مصر تتسلم اول مقاتلتين سوخوي35 اول العام القادم

يارجل بقولك لايوجد صحيفه او قناه اخباريه عربيه او روسيه او امريكيه او غيرها الكثير لم تتكلم عنها
حتى وزارت الخارجيه كان ليها رد على هذه الاخبار عن حدوث مشاكل بين مصر وامريكا بسبب هذه الصفقه
تقلى رسمى
حاضر هجيبلك العقد اول ميوصلنى

ياحبيبي لو قريت ردودي كويس لما تعبت حالك قلت هل يوجد مصدر رسمي اعلن عن الصفقة الجواب لا وكلام المواقع والفضائيات لايوخذ به خاصة قناة روسيا اليوم راجع ردودي ربا حدثت مباحثات ولكن لم تصل مرحلة التوقيع

ياحبيبي لو قريت ردودي كويس لما تعبت حالك قلت هل يوجد مصدر رسمي اعلن عن الصفقة الجواب لا وكلام المواقع والفضائيات لايوخذ به خاصة قناة روسيا اليوم راجع ردودي ربا حدثت مباحثات ولكن لم تصل مرحلة التوقيع
يا فندم العالم كلو بيتكلم عن الموضوع عربي و أجنبي الموضوع بعيد عن روسيا اليوم..

يا فندم العالم كلو بيتكلم عن الموضوع عربي و أجنبي الموضوع بعيد عن روسيا اليوم..
ياعمري اجل يتكلم واجل حدثت مباحثات ولكن هل تم التوقيع هذا هو السوال

ياعمري اجل يتكلم واجل حدثت مباحثات ولكن هل تم التوقيع هذا هو السوال
خلاص مفيش يا استاذ، مفيش، الله واعلم، ازاي هنعرف ان تم التوقيع مع دوله زي روسيا، لا نعلم، نتوقع بناء علي معطيات كثيره وأمثله حديثه، افترض انها جايه

خلاص مفيش يا استاذ، مفيش، الله واعلم، ازاي هنعرف ان تم التوقيع مع دوله زي روسيا، لا نعلم، نتوقع بناء علي معطيات كثيره وأمثله حديثه، افترض انها جايه
يا اخي في عالم اليوم لايوجد ماخفي كان اعظم كل شي مكشوف صدقني لو ان روسيا وقعت مع مصر لعملت زي م تقولوا بمصر عرس بالطبل البلدي كونها اخترقت سوقا مهما محسوب على الغرب بالنسبة لي لو مصر تجيب رافال زيادة او تايفون بمواصفات تفرضها هي يكون احسن واحسن

لا مصر لم تتعاقد على السوخوى

:wut face"

يا اخي في عالم اليوم لايوجد ماخفي كان اعظم كل شي مكشوف صدقني لو ان روسيا وقعت مع مصر لعملت زي م تقولوا بمصر عرس بالطبل البلدي كونها اخترقت سوقا مهما محسوب على الغرب بالنسبة لي لو مصر تجيب رافال زيادة او تايفون بمواصفات تفرضها هي يكون احسن واحسن
والله يا اخي الحقيقه انه لا توجد معلومة أكيده كلها تسريبات - ونشر الخبر وضده - وهو ما تعودنا عليه مع الصفقات الروسية بالذات كنوع من الخداع الاستراتيجي او قل تمويه
وجهه نظري المتواضعة انه حتي لو بدأت التسليمات او اقتربت فالإعلان عنها الان خطأ - يجب حسم الصفقات الأوروبية المعلقة الأول وبالأخص إيطاليا ولن ابالغ لو قلت يجب استلام البرجاميني فعليا قبل اي اعلان عن صفقات نوعية جديده - وربما الرافال والستورم شادو - أوروبا هتطلع منهكه من الكورونا و الوقت سيكون مواتي لحسم صفقات استراتيجيه نوعيه لمصر
أتوقع عدم الإعلان عن السو ٣٥ قبل معرض ديسمبر ٢٠٢٠

رجعنا لكلام المواقع ياعمري وزير الدفاع او رئيس الاركان او اي مسؤول قال وقعنا العقد دة اعتقد انا مسمعتش طيب حسب الاخبار ان التسليم يجب ان يبدا اوك نستنة كم شهر كمان في حاجة لازم تعرفها المباحثات حاجة والتوقيع والاستلام حاجة تانية لما توصل الطيارات بالسلامة وبالعلم المصري نقول مبروك دخلت الخدمة اما كلام المواقع راح تتعب كثير بسببو

رجعنا لكلام المواقع ياعمري وزير الدفاع او رئيس الاركان او اي مسؤول قال وقعنا العقد دة اعتقد انا مسمعتش طيب حسب الاخبار ان التسليم يجب ان يبدا اوك نستنة كم شهر كمان في حاجة لازم تعرفها المباحثات حاجة والتوقيع والاستلام حاجة تانية لما توصل الطيارات بالسلامة وبالعلم المصري نقول مبروك دخلت الخدمة اما كلام المواقع راح تتعب كثير بسببو
ماشي - نبقي نقول مبروك بعدين لما نشوفها - دلوقتي ممكن تقول مبروك مقدما ?

تقيلة علي لساني اقولها
بس الله يبارلكله السيسي عسكريا بس :D
علي فكرة لو مصر لسه تحت حكم مبارك كان مستحيل نفكر مجرد تفكير نطلب الاف 35 من امريكا
صحيح احنا طلبناها وعارفين انها مش جاية بس ده يقولك احنا رايحين لفين عسكريا

المثل الاصح مستحيل حتي يتخيل القوات البحرية تبقي بالمنظر الحالي بحاملتين هيل..ليه بقي ؟! لان تطوير القوات الجوية منطقي
بحريتنا قوية قبل التطوير

السيسي طموحه عسكريا رهيب

ألفانتوم في المخازن يا فندم
وهل لا تعتقد ان الطموح العسكري الرهيب يجب ان يخطط معاه في التوازي طموح اقتصادي - سياسي واجتماعي لكي يتحقق الهدف منه وهو امتلاك القدرة ؟

والله يا اخي الحقيقه انه لا توجد معلومة أكيده كلها تسريبات - ونشر الخبر وضده - وهو ما تعودنا عليه مع الصفقات الروسية بالذات كنوع من الخداع الاستراتيجي او قل تمويه
وجهه نظري المتواضعة انه حتي لو بدأت التسليمات او اقتربت فالإعلان عنها الان خطأ - يجب حسم الصفقات الأوروبية المعلقة الأول وبالأخص إيطاليا ولن ابالغ لو قلت يجب استلام البرجاميني فعليا قبل اي اعلان عن صفقات نوعية جديده - وربما الرافال والستورم شادو - أوروبا هتطلع منهكه من الكورونا و الوقت سيكون مواتي لحسم صفقات استراتيجيه نوعيه لمصر
أتوقع عدم الإعلان عن السو ٣٥ قبل معرض ديسمبر ٢٠٢٠
اول رد منطقي بالحوار دة كلو هاي فيها وجهة نظر وخلينا نستنة الفترة القادمة

الفديو من التلفزيون الرسمى المصرى مذيع على القناة الرسمية لدولة مصر ان كنت لا تفهم فلا تجادل

قول وانا راح ازغرد معاك ولايهمك ياحبيبي
اخي العزيز هل يوجد مصدر رسمي علي التعاقد علي طائرات اللونج بو الصينيه ؟
هل يوجد مصدر رسمي عن امتلاك المي ٢٤ ؟
هل تستطيع ان تنكر وجودهم في الخدمه لدي مصر ؟

تلفزيون مصر الرسمي تم التعاقد علي طائرات سوخوي

عايزين نشوفها بمناورات قادمة مع السعودية والامارات علشان نتسلى فقط بالمتابعة ?
دوري مصغر يعني ? بس بدون مرتضى منصور ?
مرتضي ايه بقي..... ده هيبقي دوري الأبطال
ودوري ابطال ايه كمان. ده تقريبا كده ممكن يبقي قبل نهائي لكاس العالم....
F15 se
F16 block60
Rafal f3
Mirage2000
Euro fighter
Su-35
Mig-29/35
مناوره جويه بين مصر والسعودية والإمارات.
الإعصار الجوي العربي.
ماشاء الله ولا حول ولا قوه الا بالله

ونستمتع بصراع الجواميس الطائرة كما كان بعض الاعضاء من بني جلدتنا يسمونها ?
اه افشتك تاني يا نايت....... ها ها
من كان ينتقد الجاموسة هما المصريون ومن كان يملكها هما السعوديون.
اظهر وبان عليك الأمان ......

عودة
أعلى