اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

لو انت فى حد مشغلك ومحفظك كلمتين تقولهم فى المنتديات فمتفترضش انى باقى الناس هنا زيك ... مش الكل ذباب الكترونى
انا موجود علشان اصطاد إللي زيك بس يا حمادة

بالمرصاد ليكم يا ارق واحلي قطيع

بلاش الكلام ده علشان إنت عارف انو القفص بتاعكم مليان ولما بيقع الاختيار علي اتخن فرخة مهما عملت بتتجاب من جوة القفص وبتدبح

خلينا نرجع لموضوعنا

قولي بقي

لو السد اتضرب و طلعتو ضايعين زي كل مرة

حتعمل ايه لينا هنا ؟

التحدي الأكبر للدولة المصرية ليس ضرب السد ولكن تهيئة ظروف ضرب السد.
كل الخطوات الان تسير في هذا الاتجاه حتي خطوة مجلس الامن تسير في هذا الاتجاه.
حتي أن ردود أفعال مندوبي مجلس الأمن تسير في مصلحة مصر.
فعدم الموافقة علي مشروع قرار يلزم أي طرف . فهو إطلاق ليد مصر لتطرق رؤوس الاثيوبيين التي أظهرت مؤخرا سلوك مضر للسلم وواشكت أن تكون دولة رعناء
الانتظار والصبر لنري القوي الخشنة المصرية التي لا تريد أن تريها للعالم وحتي تمارس حساسية مفرطة في هذا الاتجاه.
اثيوبيا تلعب سياسة حافة الهاوية مع دولة تلعب لعبة وجودية وتريد بعدها ترميم جدار الردع في الإقليم مجددا.
كلام حضرتك مظبوط واثيوبيا عندها سوءتقدير موقف .توجهنا لمجلس الامن لجعل القضيه موضع نزاع وليس حق تنموى المجلس دعا لمزيد من التفاوض واحنا بينا ان المساله معنيه بحكم الماده 34 من قانون مجلس الامن من حيث التناول دلوقتى حقنا نطبق ونشكل الواقع قبل الرجوع للتفاوض

عزيزي ..
الحديث ليس عن التشكيك في حتمية الخيار العسكري او النداء بصرف النظر عنه في قضية وجودية كالماء !!

الحديث عن ادارة و استخدام الخيار العسكري بأقل الخسائر بتحييد الضغوط الحالية و تجنب القدر الاكبر من الضغوط المستقبلية .
و إلا ما كان الغرض من الدخول في مفاوضات " مُقرفة " مع دولة " ملزقة " بيديرها بعض "المعاتيه" زي اثيوبيا ؟!

الغرض من هذه المفاوضات هو كل ما قيل سابقا من استنفاذ مصر لكل السبل السياسية حتى لا يلومها احد
إذاً فالخروج بأقل الخسائر الممكنة هو مربط الفرس ..

لذلك ..
انا مازلت على رأيي اننا فوتنا على انفسنا فرصة الضربة العسكرية المحدودة عقب اعلان اثيوبيا الملئ الثاني رسمياً
كرد على خطوتها الاحادية ، و ذلك قبل جلسة مجلس الامن لاسباب عديدة سردتها في مداخلات سابقة .

و لكن السبب الاساسي محل النقاش هو ..
ان تأجيل الضربة العسكرية لما بعد مجلس الأمن
سيضع مصر موضع الدولة التي خالفت توصيات المجلس و ليس اثيوبيا
و هنا فالخسائر السياسية ـ على الاقل ـ اكبر من استخدامك للخيار العسكري قبل جلسة مجلس الامن .
تحياتي لك اولا استاذي
حتى الان لم يصدر قرار مجلس الامن ولا نعلم هل سيكون هناك قرار ام بيان من رئاسة المجلس

لكن في كلتا الحالتين اعتقد ان مجلس الامن لن يعطينا ضوء اخضر لتوجيه اي ضربة عسكرية ولكن من المؤكد انه سيحثوا الاطراف على العودة الى المفاوضات من جديد ولكن النقطة الاهم لدي اذا ذكر حث الكل على اتخاذ اي اجراءات قد تؤثر على سير عملية المفاوضات......ساعتها هذه النقطة ستكون من ضمن النقاط التي قد نعتمد عليها اذا قررنا توجيه ضربة عسكرية

لكن في النهاية اتفق معك في ان لجؤنا الى مجلس الامن لكي نبين ونظهر للعالم اننا لسنا متعنتين وحتى نضع الكل امام مسئؤلياته
ولكني اختلف معك في اننا فوتنا علينا فرصة توجيه ضربة عسكرية......ربما هناك في الكواليس ما لا نعلمه وعلى اساسه تم تاجيل قرار الضربة العسكرية لكني مقتنع انه ان لم يوجد حل امامنا غير الضربة العسكرية فبالتاكيد سنتخذ هذا القرار

تقبل تحياتي

اؤيدك بس اختلف معاك في تفويت الفرصه ، مصر حتضرب ومش حيهمها حاجه بس احنا مش حاسمين للاسف

تحياتي لك اولا استاذي
حتى الان لم يصدر قرار مجلس الامن ولا نعلم هل سيكون هناك قرار ام بيان من رئاسة المجلس

لكن في كلتا الحالتين اعتقد ان مجلس الامن لن يعطينا ضوء اخضر لتوجيه اي ضربة عسكرية ولكن من المؤكد انه سيحثوا الاطراف على العودة الى المفاوضات من جديد ولكن النقطة الاهم لدي اذا ذكر حث الكل على اتخاذ اي اجراءات قد تؤثر على سير عملية المفاوضات......ساعتها هذه النقطة ستكون من ضمن النقاط التي قد نعتمد عليها اذا قررنا توجيه ضربة عسكرية

لكن في النهاية اتفق معك في ان لجؤنا الى مجلس الامن لكي نبين ونظهر للعالم اننا لسنا متعنتين وحتى نضع الكل امام مسئؤلياته
ولكني اختلف معك في اننا فوتنا علينا فرصة توجيه ضربة عسكرية......ربما هناك في الكواليس ما لا نعلمه وعلى اساسه تم تاجيل قرار الضربة العسكرية لكني مقتنع انه ان لم يوجد حل امامنا غير الضربة العسكرية فبالتاكيد سنتخذ هذا القرار

تقبل تحياتي

الفرصة التي اتحدث عنها هي فرصة " الضرب بأقل الخسائر " و ليس فرصة الضرب " في المطلق "

الخيار العسكري في رأيي لن يكون "خيار "بعد وصول المفاوضات الى طريق مسدود ،بل سيكون " إلزام "

وزير الخارجية المصري: سنعرب لأعضاء مجلس الأمن عن عدم ارتياحنا لتجاهل إدانة الملء الثاني لسد النهضة

من
الآخر هو بانيه عشان يعطشك انتا بقى هتتصرف ازاي
ماشى دى مشكلتنا .. خليك فاهم بس مصر مش بتقودها أفراد ل اتخاذ قرار .. خد عندك القرار بيتاخد ازاى ..
الخارجيه .. الداخليه .. التموين .. المخابرات العامه والعسكريه .. الجيش .. الأمن الحربى .. امن الدوله .. وزاره التخطيط .. مش دوله واحد دخل نام قالك انا مضايق من فلان اروح اعاركه

اوروبا عزيزى لم تكن تعكيك السلاح الا بادراكها لحقائق وطبيعة المتغيرات السياسيه بمعنى هى تعلم بما تتجه اليه اميركا من ترك المنكقه وتعلم الصراع الاميركى الصينى وهى جزء منه كمان فى ظل انشغال اميركا واوروبا تعلم بتحركات الاتراك وايران فى المنطقه وغيرها واطماعهم فيها والعمل على ايجاد شريك قوى ينافس الاطراف اللى بالفعل يمتلكوا اسلحه باليستيه امر هام بالنسبالهم

اهم شئ بالنسبه لاوروبا ادركهم بان ظصر دولة مسئولة وده اهم بعد بمعنى انها دوله مؤسسيه ولا يتحكم فيخا فرد والا تخضع للعنتريات فهى دوله حكيمه تتصرف من. اقع نسئولياتها والا تسعى للتصادم الدولى عشان كده كان تقديم السلاح الاوروبى بسخاء للعوامل اللى ذكرتها
حاجة تانيه هما كانوا عاوزينها كتييرمن الاتفاقيات مع الولايات المتحده اللى اضمن الدعم الايدستراتيجى لاميركا وقواتها وده اتقدم من خلال اتفاقيات احنا مانعرفش تفاصيلها واقصد الاخيره اللى عقدها الجيش مع اميركا

بخلاف الارتباط الاقتصادى ودى ضمانه لاوروبا من خلال استثمار وقروض دوليه وتداخل اقتصادى يحقق ليهم قدر من الطمانينه فى علاقاتهم الدوليه مع مصر
اتفق معك طبعا فيما طرحته استاذي
لكن ان لم يكن لدينا طموح لم تفعل ما تفعله الان اوربا معنا.......

ودعنا نعود للخلف في اخر 10 سنوات من حكم الرئيس الراحل مبارك رحمة الله عليه لو كان لديه الطموح في لعب دور اكثر قوة وتاثير في المنطقة اعتقد كانت ستتجه لنا اوربا وستترك تركيا لاننا قلب الامنطقة الرعبية وهم يعلموا مدى تاثيرنا في المنطقة اذا ما قررنا لعب دور اكثر قوة وتاثير بما يتوافق مع امكانيتنا وقدراتنا
تحياتي لك

مستغرب من ردك ياحذيفه حقيقى شوف كلامى تانى واقرأه قبل ماترد ايه علاقة كلامك بكلامى.ايوه هخدك واعملك شيخ ياحذيفه تصلح بين الاثيوبين
والله ياأستاذ تامر زهقنا من المطبلين

اتفق معك طبعا فيما طرحته استاذي
لكن ان لم يكن لدينا طموح لم تفعل ما تفعله الان اوربا معنا.......

ودعنا نعود للخلف في اخر 10 سنوات من حكم الرئيس الراحل مبارك رحمة الله عليه لو كان لديه الطموح في لعب دور اكثر قوة وتاثير في المنطقة اعتقد كانت ستتجه لنا اوربا وستترك تركيا لاننا قلب الامنطقة الرعبية وهم يعلموا مدى تاثيرنا في المنطقة اذا ما قررنا لعب دور اكثر قوة وتاثير بما يتوافق مع امكانيتنا وقدراتنا
تحياتي لك
فى متغيرات طرأت على المشهد اشبه بفرص حقيقيه دلوقتى للعب الدور ده .المتغيرات الدوليه دى استغلتها القوات المسلحه افضل استغلال لبناء قواتها الغير تقليديه كمان عوامل اخرى اقتصاديه كصراع الغاز ايضا كان دافعا قويا .فترة نبارك لم تكن بها تلك المتغيرات حقيقى لا انكر ان اخر عشرسنوات سيئه لعوامل السن وفساد ابناءه لكن اجعلنا ان نكوز منصفيين

أحد علماء الجيولوجيا

عند اكتمال تخزين المياه أمام السد الإثيوبى (74 مليار م3) فإن ذلك يعنى كتلة ضاغطة على قاع بحيرة السد توازى 74 مليار طن بالاضافة إلى وزن كمية الطمى المترسب أمام السد مما يؤدى إلى حدوث خلل فى «التوازن الايزوستاتيكي» للقشرة الأرضية، ومن المتوقع حدوث زلزال سوف يؤدى إما إلى حدوث خسف بجسم السد نفسه أو حدوث تشققات به مما يؤدى لانهياره، وبالرغم من بعد هذا السد عن منطقة الصدع الأفريقى الأعظم «الوادى المتصدع»، فإن هذه المنطقة غير مستقرة «تكتونيا» وبها العديد من البراكين الهامدة والبقع الساخنة الممتدة فى كينيا جنوبا مرورا بإثيوبيا وحتى جيبوتى شمالا.

وإذا حدث هذا السيناريو فإن ما سوف يترتب عليه من كوارث ومصائب سيسجل على انه «كارثة القرن الحادى والعشرين»

جيولوجى . د. على إبراهيم عبد الواحد

ماشى دى مشكلتنا .. خليك فاهم بس مصر مش بتقودها أفراد ل اتخاذ قرار .. خد عندك القرار بيتاخد ازاى ..
الخارجيه .. الداخليه .. التموين .. المخابرات العامه والعسكريه .. الجيش .. الأمن الحربى .. امن الدوله .. وزاره التخطيط .. مش دوله واحد دخل نام قالك انا مضايق من فلان اروح اعاركه
يا استاذي ده مفكر ان هنسيب حقنا هو بيحاول يصطاد في المياه العكرة زي ما بيتقال
هو اساسا دولته مقسمة وجاي ينظر علينا بدل ما يروح يخرج اللي مقسمين بلده ومحتلينها
تحياتي لك

أحد علماء الجيولوجيا

عند اكتمال تخزين المياه أمام السد الإثيوبى (74 مليار م3) فإن ذلك يعنى كتلة ضاغطة على قاع بحيرة السد توازى 74 مليار طن بالاضافة إلى وزن كمية الطمى المترسب أمام السد مما يؤدى إلى حدوث خلل فى «التوازن الايزوستاتيكي» للقشرة الأرضية، ومن المتوقع حدوث زلزال سوف يؤدى إما إلى حدوث خسف بجسم السد نفسه أو حدوث تشققات به مما يؤدى لانهياره، وبالرغم من بعد هذا السد عن منطقة الصدع الأفريقى الأعظم «الوادى المتصدع»، فإن هذه المنطقة غير مستقرة «تكتونيا» وبها العديد من البراكين الهامدة والبقع الساخنة الممتدة فى كينيا جنوبا مرورا بإثيوبيا وحتى جيبوتى شمالا.

وإذا حدث هذا السيناريو فإن ما سوف يترتب عليه من كوارث ومصائب سيسجل على انه «كارثة القرن الحادى والعشرين»

كل الطرق تؤدي الي زوال السد

يا استاذي ده مفكر ان هنسيب حقنا هو بيحالول يصطاد في المياه العكرة زي ما بيتقال
هو اساسا دولته مقسمة وجاي ينظر علينا بدل ما يروح اللي يخرج اللي مقسمين بلده ومحتلينها
تحياتي لك
اها هو منهم .. واقول نفسيته تعبانه ليه

فى متغيرات طرأت على المشهد اشبه بفرص حقيقيه دلوقتى للعب الدور ده .المتغيرات الدوليه دى استغلتها القوات المسلحه افضل استغلال لبناء قواتها الغير تقليديه كمان عوامل اخرى اقتصاديه كصراع الغاز ايضا كان دافعا قويا .فترة نبارك لم تكن بها تلك المتغيرات حقيقى لا انكر ان اخر عشرسنوات سيئه لعوامل السن وفساد ابناءه لكن اجعلنا ان نكوز منصفيين
مش مختلف ايضا معك يا استاذي
لكن تخيل لو بدانا مبكرا منذ عام 2000 في مصر في الدخول بقوة في شراكة حقيقية مع الاوربيين وعلى فكرة الرئيس مبارك كانت علاقته ممتازة بكل اوربا لكن الطموح هو الفارق وليس المتغيرات الدولية فقط

أحد علماء الجيولوجيا

وبالتالي ستصبح قنبلة مائية فتاكة ستدمرك

والله ياأستاذ تامر زهقنا من المطبلين
ايوه ياحبيبى المطبليين .بص ياحذيفه انا ماليش فى المهاترات والمكايدات وانت شوفت بعينك قبل كده انى لا احبذ اقصاء اىراى الاخر فانت ماتمارسش انت كمان نفس اللعبه مع غيرك لانك هتسساوى فى نظرى
مش عاجبك كلامى بكل احترام ممكن ماتعلق عليا انا لا اجبر على احد للتعليق عليا وارجو ان يتفهم الناس هنا انا بتحاور باحترام مع الجميع بحسن نيه اللى عاوز يكون محترم وموضوعى فى نقاشاته معايا اهلا وسهلا بيه واللى عاوز يتبع هواه لفرض رأيه ويسقط غضاضة نفسه على الاخرين من هلال المناقشات يبقى انا نش عاوز اعرفه والا يتناقش معايا
انا بفترض فى الاخرين حسن النيه وحب بلدهم بصرف النظر عن افكارنا الساسيه وتصوراتنا عن السلطه التنفيذيه

يعني هما كل دول ما أدركوش لسه الخطر الداهم على بلدهم واجمعوا على خيار المفاوضات ومجلس الأمن

عودة
أعلى