يوم حافل بالصفقات المصرية واليوم مع الغواصات

العقد يشمل نقل تقنية و معدات تصنيع و أسلحة و ذخائر و نواحي اضافيه
والله لو يشمل شراء نص حصه نافال جروب
عقد غير منطقي بالمره☹️
50مليار ع 12غواصه تقليديه!!!!
اما بالنسبة لمصر لسنا ف حاجه لها ع الاطلاق ف ظروفنا الاقتصادية الحالية احنا مش هنحارب امريكا التايب214 كامله المواصفات أو السكوريبون تؤدي الغرض وعلي قد أيدينا

#متابعات | نشر موقع tactical report خبر بعنوان " #مصر تبحث عن تعزيز القوات البحرية المصرية بصفقة غواصات جديدة" .
▪️واضاف المؤقع طبقاً لمصادره ان هناك عروض خاصة من شركة Naval Group الفرنسية لمصر يشملا إحدى الغواصتين حسب رغبة البحرية المصرية _"غواصة سكوربين Scorpion التقليدية ، والعرض الثانى هو غواصات SMX 31 _E الحجم الأصغر التى تعمل بالكهرباء بالكامل مع منظومة الدفع اللاهوائية المستقبلية .

▪️كما نشر موقع Weser Kurier الألمانى قبل يومين نقلاً عن مصادر ألمانية أنه خلال زيارة وزير الخارجية الألمانى لمصر قبل عدة أيام كان من ضمن المواضيع التى ناقشها مع الجانب المصرى الغواصات الألمانية .
▪️على مايبدو سنسمع ربما خلال الفترة القادمة سنسمع عن صفقة غواصات جديدة _" وان كنت أفضل الفرنسية SMX رغم ارتفاع سعرها ولكن ربما عدد 2 غواصة فقط منها ستكون كفيلة جداً بفرض سيطرة البحرية المصرية فى المتوسط لسنوات قادمة "
▪️سبق وعرضنا من قبل تقرير مفصل عن الغواصة وتوقعنا أنه ربما ربما تتجه البحرية المصرية لها لعناد الجانب المانى فى استمرار التفوق النوعى الإسرائيلي حيث مانعت منذ البداية بيع الغواصات Type 214 لمصر ، ولكن يبدو أن الأمور قد تغيرت الآن .
▫️حفظ الله مصر
#المصادر |

والله لو يشمل شراء نص حصه نافال جروب
عقد غير منطقي بالمره☹️
50مليار ع 12غواصه تقليديه!!!!
اما بالنسبة لمصر لسنا ف حاجه لها ع الاطلاق ف ظروفنا الاقتصادية الحالية احنا مش هنحارب امريكا التايب214 كامله المواصفات أو السكوريبون تؤدي الغرض وعلي قد أيدينا
أنا مؤيد للسكوربيون بعدد 4 و اتمني لو غواصتين من النسخة المصغرة SMX-31 المانيا في المواصفات تتحفظ علي اي مطالب تعادل أو تتفوق على الغواصات الإسرائيلية و هذا غير موجود مع فرنسا ، تعرض عليك اي غواصة غير نووية

#متابعات | نشر موقع tactical report خبر بعنوان " #مصر تبحث عن تعزيز القوات البحرية المصرية بصفقة غواصات جديدة" .
▪️واضاف المؤقع طبقاً لمصادره ان هناك عروض خاصة من شركة Naval Group الفرنسية لمصر يشملا إحدى الغواصتين حسب رغبة البحرية المصرية _"غواصة سكوربين Scorpion التقليدية ، والعرض الثانى هو غواصات SMX 31 _E الحجم الأصغر التى تعمل بالكهرباء بالكامل مع منظومة الدفع اللاهوائية المستقبلية .

▪️كما نشر موقع Weser Kurier الألمانى قبل يومين نقلاً عن مصادر ألمانية أنه خلال زيارة وزير الخارجية الألمانى لمصر قبل عدة أيام كان من ضمن المواضيع التى ناقشها مع الجانب المصرى الغواصات الألمانية .
▪️على مايبدو سنسمع ربما خلال الفترة القادمة سنسمع عن صفقة غواصات جديدة _" وان كنت أفضل الفرنسية SMX رغم ارتفاع سعرها ولكن ربما عدد 2 غواصة فقط منها ستكون كفيلة جداً بفرض سيطرة البحرية المصرية فى المتوسط لسنوات قادمة "
▪️سبق وعرضنا من قبل تقرير مفصل عن الغواصة وتوقعنا أنه ربما ربما تتجه البحرية المصرية لها لعناد الجانب المانى فى استمرار التفوق النوعى الإسرائيلي حيث مانعت منذ البداية بيع الغواصات Type 214 لمصر ، ولكن يبدو أن الأمور قد تغيرت الآن .
▫️حفظ الله مصر
#المصادر |

اتوقع السكوريبون
لو التايب هتكون كامله المواصفات وده صعب

ي جماعة الخير ، tactical report مصدر مشكوك فيه ، وله سوابق في الكذب ، خلو هاي في بالكم
المصدر الاخر لم اسمع عنه من قبل ، وحتمال كبير الخبر صحيح

لكن خلوا في بالكم tactical report يكذب كثيراً

عقد صفقات عسكريه متسارعه على حساب التنميه الفعليه خليك من الإعلام اشوفه امر غير مدروس وخاصه ان الصفقات متنوعه مع دول غربيه متعدده وصفقات روسيه
بالإضافه للقيمتها يوجد اعباء ماليه للصيانه والتسليح وقطه الغيار انا ما ادري ايش الحكمه من الهوس التسليحي يأخي طور اسلحتك واشتري ماتريد على الأفل وحد نوع السلاح شرقي وغربي لاتقولون مانعين علينا امريكا خلك من امريكا اوروبا تمنحك ماتريد من السلاح لو تركت صفقة الميغ والسو 35 واتحهت للزيادة الرافال وشراء التايفون كان افضل من المقاتلات الشرقيه استراتيجيا ولوجستيا حتى لو كانت السو متميزه مع اني متأكد ان الروس لايصنعون شي متميز والتايفون والرافال افضل من سو 35 عمليا حتى لو كانت المواصفات افضل يالله مانقول الى الله يبارك لهم ما حصلو عليه
السوخوي أقوى امكانيات لطائرة جيل رابع ونصف والتعديلات الأمريكية على الأف 15 لتعادل الكفة معها ووجودها بجانب الرافال بكامل تسليحهم يجعل من سرب مصري واحد مدعوم بدفاع جوي طبقي تهديد حقيقي لأي عدو لا أعرف كيف سيكون الشكل مع السوخوي والرافال والتايفون والميج والاف 16 ولا أعرف فيما يفكرون حقيقة

اخيرا حد سمعنا وانتبه لسلاح الغواصات وتدعيمه :تصفيق:
طيب اعدائنا في الاقليم اسرائيل وتركيا وهؤلاء تسليحهم غربي واحداهم عضو في الناتو
لن يستمر الخلاف كثيرا بين تركيا واوروبا بعد ذهاب اردوغان لكن خلافنا مع الاتراك تاريخي وسيظل حتي وان هدأ
لكن واضح ان فيه غضب مصري من الصين بسبب تمويلها سد النهضه الاثيوبي وعدم التوقف عن ذلك رغم المطالب المصريه
صفقه القطارات الالمانيه وتغيير الوجهه من الصين الي المانيا والان الغواصات انا اعتبره شيئ جيد لنا ويردع الجانب الصيني
لكن كنت اتمني شق شرقي في الغواصات لان اي حرب مع اسرائيل او تركيا سيمنع عنك الغرب الزخائر وقطع الغيار
امامنا روسيا ولا نعرف كيف هي الاجواء معهم في سلاح الغواصات واهم انتاجهم في هذا المجال لكن لهم سمعه جيده
smx الفرنسيه تعتبر جوهره حقيقيه لكن الثمن مرتفع جدا وهذا عيب الاسلحه الفرنسيه مع مدي محدود للكروز 300 ك م
محتاجين علي الاقل 10 غواصات انا اقترح
2 فرنسي
2 الماني 214 او 216
6 روسي احدث الانواع واكثرها شبحيه وهدوء
وكدا نقفل سلاح الغواصات ل 10 سنين مع تصنيع جزء من الزخائر و الصواريخ محليا

مصر تحتاج حوالي 10 غواصات،،،،،

لديها الان 4 ويبقي 6،، انا اتوقع ان تكون الصفقة 4 سكربيون و 2 تايب 039 من الصفقة التايلندية !!!

اذا حدثت الصفقة فهل هذا معناه اسدال الستارة الى الأبد على الشق الشرقي في الفواصات في سلاح البحرية في مصر .

* رأي شخصي الأفضل لمصر شراء سرب طائرات حربية افضل من عدد ٢ غواصة ..

اخيرا حد سمعنا وانتبه لسلاح الغواصات وتدعيمه :تصفيق:
طيب اعدائنا في الاقليم اسرائيل وتركيا وهؤلاء تسليحهم غربي واحداهم عضو في الناتو
لن يستمر الخلاف كثيرا بين تركيا واوروبا بعد ذهاب اردوغان لكن خلافنا مع الاتراك تاريخي وسيظل حتي وان هدأ
لكن واضح ان فيه غضب مصري من الصين بسبب تمويلها سد النهضه الاثيوبي وعدم التوقف عن ذلك رغم المطالب المصريه
صفقه القطارات الالمانيه وتغيير الوجهه من الصين الي المانيا والان الغواصات انا اعتبره شيئ جيد لنا ويردع الجانب الصيني
لكن كنت اتمني شق شرقي في الغواصات لان اي حرب مع اسرائيل او تركيا سيمنع عنك الغرب الزخائر وقطع الغيار
امامنا روسيا ولا نعرف كيف هي الاجواء معهم في سلاح الغواصات واهم انتاجهم في هذا المجال لكن لهم سمعه جيده
smx الفرنسيه تعتبر جوهره حقيقيه لكن الثمن مرتفع جدا وهذا عيب الاسلحه الفرنسيه مع مدي محدود للكروز 300 ك م
محتاجين علي الاقل 10 غواصات انا اقترح
2 فرنسي
2 الماني 214 او 216
6 روسي احدث الانواع واكثرها شبحيه وهدوء
وكدا نقفل سلاح الغواصات ل 10 سنين مع تصنيع جزء من الزخائر و الصواريخ محليا
وحيات الغالين عندك ماتفكرني بصفقه القطارات علشان انا من امبارح وانا دمى محروق بسبب سعرها واتحرق اكتر لما عرفت فى 2018كانت هتكلفنا كام وفى زمن الكرونا والركود الاقتصادى لكل الشركات العالمية يعنى المفروض نستغلهم مش العكس هتكلفنا كام

التعديل الأخير:
وحيات الغالين عند متفكرني بصفقه القطارات علشان انا من امبارح وانا دمى محروق بسبب سعرها واتحرق اكتر لما عرفت فى 2018كانت هتكلفنا كام وفى زمن الكرونا والركود الاقتصادى لكل الشركات العالمية يعنى المفروض نستغلهم مش العكس هتكلفنا كام

ههههه يخربيت كده 😂😂😂 طيب ما تدعبس كده على اسعار اقل بما انك راجل في السوق ومدقدق 😂😂😂 امال بقى لما تعرف سعر صفقه الغواصات هتقطع شرايينك بقى 😆😆😆😆 عاوزين كل حاجه ببلاش يا غلابة 😂😂

ههههه يخربيت كده 😂😂😂 طيب ما تدعبس كده على اسعار اقل بما انك راجل في السوق ومدقدق 😂😂😂 امال بقى لما تعرف سعر صفقه الغواصات هتقطع شرايينك بقى 😆😆😆😆 عاوزين كل حاجه ببلاش يا غلابة 😂😂
اسئلهم كانو هيجيبو الاسعار دى منين ولا الى عمل الاسعار دى جابها منين

اسئلهم كانو هيجيبو الاسعار دى منين ولا الى عمل الاسعار دى جابها منين
قوم صلي الفجر وربنا يتقبل باذن الله وهقولك بعدها بتتحسب ازاي لاننا بنتكلم في ١٠٠٠ كم يعني ضعف المسافه من العلمين للسخنن

:ROFLMAO: يعم انا مش نايم انا على الطريق مسافر من القاهرة لدهب

:ROFLMAO: يعم انا مش نايم انا على الطريق مسافر من القاهرة لدهب
توصل بالسلامه يا ريس

بص يا صاحبي خبر جريدة اخبار اليوم سنه ٢٠١٨ ذكر ان المشروع هيقتصر فقط على ٤٩٨ كم اللي هي المسافه بين العلمين والسخنه
بتكلفة ٩٠ مليار جنيه باسعار ٢٠١٨

طيب الان بنتكلم عن خطوط تصل الى ١٠٠٠ كم خط العلمين السخنه مرحله اولى فقط من مشروع قطارات الجر الكهربي بطول الجمهوريه وعرضها باسعار ٢٠٢٠

مشروع القطار الكهربي في مصر ٣٦٠ مليار جنيه بإجمالي أطوال ١٠٠٠ كم ماينفعش بقى نقسم المبلغ على عدد الكيلومترات ويطلع محنك يقولك يعني الكيلو متر الواحد هيكلفنا ٣٦٠ مليون جنيه ؟!! وتبدأ بعدها موجة وسيل عن إن الرئيس الفساد والفلوس دي الحكومة والوزراء هيسرقوها ... وباقي العبط ده

الموضوع ليه حسابات تانية خالص يعني مثلًا حضرتك مفكرتش إن ميزانية المشروع دا هتشمل ( تمهيد الطرق بإجمالي ١٠٠٠ كيلو - إستنزاع ملكية أرض لو مسار القطار هيضم أراضي مملوكة لحد - بناء بعض الكباري أو الأنفاق اللي ممكن تكون هي الحل الأمثل في بعض المناطق - بناء محطات القطارات اللي حضرتك هتركب منها للقطار - بناء مخازن وورش صيانة في محطات عديدة على طول الخط - بناء جراجات للقطارات نفسها - ثمن وتكلفة عربات القطار نفسه - تكلفة الجرارات اللي هتشد القطارات - تكلفة خط السكة الحديد نفسها اللي هيمشي من عليه القطار - تكلفة الإشارات والنظم الالكترونيه ونظم السلامه على طول الألف كيلو متر ودي مكلفة جدا - تكلفة محطات الكهرباء اللي هتشغل القطار - تكلفة صيانة لكل ما سبق - تكلفة التدريب والتأهيل للناس اللي هتشتغل على المشروع دا - تدريب وتأهيل الفنيين اللي هيصلحوا القطارات في حال وجود أي أعطال .... إلخ )

كل الكلام دا من واقع شخص عادي زي اخوك في الله وبعيد عن المجال لأن أكيد المتخصصين هيطلعوا بنود تانية كتير داخلة نطاق ميزانية المشروع .

أخيرًا دا لينك لموقع لشركة دولية لطيفة بتحدد فيه تكلفة إنشاء خطوط السكك الحديدة بالكيلو متر في العالم كله فياريت نبص عليه

اممكن 🤔🤔🤔🤔

عودة
أعلى