يوم حافل بالصفقات المصرية واليوم مع الغواصات

Amenmobi

طاقم الإدارة
مشرف عام
التفاعل
13,411 180 6
اليوم صراحة كانت صفقتان من العيار الثقيل مع الجانب الالماني منها مع عرفناه من الجانب المدني وهو القطار السريع ومنها الشق العسكري مع شركة لورسين ولكن لم نعرف ماهية الصفقة

والان نأتي مع الغواصات :love: :love: :love: :love: :love: :love:

على حسب موقع tactical report مصر تبحث عن تعزيز القوات البحرية المصرية بصفقة غواصات جديدة وهناك حديث أن شركة Naval Group الفرنسية قدمت عرض لمصر لكن للأسف الموقع يحتاج للدفع لمعرفة تفاصيل أكثر لكن قبل يومين نشر موقع ألمانى أن خلال زيارة وزير الخارجية الألمانى لمصر قبل أيام كان من ضمن المواضيع التى ناقشها مع الجانب المصرى الغواصات الألمانية وكما يقال لا دخان بدون نار وعلى مايبدو إن صحت الأخبار ربما خلال الفترة القادمة سنسمع عن صفقة غواصات جديدة.
بالنسبة للغواصات التقليدية المتاحة للتصدير من شركة نافال جروب الفرنسية يوجد الغواصة من نوع سكوربين والنسخة التقليدية من الغواصة النووية باراكودا ومن ألمانيا يوجد الأنواع 214 و216 و218.

يومكم سعيد :love::love::love::love:

لو يتكرم احد ويشتري لنا المقال متفائل جدا

الدخان لا ياتي من فراغ وهناك نار توقد نحت طعام لذيذ يجهز

الدخان لا ياتي من فراغ وهناك نار توقد نحت طعام لذيذ يجهز

و الرئيس السيسي يجيد طبخ صفقات السلاح

التقدم البحري المصري مبهر صراحة .. قبل الرئيس السيسي و بعده

سلاح الغواصات التركي كبير و خطير يبدو أن مصر تعمل بجد على الحصول على سلاح غواصات مكافيء للاتراك

بالتوفيق للأشقاء المحترمين

يوووووة مش معقول كدة ياجماعة

كل ما انام كام ساعة اصحى الاقى اتعاقدنا على صفقة :ROFLMAO: :ROFLMAO:

يوم حافل بالافراح المصرية والعربيه بالصفقات المصرية على كافه الاصعدة مع الشركاء الاوربيين ✌️✌️✌️

يبدو ان الاخ

نمر

كان محقا عندما قال ان سنة 2021 سوف تكون سنة تسليح مصرى بأمتياز

انا عاوز SMX -Ocean حالا

لو اتعاقدنا على 2 او 3 منها خلصت البحر الاحمر والنتوسط تحت السيطرة

انا من الاول اتكلمت وقلت الزيارة الاخيرة للرئيس السيسي لفرنسا فخمة وفيها حجات كتيرة وترفع سقف التوقعات لدينا للتعاقد على اشيء كثيرة من فرنسا

فرنسا الان menu كبير و زاخم بأشياء كثيرة و الزبون الكبير يختار

أه من سيدهاتك يا سيسي :)) :))

مش من اول شهر من السنه كده هنتحسد والله هي الناس دي عايزه ايه بالضبط كل واحد عايز يبيع حاجه يجي مصر

انا عاوز SMX -Ocean حالا

لو اتعاقدنا على 2 او 3 منها خلصت البحر الاحمر والنتوسط تحت السيطرة
اتمناها مثلك

لكن الاقرب والاكثر واقعية هى الاسكوربيون

انا هموت وحد يشتري المقال اللي مكتوب احنا بس قرانا اول سطرين فيه
عاوز اشوف الباقي اكيد في حجات تشرح القلب :love: :love: :love:

يبدو ان الاخ

نمر

كان محقا عندما قال ان سنة 2021 سوف تكون سنة تسليح مصرى بأمتياز

هيا دي السنة بس، ماشاء الله مصر تتسلح بشراهة كأنها بتحارب تركيا وإسرائيل وإثيوبيا كلهم بوقت واحد.

كان الافضل من وجهة نظري الاتجاه للاس-26 الصينية و بتصنيع محلي + التعاقد بأعداد علي غواصات قزمية لمهام السواحل و القوات الضفادع البشرية. + دفاع ساحلي باستيون مثلاً + تهيئة الميسترال لحمل دفاع جوي متوسط المدي و مضادات سفن.

و خلاص.

كان الافضل من وجهة نظري الاتجاه للاس-26 الصينية و بتصنيع محلي + التعاقد بأعداد علي غواصات قزمية لمهام السواحل و القوات الضفادع البشرية. + دفاع ساحلي باستيون مثلاً + تهيئة الميسترال لحمل دفاع جوي متوسط المدي و مضادات سفن.

و خلاص.
الميسترال لسه بالحوض حتي الان جمال عبد الناصر ممكن أن يتم تجهيز بعض الانظمه

الميسترال لسه بالحوض حتي الان جمال عبد الناصر ممكن أن يتم تجهيز بعض الانظمه
ممكن .. بس انا كمان مفضلش التعاقد عن المزيد من تايب 209 , يعني عشان نضيفلها نظام AIP محتاج اعادة تهيئة للغواصة من اول و جديد
Compared to these newer families the Type-209 does not come with Air Independent Power (AIP). That would have allowed the submarine to run submerged for much longer, making it harder to detect. AIP has been retrofitted to a single Type-209, Greece’s Okeanos (S-118). But it is not a standard offering on the type, and the Egyptian boats would need a complete rebuilt to incorporate it.

الاس-26 هتوفرلنا AIP و انظمة توربيدات و مضادات سفن جديدة و كمان هيضفلنا تصنيع محلي

عودة
أعلى