اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

فين الشماته عايز افهم
أما لو من الناس اللى بتنتقد الدوله لانى كولى على حد تعبيرك فأنا والحمدلله معايا دكتوراه وشغ

والله انا ما انا عندى وقت اكتر منك بس المشكله نفس الكلمتين اللى تقريبا عاملنهم كوبى باست كل ما تتزنقم
بس عايز اعرف ، فين الشماته؟ مشكلتكم أن حتى النقد للفشل مش مسموح عندكم ... المفروض الناس تقعد تتفرج على ٦٧ تانيه عشان يبقوا وطنيين وبيحبوا مصر
تصبح على خير
وانت من اهل الخير

عاوز اخد رأيكوا فى فكرة متى يتم عرض الصواريخ الباليستيه المصريه .هل دى الفتره المناسبه من حيث الوضع الدولى بمعنى توجه اميركى الى التركيز على الصين وصراعها معها ومحاولة تقليم اظافر روسيا ومحاصرة تطلعاتها والبعد نسبيا عن مناطق الاهتمام بقضايا المنطقه العربيه

الدور الاميركى والتحالف الجديد كما اصفه انا والرغبه الامريكيه فى دور اكثر قوه فى البحر الاحمر والجزء الشرقى لافريقيا وامتداد ساحله على المحيط الهندى كذلك التعاون فى غرب افريقيا واللى لسه ملامحه مش واضحه

حقيقة التوازنات المصريه الاسرائليه من حيث ادراك التوازن العسكرى يمتلك الطرفان ترسانه باليستيه ضخمه بخلاف ان الاثنين مدركين لصعوبة انشاء نزاع اقليمى وخصوصا فى ظل الارتباطات الاقليميه وانشغال اسرائيل بالخروج الى الجزيره العربيه واسيا بل قد نصل الى معادلة التوازن الهندى الباكستانى من حيث فكرة القبول .

احتياج مصر لابراز حقائق عسكريه قد يدعم تواجدها وامتدادها الجيوسياسى فى القاره الافريقيه مسالة قابله للنقاش

@احمد32 N @Nile crocodiles A @Aymanop1709 عبد الباقى @عبد الباقى @Shokry
أنا مجرد متابع جنب حضراتكم يا فندم
لا أظن سياسة مصر هتتغيير فى الملف ده, انت محتاج تقف على رجليك قبل ما يبان أسلحة تخوف منك أوروبا مثلا حتى لو الكل يعرف انها معاك
دى كارت أخير خالص و لا أظن هنصل اليه

استخفافا بهم , أثيوبيا مجرد مخلب فى الحرب ضد مصر . أنا لا أحب توفيق عكاشة لكن للاسف لابد من التعامل مع الحبش بما يستحقوا
من زمان وانا اود إقرأ كلام من رجل واعي . أحييك
يجب أن تتطور الطريقة التي يتم التعامل مع الاحباش.

عاوز اخد رأيكوا فى فكرة متى يتم عرض الصواريخ الباليستيه المصريه .هل دى الفتره المناسبه من حيث الوضع الدولى بمعنى توجه اميركى الى التركيز على الصين وصراعها معها ومحاولة تقليم اظافر روسيا ومحاصرة تطلعاتها والبعد نسبيا عن مناطق الاهتمام بقضايا المنطقه العربيه

الدور الاميركى والتحالف الجديد كما اصفه انا والرغبه الامريكيه فى دور اكثر قوه فى البحر الاحمر والجزء الشرقى لافريقيا وامتداد ساحله على المحيط الهندى كذلك التعاون فى غرب افريقيا واللى لسه ملامحه مش واضحه

حقيقة التوازنات المصريه الاسرائليه من حيث ادراك التوازن العسكرى يمتلك الطرفان ترسانه باليستيه ضخمه بخلاف ان الاثنين مدركين لصعوبة انشاء نزاع اقليمى وخصوصا فى ظل الارتباطات الاقليميه وانشغال اسرائيل بالخروج الى الجزيره العربيه واسيا بل قد نصل الى معادلة التوازن الهندى الباكستانى من حيث فكرة القبول .

احتياج مصر لابراز حقائق عسكريه قد يدعم تواجدها وامتدادها الجيوسياسى فى القاره الافريقيه مسالة قابله للنقاش

@احمد32 N @Nile crocodiles A @Aymanop1709 عبد الباقى @عبد الباقى @Shokry
الحقيقة موضوع انك تعرض اسلحة باليستية على العلن اعتقد امر غير مستحب لدينا ومن الممكن ان يجلب علينا ضغوط نحن في غنى عنها
وهناك نقطة اخرى الدولة المصرية لم تعلن عن امتلاكنا بالاساس لاسلحة باليستية
واعتقد ايضا اذا كنت تقصد ان مثل هذا العرض سيكون رسالة لاثيوبيا ومن ورائها فاعتقد اننا لن نلجأ الى هذا الاسلوب وخصوصا اذا كان الحل العسكري ميعاده قد اقترب
تحياتي لك استاذي المحترم

من زمان وانا اود إقرأ كلام من رجل واعي . أحييك
يجب أن تتطور الطريقة التي يتم التعامل مع الاحباش.
الطريقة بتتغير فعلا , رئيس مصر كان بيتفسح بعجلة وقت جلسة مجلس الامن !!! ده توقع رئيس الدولة من الجلسة
نسال الله العافية و النصر ان شاء الله

الحقيقة موضوع انك تعرض اسلحة باليستية على العلن اعتقد امر غير مستحب لدينا ومن الممكن ان يجلب علينا ضغوط نحن في غنى عنها
وهناك نقطة اخرى الدولة المصرية لم تعلن عن امتلاكنا بالاساس لاسلحة باليستية
واعتقد ايضا اذا كنت تقصد ان مثل هذا العرض سيكون رسالة لاثيوبيا ومن ورائها فاعتقد اننا لن نلجأ الى هذا الاسلوب وخصوصا اذا كان الحل العسكري ميعاده قد اقترب
تحياتي لك استاذي المحترم
لا اخى الكريم لا اقصد اثيوبيا بتاتا اسباب الطرح انا عددتها فى مقالى

دا انا حتى كنت سامع يام احمد .. سمع كدا ويالعوذ بالله .. صور توربينات السد .. اتعرضت على الهواء .. تفتكر ليه يام احمد.

لا اخى الكريم لا اقصد اثيوبيا بتاتا اسباب الطرح انا عددتها فى مقالى
اسف اني ربطت العرض بموضوع اثيوبيا وخصوصا اننا نتناقش في موضوع السد

اذا كنت تقصد بصفة عامة لترسيخ وضع جيوسياسي جديد بالنسبة لنا في افريقيا فانا اميل الى راي العضو المحترم عبد الباقى @عبد الباقى في اننا سنعمل حساب اوربا وخصوصا ان عيوننا على شراكة استراتيجية حقيقة مع الدول القوية والمؤثرة وصاحبة القرار في اوربا
تحياتي لحضرتك

اذا كنت تقصد بصفة عامة لترسيخ وضع جيوسياسي جديد بالنسبة لنا في افريقيا فانا اميل الى راي العضو المحترم عبد الباقى @عبد الباقى في اننا سنعمل حساب اوربا وخصوصا ان عيوننا على شراكة استراتيجية حقيقة مع الدول القوية والمؤثرة وصاحبة القرار في اوربا
تحياتي لحضرتك
انا بجمع تصوراتكم

حقيقي كان موتمر مخابراتي جدا النهاردة
حركه كدا مخابراتية للداخل ول ابو احمد .. ويطلع يقولك مش عايزين اضرار ابدا .. شكله غبى.. عمليه تخريب داخليه يبقى السد خرج من الخدمه
ممكن توضيح اكثر لاني لا اعلم عما تتحدثوا عنه
ما هذا المؤتمر وما هي الرسايل من هذا المؤتمر
تحياتي لكم

حركه كدا مخابراتية للداخل ول ابو احمد .. ويطلع يقولك مش عايزين اضرار ابدا .. شكله غبى.. عمليه تخريب داخليه يبقى السد خرج من الخدمه
صور ايه ياشباب وحركه مخابراته ايه ، ولى وقت التلميحات ، اصبحنا مطالبين بتحرك ونخرج من دائره الخجل والتصريحات التي اصبحت مكرره تقريبا

تحياتي لحضرتك
اوروبا لا يعنيها الا البرامج النوويه ولا اقصد هنا انك تبين كل قدراتك اوروبا تتعامل مع باكستان والهند اعلم ان المنطقه مختلفه وعوامل التحليل ايضا لكن اتصور ان اوروبا اكثرتكيفا مع الحقيقه وان مصر ليست مصدر تهديد لامنها القومى بل شريك هام فى الشرق الاوسط عامة انا قولت اناقش الاحتماليه واخد ارائكم

عودة
أعلى