اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

الراجل ده هيبقي منافس السيسي الاول الانتخابات الجاية وسجل كلامي ...رئاسته لحزب الكرامة مجتش من فراغ
الراجل ده هيبقي منافس السيسي الاول الانتخابات الجاية وسجل كلامي ...رئاسته لحزب الكرامة مجتش من فراغ
لما يعرف يلم التوكيلات أو يجيب توصية من 30عضو مجلس شعب

هيلمها بسهولة ... الراجل ده شعبوي و جعجاع و ده نموذج بيحبه المصريين
هنشوف أو متوقع لية اكبر فشل في التاريخ بالذات بعد تطوير القري وحل مشكلة سد النهضة وخد مني دية بعد حل مشكلة سد النهضة هيتم القبض علية

الكمال لله وحده يا راجل ده حتى الي ماسكين البلد بيبقى ليهم شطحات غريبه هو فيه أكثر من أن السيسي يقول انه عايز يعين ضابط على كل قريه
هناك بعض الإخوة يظنون أن حب مصر يقتضى دوما ان تؤمن بأن الرئيس لا يخطأ وان من ينتقدونه هم خونة وفيهم بقايا إخوانية .. وعلى مدار تاريخنا رأينا أن لا خير من وراء هذا الاتجاه ..

اسمع فيديوهاته العبيطه عن سد النهضة مثلا اللي كلها تفكير شعبوي اللي هو يلا نلم الرجالة ونضرب بدون اي اعتبار لاي حاجه و رايه في ان المسار الدبلوماسي خطأ من البداية و كان مفروض نضرب من زمان ..تفكير عيل في ابتدائي
شاهدت بعض منها .. وفيها أخطاء لا شك ولكنه يحلل بما لديه من شواهد وما رجح عنده من افتراضات ..

اعتباره أن الدبلوماسية خطأ من البدايه لها بعض الوجاهة ( رغم عدم اتفاقي معه بها) حيث اننا نشاهد حاليا ناتج مسار الدبلوماسية والنية الطيبة الذي سلكناه وهو الذي جعلنا نصل للأزمة الحالية ..

اعتباره أن الدبلوماسية خطأ من البدايه لها بعض الوجاهة ( رغم عدم اتفاقي معه بها) حيث اننا نشاهد حاليا ناتج مسار الدبلوماسية والنية الطيبة الذي سلكناه وهو الذي جعلنا نصل للأزمة الحالية ..
مش مبرر ... ده كده بيثبت انه متهور سياسيا و بيميل للخطابات اللي بتطرب الاذان مش سياسي محنك عارف ازاي يأمن ضهره قبل الاقدام علي خطوة زي الحرب

مش مبرر ... ده كده بيثبت انه متهور سياسيا و بيميل للخطابات اللي بتطرب الاذان مش سياسي محنك عارف ازاي يأمن ضهره قبل الاقدام علي خطوة زي الحرب
انا اعتبره عملي وليس متهورا ...
ربما إذ سنحت له الفرصة بمركز القرار سيدرك أن في بعض الأحيان يجب عليك أن تلعب سياسة ( أخذ الحق صنعة) ..

انا اعتبره عملي وليس متهورا ...
ربما إذ سنحت له الفرصة بمركز القرار سيدرك أن في بعض الأحيان يجب عليك أن تلعب سياسة ( أخذ الحق صنعة) ..
خدها مني الي زاي دة عمرة ميقدر يوصل لاي حاجة دة دخل رئيس حزب بالتزكية وعمل قناة علي اليوتيوب عشان نفسة يمسك الحديدة النموذج دة لايصلح لأي منصب تنفيذي

انا مقولتش ان المسؤلين ملايكة وعلي فكرة انا انزعجت جدا من التصريح ده و ليا مأاخد كتيرة علي بعض قرارات السيسي ....لكن انا بتكلم في أحمد طنطاوي تحديدا
ما ده الي انا بلمح ليه لما إلى حاطط ايده في ملفات البلد وعارف الصح من الغلط يطلع يقول كده يبقى المفروض منعتبش على طنطاوي إلى مش قريب حتى من دائرة صنع القرار ونتحامل عليه كده

هنشوف أو متوقع لية اكبر فشل في التاريخ بالذات بعد تطوير القري وحل مشكلة سد النهضة وخد مني دية بعد حل مشكلة سد النهضة هيتم القبض علية
😅😅😅😅😅عشان كده مش هيعرف يجيب التوكيلات المطلوبة

خدها مني الي زاي دة عمرة ميقدر يوصل لاي حاجة دة دخل رئيس حزب بالتزكية وعمل قناة علي اليوتيوب عشان نفسة يمسك الحديدة النموذج دة لايصلح لأي منصب تنفيذي
انا رأيي انه هيبقي مرحب بيه جدا في الانتخابات الجاية عشان الانتخابات تبقي شرعية وميتكررش السيناريو الكوميدي بتاع موسي مصطفي موسي .... و رأيي كمان انه هيخسر لكن هيلم اصوات كتير مش بنسبة هزلية زي حمدين صباحي .... الراجل ده بيعرف يخاطب الناس العادية و لهجته و كلامه زيهم لكن حمدين صباحي يسارجي شكله اجنبي و خطابه مجعلص عشان كده مكلش مع المواطن الحرفوش فسقط سقوط مدوي زي ما شوفنا

انا رأيي انه هيبقي مرحب بيه جدا في الانتخابات الجاية عشان الانتخابات تبقي شرعية وميتكررش السيناريو الكوميدي بتاع موسي مصطفي موسي .... و رأيي كمان انه هيخسر لكن هيلم اصوات كتير مش بنسبة هزلية زي حمدين صباحي .... الراجل ده بيعرف يخاطب الناس العادية و لهجته و كلامه زيهم لكن حمدين صباحي يسارجي شكله اجنبي و خطابه مجعلص عشان كده مكلش مع المواطن الحرفوش فسقط سقوط مدوي زي ما شوفنا
مش هيعدي مليون صوت واتحدي

لا احد يولد ماهرا .. كلها صفات مكتسبة ومن الضروري بواقعنا أن تكون مواقفك براجماتيه لتصل إلي انسب مثال لما تريد أن تكون عليه .. كلنا نحب وطننا ولكن الكل ينظر بعينه ..

احمد طنطاوي وغيره كان مثالا لوجهة النظر الأخري التى لا يريد أحد سماعها في مجلس النواب ولكن ( لأنه تجاوز حدود النظام المرسومة له .. بنقد شخص السيسي) تمت الإطاحة به في انتخابات تفصيل ( دون التكلم اصلا عن نزاهة التصويت بدائرته ) ..

محاربة مثل هذه النماذج سيكون خسارة كبيرة لقيم معنوية لدي جيل شبابي عريض ..

نفس عينة حمدين صباحي
حمدين شعبوي بس عامل زي جميل راتب في طيور الظلام كده..عشان كده محدش كان مصدقه

%D8%B7%D9%8A%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%B8%D9%84%D8%A7%D9%85.jpg

عودة
أعلى