إنتقال الوزارات للعاصمة الإدارية الجديدة

الفيديو ده عامل مشاكل كتير اوي على تويتر.. معلش استنى عليا علشان أشرح لك ليه لو مش متابع..
دي صورة من فيديو للحظة خروج الموظفين من وزارات العاصمة الإدارية، نشرته شركة العاصمة الإدارية على تويتر.. تمام؟
لأ مش تمام.. الفيديو ده قلب الدنيا هناك، لإنه بالنسبة لبعض اللي اتفاعلوا معاه دليل على غياب التخطيط وانعدام الرؤية، صدقني أنا مش بكبر الموضوع.. ده اللي بيتقال هناك فعلا!
طب ليه ياباشا؟
قال لك ازاي يبقى في زحمة في العاصمة اللي الدولة قالت إن هدفها تقليل الزحمة؟
التعامل مع الكلام ده ممكن يتم بطريقتين:
الأولى، إنك تشرح بديهيات زي إن تقليل الزحمة حاجة والقضاء على الزحمة نهائيا حاجة تانية، لإن الزحمة بدأت مع وجود الإنسان على الأرض -بعتذرلك على استمراري في شرح بديهيات- وإن أي تجمع بشري مكثف في وقت واحد "زي ساعة خروج الموظفين" هينتج عنه زحمة بشكل ما، لكن المهم إن المدينة ماتبقاش مزحومة طول الوقت ومحمّلة بأكتر من طاقتها، وإن المشهد ده مش معناه سوء تخطيط ولا حاجة لكن سوء تنظيم وممكن تداركه زى ان كل وزاره يكون لها معاد للخروج بشكل دورى ليس اكثر
..

التانية، إنك تقول له انت صح وتريح دماغك.. انت صح زي ما كنت صح إنها فنكوش، وانت صح زي ما كنت صح إنهم بانيين سور حوالين العاصمة.. فتمام يا بيه.. انت صح واحنا دايما حاجتنا بايظة كده فمعلش استحملنا.. ويومك زي الفل..
أولاً لو كلامك موجه ليا فأنا مقولتش إنها فنكوش.
ثانياً انت بتهزر كدا..أنا عامل مدينة جديدة على مساحة ضخمة جداً عشان تبقا عاصمة مصر لمئات السنين قدام عشان في الآخر متستحملش وقت الذروة اخلي كل وزارة تخرج في معاد مختلف أنا آسف يعني ده تبقا أحا إدارية جديدة!

أولاً لو كلامك موجه ليا فأنا مقولتش إنها فنكوش.
ثانياً انت بتهزر كدا..أنا عامل مدينة جديدة على مساحة ضخمة جداً عشان تبقا عاصمة مصر لمئات السنين قدام عشان في الآخر متستحملش وقت الذروة اخلي كل وزارة تخرج في معاد مختلف أنا آسف يعني ده تبقا أحا إدارية جديدة!
هي مستحملتش لية ؟ هل زي القاهرة بسبب الكثافة السكانية المرتفعه

و لا لانها جديدة و لم يتم تنظيمها مروريا حتي الان ؟! و حتي الطرق امامك بدون اشارات و لا تخطيط ...

الفكرة هنا كانت في التنظيم فقط . لكن ال round about معمول صح

كمان غياب الثقافة المرورية عند كل المصريين للاسف ... حرفيا في الصورة واحد داخل مخالف 🙃

و مفيش عسكري مرور في اهم ميدان !!

الاستعجال في النقل للعاصمة بدون الانتهاء من هذة الاعمال هو السبب ...و اراهن ان حتي مكاتب الموظفين فيها مشاكل و شكاوي من السكن و الانتقالات بسبب تسريع العملية .... بعد فترة الموضوع هيتم تنظيمة و هتبقي افضل

لكن فرح العمدة علشان العشوائية المرورية بتاعتنا كدليل علي مشاكل العاصمة هو شئ كوميدي الصراحة

و لا لانها جديدة و لم يتم تنظيمها مروريا حتي الان ؟! و حتي الطرق امامك بدون اشارات و لا تخطيط ...

كمان غياب الثقافة المرورية عند كل المصريين للاسف ... حرفيا في الصورة واحد داخل مخالف 🙃

الاستعجال في النقل للعاصمة بدون الانتهاء من هذة الاعمال هو السبب ...و اراهن ان حتي مكاتب الموظفين فيها مشاكل و شكاوي من السكن و الانتقالات بسبب تسريع العملية .... بعد فترة الموضوع هيتم تنظيمة و هتبقي افضل

لكن فرح العمدة علشان العشوائية المرورية بتاعتنا كدليل علي مشاكل العاصمة هو شئ كوميدي الصراحة
يعني انت معترف انك عشان تاخد لقطة في منتهى القرف..فتحت الطرق بدون تخطيط مروري للناس انت متخيل بتقول ايه!
السبب مش الاستعجال لا..السبب في الي ادا قرار الاستعجال بس انت متقدرش تقول كدا 😅

هو في كام عاصمة إدارية جديدة؟:unsure:
حث ولو كانت واحدة في العالم كله، يجب أن يكون الاشارة إليها بشكل واضح.

وهذا ينطبق على جميع المواضيع، يوجد من ينشر مواضيع فيها أمر ملكي بالقيام بكذا ... عوضا كتابة أمر ملكي سعودي أردني ... بالقيام بكذا.

نصيحة أخ صغير.. صدقني طريقتك في مسك العصاية من النص ده مسيرها هتوقعك في الغلط و مش هتخلي حد يحترمك الي هو انا بنتقد بس مش بنتقد ..أنا مؤيد بس مش مؤيد..عشان تبان إنك في منتهى الحياد و كدا

أنا كنت واحد مؤيد أصل لدرجة التطبيل و كنت بصرح بده
النهارده أنا بنتقد و بصرح بده..
خايف؟! حقك طبعاً لكن متضللش الناس و تقلل من نفسك..

يعني انت معترف انك عشان تاخد لقطة في منتهى القرف..فتحت الطرق بدون تخطيط مروري للناس انت متخيل بتقول ايه!

ليس من اجل اخذ اللقطة لكن التسريع للانتقال للعاصمة و بدأ طرح المباني القديمة و ايضا رفع قيمة العقارات في العاصمة تمهيدا للطرح ....

السبب مش الاستعجال لا..السبب في الي ادا قرار الاستعجال بس انت متقدرش تقول كدا 😅

السبب في الحكومة و الرئيس ياسيدي ...و ده فعلا حقيقي

تنظيم العملية المرورية في مصر كارثي و خصوصا لما تهمل تنظيم ميدان حيوي امام الوزارات لكن كله هيتظبط

و مفيش سوء تخطيط لكن سوء تنظيم فيها... بخلاف القاهرة الي مشكلتها الكثافة السكانية

و للعلم شئ ممتاز جدا ان كلها اتوبيسات و نقل جماعي و ليس سيارات خاصة ... ياريت مصر كلها تبقي كدة ...ده هيخفض الزحام المروري و دة مطلب كل المتخصصين في هذا المجال و هو الافضل من توسيع الطرق و عمل كباري

الفكرة ممتازة لكن التطبيق على الواقع صعب

طيب العاملين بالوزرات اعتقد العدد معروف للحكومة اماكن الدخول والخروج للموظفين هل تسمح بكمية البشر هل يوجد اماكن للنقل العام هل يوجد قطارات لنقل الموظفين والمراجعين هل يوجد مواقف عمومية تستوعب الاعداد من المراجعين والموظفين المشكلة انك كدست كل الوازرات في مكان واحد هل عملت حساب لكل هاذا

نصيحة أخ صغير.. صدقني طريقتك في مسك العصاية من النص ده مسيرها هتوقعك في الغلط و مش هتخلي حد يحترمك الي هو انا بنتقد بس مش بنتقد ..أنا مؤيد بس مش مؤيد..عشان تبان إنك في منتهى الحياد و كدا

أنا كنت واحد مؤيد أصل لدرجة التطبيل و كنت بصرح بده
النهارده أنا بنتقد و بصرح بده..
خايف؟! حقك طبعاً لكن متضللش الناس و تقلل من نفسك..
انا بناقش تنظيم مروري و تخطيط مدينة

المحاسب هذا Splitter @Splitter عارف انا بقول اية لاني اتخانقت معه سابقا في التظيم المروري و عارف اني متابع قنوات و برامج التخطيط العمراني و تنظيم المدن منها Not just bikes

فلما اقولك الخطأ مجرد تنظيم مروري فقط و ليس تخطيط او كثافة سكانية يبقي انا عارف بوقولك اية ...و افضل مايميز انها ماشين صح شوية هو النقل الجماعي الابتعاد عن السيارات الخاصة

غوز تناقش فيها اتفضل ...و اعتقد دة اساس الموضوع

انا بناقش تنظيم مروري و تخطيط مدينة

المحاسب هذا Splitter @Splitter عارف انا بقول اية لاني اتخانقت معه سابقا في التظيم المروري و عارف اني متابع قنوات و برامج التخطيط العمراني و تنظيم المدن منها Not just bikes

فلما اقولك الخطأ مجرد تنظيم مروري فقط و ليس تخطيط او كثافة سكانية يبقي انا عارف بوقولك اية ...و افضل مايميز انها ماشين صح شوية هو النقل الجماعي الابتعاد عن السيارات الخاصة

غوز تناقش فيها اتفضل ...و اعتقد دة اساس الموضوع
معلش الحقيقة غالباً بتكون صعبة على النفس..لكن تقبلها يعبر عن نضج الإنسان

ليس من اجل اخذ اللقطة لكن التسريع للانتقال للعاصمة و بدأ طرح المباني القديمة و ايضا رفع قيمة العقارات في العاصمة تمهيدا للطرح ....

السبب في الحكومة و الرئيس ياسيدي ...و ده فعلا حقيقي

تنظيم العملية المرورية في مصر كارثي و خصوصا لما تهمل تنظيم ميدان حيوي امام الوزارات لكن كله هيتظبط

و مفيش سوء تخطيط لكن سوء تنظيم فيها... بخلاف القاهرة الي مشكلتها الكثافة السكانية

و للعلم شئ ممتاز جدا ان كلها اتوبيسات و نقل جماعي و ليس سيارات خاصة ... ياريت مصر كلها تبقي كدة ...ده هيخفض الزحام المروري و دة مطلب كل المتخصصين في هذا المجال و هو الافضل من توسيع الطرق و عمل كباري
سوء التنظيم مش هوا المشكلة الطرق الى ظهرت فى الفيديو أغلب تخطيطها حارة واحدة وحارتين وثلاث حارات لمدينة يفترض انها مستقبلية 😏 هوا خد تصاميم ميادين القرية الذكية الى أثبتت فشلها فى استيعاب التكدس المروري وصممها بالنسخ بالعكس نسخة رديئة منها كمان
images (3) (31).jpeg

مدينة مستقبلية لو كل الشوارع فيها تصميمها على الأقل 8حارات يبقا تهريج تخيل لما يحبو يعملو توسعة هيعملوها إزاى هيهدو المبانى ولا هيعملو كباري تصرف عشرات المليارات علشان تبنى مدينة وتقترض علشان بعد مدة لا تقبل التوسعات

بص من الأخر علشان مبحبش الف والدوران العاصمة بالنسبة للسيسي مش كل التخاريف الى هوا بيروج لها بالنسبة له المبانى الفخمة والساحة الى هيعمل فيها عروضه العسكرية تفكيرة زى اى تفكير قائد عسكري فى التاريخ وبقاء السيسي فى الحكم على إستعداد ان الشعب كله يفنى فى سبيل تحقيق اللحظة دى والمشهد الى بيداعب أحلامه بعرض عسكري بجانب ساحة الشعب جنب أطول وأكبر كل حاجة الهدف منها مش مهم المهم ارضاء غروره ولو ديون مصر هتنفجر حتى

التعديل الأخير:
معلش الحقيقة غالباً بتكون صعبة على النفس
حقيقة اية بس ... بقولك عوز نقاش علمي انا تحت امرك بعيدا عن العاطفة و اجيب ليك مصادر ايضا

..لكن تقبلها يعبر عن نضج الانسان

و دة اللي حصل معايا فعلا بعد لما اتعلمت تخطيط المدن غيرت رأي و اللي فتح عينينا كان شخص معارض لتوسيع الطرق المصورية و اضافة حارات جديدة و اقنعني بالمصادر و اتعلمت الكثير ...و الان اصبحت متهم بتخطيط المدن

سوء التنظيم مش هوا المشكلة الطرق الى ظهرت فى الفيديو أغلب تخطيطها حارة واحدة وحارتين وثلاث حارات لمدينة يفترض انها مستقبلية 😏 هوا خد تصاميم ميادين القرية الذكية الى أثبتت فشلها فى استيعاب التكدس المروري وصممها بالنسخ بالعكس نسخة رديئة منها كمان
مشاهدة المرفق 604301

مشاهدة المرفق 604304
مدينة مستقبلية لو كل الشوارع فيها تصميمها على الأقل 8حارات يبقا تهريج تخيل لما يحبو يعملو توسعة هيعملوها إزاى هيهدو المبانى ولا هيعملو كباري تصرف عشرات المليارات علشان تبنى مدينة وتقترض علشان بعد مدة لا تقبل التوسعات

غلط ياسيدي و بكدة انت هتكون متفق علي الجريمة اللي حصلت في اسكندرية

النقل الجماعي هو الحل و ليس إضافة خطوط اخري و تنظيم السيولة المرورية...

هنا هما استخداموا اتوبيسات لكن مفيش تنظيم مروري

هعرفك فديو كوميدي من the grand tour علي موضوع سوء استخدام ال round about

الفديو دة هيوضح ليك بالظبط اللي حصل في الفديو بتاع العاصمة الادرية

غلط ياسيدي و بكدة انت هتكون متفق علي الجريمة اللي حصلت في اسكندرية

النقل الجماعي هو الحل و ليس إضافة خطوط اخري و تنظيم السيولة المرورية...

هنا هما استخداموا اتوبيسات لكن مفيش تنظيم مروري

هعرفك فديو كوميدي من the grand tour علي موضوع سوء استخدام ال round about

الفديو دة هيوضح ليك بالظبط اللي حصل في الفديو بتاع العاصمة الادرية

النماذج الى أنت بتتكلم عنها مدن تم تخطيطها بالفعل وبتحاول تطورها على عكس العاصمة الى يفترض بها أن تصميمها يكون بيتوقع المستقبل وبيقدم حلول لاى سيناريو خطأ ممكن يحصل لكن على العكس ده مش موجود

النماذج الى أنت بتتكلم عنها مدن تم تخطيطها بالفعل وبتحاول تطورها على عكس العاصمة الى يفترض بها أن تصميمها يكون بيتوقع المستقبل وبيقدم حلول لاى سيناريو خطأ ممكن يحصل لكن على العكس ده مش موجود

ياصديقي الفكرة واحدة زيادة حارات الطريق لن تحل اي زحام مروري و الافضل هو النقل الجماعي

و زي ماقولت ليك المشكلة هنا كانت التنظيم المروري و سوء استخدام الدروان

زي ماود عرفتك في الفديو الكوميدي دة و هو بيمثل اللي حصل بالظبط في العاصمة الإدارية

ماشاء الله تبارك الله تنظيم رائع #كيمت_العظمى #الجمهورية_الجديدة_اوي

دوار 3 حارات والخروج منه حاره وحدة
راح يسبب تكدس للسيارات داخل الدوار مثل خروج الماء بالتنقيط
عاصمة جديده يعني تخطيط جديد يراعى فيه التكدس البشري وليس خنقهم

على العموم الف الف مبروك عمل العاصمة الادارية وان شاء الله تكون فاتحة خير للشعب المصري واذا اردتم خبراء في ادارة الحشود عندنا جنود في قوات الطواريء الخاصة متمرسين جداً في ادارة وتوجيه الحشود وفك الاختناقات

ياصديقي الفكرة واحدة زيادة حارات الطريق لن تحل اي زحام مروري و الافضل هو النقل الجماعي

و زي ماقولت ليك المشكلة هنا كانت التنظيم المروري و سوء استخدام الدروان

زي ماود عرفتك في الفديو الكوميدي دة و هو بيمثل اللي حصل بالظبط في العاصمة الإدارية

هل يوجد متروا في العاصمة الادارية ؟

عودة
أعلى