اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

صور التوربينات دي موجودة علي النت من زمان عادي...الاثيوبيين نفسهم هما اللي كانوا بينشروها ... السؤال دلوقتي المؤتمر ده بتاع ايه ؟
احمد رابتور بتاع الساحات؟

[IMPORTANT][/IMPORTANT]
معذره اخي مشاه.... الرد جاء متاخراً حدا.
وذلك لظروف منعتني من الدخول الي الحساب لمده اسبوع.
واعتقد ايضا ان الموضوع ابتعد عن النقطه التي كنتم تتكلمون فيها.
وده غير الموضوع كل يوم فيه تغير....
فينك ياراجل ياطيب افتقدناك وافتقدنا مشاركاتك عودا حميدا

انا متابع فلوقات واحد رحال سعودي من دولة لدولة والان هو في اثيوبيا
يقول الناس هنا تحب ابي احمد وتكره الاحزاب الثانية ومبسوطين بالشوارع والكافيهات من تقدمات ابي احمد
لانه نفض البلد
وانا اشوف الفلوقات اكثر حاجة اشوفها هي المنشآت والمباني اللي تتبني والناس شغاله بدل الهجره
بس فيه جاحة ملاحظه بالفلوق وهو يصور كل ساعه ولا اثنين الكهرب تنطفي مثلا عن فندق او مطعم الخ وهو يصور طبعا على المنطقة كلها
وده يدل انهم ناويين يحلون المشكلة بالسد والسدود الاخرى
طبعا اثيوبيا مش بريطانيا ولا امريكا
ف يا سلام لو تم استهداف ابي احمد وباقي الاحزاب تخش في بعضها

[IMPORTANT][/IMPORTANT]

فينك ياراجل ياطيب افتقدناك وافتقدنا مشاركاتك عودا حميدا
اهلا بك يا اخي تامر......تم سرقه التليفون الخاص بس للاسف. لذلك اتمنعت اسبوع من الدخول. لاني باستعمل التليفون مش اللاب في المشاركه معكم.
بس يعني مافرقتش كتير.... الوضع لا يزال مختلطاً وغير واضح من اي زاويه للاسف الشديد

اهلا بك يا اخي تامر......تم سرقه التليفون الخاص بس للاسف. لذلك اتمنعت اسبوع من الدخول. لاني باستعمل التليفون مش اللاب في المشاركه معكم.
بس يعني مافرقتش كتير.... الوضع لا يزال مختلطاً وغير واضح من اي زاويه للاسف الشديد
قدر الله وما شاء فعل ربنا يعوضك

عاوز اخد رأيكوا فى فكرة متى يتم عرض الصواريخ الباليستيه المصريه .هل دى الفتره المناسبه من حيث الوضع الدولى بمعنى توجه اميركى الى التركيز على الصين وصراعها معها ومحاولة تقليم اظافر روسيا ومحاصرة تطلعاتها والبعد نسبيا عن مناطق الاهتمام بقضايا المنطقه العربيه

الدور الاميركى والتحالف الجديد كما اصفه انا والرغبه الامريكيه فى دور اكثر قوه فى البحر الاحمر والجزء الشرقى لافريقيا وامتداد ساحله على المحيط الهندى كذلك التعاون فى غرب افريقيا واللى لسه ملامحه مش واضحه

حقيقة التوازنات المصريه الاسرائليه من حيث ادراك التوازن العسكرى يمتلك الطرفان ترسانه باليستيه ضخمه بخلاف ان الاثنين مدركين لصعوبة انشاء نزاع اقليمى وخصوصا فى ظل الارتباطات الاقليميه وانشغال اسرائيل بالخروج الى الجزيره العربيه واسيا بل قد نصل الى معادلة التوازن الهندى الباكستانى من حيث فكرة القبول .

احتياج مصر لابراز حقائق عسكريه قد يدعم تواجدها وامتدادها الجيوسياسى فى القاره الافريقيه مسالة قابله للنقاش

ا @احمد32 @Nile crocodiles @Aymanop1709 @عبد الباقى @Shokry
رئى .....ان مصر مش هتبين الصواريخ نهائى الا فى ساعة الحرب فقط حتى الكروز لو مصر عمته مش هيظهر ...وده لعدة اسباب الدول عارفه انك عندك بس مفيش خطر لانك ما اظهرتهاش اوهددت بيها اول ما تبين اول صاروخ هتلاقى اوروبا قلبت عليك هى والامريكان .....فيه مثلين امامنا احنا نقرر ناخد واحد فيهم 1-اسرائيل عندها نووى بس عمرنا ما شفناه او حصل تجارب ليه معروفه على مستوى العالم ...2-ايران الى بينت كل حاجه ودلوقتى بيناقشو الصواريخ بتاعتها وعوزين يوقفو البرنامج ......انت بقا لو اعلنت رسمى هتدى فرصه لاى دوله تطور صواريخ بداعى الردع ......احنا كده افضل

فيديو مهم لمعرفة ماخلف الكواليس

د. أماني الطويل. مستشار مركز الأهرام للدراسات السياسية والاستراتيجية والخبيرة فى الشئون الأفريقية

Egypt has no objections to any Ethiopian dam but wants fair deal, says minister​

طول ما التصريحات بتاعتنا عن صفقة عادلة و ان احنا مش ضد التنمية يبقى متلومش اثيوبيا والعالم في تعنته

انا عايز كلام عن ناس بتحب مصر عن الحفاظ عن مصالحنا وفقط مش عن رسائل سلام وحب وتنمية مش عن صفقات عادلة او قبول بالضرر البسيط

عايزين افعال بضرب عسكري قطع علاقات وطرد سفير

عايزين ناس شايفة مصلحة مصر العليا وكرامتها واهمية النيل اللي لا يمكن التفريط فيه

ارصدة الادارة المصرية هتبدأ في الانخفاض تدريجيا مع كل تأخير وضعف وتردد

عودة
أعلى