التلفزيون الاثيوبي يبث صور لسد النهضة ممتلئ

كل المعطيات الى تخطر على بالك .. اقله انها غير محتلة وتدعى السيادة مثل بعض الدول
اطلب معطيات من ادعى عدم امكانية ضرب السد وان اثيوبيا تتحكم فى مصير دول المصب وعندما يأتون بها سوف ارفق لك معطياتى

يعني ما عندك معلومة دقيقه ومباشرة.
شكراً لك.

رأيك بيض الله يصلحك.

قيم الموقف بموضوعيه, ستجد ان مصر اضعف طرف في الموضوع. و اصلا اطراف النزاع كلهم لاعبون ثانويون في مشروع كبير عابر للحدود يتعلق بامن غذائي عالمي.

مصر لا احد يكترث لها فعليا في هذا الموضوع, حقيقه مجرده و لا تزعل
يعني عديت علي تعليق زي ده ومسألتهوش فين مصدره ان مصر ضعيفه ومحدش بيكترث لها وانها حقيقه مجرده
ورايح تسأل مصر اكبر دوله عربيه بناءا علي ايه ؟؟ ولا سؤالك علشان تحرجه لو قالك اكبر دوله اقتصاديا او من حيث المساحه .... مش هنلف وندور يا خلف

السؤال لم يكن ساذج اخي الكريم .. الطرح كان غير واضح ويحتاج توضيح.
لما واحد يقول الدولة س اكبر دولة في المنطقه ، كيف افسرها انها اكبر دولة من حيث السكان ولا الاقتصاد ولا المساحه؟
الامر بسيط ، سألنا سؤال توضيحي وليس ساذج.

اى تفريط بنقطة ماء هى خيانة من القيادة السياسية لمصر وليست اى شء اخر الحرب لا شيء امام عطش مصر

اعتقد خلال العشر سنوات القادمة ستقوم اكبر هجرة للبشر من مصر تؤدي الى نقصان السكان بشكل كبير

ولن ينسى المصريين ماحدث بعهد السيسي.
هو ده اللى هيحصل ... هتبقى اشبه بتغريبة بنى هلال ... دول مش سبع سنين عجاف ... ده هيبقى للابد

اه يالى فرحان وخاصة اليهود هجرة الشعب المصرى ستدمر الشرق الأوسط لمءات السنين لا قدر الله وستكون كارثة كبرى

كيف اكبر دولة عربية ؟
يمكن عشان اكبرهم تاريخًا و عددًا وحطت على كل القوة العظمى اللي جت عليها و رسمت خط احمر مفيش دكر قدر يقربله..ولا في حاجة فاتتني وانا في الحمام؟

بعض اعضاء اهداهم الله لديهم حساسية من ذكر مصر في اي شيئ
مصر اكبر دولة عربية من حيث
التاريخ
الثقافة
السكان
القوة العسكرية
وقريبا اقتصاديا بمعدلات النمو المرتفعة حاليا
اذا ماذا تبقى لكم حتى تناقش في الموضوع

يعني عديت علي تعليق زي ده ومسألتهوش فين مصدره ان مصر ضعيفه ومحدش بيكترث لها وانها حقيقه مجرده
ورايح تسأل مصر اكبر دوله عربيه بناءا علي ايه ؟؟ ولا سؤالك علشان تحرجه لو قالك اكبر دوله اقتصاديا او من حيث المساحه .... مش هنلف وندور يا خلف

اخي الكريم اكرر لك التعليق اللي تشوف ان فيه خطأ قدم فيه بلاغ.
اقتباساتي والمعلومات التي اختار اناقشها هذا راجع لأختياري.

يمكن عشان اكبرهم تاريخًا و عددًا وحطت على كل القوة العظمى اللي جت عليها و رسمت خط احمر مفيش دكر قدر يقربله..ولا في حاجة فاتتني وانا في الحمام؟

لم يكن هذا سؤالي ، احد الاخوه قال مصر اكبر دولة عربية.
السؤال / ما هي المعطيات الداعمه لهذا القول؟

y5anevm7

اه يالى فرحان وخاصة اليهود هجرة الشعب المصرى ستدمر الشرق الأوسط لمءات السنين لا قدر الله وستكون كارثة كبرى
لست ادري يا اخ عزت لما كل هذا الجفاء والتشفي وتمني الشر لمصر
البعض لخلافه مع النظام السياسي تعدى هذا الخلاف واصبح على خلاف مع كل المصريين
و البعض لاسباب قبلية وفخرية تافهه اصبح يعاير المصريين ويتمنى الشر لهم
الاجيال الجديدة من سيئ الى اسوأ

وانا بقول لحضرتك لثقلها التاريخي و السياسي و الثقافي ولانها الكثر تاثيرا وحضورا في المجتمع الدولي بدليل ان الحرب شبه متوقفه في ليبيا وقتما اعلنت مصر الخط الاحمر.

اخي الكريم اكرر لك التعليق اللي تشوف ان فيه خطأ قدم فيه بلاغ.
اقتباساتي والمعلومات التي اختار اناقشها هذا راجع لأختياري.
طالما عضو كبير زيك عدي علي التعليق ولم يري به مشكله بلاغي انا هو اللي هيمسحه .... انا اصلا بطلت ادخل في مهاترات مع اعضاء معروف ميولهم ....
انا علقت علشان معزتك عندي وعارف انك اكبر من كده
تحياتي لك

طالما عضو كبير زيك عدي علي التعليق ولم يري به مشكله بلاغي انا هو اللي هيمسحه .... انا اصلا بطلت ادخل في مهاترات مع اعضاء معروف ميولهم ....
انا علقت علشان معزتك عندي وعارف انك اكبر من كده
تحياتي لك

الله يحفظك ويرفع قدرك ، والله ياخي انا ما اقدر اتدخل في تعليقات الناس كلها.
كل واحد له رأي وفيه ناس اجدر مني بالرد عليهم ومناقشتهم ، انا فقط استفسرت عن معلومة.

اسلوبه دائماً ومثله كثير ، اتهام نوايا الاعضاء وفرض منطق خيالي وجرهم لنقاشات طفوليه

وانا بقول لحضرتك لثقلها التاريخي و السياسي و الثقافي ولانها الكثر تاثيرا وحضورا في المجتمع الدولي بدليل ان الحرب شبه متوقفه في ليبيا وقتما اعلنت مصر الخط الاحمر.

هذا ليس دليل على انها اكبر دولة عربية.

لم يصل لنقطة اللاعوده صدقني
لو توجد ارادة سياسية سيتم احتواء السد بطريقة او بأخرى ولكني اشدد على الرغبة للقيادة السياسية المصرية
انت بتقول اهو لو توجد ارادة بقى .... كل سنة وانت طيب .... السد ملوش حل غير بقصفة ... السد مبنى فى اراضى بنى شنقول السودانية اللى اتنازلت عنها بريطانيا ايام مملكة مصر والسودان مقابل عدم اقامة اى مشاريع مائية بدون استئذان مصر ...

انت بتقول اهو لو توجد ارادة بقى .... كل سنة وانت طيب .... السد ملوش حل غير بقصفة ... السد مبنى فى اراضى بنى شنقول السودانية اللى اتنازلت عنها بريطانيا ايام مملكة مصر والسودان مقابل عدم اقامة اى مشاريع مائية بدون استئذان مصر ...
اعتقد انه هناك ارادة ان شاء الله فهذا حاضر و مستقبل امة كاملة وليس جزء من الشعب

عودة
أعلى