مهام و تجهيزات مروحيات AW-149 التي تعاقدت عليها مصر

دى aw-159 مش aw-149 وبما اننا هنشترى ال aw-149 و الكاتران فمش بحاجة لل aw-159

ردى هذا سبقه رد كنت بتكلم فيه اننا طالما هنجيب AW-149 ونسلحها يبقي AW_159 افضل لان تسليحها اقوى... وبناء عليه ارفقت هذه الصور لشرح امكانيتها ،
كمان بالنسبة لمقارنة حضرتك بين الكاتران وال وايلد كات فهم مش نفس المهام لان الوايلد كات بتحمل رادار وسونار + تسليح متعدد المهام جو سطح وجو عمق وجو ارض اما الكاتران تحمل رادار ولا تحمل سونار + تسليحها جو سطح وجو ارض وجو جو

التعديل الأخير:
لا اعتقد اخي الكريم صحة فرضيتك واذا ما تم الاعتماد علي ما هو بالخدمة فلن نستفيد من الهناجر الداخلية للميسترال وتصبح سفن بمهبط للطائرات وليس مطار جوي متنقل ولن نستطيع التنقل بحمولة كبيرة من المروحيات علي الميسترال لمسافات بعيدة ان اقتضت الحاجة لذلك

الميسترال لا اعتقد انها ستحمل اي مروحيات مضادة للغواصات وانما ستكلف بتغطية الاعماق المروحيات الموجودة علي قطع المرافقة

الميسترال ستحمل مروحيات نقل- هجوم بري/بحري فقط

انا احتاج الميسترال للانزال وبالتالي تغطية احتاج نيرانية كبيرة علي الشواطئ المعادية ولو كنت مكان متخذ القرار سأترك مهام الحماية للاسطول المرافق وليس لكي انتقص اكثر واكثر من حمولات وقدرات الميسترال فهي لن تغادر وحدها

فكرة الاجوستا باختلاف نسخها امر ممتاز لان كل ما في الامر تركيب حاملين للتذخير والتسليح لكن لا اعتقد انها ستكون مروحية هجومية بحتة بسبب حجمها وقدرتها علي المناورة فهي لن تنجح في ذلك ربما تفيد في مهاجمة قطع السطح بتسليحها الخفيف لكن كاشتباك بري مستحيل وهي دورها فقط مروحيات نقل واقتحام تشبه المي24 المنضمة مؤخرا وبرايي ان تسليحها بالبريمستون وهو امر صعب بالاضافة الي marte سيضيف تنوعية هائلة وبالغة في ترسانة ذخائر قواتنا

لا غني عن مروحيات ذات مراوح/شفرات قابلة للطي

سبب فرضيتى انا كتبته في المشاركة احنا جبنا الميسترال والفريم بقالنا اد ايه.... ولحد دلوقتى الصفقات اللي بنسمع عنها للمروحيات مفيهاش النوع اللي محتاجينه، كمان كتبت في مشاركتى عن الانواع اللي ممكن نختار منها لتسليح قطعنا البحرية ياريت حضرتك تقولي رأيك ايه انسب لنا

سبب فرضيتى انا كتبته في المشاركة احنا جبنا الميسترال والفريم بقالنا اد ايه.... ولحد دلوقتى الصفقات اللي بنسمع عنها للمروحيات مفيهاش النوع اللي محتاجينه، كمان كتبت في مشاركتى عن الانواع اللي ممكن نختار منها لتسليح قطعنا البحرية ياريت حضرتك تقولي رأيك ايه انسب لنا
والله العلم عند الله ثم عند رجال هيئة التسليح

لكن برأيي الخبرة العملياتية في استخدام الاباتشي ومدي فعاليتها في اصابة الاهداف والتهرب من الصواريخ المحمولة علي الكتف واستخدامها في اخماد الدفاعات الجوية ايضا وتاريخها العملياتي الكبير ودقة الهيلفاير الهائلة وطلب مصر 10 مروحيات اضافية من امريكا لا اراه الا ثقة اكثر فيها وانها ستكون مروحية الميسترال الهجومية الاولي وربما ستبقي علي السطح ويتم نقل مروحيات النقل والهجوم البحري الي الهناجر الداخلية ولن يتم الاعتماد علي الكاتران وربما لن نأتي بها اصلا فما الحاجة اليها

الكاتران ميزتها الرئيسية اطلاق صواريخ جو سطح ونستطيع تسليح الاجوستا بها اما جو ارض الاباتشي افضل واقوي

والعلم عند الله

والله العلم عند الله ثم عند رجال هيئة التسليح

لكن برأيي الخبرة العملياتية في استخدام الاباتشي ومدي فعاليتها في اصابة الاهداف والتهرب من الصواريخ المحمولة علي الكتف واستخدامها في اخماد الدفاعات الجوية ايضا وتاريخها العملياتي الكبير ودقة الهيلفاير الهائلة وطلب مصر 10 مروحيات اضافية من امريكا لا اراه الا ثقة اكثر فيها وانها ستكون مروحية الميسترال الهجومية الاولي وربما ستبقي علي السطح ويتم نقل مروحيات النقل والهجوم البحري الي الهناجر الداخلية ولن يتم الاعتماد علي الكاتران وربما لن نأتي بها اصلا فما الحاجة اليها

الكاتران ميزتها الرئيسية اطلاق صواريخ جو سطح ونستطيع تسليح الاجوستا بها اما جو ارض الاباتشي افضل واقوي

والعلم عند الله

متفقين وده اللي انا ذكرته ان استخدام الاباتشي والكاموف ممكن يكون دائم وليس مؤقت لعمليات الاسناد الجوى في حالة ابرار قوات مصرية علي ارض او جزيرة معادية، ويتبقي الجزء الخاص بمهام الجو سطح والجو عمق...... وعلشان كده انا قلت ان AW_159 تبقي مناسبة جدااااا وافضل من الكاتران لانها تقجر تقوم بجميع المهام دى وبأفضلية الكترونية كمان فهي تحمل رادار مسح ايسا بجانب سونار وتسليح قوى ومتعدد الانواع والمهام وحمولة تسليحية قوية جداااا.

سؤال بره الموضوع معلش
* انا لما احب اضيف فيديو في مشاركة ويكون فاتح نافذة الفيديو مش مجرد رابط..... اعمل ايه؟

تمام جدااااا كلام حضرتك وفيما يخص موضوع النيتونو هل هو اصلا متاح للتصدير ولا بيتم استخدامه داخل دول الاتحاد الأوروبي فقط.
بالنسبة للمروحيات كلام حضرتك منطقي هو ده اللي بتكلم انا برده فيه لكن بخصوص المروحيات المسلحة تفتكر مروحيات زى NH_90 , AW_159 WILDCAT , KA_52 KATRAN ايهم انسب للقيام بجميع المهام البحرية المسلحة في قواتنا البحرية؟
الكاتران خارج الحسبه لأنها فئه مختلفه تماما و سيتم التعاقد عليها لا محاله، الكلام على صفقه مروحيات مكافحه الغواصات، النيتينو متاح للتصدير طبعا لكن الطليان كانوا رافضين تركيبه على الاكواتين بغرض تعطيل الصفقه المصريه الفرنسيه لكن دلوقتي الكلام هيختلف بما انهم هم المقاول الرئيسي، صراحه اتمنى NH_90 او Sea hawk مروحيات ثقيله، حموله، مدى، و إلكترونيات و تدريع، بالنسبه لمشاكل NH_90 هيتم حلها عاجلا او اجلا و هي اصلا دخلت الخدمه العملياتيه في العديد من البلدان

طبعا مشكور ع الاخبار الحلوة دى..... بس طالما احنا عايزين نسخة مسلحة ليه مجبناش ال Wild_Cat AW_159 فهي نسخة مسلحة وقوية جدااااااا، ولا دى بريطانية فقط؟

كوريا الجنوبية من المشغلين ان لم تخني الذاكرة

ترتيب مضحك
السعودية فقط من الأباتشي تمتلك 94 مروحية !
وبنسخة E الحديثة، بخلاف المروحيات الأخرى

فالمملكة بالفعل تمتلك اكبر اسطول مروحيات فالمنطقة
وكذلك أكبر اسطول مقاتلات جيل رابع فالمنطقة ..

التصنيفات ذي مثل جلوبار فاير بتاعت الهواة كلها غير صحيحة والخبراء العسكريين لا يؤخذو عليها .

بالصلاه عالنبي كده تصنيفاتك هي اللي المفرود تعتمد زنلغي المواقع الوحشه بتاعت الهواه علشان ستيم شغال وزير دفاع بعد الظهر ومش هاوي يعني هاتواصل ماهم لحل هذه المشكله
الاحصائيه غلط من الاساس
مصر عندها اكتر من الرقم ده وزى ما الاخ رد عليك والسعوديه عندها رقم معتبر من الاباتشى والبلاك هوك
بالنسبه لمصر عندك 50 تمساح K52
وحوالى 50اباتشى
وجازيل
غير المى
ومروحيات القطع البحريه

مجابش سيره سونارات ولا مكافحه غواصات ولا اى حاجه

قال انه هايكون ليها مهام قتاليه عشان كده هايتم تركيب معدات تقلل عدد الكراسى

لان الخبر غير كامل
يحتاج لاشتراك في الموقع

الاحصائيه غلط من الاساس
مصر عندها اكتر من الرقم ده وزى ما الاخ رد عليك والسعوديه عندها رقم معتبر من الاباتشى والبلاك هوك
بالنسبه لمصر عندك 50 تمساح K52
وحوالى 50اباتشى
وجازيل
غير المى
ومروحيات القطع البحريه
لم اذكر البلاك هوك رغم ان عددها فوق 250 مروحية
واخرها صفقة 150 بلاك هوك بنقل التقنية ..
لأن التصنيف تحدث عن المروحيات القتالية
لذلك ذكرت الأباتشي والتي ارقامها مثبته
اول صفقة 24 اباتشي
وثاني صفقة 70 اباتشي
والتي كانت في 2012 ولم تفعل الا في 2015
ويوجد مروحيات قتالية اخرى فالسعودية
غير الاباتشي لكن لم اتطرق لها
مثل الروميو افضل مروحية بحرية فالعالم والسوبر بوما وغيره ..

اظن افضل مروحية بحرية بلا منازع هي الرميو mh60 seahawk

لم اذكر البلاك هوك رغم ان عددها فوق 250 مروحية
واخرها صفقة 150 بلاك هوك بنقل التقنية ..
لأن التصنيف تحدث عن المروحيات القتالية
لذلك ذكرت الأباتشي والتي ارقامها مثبته
اول صفقة 24 اباتشي
وثاني صفقة 70 اباتشي
والتي كانت في 2012 ولم تفعل الا في 2015
ويوجد مروحيات قتالية اخرى فالسعودية
غير الاباتشي لكن لم اتطرق لها
مثل الروميو افضل مروحية بحرية فالعالم والسوبر بوما وغيره ..
بعض الناس عندها حساسيه من ذكر اى دوله بخبر يفوق ما لدى دولتها
كنت قلت له الاحصائيه غلط لان مصر عندها اكتر من كده
الدخله بتفرق

اظن افضل مروحية بحرية بلا منازع هي الرميو mh60 seahawk
عندى مبدأ فى الحياه
الافضل مطلقا مش شرط يكون الانسب لاحتياجى
يعنى الـ F22 هى الافضل
طيب اشتريها!
الامر يلزمه شويه اعتبارات
سعرها
تكلفة تشغليها
مفاوضاتها ورغبة الطرف التانى فى البيع (معروضه للبيع ومتاحه ولا لا )
استخدامها عندى وتوظيفها
مواعيد التسليم

عودة
أعلى