يوم حافل بالصفقات المصرية واليوم مع الغواصات

اختلف معك ... ليس هناك تنويع و ليس هناك هبل فى عقد الصفقات و فكر معى فيما ساقول.

التنويع متواجد فى مصر منذ زمن و اظن ان الامر الطائرات هو تحديث فقط المتواجد بمعنى الشق الروسى سيكون روسي و الشق الفرنسى سيكون فرنسى و هكذا .... أى أن الدعم الفنى و اللوجيستي متواجد فعليا.

لكن بحريا اظن أن مصر تريد التوحيد عكس الجوية فحتى الصفقات و أن كانت مع دول مختلفة فلاحظ أنها من نفس الفئة فمثلا الصفقة الفرنسية و الإيطالية الاثنين متماثلين فى الفريم ..

ما اختلف فقط هو الميكو و الجويند و كلاهما يبنيان فى مصر اى أن الدعم اللوجيستي و الصيانة متواجد ...

كذلك التسليح .... فعلى الرغم من أن هناك 3 دول تقوم بالبناء ستجد أن كلا من الميكو و الجويند يحتويان على الميكا و الاكسوزيست فى حين أن الفريم تحتوى على الاستر و الاكسوزيست عدا الإيطالية التى تزيد باحتوائها على الاوتومات.

و على الرغم من ذلك فستجد أن جميع القطع بما فيهم الغواصات الألمانية لديهم القدرة على إطلاق الهاربون اى مثلهم مثل الامباسادور و البيرى.

كذلك الطوربيدات فجميعهم يمكنهم اطلاق الطوربيدات الأوروبية و الأمريكية و العاملين بالبحرية المصرية اصلا.

اذا ..... فإن كانت الأمور كما نراها من جميع الجهات ... الا انها فالحقيقة عملة واحدة و هذه نقطة تحسب لإدارة التسليح .
اول رد ا لصراحه مقنع بالنسبه لي كلامك يدل ان التفاصيل والمعدات ونوعية التسليح هي المهم في المصدر وليس نوع السلاح بشكل عام

Amenmobi @عبدالرحمن الكاسر

انا وش قلت لك فيهم عفاريت خلاص مائة اقتباس المخ معد جمع السلام عليكم
ربنا يهدي نفوس الجميع اخي يشهد الاه اني لا احب احد يتكلم عليك بسوء انت والاستاذ المحترم سعودي سايلنت اعلم نواياكم جيدا .

يا اخي النقاء السعودي اللي على اصوله 😊😍😍😍😍😍😍😍

اليوم صراحة كانت صفقتان من العيار الثقيل مع الجانب الالماني منها مع عرفناه من الجانب المدني وهو القطار السريع ومنها الشق العسكري مع شركة لورسين ولكن لم نعرف ماهية الصفقة

والان نأتي مع الغواصات :love: :love: :love: :love: :love: :love:

على حسب موقع tactical report مصر تبحث عن تعزيز القوات البحرية المصرية بصفقة غواصات جديدة وهناك حديث أن شركة Naval Group الفرنسية قدمت عرض لمصر لكن للأسف الموقع يحتاج للدفع لمعرفة تفاصيل أكثر لكن قبل يومين نشر موقع ألمانى أن خلال زيارة وزير الخارجية الألمانى لمصر قبل أيام كان من ضمن المواضيع التى ناقشها مع الجانب المصرى الغواصات الألمانية وكما يقال لا دخان بدون نار وعلى مايبدو إن صحت الأخبار ربما خلال الفترة القادمة سنسمع عن صفقة غواصات جديدة.
بالنسبة للغواصات التقليدية المتاحة للتصدير من شركة نافال جروب الفرنسية يوجد الغواصة من نوع سكوربين والنسخة التقليدية من الغواصة النووية باراكودا ومن ألمانيا يوجد الأنواع 214 و216 و218.

يومكم سعيد :love::love::love::love:
مبروك لمصر.

غواصات روسيه والمانيه وصينيه والان فرنسيه ايش الهبل اللي يصير
اية دة كلة حضرتك
اولا مفيش روسى
ثانيا الصينى كلها سنة او اتنين ويطلعو كلهم من الخدمة
ثالثا ودى الاهم زيادة الخير خيرين يا اخى :ROFLMAO: :ROFLMAO:

ال SMX يا جدعااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان كدا كدا حنفلس
بالمناسبة ال SMX هيا نسخة البراكودا التقليدية المطورة و كانت معروضة لمناقصة استراليا من فترة و ربحت

ال SMX يا جدعااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان
بالمناسبة ال SMX هيا نسخة البراكودا التقليدية المطورة و كانت معروضة لمناقصة استراليا من فترة و ربحت
دي الواحده ب 2 مليار وشويه ياباااااا
صباح الفل

دي الواحده ب 2 مليار وشويه ياباااااا
صباح الفل
1,3 مليار .. ممكن نتملكها كقطعتين فقط لمهام استثنائية خصوصا ان ممكن تشيل خلايا اطلاق عمودية للكروز السكالب نافال .. حيوي لعمبلات الضرب للسواحل و العمق بدون الانكشاف في حين فرقاطة صعب

1,3 مليار .. ممكن نتملكها كقطعتين فقط لمهام استثنائية خصوصا ان ممكن تشيل خلايا اطلاق عمودية 20 خلية للكروز السكالب نافال .. حيوي لعمبلات الضرب للسواحل و العمق بدون الانكشاف
باشاااا استراليا عامله صفقه ب40 مليار علي12غواصه بس
صباح الفل

التوجه للاسكوريبون اقرب منطقه بكثير أو غواصات قوميه
أو تايب214 أو المفاجاه تكون216
لكن اشتري غواصه ب 2مليار وكسور وحاله بلدي الاقتصادية سيءه اسمه مش تبزير بل هبل

انت عدوك حاليا اسرائيل ثم تركيا ف مش محتاجه غواصه ب2مليار

باشاااا استراليا عامله صفقه ب40 مليار علي12غواصه بس
صباح الفل

التوجه للاسكوريبون اقرب منطقه بكثير أو غواصات قوميه
أو تايب214 أو المفاجاه تكون216
لكن اشتري غواصه ب 2مليار وكسور وحاله بلدي الاقتصادية سيءه اسمه مش تبزير بل هبل

انت عدوك حاليا اسرائيل ثم تركيا ف مش محتاجه غواصه ب2مليار
غريبة مع ان اهم اهدافك سد مش عارف توصله بدون مشاكل جويا و في حين ان اصلا العمل العسكري مستبعد بس هيا افضل حلولك من البحر لو عرفت تطور نسخة كروز طويلة

انا مش بقول نجبها و خلاص هيا مش ليلة اي حد فينا اصلا بالنسبة لي التايب افضل بمراحل 214 .. 216 كتير علينا حتى بس بدون AIP بلاهم كلهم

و بعدين انتا رامي 25+ مليار دولار تسليح اخر 5 سنين و لسه 13 في ايطاليا لو تمت و جاي دلوقتي تفتكر الوضع الاقتصادي

دا انا لسه قايل في موضوع لارسن يا جماعة مش حنستحمل تكلفة التشغيل لكل دا اكيد لارسن لغت ايطاليا يا اما بننتحر قروض لو حنجيب الاتنين ففبالي الموضوع

التعديل الأخير:
smx هي غواصة اختبارية او ما يطلق عليه احيانا((مفهوم)) قد لايكون الهدف هو صناعة غواصة بذلك الشكل وانما دراسة بعض التقنيات واختبارها ودراسة ردود الفعل لها وفي افضل الاحوال لو تم اتخاذ القرار بصناعتها فنح لن نراها قبل عشر سنوات على الاقل هل نحن مستعدون للإنتظار
!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟
استراليا تعاقدت عليها في صفقة ضخمة قيمتها تقارب 30 مليار دولار

طاب دلوقتى اخونا بوتين كلها كام يوم ويشرف مينفعش نحلى بوقه كده بكام غواصه او فرقاطه او الاتنين مع بعض حتى

عودة
أعلى