رادار Rezonans NE ما رواء الافق الثاني بمصر

بالنسبة لموضوع قفش الجوينت رغم اهميته الا اني اري ان قدرتنا الحقيقية ضد اسرائيل في تلقي الصدمة الاولي ثم الرد ويكون رد مؤلم ....لكن نقف ونتلقي الضربات من سلاح جو بارع ونخوض حرب برية تحت غطاء اسلحتهم ونحن من نعبر فهذه حرب لا اضمن ان ننتصر فيها الا بخسائر مرعبة .......تخيل صواريخ المقاومة ان كانت صواريخ بحق من تصنيع دول ....تخيل كم الخسائر والذعر
فكرة لكن في الحرب الدنيا مش بتمشي زي ما انت عايز دايما .. 60 الف سيناريو ممكن ممكن سيناريو معين متقدرش تستنى فيه لرد الفعل و دي غلطة الامريكان في بيرل هاربر و غلطة الفرنسيين في الماجينو و غلطة الاسرائيلين نفسهم في حرب اكتوبر

فكرة لكن في الحرب الدنيا مش بتمشي زي ما انت عايز .. 60 الف سيناريو ممكن ممكن سيناريو معين متقدرش تستنى فيه لرد الفعل و دي غلطة الامريكان في بيرل هاربر و غلطة الفرنسيين في الماجينو
اصل اننا احنا الي نبادر دا مستحيل الناتو مش هيرحمنا ....فكدا كدا احنا في حسابنا اننا نتلقي الصدمة الاولي

ال 2 يبدو انهم موجهين لاسرائيل ...الشمالى لتغطيه اى اختراق من جهة سيناء والقناة و شمال بورسعيد و الجنوبى للاختراق من جهة البحر الاحمر ...و السبب فى انهم قريبين من بعض رغم ان المدى كبير جدا لكل منهم ان مدى كشف الشبحيات اقل بكثير من المدى الاقصى للرادار وايضا لتطبيق ما يشبه ال Bi static radar ربما لزيادة دقة الكشف ...يبدو انه جاء لصيد ال F-35 خصيصا
ويقولك اصلها مش بتكشف .. وقولنا بسيطه بتكشف ب uhf من الاخر حرمت اليهود والامريكان من التفوق النوعى ولديك الان طائره سو su35 اقوولها لك مواجهه الطيران المصرى اصبحت خطر محقق حتى ولو من دوله عظمى زى الولايات المتحده

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه انكتمت

مش فاهم بس تدوم الضحكه ياجدع ربنا يفرحك على طول

اصل اننا احنا الي نبادر دا مستحيل الناتو مش هيرحمنا ....فكدا كدا احنا في حسابنا اننا نتلقي الصدمة الاولي

دة كيد و لكن السيناريوهات هنا الى اى مدى تتلقى الصدمة الاولى..
هل مثلا ستترك سرب يقصف مطار ثم ترد او تبدا فى اسقاط الطائرات عند مدى معين ام ستقوم بالرد فور التشويش ؟

السيناريوهات كثيييرة جدا و على حسب اتجاه الموجة الاولى هل ستكون من الشرق ام الشمال ام الجنوب شرقى و هكذا

كتير جدا عشان تضمن التقاط لاهداف اسرائيلية .. اصل اسرائيل في الآخر حتلفلك منين لتوجيه ضربه جوية ما يا بحر احمر يا من الشمال في المتوسط او لو بايعنها رسمي حيجي من سينا و كل دا متغطي كدا كدا و الروزنانس زود و حققك طلبك دا تحديدا عشان فايدة ال VHF دا لسه فيه اردرات تانية حتسموعو عنها كان باتون ذكرها و مش فاكرها ... انا فاهمك و مبدا ان المدى الاقصى مبيوصلش لكما يعلن صحيح لكن الاطراف الدولية مش حيفرق معاها .. هوا مستنيك لغلطة .. انت عشان 24 سو عاملولك فرح

تخيل لما تقلهم عندي ردار OTH بجد بقى واصل ل 10,000 كلم و اه يوصل من مصر لفرجينيا 9 آلاف كلم .. حيقولك انت ناوي على ايه متوقع هجوم من هناك يعني و لا عايز توجه حاجة هناااااااااااااااااااك حتى لو ال VHF لا يستعمل للتوجيه

انا معاك تداخل ردرارت OTH كتير حلو و الريزونانس بيقدي الدور دا و يا سيدي ممكن ردرات 3000 او 4000 كلم كمان ماشي مبلوعه حيحسبها انك واخد ايران و تركيا في طريقك بالمللي .. شغل اقليمي و براحتك زود و غير الترددات عادي بس متديلوش مؤشر مقلق خارج فلسلفتك الطبيعية

عايز راي صراحة ... زود الاقمار الصناعية للمراقبة و بالاخص اللي تحتوي على ردرات و قدرات تصوير عالية اوصل ل 10 و 15 واحد كدا انت قفشت ام الجوينت و اي اخ او اخت ليها و بعيدة عن الاعين و التهديد و بالنهاية تقدر تقول انا بغطي حدودي بتغطية متداخلة
بص ياغالي كلامك منطقي مفهوش غلط بس احب اقولك ان انا بكلمك على ال10000 لكن المدى الفعال بتاعو اللي هيفيدك هما 6000 كم يعني اقليمي بحت ... وبنسبه لحدود امريكا يبقي انته تقصد الجانب الشرقي زي نيويورك وكده ... بالاضافه كلامك عن الاقمار الصناعيه صحيح وشئ جميل بس لسه انته بتتكلم انهم بيتلكوكلك طيب مدى كشف الاقمار الصناعيه اكبر واقوى لانو مغطي الكره الارضيه بس معتقدش ان نقطة انهم هيحولو يحتكو معاك بسبب الرادارات صح لانو ده انظمه دفاعيه وهما ملهمش دخل بالتسليح الدفاعي البحت هما هيتكلمو لو اه معاك صواريخ بالستيه 10000 كم بتاع قصص جمده .... بس لازم تبقي عارف ان القصه قصه فرد عضلات وكل الرادرات ده لها فعاليه محدوده مادام هطير في وضع منخفض لما تقرب على حدودك وده الاساس في التعامل انته مش هتعمل حاجه لطياره برة حدودك حتي لو شايفها فهيا القصه بالاساس نوع من انواع استعراض القوه يعني بتقول للي قدامك انا كاشف طياراتك من اول مطير من المطار وبرضو هتفضل الطيارات الشبحيه مش مكشوفه الا في مساحه قريبه منك ........
بالنسبه لقصة اسرائيل انا كلمتك في قصة الجنوب هيا ممكن تهجمك من الجنوووب وده كلامي من الاساس وانته لما رديت برضو مشملتهاش وقلتلك جزيرة دهلك ده في اليتريا جنوب السودان وده القاعده اللي ضربت مصنع اليرموك في السودان لغية دلوقتي انا مش شايف ان السد العالي متامن بشك جيد متنساش انو ممكن اسرائيل تضربو من الجنوب عليى اساس ان اثيوبيا هيا اللي ضرباه لو حصل وانته ضربت سد اثيوبيا

اضن ان هذا ليس رادارا ثاني بل استكمال لمنظومة واحدة و هو يفسر قربه من الردار الأول حيت يتم البناء في منطقتين. كلا الرادارين مجهزان برادار البث في الوسط و الواح الاستقبال المبنية بشكل مربع المحيطة به. لكن تلك الالواح لا تستقبل الموجات الرادارية العائدة التي تبث من نفس الموقع بل الموقع الثاني من يستقبلها و يستقبل الموقع الاول الأمواج العائدة التي انطلقت من الموقع الثاني. و العكس صحيح.

هذا رادار ماوراء الافق لا اعلم لما يتم الحديت عنه بالموضوع كأنه متل بقية الرادارات ومداه 1000 كلم ؟؟؟
الرادار يغطي منطقة مربعة عند توجيه البث اليها

مصر لفتره بسيطه اخدت اسلحه لم يستطع حلفاء روسيا القدامي اخذها
مصر حليف قديم جدا جدا للروس . من ايام الاتحاد السوفيتي

مصر حليف قديم جدا جدا للروس . من ايام الاتحاد السوفيتي
روسيا حليفة لمن يملك المال والمصلحة فقط
مصر ليست حليف درجة اولي وفنفس الوقت مش ضد الروس
فاهمني !!
الروس والاتحاد السوفيتي اوسخ ناس بعد الصهاينة

فاهمني !!
بالطبع الروس يبيعوك مقابل المال ليس لديهم حليف ثابت . بس حاليآ الهند ومصر والجزائر الزبون رقم واحد بالنسبة لروسيا ومنذ القدم ليس شيء جديد .

هذا رادار ماوراء الافق لا اعلم لما يتم الحديت عنه بالموضوع كأنه متل بقية الرادارات ومداه 1000 كلم ؟؟؟
الرادار يغطي منطقة مربعة عند توجيه البث اليها

المصادر الرسمية الروسية لا تصنفه رادار ما وراء الافق ... اقصى مدى ضد مقاتلات الجيل الرابع لا يتجاوز 350 كلم و 1100 كلم ضد الصواريخ الباليستية .

التعديل الأخير:
فاهمني !!
الموضوع ليس أموال فقط

بالطبع الروس يبيعوك مقابل المال ليس لديهم حليف ثابت . بس حاليآ الهند ومصر والجزائر الزبون رقم واحد بالنسبة لروسيا ومنذ القدم ليس
بالطبع الروس يبيعوك مقابل المال ليس لديهم حليف ثابت . بس حاليآ الهند ومصر والجزائر الزبون رقم واحد بالنسبة لروسيا ومنذ القدم ليس شيء جديد .
مفيش سياسه بنت بني علي الأموال فقط مصر بوابه روسيا الشرق الاوسط

مصر لفتره بسيطه اخدت اسلحه لم يستطع حلفاء روسيا القدامي اخذها
اذا كنت تقيس على هذا الموضوع فالرادار موجود في الجزائر ودخل الخدمة وانتهو من بنائه
اتمتلكون /nebo/vega orion/ovtobaza/krasukha4 غواصات kilo بامكانها ضرب اهداف ارضية وبحرية

اذا كنت تقيس على هذا الموضوع فالرادار موجود في الجزائر ودخل الخدمة وانتهو من بنائه
اتمتلكون /nebo/vega orion/ovtobaza/krasukha4 غواصات kilo بامكانها ضرب اهداف ارضية وبحرية
ليس الرادار فقط
بل زي سوخوي
وليه نجييب غواصه كيلو روسيه لما عندنا الماني احسن منها احنا بنختار الاحسن في الغرب والشرق

التعديل الأخير:
المصادر الرسمية الروسية لا تصنفه رادار ما وراء الافق ... اقصى مدى ضد مقاتلات الجيل الرابع لا يتجاوز 350 كلم و 1100 كلم ضد الصواريخ الباليستية .

طيب سؤالي شو راح يفيد وجود الرادار في ظل وجود الرادرات الموجودة مع بطاريات الدفاع الجوي .
بصيغة أخرى إذا الرادار المذكور التقط هدف جوي عل بعد 200 كم مثلا ساعتها هل سوف يغذي عبر منظومة الربط بطارية ال300 إحداثية الهدف فينطلق الصاروخ .
أم فائدة هذه النوعية من الرادارات هي المراقبة .

رادارين وغالبا بوضعية متعاكسة كون الهوائيات ثابتة وبالتالي تغطية كاملة للنقط العمياء

طيب ليه الموقعين دول ...
1-موقع متوسط لوضع تغطية جيدة للأهداف .. يعني أفضل موقع ليهم غرب القاهرة لكن ده هيحد من مدى الكشف في بعض الجهات
2-الموقعين دول ليه ... أ. طبوغرافيا ب. حماية

عودة
أعلى