اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

مش فاضي
دور بنفسك

انا عندي مواضيع اهم الان منها على سبيل المثال ظهور الكاتران البحرية الخاصة بالجيش المصري وغير المناورة قادر2021 واعتقد انك لو انت بتفكر بشئ بسيط من المنطق كنت عرفت ان كل ما يحدث في مصر في عهد الادارة الحالية بيؤكد شئ واحد فقط ان مصر رجعت الى وضعها الاقليمي الذي يليق بها بعدما عجز الكل عن سد الفراغ الذي تركته مصر اثناء اعادة بناء نفسها وهذه القوة الحالية تؤكد اننا لن نسمح لاحد بان ينتقص من حقوقنا
مع نفسك بقى في تعليقاتك العبقرية والتي لا تدخل في عقول اي شخص يحلل بيعن محايدة للاوضاع
و لن نسمح نحن لاحد ان ينتقص من حقوق مصر. اتحدث هنا عن حقوقها الفعلية كما يعرفها العالم :)

هذا طبعا لا يتعارض مع حق اثيوبيا في التنمية على ارضها و استغلال مواردها بالطريقه الامثل كما تشاء و بدون شوشرة.

سد النهضة فين يا أمور ولا هنقضيها سوندون دوندون وأشرار وإخوان وخطوط حمرا يعملها ويقعد عليها الواقع بتاعك المزري وسيسيك مالوش أي إنجاز بطولي الجبان من يشهر سلاحه في وجه شعبه ويعمل كالقط في وجه من يهدد الأمن القومي لبلاده الكل عارف انه راح يشحت شرعيه من أفريقيا وكانت مياه النيل الثمن ودعم مادي وتيران وصنافير الثمن
متعدل كلامك

انا معرفش إنت منين ولا يهمني أصلا

بس لو ناقص حماية وستر الجيش المصري مش حيتأخر

فهمت ولا لسة ناقصك فهم

تجيب سيره مصر ولا قيادتها تقوم تقف وإنت بتتكلم عنهم

اعطيني امثلة لو سمحت. لانه كما هو واضح البون شاسع بين مخيلتك و الواقع.

رب ضارة نافعه, ازمة السد الاثيوبي اظهرت هشاشه الدولة المصرية, و الحصيف من يتعلم من الدروس ( ان كان يصح تسميتها بازمه اصلا, اسوأ سيناريوا محتمل بفقدان مؤقت لعدد فردي الخانه من مليارات المياه سنويا المفترض في دولة محترمه انه مشكلة محلوله )
ليس من الحكمة التشفي 100 مليون مهددين بالعطش رغم اني معك في نقطة سوء ادارة الحكومة المصرية للملف من بداية

متعدل كلامك

انا معرفش إنت منين ولا يهمني أصلا

بس لو ناقص حماية وستر الجيش المصري مش حيتأخر

فهمت ولا لسة ناقصك فهم

تجيب سيره مصر ولا قيادتها تقوم تقف وإنت بتتكلم عنهم
قول والله والله!!

ليس من الحكمة التشفي 100 مليون مهددين بالعطش رغم اني معك في نقطة سوء ادارة الحكومة المصرية للملف من بداية
كيف وصلت لقناعة ان السد سيعطش 100 مليون انسان؟

نبدأ من هنا, لان التأسيس مهم جدا و كما هو واضح اساسك مغلوط, و بالتالي كل ما بني عليه مغلوط ايضا.

ارجو ان تأخذ كل ما ينشر في الدعاية المصرية و ترميه في الزبالة, خطابهم لا يقترب من الموضوعية و من الخطأ اخذه بجدية.

قول والله والله!!

كيف وصلت لقناعة ان السد سيعطش 100 مليون انسان؟

نبدأ من هنا, لان التأسيس مهم جدا و كما هو واضح اساسك مغلوط, و بالتالي كل ما بني عليه مغلوط ايضا.

ارجو ان تأخذ كل ما ينشر في الدعاية المصرية و ترميه في الزبالة, خطابهم لا يقترب من الموضوعية و من الخطأ اخذه بجدية.
لا انكر انا لا اتابع اخبار مصر ممكن انت تتابع اكثر مني لكن المصرين يقولو ان محطات تحلية مياه البحر غير كافية فاين الحل

لا انكر انا لا اتابع اخبار مصر ممكن انت تتابع اكثر مني لكن المصرين يقولو ان محطات تحلية مياه البحر غير كافية فاين الحل
هنتوسع في خطط معالجة مياه الصرف الصحي كمان بالتوازي مع البحر وبعدين ايه يعني نجوع هنجوع نعطش هنعطش المهم نبقى كده 💪والعفي محدش بياكل لقمته

هنتوسع في خطط معالجة مياه الصرف الصحي كمان بالتوازي مع البحر وبعدين ايه يعني نجوع هنجوع نعطش هنعطش المهم نبقى كده 💪
ايها الاخ الكريم ..

بعيدا عن السيسي ( اللي انا لا استسيغه😏 ) .. التشفي/ الشماته لا تليق ولما هتخرب هتنفع مين فينا وقتها ..

ولكن الحق حق .. فكما سيكون على السيسي وزر الفشل .. سيكون له أيضا فضل النجاح .

المحاصصة لم يبت فيها للحظه, بسبب تعنت كل الاطراف - كلهم يعني كلهم :) - و اطماع مصرية ذات طابع جيوسياسي و لا علاقه لها بالتنمية او الحقوق المائية.

غالبا الحل الوسط سيكلف مصر 5-7 مليار سنويا. مما يمنحها حصة مضمونه تقارب 50 مليار. هذا الرقم مهول و اكثر من كافي لضعف سكان مصر الحاليين و بمستوى استهلاك العالم الاول ( طالما المنظومة الاستهلاكيه كفؤه و تنتمي للقرن الحالي من الزمن ).

اذا الحكومة المصرية تراه غير كافي, الرد الوحيد المنطقي هو افهامهم ان العيب فيهم. مع تقديم المساعدة للترشيد من قبل احبائهم.

يحتاجون شوية tough love :)

مش فاضي
دور بنفسك

انا عندي مواضيع اهم الان منها على سبيل المثال ظهور الكاتران البحرية الخاصة بالجيش المصري وغير المناورة قادر2021 واعتقد انك لو انت بتفكر بشئ بسيط من المنطق كنت عرفت ان كل ما يحدث في مصر في عهد الادارة الحالية بيؤكد شئ واحد فقط ان مصر رجعت الى وضعها الاقليمي الذي يليق بها بعدما عجز الكل عن سد الفراغ الذي تركته مصر اثناء اعادة بناء نفسها وهذه القوة الحالية تؤكد اننا لن نسمح لاحد بان ينتقص من حقوقنا
مع نفسك بقى في تعليقاتك العبقرية والتي لا تدخل في عقول اي شخص يحلل بيعن محايدة للاوضاع
يا سيدنا بقى اسمه المنتدى العربي للموتورين...

لا نخفي مخاوفنا من التعامل مع ملف السد ولكننا نظهر ثقتنا في قيادتنا ومؤسساتها وتقديرها للموقف...

لا ينكر القاصي ولا الداني ولا حتى المخبول اللي بيتنطع بتعليقاته ان السد بل واثيوبيا كلها تحت طائلتنا... ولا ينكر أحد قدرتنا ولله الحمد على حل مشاكلنا...

واحد يقول لي البحرية الأمريكية قادمة والتاني يقول لي بايعناه والتالت يقول لك السكالب دمى والرابع يقول لك نزع الثقل الأفريقي... دي مناظر تخوض معاها نقاش بنّاء؟

دول شوية عرر عدم المؤاخذة

المحاصصة لم يبت فيها للحظه, بسبب تعنت كل الاطراف - كلهم يعني كلهم :) - و اطماع مصرية ذات طابع جيوسياسي و لا علاقه لها بالتنمية او الحقوق المائية.

غالبا الحل الوسط سيكلف مصر 5-7 مليار سنويا. مما يمنحها حصة مضمونه تقارب 50 مليار. هذا الرقم مهول و اكثر من كافي لضعف سكان مصر الحاليين و بمستوى استهلاك العالم الاول ( طالما المنظومة الاستهلاكيه كفؤه و تنتمي للقرن الحالي من الزمن ).

اذا الحكومة المصرية تراه غير كافي, الرد الوحيد المنطقي هو افهامهم ان العيب فيهم. مع تقديم المساعدة للترشيد من قبل احبائهم.

يحتاجون شوية tough love :)
وهل مصر تستخدم المياة للشرب فقط ؟؟؟! ما هذا الكلام ..
لدينا عجز هائل في احتياجاتنا يقدر ب ٤٠ مليار ويمكن اكثر .. ونحاول تعويضه بإعادة تدوير المياة أكثر من مرة ..
اصلا القبول بنقص م٣ واحد يعني تفريط بشريان حياه المصريين ..

التعديل الأخير:
ما اخبار الحكومه الاسرائيليه الجديده ياريت لو تدلي برايك خاصه من موقعك وياريت لو تنقل لنا اراء الشارع الصهيوني من خلال متابعتك
انت شكلك مش متابع اشكلت الحكومة ونتنياهو وحبايبو اكلوا الخازوق وهنا موضوع سد النهضة اذا نت عاوز راي اسرائيل ايه رايهم ان الجهود الدبلوماسية هي الخيار الذي يتم الاعتماد عليه

يا سيدنا بقى اسمه المنتدى العربي للموتورين...

لا نخفي مخاوفنا من التعامل مع ملف السد ولكننا نظهر ثقتنا في قيادتنا ومؤسساتها وتقديرها للموقف...

لا ينكر القاصي ولا الداني ولا حتى المخبول اللي بيتنطع بتعليقاته ان السد بل واثيوبيا كلها تحت طائلتنا... ولا ينكر أحد قدرتنا ولله الحمد على حل مشاكلنا...

واحد يقول لي البحرية الأمريكية قادمة والتاني يقول لي بايعناه والتالت يقول لك السكالب دمى والرابع يقول لك نزع الثقل الأفريقي... دي مناظر تخوض معاها نقاش بنّاء؟

دول شوية عرر عدم المؤاخذة
الحمد لله احنا عارفين قدر وقيمة بلدنا
وعندنا ثقة في ربنا سبحانه وتعالى اولا ثم في ادراتنا ومؤسساتنا وهذا هو الفارق بين من يمتلك دولة وجيش قوي يقدر يحافظ على مقدرات شعبه وبمن لا يمتلك

عودة
أعلى