مهام و تجهيزات مروحيات AW-149 التي تعاقدت عليها مصر

حتى عن المروحيات المقاتلة مصر تملك 13 مضادة للغواصات .. 43 اباتشى.. 70 جازيل .. 46 كاموف.. كلهم هيليكوبتر مقاتلة

لا تحسب الجازيل

لفت نظرى حاجة وانا بفكر في ادوار المروحيات اللي بنمتلكها في مصر وتقسيمها علي العمليات حسب امكانيات كل منها ;

1_ مروحيات استطلاع و هجوم ثقيل: اباتشي وكاموف ٥٢.
٢_ اسناد ودعم للأرتال المدرعة: جازيل.
٣_ نقل ودعم نارى خفيف: مى ٨ و مى ١٧.
٤_ نقل القوات الخاصة: كوماندو و شينوك.
٥_ نقل القوات الخاصة مع دعم نارى: مى ٢٤ وممكن مى ١٧.

وبحرياً حتي الآن نمتلك مروحيات SH_2G Super Seasprite لمكافحة الغواصات ، بجانب صفقة المروحيات الايطالية AW-149 و AW_189 والخاصة بمهام النقل واحتمال يتم تسليحها (AW-149) وتقوم بعمليات دعم نارى ضد القطع البحرية.

المفروض اقترب من الخروج من الخدمة لدينا طائرات الكوماندو والسي كينج وممكن يعوضها المى ١٧ او المى ٢٤.
ينقصنا مروحيات بحرية ثقيلة كما ذكرنا سابقا.

* اللي انا مش فاهمه بقي كل هذا التنوع في انواع ومهام المروحيات ايه الغرض منه خصوصا ان في مروحيات لدينا تحس ان في تداخل في المهام بينهم.... كمثال المى ١٧ والمى ٢٤ كلاهما مروحية نقل وتحمل تسليح ، في نفس الوقت MI 24 و AW-149 كلاهما يمكنهم نقل ٨ افراد بجانب حملهم للتسليح...... اكيد القيادة مش بتجيب مروحيات الا لما بتكون لها مهمة ودور طبعا انا متأكد من ده بس بحب افهم فقلت افكر معاكم يمكن حد عنده وجهة نظر.

الجازيل مسلح لما لا يحسبها؟!

لأنها مروحية خفيفة و ليست مسلحة تسليح معتبر و و غير مدرعة و تنفع لأعمال الشرطة أكثر من الجيش

لو محسبتش الالهليكوبتر الخفيف يبقا تركيا عندها صفر هليكوبتر?

و أنا مالي بتركيا... هل تعتبر الجازيل زي الأباتشي أو الكيموف

لأنها مروحية خفيفة و ليست مسلحة تسليح معتبر و و غير مدرعة و تنفع لأعمال الشرطة أكثر من الجيش

هى مسلحة بصواريخ هوت بقدرة اختراق ٨٠٠ مل... لا اظن الشرطة بحاجة ليها و أن كنت أفضل انها تكون مع القوات الخاصة او مكافحة الإرهاب الخاصة بالدخلية

و أنا مالي بتركيا... هل تعتبر الجازيل زي الأباتشي أو الكيموف
اقصد ان الهليكوبتر الخفيف محسوب لتركيا + اقوى مروحيتين هجوميين فى العالم هم الاباتشى و الكاموف مش شرط ان الدول تقتنيها

ياريت استاذنا تشرحلنا آلية عمل طائرات CSAR ومدى احتياجنا لهذا النوع وما سيضيفه للبحرية المصرية.

الصفقة غالبا 8 طائرات AW-189 وغالبا هيكون لها دور إخلاء مسلح ونقل CSAR
و 24 طائرة هي بديل لل S-70 خسرت أمام ال S-70 في تركيا ... هل بقى هتعامل معاملة MH-60R ولا هي احلال لل Mil MI-8 برغم تطويرنا لل Mi-8

هل التمركز هيكون بري ولا على المسيترال ... مش عارف
طيب نقطة تانية
الطيران ده من شركة ليوناردو فأعتقد إننا في يوم ما هنفاوض على ال M-346

الصفقة غالبا 8 طائرات AW-189 وغالبا هيكون لها دور إخلاء مسلح ونقل CSAR
و 24 طائرة هي بديل لل S-70 خسرت أمام ال S-70 في تركيا ... هل بقى هتعامل معاملة MH-60R ولا هي احلال لل Mil MI-8 برغم تطويرنا لل Mi-8

هل AW-149 تجهيزاتها تسمحلها انها تقوم بدور البحث والانقاذ والمساندة بشكل قوى ، يعنى الرادار واجهزة الروئية والكشف امكانيتهم ايه وهل ستزود بسونار للبحث ولا لأ.... لان في حاجات كتير من التجهيزات الخاصة بالمروحيات في الصفقة غير واضحة.

هل AW-149 تجهيزاتها تسمحلها انها تقوم بدور البحث والانقاذ والمساندة بشكل قوى ، يعنى الرادار واجهزة الروئية والكشف امكانيتهم ايه وهل ستزود بسونار للبحث ولا لأ.... لان في حاجات كتير من التجهيزات الخاصة بالمروحيات في الصفقة غير واضحة.
CSAR ده حاجه تانية اللي هو اخلاء جنود لك من خلف خطوط العدو واللي غالبا ال AW-189 بحكم العدد اللي بيتقال
اللي قصدك عليها SAR

مفيش كلام عن إن AW-149 لها Dipping sonar علشان كده أنا شايف إنها هتكون نقل مسلح ومش بعيد تشتغل على الميسترال

عودة
أعلى