اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

خفف سقف المطالب و حاضرين, و يا ليت لو تبحبح شوية اكراميات في سيناء مثلا :)
ركز في بلدك يا كابتن
بلدك اولى باهتمامتك وخصوصا ان لديكم حرب تخوضها منذ سنوات ولم تنتهي حتى الان
بلدك اولى بافكارك العبقرية التي تنم عن مستوى تفكيرك الذي تخطى اي عقل ;) ;) ;)

ركز في بلدك يا كابتن
بلدك اولى باهتمامتك وخصوصا ان لديكم حرب تخوضها منذ سنوات ولم تنتهي حتى الان
بلدك اولى بافكارك العبقرية التي تنم عن مستوى تفكيرك الذي تخطى اي عقل ;) ;) ;)
شكرا على النصيحة

نرجع لموضوعنا. من الواضح ان الجهود الدبلوماسية المصرية غير فعاله, وهو امر متوقع كون القيادة المصرية تعمل منفرده في هذا الملف.

حان الوقت للتنازلات مع بدء الملئ الثاني, اما خفظ المطالب المصرية ( و التي وصفها المطلعين بالغير عقلانية ), او استمالة اطراف فاعلة للجهود المصرية ( و هذا طبعا بمقابل ).

بقي ان نؤكد ان الخيار العسكري غير مطروح, و ان الترشيد لاستهلاك المياة اضحى ضرورة مهما كانت نتائج المفاوضات.

شكرا على النصيحة

نرجع لموضوعنا. من الواضح ان الجهود الدبلوماسية المصرية غير فعاله, وهو امر متوقع كون القيادة المصرية تعمل منفرده في هذا الملف.

حان الوقت للتنازلات مع بدء الملئ الثاني, اما خفظ المطالب المصرية ( و التي وصفها المطلعين بالغير عقلانية ), او استمالة اطراف فاعلة للجهود المصرية ( و هذا طبعا بمقابل ).

بقي ان نؤكد ان الخيار العسكري غير مطروح, و ان الترشيد لاستهلاك المياة اضحى ضرورة مهما كانت نتائج المفاوضات.
علي الله حكايتك ياوحش الكون

شكرا على النصيحة

معلش
العبرة بالنهاية
ياعبقري المنتدى لا تحاول ترويج اكاذيب واماني لن تتحقق الا في عقول من يؤمن بها فقط
مصر كبيرة اوي عليك علشان تعرف هي ممكن تعمل ايه لكن انا عذرك اللي زيك مشفش قدرة مصر ولا يفهم ان صبر مصر ضعف بل تاني لناخذ القرار المناسب في الوقت المناسب.....احنا الحمد لله اتعلمنا من اخطاء البعض في المنطقة من اتخاذات قرارات عنترية وهم غير قادرين على تحمل تبعاتها حتى الان ;) ;) ;)

وضح اكثر ؟
منطقه صناعية و لوجستيه حرة معفية من الضرائب + تسهيل مد انابيب طاقة على المتوسط ( بالاخص الغاز, النفط مش مشكلة. و بلاش نغمة قطر وحشه ).

Win-Win للجميع, و حبذا لم تم الربط البري و التعاون مع منطقة نيوم بشكل اكثر جديه.

بكذا على الاقل اثيوبيا تبدو اقل اغراء.

منطقه صناعية و لوجستيه حرة معفية من الضرائب + تسهيل مد انابيب طاقة على المتوسط ( بالاخص الغاز, النفط مش مشكلة. و بلاش نغمة قطر وحشه ).

Win-Win للجميع, و حبذا لم تم الربط البري و التعاون مع منطقة نيوم بشكل اكثر جديه.

بكذا على الاقل اثيوبيا تبدو اقل اغراء.
احنا في الغالب بنكون محتاجين دولار فانت ممكن تدفع شويه و تاخذ الكلام ده......
انما سد النهضه معلهوش مساومات.

معلش
العبرة بالنهاية
ياعبقري المنتدى لا تحاول ترويج اكاذيب واماني لن تتحقق الا في عقول من يؤمن بها فقط
مصر كبيرة اوي عليك علشان تعرف هي ممكن تعمل ايه لكن انا عذرك اللي زيك مشفش قدرة مصر ولا يفهم ان صبر مصر ضعف بل تاني لناخذ القرار المناسب في الوقت المناسب.....احنا الحمد لله اتعلمنا من اخطاء البعض في المنطقة من اتخاذات قرارات عنترية وهم غير قادرين على تحمل تبعاتها حتى الان ;) ;) ;)
اعطيني امثلة لو سمحت. لانه كما هو واضح البون شاسع بين مخيلتك و الواقع.

رب ضارة نافعه, ازمة السد الاثيوبي اظهرت هشاشه الدولة المصرية, و الحصيف من يتعلم من الدروس ( ان كان يصح تسميتها بازمه اصلا, اسوأ سيناريوا محتمل بفقدان مؤقت لعدد فردي الخانه من مليارات المياه سنويا المفترض في دولة محترمه انه مشكلة محلوله )

احنا في الغالب بنكون محتاجين دولار فانت ممكن تدفع شويه و تاخذ الكلام ده......
انما سد النهضه معلهوش مساومات.
العقد شريعة المتعاقدين, مش عاجبك يفتح الله و ربك الرزاق :)

خلينا على اثيوبيا احسن. فاهمين ان العالم ماشي بنظام امسك لي و اقطع لك.

اعطيني امثلة لو سمحت. لانه كما هو واضح البون شاسع بين مخيلتك و الواقع.

رب ضارة نافعه, ازمة السد الاثيوبي اظهرت هشاشه الدولة المصرية, و الحصيف من يتعلم من الدروس ( ان كان يصح تسميتها بازمه اصلا, اسوأ سيناريوا محتمل بفقدان مؤقت لعدد فردي الخانه من مليارات المياه سنويا المفترض في دولة محترمه انه مشكلة محلوله )
مش فاضي
دور بنفسك

انا عندي مواضيع اهم الان منها على سبيل المثال ظهور الكاتران البحرية الخاصة بالجيش المصري وغير المناورة قادر2021 واعتقد انك لو انت بتفكر بشئ بسيط من المنطق كنت عرفت ان كل ما يحدث في مصر في عهد الادارة الحالية بيؤكد شئ واحد فقط ان مصر رجعت الى وضعها الاقليمي الذي يليق بها بعدما عجز الكل عن سد الفراغ الذي تركته مصر اثناء اعادة بناء نفسها وهذه القوة الحالية تؤكد اننا لن نسمح لاحد بان ينتقص من حقوقنا
مع نفسك بقى في تعليقاتك العبقرية والتي لا تدخل في عقول اي شخص يحلل بيعن محايدة للاوضاع

موقفها غريب الصراحة ..
وتعليق شكري يباكد ذلك !

هي واصلة للتماس بعد التفاوض الطويل والتلاعب الاثيوبي

مصر اللي عايز يجرب يجرب
اثيوبيا مؤخرا على لسان حال الجنرال راح نستمر واللي عايز يجرب يقرب

مجلس الامن كله مايقدر يسوي شي بصراحة دام امريكا عضو فيه وبقوتها وانه يمرر قرار هي مش راضيه عليه
هي الوحيدة اللي تقدر تقدم حل

ومصر جربت امريكا وبالاخير طلعت صورة مع الرئيس

عودة
أعلى