تسليم الفريم الايطاليه لمصر بنهايه العام

هما الحاقدين دول ال greys ؟ اهل المريخ ؟
لا هو فى حاقدين كتير بصراحة عرب و مستعربين أتراك و متأتركين و صهاينة و متصهينين و إيرانين و متئرننين تقريباً مش عارف بتتقال إزاى و ليلة كبيرة اوي سعادتك

لا هو فى حاقدين كتير بصراحة عرب و مستعربين أتراك و متأتركين و صهاينة و متصهينين و إيرانين و متئرننين تقريباً مش عارف بتتقال إزاى و ليلة كبيرة اوي سعادتك

ايوه.. كثر من ذي

متئرننين

هل يمكن للمغرب ان يتعاقد مع المفاوض المصري للصفقات البحرية على سبيل الإعارة 😂😂😂😂😂

قلتها سابقا صفقة مهمة جدا لمصر فرقاطتي فريم للدفاع الجوي و بجانبها فريم حرب الاعماق و فرقاطات الميكو و كورفيتات الجويند ..

مصر ستحتاج 6 غواصات غربية جديدة بنظام AIP و ستكون قوة بحرية يحسب لها الف حساب في شرق المتوسط و البحر الاحمر

لا سألت ولا رديت حتي علي نفسي .. انا رديت عليك و وضحتلك مفيش حاجه هتتم بدون توجيه من الشركة الأم , يعني مش عبقرية ولا هنكتسب خبرة ببساطة هتكتسب خبره في ايه ؟ لا التجهيز الالكتروني عندك ولا التجهيز الكهربائي و لا مولدات الطاقة ولا تجهيزات الرادار ولا التسليح ولا سبيكة المعدن و يمكن حتي الطلاء المضاد للتأكل جاي جاهز ... خبرة في التقطيع و التلحيم بأبعاد معينة ؟ الخبره بتاعت التقطيع و التجميع بأبعاد معينة تروح تاخدها من الصيادين بتوع منطقة بحري في اسكندرية , هما اللي بيبنو يخوت و عندهم خبره في التجميع بأبعاد.

انا مش فاهم خبره ايه ديه اللي وصلت !!!
باين كان عندي حق من الاول انت مش جاي تسأل قد مانت جاي تنقض الموضوع من اساسه لاغراض في نفسك..انا اسف النقاش انتهى!

هل يمكن للمغرب ان يتعاقد مع المفاوض المصري للصفقات البحرية على سبيل الإعارة 😂😂😂😂😂

قلتها سابقا صفقة مهمة جدا لمصر فرقاطتي فريم للدفاع الجوي و بجانبها فريم حرب الاعماق و فرقاطات الميكو و كورفيتات الجويند ..

مصر ستحتاج 6 غواصات غربية جديدة بنظام AIP و ستكون قوة بحرية يحسب لها الف حساب في شرق المتوسط و البحر الاحمر

عندهم تايب للتو دشنت.. 😁

قول ماشاء الله تبارك الله التسليح المصري ب٥ سنوات غير من شكل القوات بشكل كبير 👌

عندهم تايب للتو دشنت.. 😁
لكنها ليست بنظام AIP التايب المصرية ستخصص لحماية السواحل ..
مصر تحتاج غواصات بنظام AIP ضروري حتى تكون للبحرية المصرية اليد الطولى داخل مياه العدو

لكنها ليست بنظام AIP التايب المصرية ستخصص لحماية السواحل ..
مصر تحتاج غواصات بنظام AIP ضروري حتى تكون للبحرية المصرية اليد الطولى داخل مياه العدو
ان شاء الله المغرب و مصر 💪

ان شاء الله المغرب و مصر 💪
إن شاء الله أخي للاسف في المغرب هناك تركيز على سلاح الجو و البر و هذا منذ 40 سنة الاخيرة بسبب العدائيات المحيطة بالمغرب شرقا ..
حتى الان علاقتنا بالاسبان جيدة لهذا اظن ان الصفقات البحرية ستتأخر و ستكون قليلة

محد بيعطيك الكعكة كاملة ممكن نقاط بسيطة لكن الأشياء المهمة مستحيل..

بارك و قفل الموضوع.
محدش عاوز يفهم لنك للزم بنفسك تسف تراب الارض عشان تصنع لازم تطور تعليم وتضرف بحث علمى وتبعث طلاب وتجرب الف مرة وتفشل وبعدها بعون الله تنجح وتصنع أفضل شى

يبقى السؤال الان... هل سيفعل بند الاربع فرقاطات فريم الاضافية... هل هناك صفقات أخرى للغواصات مثلا سيعرضها الجانب الإيطالي على مصر.... على كل حال يارب وفق مصر العروبة والكنانة للافضل

محدش عاوز يفهم لنك للزم بنفسك تسف تراب الارض عشان تصنع لازم تطور تعليم وتضرف بحث علمى وتبعث طلاب وتجرب الف مرة وتفشل وبعدها بعون الله تنجح وتصنع أفضل شى
مو لازم يااخي... عندما تمتلك من هؤلاء الارادة فقط ستفعلها.. مو لازم تبدأ من الصفر... نقل تقنية مع دول متساهلة ك كوريا الجنوبية والصين يوفر عليك عناء كل هذا... انظر لدول صغيرة ومعدمة واصبحت تصنع غواصات كتيوان وتايلند بسبب تعاونهم مع المذكورين... ولا يملكون أوراق ضغوط ومميزات عكس مصر بل فقط ارادة واصرار

إن شاء الله أخي للاسف في المغرب هناك تركيز على سلاح الجو و البر و هذا منذ 40 سنة الاخيرة بسبب العدائيات المحيطة بالمغرب شرقا ..
حتى الان علاقتنا بالاسبان جيدة لهذا اظن ان الصفقات البحرية ستتأخر و ستكون قليلة
للأسف الان.. تم ايهام الدول العربية باعداء وهميين واشغالنا بأنفسنا عن الأعداء الحقيقين!

إن أرادت مصر ان تلعبها صح مع الطليان... تفعل بند الأربعة فريم إضافي وتصنيع ال20 كورفيت دي التورا مع نقل تقنية بنسبة محترمة وطلب 4 غواصات دوردو 212....وتبتعد عن التايفون نهائيا

إن أرادت مصر ان تلعبها صح مع الطليان... تفعل بند الأربعة فريم إضافي وتصنيع ال20 كورفيت دي التورا مع نقل تقنية بنسبة محترمة وطلب 4 غواصات دوردو 212....وتبتعد عن التايفون نهائيا
يعني ايه نقل تقنية بنسبة محترمة؟

يعني بالمره و عشان الجيرة و المعارف

انتو تجيبون ((عقبالمجيني)) ذي على ميناء جدة و ترجعون بلدكم معززين مكرمين على متن خطوطنا السعودية درجة أولى و بشربات 👌

عودة
أعلى