التلفزيون الاثيوبي يبث صور لسد النهضة ممتلئ

طيب مادام " مفيش تصنيف اسمه اكبر دولة عربيه بالمطلق " ليش قاعد تدافع عن المقولة
السابقة للعضو " مصر اكبر دولة عربيه " ؟ التي هي اساس النقاش!

طيب انا دلوقتي عايز استفيد ما وجهت نظرك او الاسس التي يصنف على اساسها اكبر دوله عربيه
لاني لا اتفق مع كلام الاستاذ مصري وافتخر لانه فعليا يوجد ما يعرف باكبر دوله عربيه كاكل
علشان نعيد التصنيف على حسب وجهت نظرك ونشوف هل وجهت نظرك المخالفه ايضا صحيحه ام لا
تحياتي لك

انتا تعرف محتاج كام مليون ملوثات لتلوث نصف حصة مصر مش كلها حتى
إثيوبيا تستورد مئة الف برميل يوميا لو جمعتهم في ثلاثة و أربعة أيام و سكبتهم في النهر هههههه تحتاج عشرات السنين لتخرج من هذه الكارثة و ينجو النيل ههههههههه هذه فكرة مجنونة و لكنها على طاولة اثيوبيين قرأتها من صحيفة إثيوبية قبل 4 سنوات

إثيوبيا تستورد مئة الف برميل يوميا لو جمعتهم في ثلاثة و أربعة أيام و سكبتهم في النهر هههههه تحتاج عشرات السنين لتخرج من هذه الكارثة و ينجو النيل ههههههههه هذه فكرة مجنونة و لكنها على طاولة اثيوبيين قرأتها من صحيفة إثيوبية قبل 4 سنوات
قصدك نفط يعني؟

طيب انا دلوقتي عايز استفيد ما وجهت نظرك او الاسس التي يصنف على اساسها اكبر دوله عربيه
لاني لا اتفق مع كلام الاستاذ مصري وافتخر لانه فعليا يوجد ما يعرف باكبر دوله عربيه كاكل
علشان نعيد التصنيف على حسب وجهت نظرك ونشوف هل وجهت نظرك المخالفه ايضا صحيحه ام لا
تحياتي لك

الذي ادعى ان مصر اكبر دولة عربيه هو من صنّف .. انا فقط اسأل على ماذا بُني هذا التصنيف؟
اعطونا معطيات لهذا التصنيف حتى نستطيع المقارنة.

الذي ادعى ان مصر اكبر دولة عربيه هو من صنّف .. انا فقط اسأل على ماذا بُني هذا التصنيف؟
اتمنى انهاء هذا النقاش القبلي الجانبي الذي ليس له علاقة بالموضوع وسأبلغ المشرف !
مصر اكبر دولة عربية من حيث السكان
الجزائر الاكبر من حيث المساحة

تمام هوا قصة التصنيف من وجهت نظري تصنيف كلي ويقاس من عدة محاور وياخذ بشكل نسبي في الاخر
اما تصنيف خاص فهنا يختلف انك تشوف التصنيف المرتبط بشئ معين وتفصله لامور ادق مبني عليها
فهوا كلامو في التصنيف يقصد بشكل كلي وعام يفضي في الاخر الي النتيجه اللي قالها

ضرب السد ومحدش يقولى عقوبات على وعلى اعداءى طالما خربت بقى
هل الامكانات موجوده ؟
وان وجدت
كيف هي ردت الفعل الاقليميه ودوليه
كم تحتاج مصر حتى تعدي ذلك وتستوعب
اذا فرضت عقوبات هذا الفعل

فكر فيها

اذا تم ملئ يستحيل القصف
لاسباب اولا امنيه... سيهلك ملايين السودانيين وتغرف الخرطوم تمام وسيشكل اي انهيةر لسد بعد تعپئته خطر على السد العالي عبر موجوه قوية تهدد سلامته فيضطر لتفريغ بشكل كبيييييير حتى لاينهار مما سيودي لغرق قرى مصرية وارتفاع مياه النيل بشكل مهول بمصر.

تمام هوا قصة التصنيف من وجهت نظري تصنيف كلي ويقاس من عدة محاور وياخذ بشكل نسبي في الاخر
اما تصنيف خاص فهنا يختلف انك تشوف التصنيف المرتبط بشئ معين وتفصله لامور ادق مبني عليها
فهوا كلامو في التصنيف يقصد بشكل كلي وعام يفضي في الاخر الي النتيجه اللي قالها

اخي الكريم الكلام واضح ، هل هناك معطيات؟
اذا لديك معطيات تفضل واطرحها ، وسنقيس عليها ، واذا ما فيه خلاص.

السلام عليكم ورحمةالله وبركاته
زمن طويل من اخر دخول لي للمنتدى.. تحياتي لجميع الإخوة
تغييرات كبيرة حدثت في المنتدى

حقيقة قرأت الموضوع واعتقد ان الخلافات فعليا ليست في الملئ الذي حدث وهو وان حدث فهو التخزين الميت اسفل السد

ولكن الخلاف الحقيقي في الاتفاق القانوني الخاص ب سنوات الملئ والتشغيل واعتقد ان هنالك مقترحات تم وضعها وتم الاتفاق امس خلال القمة المصغرة على مواصلة التفاوض حولها واعطائها اولوية

بالنسبة للسودان الأولوية حاليا هي اتفاقية تشغيل السد ف بحسب وزير الموارد المائية السوداني ان السودان طلب معدل تصريف يومي 200 مليون متر مكعب واثيوبيا اقترحت 400 مليون متر مكعب والان يجري التفاوض حول الرقمين

البيّنه على من ادعى اخي الكريم
مع ان الامر لايحتاج لبينه من الاساس
ولكن انا لا اريد الدخول فى جدال لن يقدم او يؤخر وسيسبب حساسيات
فممكن تعتبره رأى شخصى

مع ان الامر لايحتاج لبينه من الاساس
ولكن انا لا اريد الدخول فى جدال لن يقدم او يؤخر وسيسبب حساسيات
فممكن تعتبره رأى شخصى

شكراً لك

BLA BLA BLA BLA

بقينا دولة هامشية , اثيوبيا اللي ملهاش قيمة بقت تتحكم فنهر النيل , الامارات بقت تحكم مصر , اسرائيل من ناحية تانية.

سيبكم من الكلام الهجص بتاع الماضي ده.
ده علشان انت البانى بس لو مصرى كنت هتشوفها اكبر من كده بكتير :)

ميكفوش ابدا ان محتاج مش اقل من مليون طن لتلوث النهر ده لو اردت تلوث حقيقى مش كلام

عودة
أعلى