مصر توقع على اتفاقية cismoa

برأيك هل توقيع اي دولة على اتفاقية CISMOA ينتقص من سيادتها؟

• مجموع المصوتين
    140
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
الغريب بالتقرير، ان توقيع مصر للاتفاقية أتت بعد ضغط سعودي من اجل العمل في المسرح اليمني

قد تكون السعودية احد العوامل و لكن ليست بالمؤثر.
اعتقد ان توقيع الاتفاقية كان من اجل تحسين العلاقات بين مصر و امريكا و كذلك الحصول على تطويرات للاف 16 و الابرامز و لكن الاتفاقية لم تتدخل حيذ التنفيذ حتى الان.

وما هي الفائدة من التوافق لو حصل حرب على ايران؟

تبادل المعلومات بين الطائرات و بعضها او الاواكس او الاستخبارات الارضية... الفوائد كثيرة.

يعنى اجتناب اخطاء ما حدث فى العراق.

يسمع من بقك ربنا بس عاوزينلنا يجي ١٠٠ صاروخ امرام
١٠٠ صاروخ ل ٢٢٠ طياره، هنخمس حتى في الصواريخ
الحسبه بتكون ١٥:٢٠ صاروخ الطياره في المتوسط، عشان كدا لو صفقه الفايبر تمت على خير، صفقه الذخائر هتفشخنا حرفيا

١٠٠ صاروخ ل ٢٢٠ طياره، هنخمس حتى في الصواريخ
الحسبه بتكون ١٥:٢٠ صاروخ الطياره في المتوسط، عشان كدا لو صفقه الفايبر تمت على خير، صفقه الذخائر هتفشخنا حرفيا
يعم هم يوافقوا بس....بس بالمناسبة دي عندك علم عن عدد الميكا والbvr الروسي الي هيدخلنا؟... وبالمقارنه مثلل مع قوات جوية في عددنا زي السعودية وإسرائيل عدد الbvr عندهم كام؟...حد عنده معلومة يشباب؟

يسمع من بقك ربنا بس عاوزينلنا يجي ١٠٠ صاروخ امرام
صعب قوي، يعني يبقي داخل انا سو ٣٥ بالعافيه معاهم، وكمان يدونا امرام علي ال ف١٦، يا ريت طبعا بس صعبه تعدي من الكونجرس دي - مش ممكن اسرائيل توافق وما تصرخش باعلي صوتها كمان

صعب قوي، يعني يبقي داخل انا سو ٣٥ بالعافيه معاهم، وكمان يدونا امرام علي ال ف١٦، يا ريت طبعا بس صعبه تعدي من الكونجرس دي - مش ممكن اسرائيل توافق وما تصرخش باعلي صوتها كمان
هو صحيح هيرفع من قدرة السلاح الجو عندنا بشكل كبير جدا لكن برضه يظل مش جديد لاحظ أننا بدخول السو ٣٥ أصبح لدينا ١٠٠ طيارة لديها قدرات bvr وببواحث مختلفة والعدد قابل للزيادة....فلماذا لا يعطونا دفعة امرام معقولة لا تكفي الاسطول كامب ولكن تكفي عدد محدود لرفع الكفاءة والحفاظ علي العلاقة العسكرية

يعنى انا اوقع على Cismoa عشان اخد تسليح امريكى نوعى الاقى نفسى واخد تسليح روسى نوعى

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى