مصر تتسلم اول مقاتلتين سوخوي35 اول العام القادم

ستبقي في الخدمة بعددها الحالي 16 بلا تطوير منذ اقتنائها حتي تلحق بشقيقتها الفانتوم
انا رائي كده برضه. هي طائره ممتازه ولا تعتبر قديمه. بل تعتبر من الجيل الرابع. ولا اعتقد ان مصر ستخرجها من الخدمه الان. بل يتعمل بجانب شقيقتها الفاتنة الرافال. وسينسجمو مع بعضهم البعض علي الآخر.

اللي هيجيب التايفون مع الرفال هيفرط في الميراج 2000 ؟! ( ده لو عشان لو هنوحد اللوجيستيات يعني )

يا راجل ده الميراج 5 بتاعه السبعينات الباكستانيين قعدوا يتفاضوا معانا اكتر من 3 سنين :ROFLMAO:

باشا ...مصر لو امتلكت احدث الاسلحة اللي في العالم في كل الافرع برضه هتطلع عين المعدات القديمة لغاية اما تنطق
بالمقارنة مع الميج 21 وتاريخها في مصر وطلوع عين امها معانا ..الميراج 2000 لسه عروسة جديدة
بظبط كده..... ده حتي كان في كلام علي الميراج أف ٥. ال كان مطور منها لمعيار حورس. بس بيتهيقلي خلاص كده هتتباع بقي
وفيما يخص توحيد اللوجيستيات. ففعلا يقال ان الرافال و التايفون تقريبا نفس القطع واحده. الفرق بينهم بسيط. تقريبا نفس الأجهزة والافيونكس. نفس الفكره ونفس التكنولوجيا. وطبعا الذخائر واحده

تقيلة علي لساني اقولها
بس الله يبارلكله السيسي عسكريا بس :D
علي فكرة لو مصر لسه تحت حكم مبارك كان مستحيل نفكر مجرد تفكير نطلب الاف 35 من امريكا
صحيح احنا طلبناها وعارفين انها مش جاية بس ده يقولك احنا رايحين لفين عسكريا

المثل الاصح مستحيل حتي يتخيل القوات البحرية تبقي بالمنظر الحالي بحاملتين هيل..ليه بقي ؟! لان تطوير القوات الجوية منطقي
بحريتنا قوية قبل التطوير

السيسي طموحه عسكريا رهيب

ألفانتوم في المخازن يا فندم
ليس عسكريا فقط صدقني......
انا امتهن شغل الاقتصاد. ما يفعله اقتصاديا لا يقل عن الشغل العسكري.
المنظر العام عموما بيقول ان هناك عملاق نائم تم إيقاظه .....
وعسكرياً انا مش مصدق أني هشوف بعنيه ان شاء الله هذه التوليفه الجويه البحريه.....
من كتر الصفقات والتجديدات الواحد لسه مش مستوعب. ولكن اذا فكرت فيها بهدوء هتلاقي اننا بجد توحشنا عسكرياً بشكل رهيب.
الجيش المصري اصبح عده جيوش حديثه و متطوره

انا رائي كده برضه. هي طائره ممتازه ولا تعتبر قديمه. بل تعتبر من الجيل الرابع. ولا اعتقد ان مصر ستخرجها من الخدمه الان. بل يتعمل بجانب شقيقتها الفاتنة الرافال. وسينسجمو مع بعضهم البعض علي الآخر.
لا تعول عليها كثيرا فالنسخة المصرية قديمة ومعتقة لها 38سنة بالخدمة منذ 82 فأهلك البدن ولم يطرأ عليها اي تطوير يذكر والتسليح متواضع يتمثل في صواريخ ماجيك2بمدي 15كم و ماترا سوبر 530 بمدي25: 40كم وصواريخ اكزوسيت بلوك2 والقنبلة الغير موجهه مارك82 و gbu12/16/24 فكما تري الشق الجوي يكاد يكون معدوم بصواريخ تخطاها الزمن
images (45).jpeg

لا تعول عليها كثيرا فالنسخة المصرية قديمة ومعتقة لها 38سنة بالخدمة منذ 82 فأهلك البدن ولم يطرأ عليها اي تطوير يذكر والتسليح متواضع يتمثل في صواريخ ماجيك2بمدي 15كم و ماترا سوبر 530 بمدي25: 40كم وصواريخ اكزوسيت بلوك2 والقنبلة الغير موجهه مارك82 و gbu12/16/24 فكما تري الشق الجوي يكاد يكون معدوم بصواريخ تخطاها الزمن
مشاهدة المرفق 258081
طيب.... بس انت برضه شايف انها ستكون موجوده في الخدمه.... لماذا ؟؟؟
هل مثلا ستستخدم فقط في الشق البحري لقدرتها علي إطلاق الاكسوسيت بلوك٢ !!
ام مثلا سنستخدم كطائرة اعتراضيه في الدفاع الجوي داخل الحدود المصريه؟؟
ام مثلا يمكن تحميلها ببودات حرب الليكترونيه وتشويش. لأني اعتقد ان قدرتها مش بطاله في موضوع الحرب الاليكترونيه

ام مثلا يمكن تحميلها ببودات حرب الليكترونيه وتشويش. لأني اعتقد ان قدرتها مش بطاله في موضوع الحرب الاليكترونيه
حتي مع عقد صفقات نوعية مؤخرا فلاتزال العقيدة المصرية تعتمد على الكم و بالمناسبة هذا ينطبق علي المدني قبل العسكري ?ومع اتساع الحدود المصرية وكثرة الاخطار المحيطة يمكن التعويل عليها في أدوار القصف الارضي بقدرات لا تقل كثيرا عن الفالكون والقصف البحري أما الاعتماد عليها في القتال الجوي في مواجهه الاتراك واليهود فهذا انتحار

ممكن حرب الكترونية بتزويدها ببودات دفاعي وهجومي

سؤال هل يوجد مصدر رسمي مصري او روسي تحدث ان هناك صفقة تم توقيعها بهذا الخصوص ام كله تسريبات وكلام مواقع يا اخوان رجاء زمن الصفقات السرية وماخفي كان اعظم ولى الى غير رجعة يعني صفقة سرية عل مين مثلا امريكا او اسرائيل او على اعضاء المنتدى مثلا اذا لم يكن هناك مصدر رسمي يعلن الصفقة مع احترامي اذا هي غير موجودة
ياحبيبي لو قريت تعلقي كويس كنت عرفت انا قصدي ايه هل يوجد مصدر رسمي مصري او روسي اعلن عن الصفقة لايوجد اما التسريبات فلا يؤخذ بها ربما كان هناك مباحثات وتوقفت نتيجة الضغط والله اعلم

اذا كنت تريد تصريح من وزارة الدفاع فلا يوجد... يوجد تسريبات اعلامية هنا وهناك وبعد بدايه التسليم تظهر بعض التصريحات

اخي العزيز هل يوجد مصدر رسمي علي التعاقد علي طائرات اللونج بو الصينيه ؟
هل يوجد مصدر رسمي عن امتلاك المي ٢٤ ؟
هل تستطيع ان تنكر وجودهم في الخدمه لدي مصر ؟
المسيرات اعتقد كان في اعلان من الشركة الصينية اما المي فلا يوجد ولكن في حالة الفلانكر فهذع صفقة استراتيجية اجل كان هناك مباحثات بخصوصها ولكن السؤال الاهم هل تم التوقيع ام ضغوط اليانكي اتت اكولها لننتظر الفترة القادمة ان شاء الله سيتكشف كل شي هذا العام

تلفزيون مصر الرسمي تم التعاقد علي طائرات سوخوي
اتذكر هذا الاعلان جيدا وكان الرقم 29 طائرة ولم يحدد اي نوع من السيخوي وقتها لا احد ينكر ان هناك مباحثات جرت بخصوص الفلانكر بما اسلحة اخرى ولكن هل تم التوقيع او تم التوقيع ولكن ضغوط حالت دون اتمام الصفقة اعتقدفي هذه السنة ان شاء الله سيتبين كلشي

اذا كنت تريد تصريح من وزارة الدفاع فلا يوجد... يوجد تسريبات اعلامية هنا وهناك وبعد بدايه التسليم تظهر بعض التصريحات
كلامك صحيح عل كل حال في هذه السنة سيتبين كل شي

الفديو من التلفزيون الرسمى المصرى مذيع على القناة الرسمية لدولة مصر ان كنت لا تفهم فلا تجادل
فاهم واتذكر الاعلان كويس 29 طيارة سيخوي ولم يذكر اي طراز ان شاء الله في هذا العام سيتبين كل شي

عودة
أعلى