويفرجها على كل الناس الى هيجبروها تروح هناك لتخليص معاملة حكومية او ورقة والى اخدو قصور هناك وبيوت بأسعار فلكية او بدون وجه حق يكفى موكب السيسي والوزارة كل يوم وغلق الشوارع الى أكيد هيحصل حتى لو هما كريمة المجتمع هيتعاملو بنفس الطريقة انه يخليهم يلعنو اليوم الى سكنو فيه هناك يكفى الى اتعمل فيهم بعد ما دفعو ولسه مستلموش والبهدلة الى بهدلتهم شركات العقارات هناك

لا يعم بلاش قوات الطواريء دول معرفش هما ولا لا شفت لهم فديوهات فى الحج بس مش لطيفة خالص فى التعامل مع الناس اما عن الاختناقات فا سيبهم يتخنقو ولا يولعو بجاز خلى العاصمة دى كابوس لكل الى رايحينها شعب بحالو اتظلم علشان خاطر شوية مجانين بالعظمة عاوزين يعيشو فى يتوبيا فى خيالهم ربنا يجعلها عذاب لهم فى الدنيا ويفرجها على كل الناس الى هيجبروها تروح هناك لتخليص معاملة حكومية او ورقة والى اخدو قصور هناك وبيوت بأسعار فلكية او بدون وجه حق يكفى موكب السيسي والوزارة كل يوم وغلق الشوارع الى أكيد هيحصل حتى لو هما كريمة المجتمع هيتعاملو بنفس الطريقة انه يخليهم يلعنو اليوم الى سكنو فيه هناك يكفى الى اتعمل فيهم بعد ما دفعو ولسه مستلموش والبهدلة الى بهدلتهم شركات العقارات هناك

الانتقال للحكومة والاستفادة من التقنية سوف يخفف من الحاجه لمراجعه اي من هذه الوزارات. فتح افرع مصغرة لاستقبال المراجعين اذا استدعت الحاجه.

ابقا قابلني

خليك متفائل يارجل. الامر بسيط تحتاج شركة تقوم بعمل حوكمة الكترونية شاملة. جميع الدول سوف تجد انفسها مجبره لفعل ذلك عاجلا ام آجلا. الصداع هو عدد السكان الضخم، بالتاكيد سوف يشكل معضلة في سرعه الانتهاء من هذا العمل لكن في النهاية سوف تصل لما تريد. الحوكمة والحوكمة الالكترونية سوف يخففان من حجم الانفاق الحكومي وسوف يسهل سرعه وصول الخدمات لمستخدميها ويبني لك قاعدة بيانات ضخمه تساعدك جذريا في عدة جوانب. انت قول ان شالله وبس وسيبها على ربنا.

الحمدلله بفضل التقنية اليوم في السعودية الوزارات تهش ذبان. جميع مؤسسات الدولة الخدمية تقدم خدماتها عن بعد لا يستدعي الحاجه لا لزيارات ولا لاوراق ولا غيره. كل اللي تحتاجه انترنت فقط اونت جالس في منزلك يصلك ما تريد. بعض مؤسسات الدولة فتحت لها عدة افرع مصغرة مكاتب صغيرة متناثرة داخل المدينة تغنيك عن المشاوير الطويلة اذا استدعت الحاجه للزيارة.

الانتقال للحكومة والاستفادة من التقنية سوف يخفف من الحاجه لمراجعه اي من هذه الوزارات. فتح افرع مصغرة لاستقبال المراجعين اذا استدعت الحاجه.
مصر أصلا فيها نظام إلكتروني لتخليص كل المعاملات وبالفعل بعد ما المعاملة بتخلص ممكن تكون معرض لخطر ان النظام يقلك توجه لمدام عفاف لإتمام المعاملة بدون أسباب مقنعه يعنى بجدد البطاقة الشخصية وبعمل معاملات كتير على النظام لكن ممكن فى مره يقلى توجه للسجل المدنى اهو كيفي كده كا مثال عن حب المركزية كان فى سجل مدنى العباسية فى فترة من الفترات مكنش فى مصري مش بيعدى عليه علشان يخلص ورقة او تصحيح كنت تروح تلاقى ناس أمم من محافظات مصر كلها هناك تستغرب طيب مهو كل منطقة لها سجل مدنى خاص بها محشور موظفين وعندهم بدل الكمبيوتر 100 ليه بتوجهنا للعباسية وتشغل طرق السفر بالاف الناس علشان تعمل ورقة بسيطة و تصحيح بسيط فى عصر مبارك كان الموضوع فوضي تامه وشغل دفتر بعد الثورة ابتدى يحصل تنظيم زى الى بيتعمل فى فروع شركات المحمول لكن كل فترة تلاقي النظام مقفول والحجه السستم واقع وشغالين بلدى والى بيظرف يعدى 😉جه فى عصر محمد مرسي ووقتها كان الجهاز الإداري كله فى الدولة فى حالة خوف تام من الى ممكن الإخوان يعملوه فيهم لو مش مظبوتين ويفقدو وظيفتهم وسبحان الله السيستم اشتغل بدون مشاكل والبلد كانت ماشيه زى الالف على مستوى تخليص مصالح الناس كنت بتردد على هناك كتير أول لما شالو مرسي السيستم كله اتوقف مكن الى بيطلع رقم الدور اتركن فى الأرض ولوحات الارقام على الشبابيك ثبتت على رقم واحد والمنادى الآلى فقد النطق ورجع نظام الظرف تانى والسيستم الى اتصرف عليه مليارات اتبخر ميكنة مصر مش أول مره تحصل يمكن فى حياتى انا شفت مصر بتتميكن 4مرات لكن فى كل مره بيرتدو تانى على السيستم الحلو بتاع الظرف والشاى بتاع الموظفين الى من غير الرشوة مش هيعرفو يعيشو وهيكونو مسؤلية الحكومة

خليك متفائل يارجل. الامر بسيط تحتاج شركة تقوم بعمل حوكمة الكترونية شاملة. جميع الدول سوف تجد انفسها مجبره لفعل ذلك عاجلا ام آجلا. الصداع هو عدد السكان الضخم، بالتاكيد سوف يشكل معضلة في سرعه الانتهاء من هذا العمل لكن في النهاية سوف تصل لما تريد. الحوكمة والحوكمة الالكترونية سوف يخففان من حجم الانفاق الحكومي وسوف يسهل سرعه وصول الخدمات لمستخدميها ويبني لك قاعدة بيانات ضخمه تساعدك جذريا في عدة جوانب. انت قول ان شالله وبس وسيبها على ربنا.
التقنية عندنا اننا بندفع في المصالح الحكومية نص المبلغ كاش و النص التاني فيزا ..رقمنة بقا و كدا
يا راجل انا لسه من شهر في الجامعة بعمل إثبات قيد..قالي خش على المنصة بتاعت الجامعة ادفع خمسين جنية و هاتلي ايصال فوري! طب انا بدفع أونلاين ليه طالما هجيبلك إيصال! هو كدا..

عندنا نظام كامل فى كل الفروع بس مفيش ضمان انه يفضل شغال ومعاملات كتير يفترض انها سهلة بيجبرو النس تتعامل مع موظفين علشان شغل حمال أوجه ده غير السيستم الى بينام ويصحى مع الحكومة وطول الوقت واقع زيهم وبيقفل لما الموظفين بتروح تاكل وخلافه

التقنية عندنا اننا بندفع في المصالح الحكومية نص المبلغ كاش و النص التاني فيزا ..رقمنة بقا و كدا
يا راجل انا لسه من شهر في الجامعة بعمل إثبات قيد..قالي خش على المنصة بتاعت الجامعة ادفع خمسين جنية و هاتلي ايصال فوري! طب انا بدفع أونلاين ليه طالما هجيبلك إيصال! هو كدا..
اه والله الحركة بنت اللذين دى بتجننى كنت بجدد الرخصة ولقيت نفسي بدفع مره بالفيزا ومره فى الخزنة ومره عند نفس الراجل الى دفعتلو بالفيزا دفعت يدوى 🤣 ويعينى الناس الى ممعاش فيزا او جايه عامله حسابها هتدفع كاش واقفين عاملين زى المتسولين بقيت عمال ادفع لهم ومكنتش عارف اروح 🤣 فكرت اعملها مشروع واخد نسبه على كل عمليه بس استحرمت فى وقفة واحدة عملت اكتر من عشرين عملية دفع 🤣

اه والله الحركة بنت اللذين دى بتجننى كنت بجدد الرخصة ولقيت نفسي بدفع مره بالفيزا ومره فى الخزنة ومره عن نفس الراجل الى دفعتلو بالفيزا دفعت يدوى 🤣 ويعينى الناس الى ممعاش فيزا او جايه عامله حسابها هتدفع كاش واقفين عاملين زى المتسولين بقيت عمال ادفع لهم ومكنتش عارف اروح 🤣 فكرت اعملها مشروع واخد نسبه على كل عمليه بس استحرمت فى وقفة واحدة عملت اكتر من عشرين عملية دفع 🤣
المشكلة ان انا و انت بنضحك دلوقتي بس و الله وقت الموقف و الله بيبقا الواحد على آخره

المشكلة ان انا و انت بنضحك دلوقتي بس و الله وقت الموقف و الله بيبقا الواحد على آخره
والله بعد ما خلصت فضلت واقف ساعة عمال انادى الى ممعهوش فيزا بديلة الكارت بتاعي ما هيعملو إيه انا لو كنت مكانهم كنت هتعسف تعسيفة وحشه جدا وخصوصا بعد الوقت الى بتقضية فى المرور مش معقول هتروح

الله يدخل الرياض الجنة.

حتى مع زحمتها مستحيل تشاهد الاكتظاظ العشوائي المزعج الذي نراه في شوارع مصر والهند وبنقلاديش وباكستان.

هذا الاكتظاظ يقصر العمر والله.

الله يدخل الرياض الجنة.

حتى مع زحمتها مستحيل تشاهد الاكتظاظ العشوائي المزعج الذي نراه في شوارع مصر والهند وبنقلاديش وباكستان.

هذا الاكتظاظ يقصر العمر والله.
يعني الرياض تقعد تكهرب الناس و عايزها تدخل الجنة🤣

عودة
أعلى