السودان يرفض طلبًا إثيوبيًا بتوقيع اتفاق جزئي للملء الأول لسد النهضة

انا حاس ان قضية سد النهضة ستكون مثل القضية الفلسطينية

الموضوع اصبح سخيف جدا لو ان الحكومة المصرية ركزت على بناء محطات التحلية بدل من تضيع الوقت بالعنتريات كان من الممكن ان تكفي حاجتها من الماء.

ماهى العنتريات التى مارستها الحكومة المصرية ؟

ثم أن الحكومة المصرية تتوسع فى انشاء محطات تحلية المياه لكنها لن تغنى عن النقص الذى سيحدث إذا تم ملئ السد فى فترة قصيرة أو تم استغلال كميات كبيرة من المياه المخزنة وراءه لمشاريع زراعية.

انا حاس ان قضية سد النهضة ستكون مثل القضية الفلسطينية

الموضوع اصبح سخيف جدا لو ان الحكومة المصرية ركزت على بناء محطات التحلية بدل من تضيع الوقت بالعنتريات كان من الممكن ان تكفي حاجتها من الماء.
مصر بالفعل انتهت من بناء محطات تحلية مياة عملاقة ومازالت تبنى
لما تصحى من النوم سبلنا خبر

عرض السد حوالي 65 متر
وده هنفجرة ازاي

:كيف:

عرض السد حوالي 65 متر
وده هنفجرة ازاي

مشاهدة المرفق 265079

:كيف:
شباب هما بيعملو مطار بجاور السد ولا ايه

مشاهدة المرفق 265081
في حلول كتييير جدا منها إنزال قوات التدخل السريع بمعداتهم واحتلال منطقة السد وتلغيمه
العملية هيكون فيها خسائر بشريه لقواتنا لكنها هتحمي ١٠٠ مليون من العطش والجوع

شباب هما بيعملو مطار بجاور السد ولا ايه

مشاهدة المرفق 265081
اعتقد انه تبقي سذاجه من ناحيتنا لو تصورنا ان اثيوبيا ومن وراها لا ينوي تامين السد بكل ما اوتي من قوة - بالطبع سيتم تامين السد بمنظومات دفاع جوي حديثة - التمويل له طرق كثيره - ومطار فيه احدث طايرات اثيوبيا

اولا لست مندفع وانا اصلا لا احب النقاش الفارغ

خلاص لو انت عارف تحقق مصالحك بالتوفيق
نقاش فارغ!!!!!!!!!!!!!!!:unsure::unsure::unsure::unsure:
من الواضح انك ليس لديك قدرة على ادارة حوار انت حر وليس لديك ردود
لكن ان كنت لا تريد او انت مش عارف تتناقش يبقى لا تقتبس لي حتى لا تضيع وقتي في الرد عليك

ومتقلقش علينا احنا عارفين احنا عاوزبن ايه سواء كنتم معانا ولا لا ميفرقش خالص حقوقنا المائية خط احمر لاي دولة تفكر في العبث بها
انا حزين اني ضيعت وقتي في الرد عليك

النيل كرمه الله بمصبه عبر قديم الزمان في مصر كان وسيضل النيل مرتبط وجزء من مصر

الانسان العربي يقف مع اخوته مهما كان مافي بينهم

لايقف العربي مع اعداء اخوته
كلام من ذهب من شخص محترم يعي جيدا معنى العروبة والاخوة
وياليت الكل يفهم هذا لن ينفع العرب الا العرب فقط

يعني في موضوع السد
أولها اتفاق ثلاثي وبعدين المؤتمر الصحفي الشهير بتاع الأيمانات والحلفان بعدم أذية مصر وكل ده السد بيتبني
واجتماع ورا اجتماع ونروح أمريكا ونيجي ونقول بنحشد دولي
وشكوى مجلس الأمن

العالم كله ملهي في الكورونا ويارب ترامب يحل مشاكله الأول هناك ولا الصين ولا ايطاليا
وبرضك لسه سايبين الأثيوبيين بيتصرفوا كما لو كنا صفر في المعادلة

موضوع ليبيا كان ممكن قرصة ودن صغيرة يعرفوا اني قادر عسكريا على الحسم
أقل حاجه اعتراض جوي
وبرضك انا بتكلم عن جهود سياسية ولم شمل
كنا لميناه في مصر
احنا هنا قلنا الإخوان جنب واي حد تاني جنب تاني

موضوع الكورونا والأداء برضك مش مجع برغم ان البداية كانت مبشرة

ده رأي شخصي
اختلف معك يا دكتور
عندما تتعرض مصر الى خطر حقيقي وتتاثر فعليا سترى ردة الفعل المصرية هذا راي وممكن في موضوع مقتل الاخوة الاقباط في ليبيا اكبر دليل عندما تعرضت مصر والمصريين الى خطر حقيقي وخارج الحدود قامت مصر بتاديبهم والرسالة وصلتهم لم يعدموا مصريين اخرين
لذلك توقعي ان مصر تنتظر حدوث ضرر حقيقي لكي توجه ضربتها وحتى لا يلومنا احد
ومن الممكن ان مصر ما زالت ترى حلول اخرى غير الحل العسكري نحن كلنا هواة ولا نعلم ما في ايدينا نستطيع ان نقلب به الطربيزة
من اسبوع واحد راي السودان كان مع الاثيوبين امس رايهم تغيير 180 درجة لذلك نحن لا نعلم ما في قعبتنا من اوراق نلعب بها في الوقت المناسب

تحياتي لك

السيسي رجل عسكري استاذي ... سياسي دي هنحكم عليها كلنا بعد غلق ملفات ليبيا والسد ... اتفقنا ..؟
طيب بيبقى فيه شواهد لنا كمدنيين وهواة على نية الضرب أو استخدام القوة وقتما شئنا
يعني عملنا مناورة بكافة أفرع الجيش انتهت بافتتاح قاعدة برنيس
وتركيا نزلت على الأرض في ليبيا بعدها
أنا كمواطن
معنديش اي خلفية ايه اللي بيحصل ... معنديش لجنة دفاع تناقش تحت قبة البرلمان ... عندي بيان وقوف خلف القيادة السياسية فيما تراه ... طيب حضرتك كمجلس شعب دورك تقف زيي كمواطن مش عارف حاجه..؟
فالموضوع أكبر من سد نهضة بس ماشي
هناخد بالنقط المطروحة
هل هناك مايدل على اتجاه لاستخدام القوة ..؟
طيب النهاردة همه عندهم كتيبة دفاع جوي بكرا هيبقى لواء دفاع جوي
بدل مانا ههجم بطيارة هيبقوا اتنين
عدد اكبر ... احتمال خسائر اكبر و حاجة ذخيرة اكبر
الدايرة بتوسع
وأنا مش أمريكا مهما تكبر مني الأمور أنا أكبر
باختلف معك ايضا يا دكتور
هناك مواضيع لا يجب ان تناقش في العلن
وكمثال عندما اتخذ ترامب قرار بضرب ايران هل رجع الى الكونجرس او تناقش معهم قبل اتخاذ القرار

في بعض المواضيع لا يصلح معها الا عنصر المفاجاة وانا ارى عدم اشراك مجلس النواب عندنا في مناقشة تفاصيل الحلول الاخرى اذا تعثرت الدبلوماسية والمفاوضات ايجابيتها اكثر بكثير من سلبياتها

انا مكنتش حابب اتكلم في الموضوع دا بس بجد في اي سوشل ميديا عن اي موضوع تجد ان الكثير من السودانين يدخلون بتعليقات عدائية لمصر معظمهم حتي لم يري مصر او يعرف شخص مصري هو شيئ تربو علية قعدت فترة مراقب الاعلام السوداني الرسمي ماتوصلت الية ان جيل كامل عاش في وهم من دولتة ان سبب كل حاجة غلط هما فيها وجود مصر و و الله مش ببالغ اخبار غريبة اي حاجة اي مصيبة بتحصلهم عشان مصر موجودة هما تاخرين عننا عشان احنا موجودين فقط يعني تجد امثلة زي موضوع مشهور عندهم هو ان مصر ارسلتهلم امصال ملريا ايام مبارك منتهية الصلاحية لما دورت ورا الموضوع لقيت ان مصر ارسلت في الفترة دي امصال تثريبا ل 5 دول افريقية كلهم شكروها و الناس اتعالجت بل فية دول بتطلب شحنات سنوية حتي الان من مصر كمنحة السودانين بيقولو ان الامصال الي مصر بعتتهلهم منتهية الصلاحية و ان مصر قاصدة عشان تازيهم و الكلام كان في صحفهم من مسؤلين رسمين و غلطت مصر انها سكتت عليهم ايمها المشكلة كانت في سوء ادارة في السودان الامصال لازم تتخزن في درجة برودة معينة و معظم الشحنة فسدت لان البهوات عندهم في وزارة الصحة خزنوها برة التلاجات بس كان الاسهل للحكومة بدل الفضيحة قدام شعبها تطلع تقول مصر بعتلنا امصال بايظة و الحكومة عندنا عدتهلهم كنوع من الكدب الي الحكومات العربية بتكدبة علي الداخل لتبرير فشلها في امور كتيرة بس الحقيقة ان الامر تزايد جوة الشعب السوداني لاننا بنتامر عليهم و اننا بنفشلهم كل حاجة عشان هما مايتقدموش ويبقو احسن مننا مع ان 99 من المصرين سواء مسؤولين او شعب ما بيجيش في بلنا السودان غير في الكورة اساسا بس هما شيفين و مقتنعين ننا كا شعب وحكومة بنصحا من النوم نتامر عليهم حتي لقيت ناس مقتنعة اننا سبب تقسيم السودان واننا كنا بندعم الجنوب الجنوب الي ما اعترفناش بية غير لما البشير الاهبل قرر يعمل استفتا علي الانفصال عشان علي الاقل ميبقاش مرتع لاسرائيل ضددنا و زي مشكلة المصل مشاكل تانية خاصة مرة باكل يقلك مسرطم مصر بعنهلنا دا حتي شحنة الادويةالاخيرة اتدخل علي وكالة انباء السودان هتلاقي الناس بتقلك ارمو الشحنة دي مسرطنة و عيزين يقتلونا و نزلين شتيما في مصر مع اننا اول دولة عبرناهم بعد التصريح الفضيحة من وزير الصحة حتي السودانين الي عيشين في مصر بقلهم سنين بكلم حد فيهم بقلة انتم بتقولو اننا بنشتمكم في وسائل الاعلام و بنتريق عليكم و بنكرهكم انت بقالك سنين في مصر شفت كدة يقلي لا بس يبرر برضو الموقف الي اتربو علية من اننا سبب كل مصيبهم عشان بس ربنا خلقنا علي الارض اقلة بقالك سنين في البلد اتجزوت وخلفت وعيالك في مدارس مصرية و بتشتري وتبيع و تتملك زيك زي اي مصري و قانونا معاملتك في مصر زي اي مصري ماعدا حق التصويت ابسط حاجة لما يتزنق يقلك اه ممكن الشعب لما عشت هنا طلع ما بيكرهناش زي مابيقولو بس اكيد الحكومة بتتامر علينا طيب علي اساس اية عندك دلية اي حاجة عملناها ضدكم مفيش و لما علي الفيس يتكلم مع الناس في بلدة كلامة داكله يتلحس ويرجع يقتنع اننا شعب و حكومة بنتامر علي مجد و تقدم السودان و هو عايش وسطنا عادي اكنة في عالمين متوازين مشكلت السودان الحقيقية ان فية اتنين اخوات واحد ربنا كرمة شوية عن اخوة يعني محناش دولة عالم اول بس بالنسبة للقارة الي احنا فيها ربنا كرمنا بزيادة فا هو كا اخ شايب ان سبب مشكلة ان انا مش زية ان هو مش بينجح عشان انا بجيب مجموع اعلي لكن لو كنت فاشل كان هو بان انه شاطر بدل ما يجتهد و وصلت معاة العقدة انو ينكر اني اخوة اساسا
انتا حطيت ايدك علي اهم نقطه انهم فعلا شايفين ان مصر سبب كل مشكله عندهم وسبب تقسيم بلدهم ومش مقتنعين ان الغلط منهم ومن حكامهم
انا دخلت علي مصدر كان بعض الاخوه ادرجوه في موضوع علي المنتدي عن اكاديمي سوداني بيتكلم علي اخطار السد علي السودان قبل مصر
وبصيت علي التعليقات علي الموضوع
كلها شتيمه في الراجل وسب رغم منطقيه طرحه
واتهموه بانه قابض
بل احدهم علق بكل كره انه مش مشكله انهم سيضروا طالما مصر ستضر
وقلت اكمل علي موضوعات اخري وعلي الفيس وهالني كميه الكره والتعصب ضد كل ماهوا مصري
رغم واقسم بالله اننا كمصريين لسنا ضدهم ولا اساسا حاطينهم في دماغنا
والطائرات الاربع اللي بعتناهم بمساعدات طبيه لهم الاولي انها كانت توجه لنقل المصريين العالقين في الخارج

برجح التانية
تمام لو افترضنا ان عناصر الضربة الموجعة مش متوفرة لسة وفي انتظار تواجدها . ربما يكون دة سبب انه مش عايز يظهر اي ميول عدوانية علشان متتمنعش عنه قبل وصولها

من مشاهدتي لتصرفات اثيوبيا من واضح انها تحاول جر مصر الى مواجهة عسكرية
الان مصر سوف تتوجه الى مجلس امن لكن ماذا بعد مجلس امن لو ظل تعنت اثيوبيا
تحليلي تأخر مصر في توجيه ضربة بسبب رغبتها باستقرار ونمو اقتصادي التى تحققه دولة لكن في نهاية مطاف اذا ظل وضع كما هو عليه اعتقد سوف يتم توجيه ضربة وخطاب الجيش اثناء افتتاح قاعدة برنيس واضحة

بحكم اني اتعاملت مع اخوة كتير من السودان في غربتي شايفهم طيبين على طول الخط بس لما مصلحة الشخص تقع تحت ايدهم بيتجبروا والعدوانية بتظهر . إلا من رحم ربي.
تاني شيء تقريبا اكبر جالية سودانية موجودة في مصر سواء معيشة دائمة او علاج ودراسة ومع ذلك اكتر مظاهر كراهية لمصر بنشوفها من السودانيين .

غالبا من تأثير الميديا ووسائل التواصل الاجتماعي

لما بشوف تعليقات السودانيين على وسائل التواصل

بتلاقي كل اللي زار مصر للعلاج او السياح او التعليم

او غيره فكره إيجابي جدا عن مصر ويشكر فيها جدا

عكس آخرين بياخدوا اخبارهم من مصادر إعلامية محلية سودانية
هدفها شيطنة مصر وجعلها عدو وهمي لالهاء السودانيين عن مشاكل الداخل

التعديل الأخير:
غالبا من تأثير الميديا ووسائل التواصل الاجتماعي

لما بشوف تعليقات السودانيين على وسائل التواصل

بتلاقي كل اللي زار مصر للعلاج او السياح او التعليم

او غيره فكره إيجابي جدا عن مصر ويشكر فيها جدا

عكس آخرين بياخدوا اخبارهم من مصادر إعلامية محلية سودانية
هدفها شيطنة مصر وجعلها عدو وهمي لإعلاء السودانيين عن مشاكل الداخل
ما هو المشكلة مش كل الشعب السوداني زار مصر وكله متاثر بحملات التحريض ضدنا

ما هو المشكلة مش كل الشعب السوداني زار مصر وكله متاثر بحملات التحريض ضدنا
المشكلة في الوعي
الشعوب الأوروبية بينهم من المشاكل والاختلاف الثقافي ما صنع الحداد
لكن وعيهم يجعلهم ملتفتين لما يجمعهم أكثر مما يفرقهم
عكس الشعوب العربية طبعا كل شعب يعتقد أنه متميز عن غيره
أكثر ما اخشاه على السودان هو تحوله إلى لبنان اخر

لا سياحة ولا صناعة ولا زراعة

أحزاب وطواءف عسكرية وعرقية

تغيير حكومات بشكل مستمر

في النهاية فشل ثم انهيار اقتصادي

مصطفى الفقي: الدور السوداني يتحرك في اتجاه الموقف المصري بأزمة سد النهضة

قال الدكتور مصطفى الفقي، مدير مكتبة الإسكندرية، إن الموقف السوداني يتحرك في اتجاه الموقف المصري، لأن نظام عمر البشير كان يصور للسودانيين أن هناك عقدة تاريخية تجاه مصر.

وأضاف، خلال لقائه في برنامج "يحدث في مصر" على فضائية "إم بي سي مصر"، مع الإعلامي شريف عامر، أمس الأربعاء، أن هناك تطور إيجابي في الموقف السوداني، ليس كاملا وسريعا ولكنه يوحي بأن الدور السوداني سيكون قريبا من الدور المصري، لافتا إلى أن الحكم الجديد في السودان يفكر في مصلحة السودان ومن مصلحتهم ألا تتجزأ قضية سد النهضة، فهناك أمور فنية يجب أن يتم دراستها من الأطراف الثلاثة حتى لا تتضرر السودان.

وأشار الفقي إلى أن الموقف الإثيوبي يحتاج إلى مراجعة شاملة، ويجب أن يكون قائما على التعاون بين الدول الثلاث.

ورأى الفقي، أن إثيوبيا تتخذ نهج إسرائيل في المفاوضات والتي تتمثل في الاستمرار في بناء السد بالتوازي مع المماطلة في المفاوضات، بالإضافة إلى محاولة التفاوض مع كل طرف بمفرده، مشيرا إلى أن الإثيوبيين يتصورون أنهم في وضع أفضل.

وتابع: "قضية النيل لمصر قضية تاريخ وجغرافيا وحياة والقضية لها أبعاد سياسية وفنية واقتصادية ومن الصعب وضع مصر أمام الأمر الواقع فمصر تريد التنمية لإثيوبيا، ولكن كما أشرت من قبل أن القضية هي كيدية سياسية وليست اقتصادية هدفها التنمية".

وواصل مدير مكتبة الإسكندرية حديثه قائلا: "هناك أصوات معادية لمصر من مصريين يعيشون في الخارج فقدوا هويتهم ووطنيتهم يطالبون بالضغط على مصر في أزمة سد النهضة".

وأشار إلى أن الآثار السياسية والاقتصادية والاجتماعية لوباء كورونا ستكون الشغل الشاغل لقادة العالم خلال السنوات المقبلة، فالأمر معقد وقد يترك خطاب كراهية بين الدول في العالم لأنه قد تنشأ مرارة بين دول العالم بعد الحروب والأزمات تأخذ وقتها لكي تنتهي.

وحول الدور الأمريكي في سد النهضة، قال الفقي إنه لن يكون لديها مساحة من الاهتمام بسد النهضة؛ نظرا لانشغالها بتداعيات كورونا والانتخابات الرئاسية، لافتا إلى أن الدور الأمريكي سيكون أقل ولكن لن ينتهي.

وأضاف أن مصر لديها تحديان، هما سد النهضة ومحاربة الإرهاب، وإذا اجتازت هذه الفترة الصعبة ستكون قوة واعدة خلال سنوات.

عودة
أعلى