يوم حافل بالصفقات المصرية واليوم مع الغواصات

اذا حدثت الصفقة فهل هذا معناه اسدال الستارة الى الأبد على الشق الشرقي في الفواصات في سلاح البحرية في مصر .

* رأي شخصي الأفضل لمصر شراء سرب طائرات حربية افضل من عدد ٢ غواصة ..
الغواصات سلاح استراتيجي خطير جدا ولا يوجد بديل له خاصة عند وجودك في حوض البحر المتوسط

ابوس ايديك ياريس واحيات الغالين عندك
الغواصة smx بالله .

انا عاوز اشوف منظر امريكا واسرائيل وتركيا . يخربيت الرعب اللي هنشوفه في عنيهم .
يا سلام المفاوض المصري يجيب اثنين ومعاهم اثنين اسكوربيون ٢٠٠٠ وبسعر حلو مع التدريب وكدا لا لا ابوس اديكم هتوها .
صدقوني احنا ممكن ما نفكر في البحرية لة ١٠ او ١٥ سنة بسببها غواصة حرفيا تودي في داهية غير قدرات التجسس المخيفة . لا لا لا

يجبوها دي صفقة العمر .
رعب في امريكا واسرائيل وتركيا عشان مصر جابت غواصتين ؟ طب تركيا ممكن تتقبل لكن امريكاااااا واسرائيل هيترعبو عشان مصر اشترت من حليفة ليهم غواصتين ؟

يبدو ان الاخ

نمر نمر

كان محقا عندما قال ان سنة 2021 سوف تكون سنة تسليح مصرى بأمتياز

السيسي حالف يمين بالله ما تنتهي مدة حكمه إلا لما يكون مخلص علي كل السلاح الأوربي
يشتري رفال ويتفاوض علي تايفون
بنفس المبدأ يشتري تايب ألمانية ويتفاوض علي السكوربيون ... وباقي ملف السويد العريض

غالبا السيسي يملك 📀 جماعي لأعضاء الاتحاد الاوروبي

استراليا تعاقدت عليها في صفقة ضخمة قيمتها تقارب 30 مليار دولار
تحية طيبة أخي الدرع المصري ان الصفقة التي تعاقدت عليه استراليا بعد مناقصة ماراثونية هي فئة غير نووية من طراز براكودا حيث كانت فرنسا قد دخلت بداية بطراز سكوربيون وبما أنه لم تكن تفي بحاجة السلاح البحري الاسترالي الذي كان بحاجة الى غواصة أكبر قدرة عل العمل بالمحيطات المفتوحة ومالت الكفة لصالح الالمان مما دعى الفرنسيين لتغيير المخطط وتقديم فئة معدلة من البراكودا وهي فئة غير نووية وبها تم كسب السباق

اذا حدثت الصفقة فهل هذا معناه اسدال الستارة الى الأبد على الشق الشرقي في الفواصات في سلاح البحرية في مصر .

* رأي شخصي الأفضل لمصر شراء سرب طائرات حربية افضل من عدد ٢ غواصة ..
ايه علاقه الغواصات بالطيران ؟!!

سلاح الغواصات غني عن التعريف خصوصا الالماني
الف مبروك لاهلنا في مصر
ماشاء الله قوة وازدهار
:love::love:

وحيات الغالين عندك ماتفكرني بصفقه القطارات علشان انا من امبارح وانا دمى محروق بسبب سعرها واتحرق اكتر لما عرفت فى 2018كانت هتكلفنا كام وفى زمن الكرونا والركود الاقتصادى لكل الشركات العالمية يعنى المفروض نستغلهم مش العكس هتكلفنا كام

بالعكس الصورة مش واصلة لك كويس ، في الصفقة الاولي تحالف الصين مع الهيئة العربية للتصنيع 9 مليار دولار ل 450 كم للربط بين العين السخنه و اسكندرية و العلمين بخط للركاب
الان الصفقة الجديدة تشمل خط ركاب و خط بضائع موازى لقناة السويس لقطع الطريق على خط ايلات حيفا لانه افضل و اسرع ( كل نفسك قبل ما حد ياكلك ) طول المرحلة الأولى 450 كم
المرحلة الثانية و التي لم تعلن اعتقد ستكون القاهره اسوان أو العاصمة الادارية أسوان بخط ركاب و بضائع موازى أيضا تمهيدا لتنفيذ مخطط ربط القارة الأفريقية بخط سكه حديد سريع للركاب والبضائع و تكلفة المشروع منخفضة لكن الخرفان كالعادة شوهوا المشروع بتجهيل الناس

بالعكس الصورة مش واصلة لك كويس ، في الصفقة الاولي تحالف الصين مع الهيئة العربية للتصنيع 9 مليار دولار ل 450 كم للربط بين العين السخنه و اسكندرية و العلمين بخط للركاب
الان الصفقة الجديدة تشمل خط ركاب و خط بضائع موازى لقناة السويس لقطع الطريق على خط ايلات حيفا لانه افضل و اسرع ( كل نفسك قبل ما حد ياكلك ) طول المرحلة الأولى 450 كم
المرحلة الثانية و التي لم تعلن اعتقد ستكون القاهره اسوان أو العاصمة الادارية أسوان بخط ركاب و بضائع موازى أيضا تمهيدا لتنفيذ مخطط ربط القارة الأفريقية بخط سكه حديد سريع للركاب والبضائع و تكلفة المشروع منخفضة لكن الخرفان كالعادة شوهوا المشروع بتجهيل الناس
تحياتي
يا أخي الواحد يحب الناس إلي بتفهم

تحية طيبة أخي الدرع المصري ان الصفقة التي تعاقدت عليه استراليا بعد مناقصة ماراثونية هي فئة غير نووية من طراز براكودا حيث كانت فرنسا قد دخلت بداية بطراز سكوربيون وبما أنه لم تكن تفي بحاجة السلاح البحري الاسترالي الذي كان بحاجة الى غواصة أكبر قدرة عل العمل بالمحيطات المفتوحة ومالت الكفة لصالح الالمان مما دعى الفرنسيين لتغيير المخطط وتقديم فئة معدلة من البراكودا وهي فئة غير نووية وبها تم كسب السباق
الفئة المقصورة هي SMX و تعتبر نسخة غير نووية من باركودا تعرضها فرنسا علي مصر إلي جانب النسخة الجديدة من سكوربيون و التي قالوا عنها في يورو ناڤال 2015 انها لاول مرة يتم تجهيز و دمج هذه التقنيات و المستشعرات على غواصة تقليدية تعمل بالديزل

الفئة المقصورة هي SMX و تعتبر نسخة غير نووية من باركودا تعرضها فرنسا علي مصر إلي جانب النسخة الجديدة من سكوربيون و التي قالوا عنها في يورو ناڤال 2015 انها لاول مرة يتم تجهيز و دمج هذه التقنيات و المستشعرات على غواصة تقليدية تعمل بالديزل

فكره انك تاخد غواصه اخرها غطس 300 بعد ما كان عندك غواصات تصل الى 500

موضوع يحتاج تفكير

النسخ اللى عرضتها فرنسا ممتاذه لو حاخد معاهم الكروز والصواريخ الدفاع الجوى المكبسله

لو كده مش مهم تغطس 300 انا موافق

علشان الأعباء الماليه في الصيانه والدعم اللوجستي ووووو وبعدين شي معروف اذا كان مصدر السلاح واحد مثلا نقول حظيرة الطائره ومعدات طائره وحده تستخدم في صيانة كل الطائرات الشبيهه طيب لو عندك 5 انواع كل طائره لها اجهزتها ومعداتها والفنيين الخاصين فيها كمثال
ترنيدو معندناش رفاهية توحيد مصادر السلاح
انا معاك فعلا عبئ ثقيل لكن
مجبر اخاك لا بطل

ترنيدو معندناش رفاهية توحيد مصادر السلاح
انا معاك فعلا عبئ ثقيل لكن
مجبر اخاك لا بطل
كلامك جميل وواقعي بدل مايجي احد يقول لي لا اصل احنا متعودين واللي غيرنا يتعلمه في سنه احنا في ثلاث شهور واحنا نقدر بين جميع انواع الأسلحه دون نظام سيطره في دول متقدمه لم تستطيع عسكريا عمل توافق وادارة السلاح الشرقي والغربي اعباءه الماليه ثقيله حتى على دول غنيه

كلامك جميل وواقعي بدل مايجي احد يقول لي لا اصل احنا متعودين واللي غيرنا يتعلمه في سنه احنا في ثلاث شهور واحنا نقدر بين جميع انواع الأسلحه دون نظام سيطره في دول متقدمه لم تستطيع عسكريا عمل توافق وادارة السلاح الشرقي والغربي اعباءه الماليه ثقيله حتى على دول غنيه
هسألك سؤال لو كانت امريكا بتلبي كل حاجات مصر العسكرية هل كانت مصر ستنوع مصادر سلاحها بكل بساطة لا
لكن اكيد انت شايف بنفسك ابسط مثال شوف اسطول الاف 16وكنا من اوائل الناس في اقتناء الاف 16 والي الان لم نحصل علي الفايبر ولا الامرام
ومفيش قدامنها الا التنويع واقتناص البدائل المتاحة

هسألك سؤال لو كانت امريكا بتلبي كل حاجات مصر العسكرية هل كانت مصر ستنوع مصادر سلاحها بكل بساطة لا
لكن اكيد انت شايف بنفسك ابسط مثال شوف اسطول الاف 16وكنا من اوائل الناس في اقتناء الاف 16 والي الان لم نحصل علي الفايبر ولا الامرام
ومفيش قدامنها الا التنويع واقتناص البدائل المتاحة
اكيد لا بس روسيا تلبي ليه مايكون سلاحي روسي واوروبا تلبي مايكون سلاحي غربي اوروبي فقط ليس عذر بس مصر قاعده تتحدى ذاتها وهذا شي جيد

اكيد لا بس روسيا تلبي ليه مايكون سلاحي روسي واوروبا تلبي مايكون سلاحي غربي اوروبي فقط ليس عذر بس مصر قاعده تتحدى ذاتها وهذا شي جيد
انا اقولك المثل يقول لا يلدغ مؤمن من جحر مرتين كيف تريدني اكرر نفس الغلطة واخلي سلاحي كله اوربي ووقت العلاقات تتعكر يقطع عني كل شي وايه هيكون الوضع لما الدولة الوحيدة اللي بتسلح منها منعت السلاح عني

انا اقولك المثل يقول لا يلدغ مؤمن من جحر مرتين كيف تريدني اكرر نفس الغلطة واخلي سلاحي كله اوربي ووقت العلاقات تتعكر يقطع عني كل شي وايه هيكون الوضع لما الدولة الوحيدة اللي بتسلح منها منعت السلاح عني

يعني متفقين ان التنويع خطاء ولكن فضلت مصر الأعباء الماليه وتنويع السلاح مع العلم ان مصر لها 30 عاما في السلام لايوجد تهديد عليها ارى انها يجب تطور اسلحتها ولكن باستراتيجيه معتدله بتكلفه على العموم النقاش بنسبه لي انتهى في الموضوع احترم رأي الجميع والأختلاف في الرأي لايمنعني ان اقوول الله يبارك للمصر في سلاحها وان يحفظها من كل شر وان يجعل مصر سيفا للعرب نقطع به رؤس الأعداء. وشكرا

ربنا يهدي نفوس الجميع اخي يشهد الاه اني لا احب احد يتكلم عليك بسوء انت والاستاذ المحترم سعودي سايلنت اعلم نواياكم جيدا .

يا اخي النقاء السعودي اللي على اصوله 😊😍😍😍😍😍😍😍
مايحتاج تقول المشاعر واصله

ايه علاقه الغواصات بالطيران ؟!!
أقصد طبعا المهمة المنوطة بها الغواصة تقدر تعملها الطائرة .. يعني تجيب غواصة بنص مليار دولار وتحمل عليها سكالب ب300 كم أو هاربون مش مستاهلة الصراحة . عل غرار العقيدة العسكرية السعودية أو الإماراتية مثلا في حيازتهم المئات من الهاربون والأكسوسيت المحمول جوا بالإضافة الستاند أوف وأزيد أنهم الآن يسعون لمكافحة الغواصات جوا أيضا .
المجال الذي سوف تنشر فيه الغواصات في شرق المتوسط مثلا ضيق وقريب جغرافيا من القطر المصري .
* وجهة نظري أهم سلاح للغواصات هي الصواريخ طويلة المدى مثلا 700 الى 1000 كم

تحية طيبة أخي الدرع العربي هذا الرابط لشركة نافال جروب dcns سابقا وهي المصنعة لهذه الغواصات وستشاهد به جميع الغواصات التي تصنعها حاليا بما فيها الباركودا غير النووية والتي عرضت على استراليا أما هذا الرابط والذي هو صفحة اخرى لنفس الموقع ويتم به عرض الغواصة الكونسبت ( المفهوم ) smx وبالتالي ندرك أن الغواصة التي عرضت على استراليا و smx ليستا نفس الغواصة

عودة
أعلى